וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי זו MIZO?

12.6.2013 / 10:06

אחרי עשור שמתחלק בין עיצוב אופנה לבין מחול, ענבל בן זקן כבר בראה שפה מוכרת למותג MIZO. אבל דווקא בגללה המעצבת מתקשה שלא לחזור על עצמה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
קולקציית קיץ 2013 של MIZO/מערכת וואלה, צילום מסך

על רקע חוסר היציבות וחוסר הוודאות ביחס לשאלה מה יביא יום בשוק האופנה המקומי, מעודד להיווכח כי ישנם מעצבים שמצליחים לשמור על מקומם במה שנדמה לפעמים כמשחק כיסאות פאשניסטי. מבלי לשים לב, ענבל בן זקן, המעצבת שעומדת מאחורי המותג העצמאי MIZO, כבר סוגרת עשור של עשייה.

אם הייתם שואלים אותה לפני עשור, אי שם ב-2003, בן זקן (40) הייתה רחוקה מלדמיין כי קריירת המחול המפוארת שלה תהפוך לקריירה בתחום האופנה. למרות שעיצבה לעצמה עוד לפני כן בגדים להופעות (אם צריך לשים את האצבע על הנקודה בה רקדנית להקת "בת דור" החלה להפוך למעצבת), אז ככל הנראה מדובר בתקופת ההריון הראשון שלה. "כשנכנסתי להריון התחלתי לעצב בגדים לעצמי. קיבלתי הרבה תגובות נלהבות מהסביבה, ובאיזה שלב בעלי זרק לי שאולי כדאי לי להתחיל לעצב. ילדתי, ותוך כדי שרקדתי ולימדתי גם עשיתי קולקציה. פתחנו חנות מגניבה פה (שכונת נווה צדק בתל אביב – ר.ו) באיזו חצר יפנית קסומה. זרקתי שם שמונה דגמים ומוכרת מתוקה, ובכלל לא חשבתי שזה ימשיך ללוות אותי הלאה".

אם כן, הלידה של בן זקן הביאה ללידה נוספת של תחום חדש עבורה. כעבור חצי שנה, עברה המעצבת להתמקם בחלל צנוע ברחוב הראשי של שכונת נווה צדק הציורית בתל אביב. הרחוב שהפך היום למוקד עלייה לרגל לתיירים ותיירות שתרים אחר בוטיקים מעוצבים, איכלס באותה תקופה בסך הכל שלוש חנויות מעצבים, כולל זו של בן זקן עצמה. המעצבת הצעירה, תושבת השכונה, פשוט החלה ללמוד באופן אוטודידאקטי את רזי העיצוב, וגיבשה לעצמה טכניקת עבודה של דיגום חופשי על גופה שלה. נראה כי כבר מימיה הראשונים כמעצבת גיבשה בן זקן גם אסתיקה אישית ומובחנת, שסולדת מגחמות טרנד רגעיות ומהתקרנפות אופנתית.

עם השנים, עולם האופנה דחק את עולם המחול. למרות ההיררכיה הברורה היום בחייה של בן זקן, היא עדיין ממשיכה לרקוד וליצור כוריאוגרפיות עצמאיות, ויתרה מזאת, היא מעצבת תלבושות מחול עבור פרוייקטים ויצירות שונות לפחות פעמיים בשנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

החיבור העז לתנועה מלווה את בן זקן גם בקולקציית הקיץ הנוכחית של MIZO. כמדי עונה, גם הפעם הבגדים נוצרו תחת האג'נדה של נוחות ופרקטיקה, מתוך כוונה שלא ללכת נגד הגוף, אלא ללוות אותו ואת התנועה הטבעית שלו. כיאה לכך, המעצבת עושה שימוש בעיקר בבדים טבעיים נוסח משי, סאטן והמון כותנה. ממש זן ואמנות אחזקת הבגד.

הקולקציה שנקראת הפעם "קרוב רחוק" מבוססת אמנם על המשחק של הבגד והאיטראקציה שלו עם הגוף, אך למען האמת, מהטעמים שצויינו שתי שורות קודם לכן, נראה כי שאלת המרחק והקרבה זכתה להתייחסות גם בקולקציות הקודמות. ההשראה לקולקציה הגיעה עם עבודתה של בן זקן על התלבושות למופע מחול בו השתתפה במסגרת פסטיבל "הרמת מסך". הפרוייקט הניע את המעצבת לחקור כיצד הבגד משפיע על התנועה, והאם בכלל אפשרי למצוא בפריט לבוש בודד את האיזון שבין קירבה למרחק.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

המחקר העונתי של בן זקן חושף פריטים מוצלחים ביותר - מכנסיים בעלי נפחים משתנים; שמלת גלביה נטולת שרוולים אשר החלק העליון ההדוק שלה נפרם לכדי חצאית רחוקה מן הגוף; אוברול שחור ומעניין עם קריצה לאוונגרד בגזרת הרמון אקסטרימית; שמלת מקסי וחולצת קולר המבוססות על אותה גזרה, אשר רצועות הבד שלה מתרחבות ומתכווצות על ידי טבעת בד הקושרת אותן בגב; וטוניקת עטלף א-סימטרית מבד משי שהושרה בלקה, מהלך היוצר טקסטורה מקומטת עם ברק מטאלי.

עם זאת, בן זקן שידועה באסתטיקה נזירית שמקדשת את המינימליזם, יכולה הייתה לערוך טוב יותר את הקולקציה ולהסיר מתוכה את פריטי הפסים הצבעוניים שמוזילים אותה בשל ארומת הרשתות הפשוטות שעולה מהם. נוסף על כך, פריטים מסויימים אמנם עונים נהדר על הצורך באופנת סמארט-קז'ואל עם טוויסט לימים הלוהטים שבדרך, אך הפרשנות שלהם לסוגיית ה'קרוב-רחוק' פשטנית למדי. מדגימות למשל חצאית מיני עם כיווץ במותניים, או שמלת מקסי בגזרת קולר, שמידת הקרבה שלה לגוף נשלטת על ידי חגורת ליפוף דקה מבד הניתנת להסרה.

כך או אחרת, שזורים בקולקציה דיטיילים מתוחכמים שמושפעים מהתרבות היפנית שכבשה את בן זקן עוד מהימים בעברה בהם היא התגוררה ויצרה ביפן: החל מקפלים שמזכירים אוריגמי, כפתרות אלכסוניות שמזכירות שמלות פועלים יפניות וכלה בחגורות אובי מבד, אשר לדבריה הייתה מהמעצבות הראשונות בארץ לשלב אותן בעיצוביה. גם משמעות השם MIZO, היא זרימה ביפנית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

לא פעם נוצר מצב פרדוקסלי, בו דווקא האסתטיקה המגובשת של מעצבים מסויימים היא זו שמונעת מהם להתקדם ולהתפתח. על אף הכרתה של בן זקן בחשיבותה של התנועה, דווקא הגרעין העיצובי הקשה הוא זה שמונע ממנה לנוע קדימה. ממרום הסיכום המכובד של עשור אופנתי, יכולה בן זקן להתחיל לפרק את ההשפעות הקבועות שלה ולייצר מנעד פרשנויות חדש ורחב יותר. את השפה והאסתטיקה היא כבר טוותה באופן מופלא, עכשיו הגיע הזמן להתחיל לחשוב פחות "קרוב" ויותר רחוק.

טווח מחירים: מכנסיים 429 - 529 שקלים; שמלות 459 – 799 שקלים; חולצות וגופיות 249 - 389 שקלים; חצאיות 359 - 579 שקלים

MIZO, רחוב שבזי 51 תל אביב, 03-5164105

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • מיזו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully