רשת האופנה הבריטית טופשופ פיצחה נוסחה שמאפשרת לה לחולל אשליות בקשר לאיכות מוצריה. בבסיסה, היא מותג ה-high street ממוצע ונטול כל הילה של יוקרה או מקוריות, כזה השומר על מחירים נמוכים בזמן שמטחנות הטרנדים עובדות שעות נוספות. מנגד, היא מצליחה לתבל את הקולקציות העצומות שהיא מנפיקה בכל עונה, בחזות של אופנה אמתית ואותנטית, שאינה רק עונה על צרכיו של ההמון, אלא גם מספקת ערך נוסף של יצירה אותנטית.
כדי לייצר לעצמה זהות נבדלת וייחודית, טופשופ מקפידה לשלב במשך כל השנה קולקציות קפסולה, אשר חלקן נעשות עם מעצבים צעירים ואנונימיים. בנוסף, היא יסדה קו בשם Unique (או מקבילתו הגברית - Topman Design) שבניגוד לשאר ההיצע העונתי מוצג דרך קבע על מסלול בשבוע האופנה של לונדון. כפועל יוצא מהמעמד, האופנה של Unique לרוב מקורית יותר ויקרה יותר, ומטרתה לאפשר לסטודיו לעיצוב לבטא עצמו מבלי להיות להתחייב לטרנדים עונתיים. במילים אחרות, זוהי אופנת המעצבים של הרשת.
קולקציית Unique לעונת חורף 2012-13, שהוצגה אמש בבירה הבריטית, הייתה במובנים מסויימים קרובה לנעשה בעולם האופנה הגבוהה. היא סיפקה הוכחה גמורה לכך שבעונה הבאה צלליות הקופסא התפוחות הן עובדה מוגמרת; היא הפכה בלוקי צבע לבלוקים של טקסטורה, שהפגישו בדרך מודרנית וחדה בין בדים לעורות, בין מרקם אחד לשני; ולבסוף היא השתמשה בהשראה צבאית כמסגרת עקרונית, שבאה לידי ביטוי במעילי קצינים ארוכים, כובעי קסקט של קדטים או בשמלות שנתפרו מטוויד ובדים בגוון זית. כל זאת בזמן שאת מרכז התמונה תפסו מיני פרטים שקשרו בינה לבין קולקציות של מעצבים מרכזיים בסצינה האורבנית הנחשבת, לרבות פיליפ לים, פרואנזה סקולר או אלכסנדר וונג.
מכנסי עור רחבים, שנלבשו עם חולצה מכופתרת בהירה ומנוקדת בהדפס או חצאית מעטפת בצבע בורדו, ששוליה העבים עשויים עור שחור, היו פשוטים דיים כדי להדגים את מהות הפרקטיקה המיליטרית, אולם הזווית המעט נשית שקיבלו בזכות הגזרות העבירו אותם מקטגוריה של יוניסקס לאלגנטיות נשית עכשווית ומלוטשת. הטון הקשוח ששלט בחלק נכבד מהפריטים רוכך מעט בעזרת שורה של סריגי אוברסייז עגלגלים בטקסטורות גראפיות של צלבים קטנים או קשקשי נחש, שמסגרו יפה את טורסו הדוגמניות, ושיוו להן חזות תמירה וגאה.
למעשה, התברר כי מעצבי טופשופ הביטו בעולם הצבא באופן הנרחב ביותר שניתן להעלות על הדעת. חזיות סטרפלס שחורות ומחוכים הדוקים, שהציצו תחת חלקים עליונים המכוסים בכיסים או רוכסנים, והמינון הגבוה של מכנסונים קצרצרים, העלו אסוציאציות של נערות 'פין-אפ', שהיו מעטרות מודעות פרסומת או מגזינים שנשלחו לחזית אי שם בשנות ה-50. המתח שנוצר בין המיניות המופגנת לבין החספוס הדגמ"חי, הפך את הקולקציה לספציפית מאוד, לאחת שיש בה מימד של ביטחון עצמי שאינו מרתיע, אם כי מעורר תשוקה.
הקולקציה של מרי קטרנצו לטופשופ הוכרזה כסולד-אאוט
טופשופ בצבא: הקולקציה של Unique בשבוע האופנה בלונדון
לירוי שופן
20.2.2012 / 15:29