H&M עשתה השבוע הכל כדי לגרום לאנשי תעשיית האופנה העולמית לקחת אותה ברצינות. לא רק שבצעד כמעט היסטורי היא הלבישה את הלן האנט על השטיח האדום של טקס האוסקר, אלא שבליל יום רביעי האחרון הציגה בשבוע האופנה של פריז את קולקציית סתיו 2013-14. שבוע אופנה, שלוקחים בו חלק בתי האופנה הגדולים בעולם, מלואי ויטון ועד לנווין.
הרשת השבדית כיוונה גבוה. הלוקיישן שנבחר לארח את תצוגת הסתיו הוא מוזיאון רודן בעיר האורות, המקום שאירח בעבר את התצוגות היוקרתיות של כריסטיאן דיור ואיב סן לורן. במילים אחרות, המטרה של H&M הייתה להצהיר: יש לנו צוות מעצבים מוכשר, יש לנו רעיונות מקוריים ואנחנו יודעים לעצב גם בעצמנו ולא רק לתרגם טרנדים של מעצבי-על.
נראה שצמד המילים 'מפגן כוח' מחוויר אל מול מה שנראה כמו אחת ההפקות הגדולות בתולדותיו של המותג. בתוך שבועיים בלבד הוקם בגינה היפהפייה של המוזיאון מבנה עצום בן 1800 מ"ר שדימה וילה ענקית ומפוארת בת 18 חדרים, שכל אחד מהם עוצב בסגנון אחר, עד לאחרון הפרטים. צופי התצוגה התחלקו לחדרים השונים; המבקרים בחדר השינה צפו בתצוגה מהמיטה, יושבי הגן כבשו ספסלי ראפייה על רקע של טפטים ירוקים מצמחים, ובחדר האוכל ישבו המוזמנים לצפות בתצוגה מסביב לשולחן אוכל, שהיה ערוך למשתה מפואר. התצוגה נפתחה בצלצול פעמון דלת ועל רקע מוזיקה צרפתית עלו הדוגמניות, ביניהן הסופרמודלס קארה דלווין ואריזונה מיוז, והילכו מחדר לחדר לבושות במערכות לבוש מחוייטות בצבעוניות של שחור ולבן, או בבגדים ששילבו בין מספר חומרים וטקסטורות.
בתום התצוגה הפך החלק האחורי של המבנה למסיבה הכי טובה בעיר. מקבץ של מאות אנשים אופנתיים ויפים במיוחד מרחבי העולם, נהנה מקייטרינג גורמה ורשימת אלכוהולים ארוכה. עורכת ווג פריז המיתולוגית קרין רויטפלד, אשלי אולסן ואנה דלה רוסו נצפו לצד דוגמניות ארוכות רגליים וטיפוסים מעניינים, כמו יפני בחליפה מחוייטת שהייתה עשויה מבד שקוף לחלוטין או אשה אלגנטית על קביים, שרגלה השמאלית הייתה מגובסת ואילו השנייה התייצבה על עקב סטילטו של 10 סנטימטרים לפחות.
"אנחנו לא חייבים לחכות לראות מה בתי העל יציגו על המסלול"
8 שנים עברו מאז ש-H&M העלתה בניו יורק קולקציה משלה על המסלול (ולא של שיתוף פעולה עם בית אופנת-על כלשהו). "מכיוון שזו הפעם הראשונה שאנחנו מציגים בשבוע האופנה בפריז, רצינו לעשות משהו מיוחד ואנחנו מקווים להציג כל שנה, למרות שאולי לא נעשה את זה כזה גדול", ציינה מרגרטה דה בוש, היועצת הקריאייטיבית והמוח היצירתי המניע של H&M, בראיון שנערך איתה יום לאחר התצוגה. "רצינו להראות שאנחנו יודעים ויכולים גם לעצב דברים בעצמנו ואנחנו לא חייבים לחכות לראות מה בתי העל יציגו על המסלול כדי להשיק קולקציה. אנחנו מסוגלים להציג יחד איתם". הסבירה דה בוש, שגם עומדת מאחורי קולקציות הקפסולה המתוקשרות שמשיק המותג מידי עונה. ומדוע דווקא הבירה הצרפתית ולא נניח שטוקהולם? "פריז לא נבחרה במקרה להשקת הקונספט החדש, היא הרי בירת האופנה העולמית".
הקולקציה שהוצגה בפריז תימכר לצד קולקציית הסתיו 'הרגילה', אך תזכה למיתוג נפרד. על תוויות הבגדים יצויין Autumn 2013, והיא תשווק בכ-200 חנויות בלבד ברחבי העולם (ותגיע גם לישראל), כשבכל חנות היא תוצב בשטח נפרד וייעודי. ב-H&M מדגישים שוב את העובדה שהבגדים בתצוגה הם פרי יצירתם של מעצבי החברה, וניכר שהעבודה עליהם הייתה שונה ביחס ליצירת פריטים המבוססים על תרגום טרנדים ועל המגמות המצויות בשאר החנויות.
בשיחה שהתקיימה במסגרת מפגש העיתונאים עם אן סופי יוהנסון, ראש הסטודיו לעיצוב של H&M, בסוויטה הנשיאותית של מלון ה-Westin, הצופה אל מגדל האייפל וגני טיולרי, מסבירה המעצבת שההבדלים בין הקולקציה הזו לשאר בגדי החורף הבא אמנם אינם גדולים, וההשפעות העונתיות דומות, אבל המעצבים קיבלו חופש יצירתי גדול יותר. בנוסף, המחירים גבוהים מעט יותר ביחס לרף הנהוג ב H&M, בין השאר בשל תשומת לב גדולה יותר לדיטיילים ועבודה בחומרים שנחשבים איכותיים יותר, כמו צמר אמיתי, סריגי אנגורה, קטיפה ושיפון.
טווח המחירים עדיין לא הותר לפרסום.
הקולקציה תגיע לישראל לקראת חודשי סתיו 2013