לאחר שנחשפה ברעש וצלצולים ושלא כהרגלה בשבוע האופנה בפריז לפני כחצי שנה, קולקציית סתיו 2013 של H&M עומדת לנחות במגדלי עזריאלי בתל אביב ב-9 בספטמבר. חברת האופנה השוודית יצרה לעצמה כאמור רף גבוה, אולי אף יומרני, כאשר מיצבה עצמה בנשימה אחת עם מותגי על כמו ולנטינו ולואי ויטון, המשתתפים הרגילים של שבוע האופנה בעיר האורות.
אדר ריכטר מדווחת מהשורה הראשונה של שבוע האופנה בפריז
במפגן הראווה שהוצג על המסלול במרץ האחרון, השתוקקה הרשת המסחרית להראות כי יש בה יותר מיכולת קופי-פייסט מהירה במיוחד של מגמות אופנה לוהטות. מאחורי הקולקציה המסלול - שלמעשה מתפקדת כאוסף קפסולה בתוך קולקציית החורף הרחבה פי כמה - עומד צוות המעצבים של הרשת שהחליט להרחיב אופקים, למתוח גבולות, ולעצב באופן נטול עכבות של גחמות אופנה זמניות.
מסקירת הפריטים מקרוב, שהוצגו השבוע לעיתונאים בארץ, ניכר כי רובם המכריע של הפריטים שעלו על המסלול בפריז אכן יגיעו לארץ, עובדה שכלל אינה מובנת מאליה. הפלוס הנוסף הוא המעבר החלק יחסית מקולקציית המסלול המתוקתקת אל המציאות הממוסחרת.
לצד פריטים דומיננטיים שמיד תופסים את העין, מתבלטת מיד גם איכות הקולקציה. נראה כי העונה H&M, לפחות באותה קבוצה אליטיסטית ומופרדת כאמור, מצליחה להפריך את תיאוריית הקשר בין ייצור המוני לאיכות ירודה. למרבה הפלא ניתן למצוא בקולקציה לא רק בדים סינתטיים זולים, אלא גם נוכחות של בדים איכותיים יותר, כפי שניתן לראות בז'קט קטיפה שחור מעוטר ברקמה בגוון שמנת מוזהב או בסריג אוברסייז שעיר ורך שמהול בתערובת של אנגורה. עקב אכילס נוסף מתנפץ בקולקציה הזו, והוא איכות הגימורים. האיכות עדיין לא מושלמת, כפי שניכר בעליונית שכמיה שחורה וסמיכה אחד הפריטים המרשימים בקולקציה שיכול היה להיות מוצלח יותר לולא תיפורי אפליקציות הכתף החובבניים - אבל היא טובה משאר ההיצע הרשתי.
קולקציית המסלול - בניגוד לקולקציה העונתית העצומה - ערוכה בקפידה, וחפה מדגמים מיותרים. עם זאת, שאלת המקוריות עדיין מתנוססת על הקיר. אין ספק כי מדובר בקולקציה רוויית שיק אירופאי, אך כנראה שבסופו של יום, קרטל אופנה מסחרי נשאר קרטל אופנה מסחרי. קשה שלא לשים לב לריפרור העז מדי לכתב היד המסורתי של קריסטובל בלנסיאגה שמאופיין בפיתוחים בוהמיינים וצלליות דרמטיות שמזכירות גבירות ספרדיות מפעם. השראת היתר מורגשת גם במעגל הרחב יותר של קולקציית הסתיו, זה שיוצע למכירה בכל חנויות הרשת ואינו הוצג בשבוע האופנה. מקבץ פריטים בהדפס שמזכיר אבני שיש, קורץ מדי לקולקציית סתיו 2013 שעיצב אלכסנדר וונג לבלנסיאגה.
ומי נותר מאחור? המין הגברי. לארץ עדיין לא מיובאת קולקציית 'הטרנד' של הגברים ולכן על הלקוחות המקומיים נדרש להסתפק באוסף מסחרי למדי, המושפע מאוד מטונים צבאיים נוסח מעיל פארקה נדיב בחאקי, סוויטשירטים מרופדים באפור או מעילי קצינים ברכיסה כפולה ובגזרת אוברסייז.
עם זאת, מסתמנת הפתעה קטנה. לגברים צפויה קולקציית קפסולה עירונית שתושק ב-3 באוקטובר 2013. זוהי למעשה רפרודוקציה של 21 פריטים מהארכיון של מוריץ, מי שתרם את האות M לשם החברה לפני חצי מאה.
קולקציית הקפסולה עוצבה בהשראת חנות בגדי השטח "מוריץ וידפורס" (ששכנה צמוד לחנות "הנס" בשטוקהולם בירת שוודיה). ב-1968 חיבר ארלינג פרסון מייסד H&M את שתי החנויות הצמודות לכדי חנות אחת ומאז השאר היסטוריה. בין הפריטים בקולקציה ניתן למצוא חולצה משובצת באדום ואפור שמזכירה חולצות טיולי שטח מפלנל, מכנסי קז'ואל מצמר בגזרת גטקעס, תרמיל כותנה בעל גימורים מצופים עור ואפילו מגפי עור לטיולים עם סוליות גומי חסינות מים.
טווח מחירים: גברים: 29.9-899 שקלים; נשים: 99-899 שקלים.
מעיר האורות למגדל המשולש: H&M לסתיו 2013
31.7.2013 / 11:12