טבעי שאחרי סיבובים ארוכים ברחוב, המעצבים יחזרו קצת הביתה. בעונת חורף 2014-15, שנפתחה עם תצוגות אופנת הגברים בינואר האחרון, המשיכה אל שבוע האופנה בניו יורק, וכעת מוצגת בלונדון, אפשר לראות התחלה של שינוי בססמוגרף ההשראות. אם מותגים המושפעים מהתרבות הצעירה, כמו קנזו, קרבן או MSGM, היו אלה שנתנו את הטון בשנתיים האחרונות, וגרמו לבתי אופנה רבים לנסות ולתת פרשנות משלהם למראה הכולל ציטוטים מהנוף העירוני ומעולם הספורט, הרי שבעונה החדשה יש הפניית מבט מחודשת אל סממני העושר והיוקרה. לאו דווקא יוקרה נובורישית מנקרת עיניים, אלא דווקא כזו אינטימית, פרטית ואישית מאוד, בלי הדפסים דיגיטליים מופרעים ועם הרבה רגישות לפרטים קטנים ומפנקים.
התצוגה של המעצב הבריטי הוותיק פול סמית למשל, נפתחה עם שורה על חליפות פיג'מה עשויות משי מבהיק (שנועדו כמובן להילבש מחוץ לגבולות חדר השינה). חולצות מכופתרות מעודנות שודכו למכנסיים רפויים וקלים, ומעילים בדוגמאות דמאסק, שהזכירו במידת מה טאפט קירות של אחוזה מהודרת, טופפו לצד עליוניות עשויות פרוות כבשים רכה, עוטפת כשמיכה חמימה.
על אף שמלות שהורכבו טלאים-טלאים, סמית, שנודע יותר מכל בסגנון גברי מאוד לנשים, לא התרחק יתר על המידה מכתב היד שלו. למעשה, על המסלול, הדוגמניות דמו לעלמות שגנבו את מיטב בגדיהם של בני זוגן הג'נטלמנים.
הוכחה ניצחת לטון הבוגר יותר, כמעט ניאו קלסיציסטי, שעתיד לשלוט בחורף הבא, הגיעה בקולקציה של העילוי הצעיר מרי קטרנצו. המעצבת עם השורשים היווניים, שנחשבת לאחד הקולות החשובים בסצינה הלונדונית ושנודעה ביכולת שלה להמיר הדפסים דיגיטליים לכדי בגדי ערב מעוררי התלהבות, חשפה קולקציה שלא היה בה ולו הדפס אחד. כל המרקמים הגראפיים העזים הפעם נעשו בעבודת שזירה, אריגה ורקמה, ובחיבורים מפתיעים בין חומרים שונים.
למרות הדמיון הוויזואלי לאחת הקולקציות האחרונות של בית ולנטינו, זו הייתה הצלחה סוחפת. ממרחק, היו השמלות הארוכות, חליפות הז'קרד ומערכות הלבוש הקצרות יותר, מעין בבואת הקליידוסקופ העשיר ביותר שניתן להעלות על הדעת. פאטצ'ים קטנים חוברו זה לזה כדי ליצור שמלת קוקטייל מהפנטת, בדי פליסה אווריריים השתלשלו מצידן של שמלות נוקשות יותר ופיסות מתכת נתלו בחזית אחדים מהעיצובים כעגילים מרשרשים. בשלוש השמלות האחרונות, היה נדמה שעל אחת מהן נתפרה משטיח פרסי מעוטר. והאם יש יותר ביתי מזה?
אפילו רשת האופנה טופשופ, שנוהגת להשתתף בשבוע האופנה בלונדון עם הקו 'יוניק', הוציאה אל המסלול מערכות לבוש בוגרות יותר. מעילי חלוק ארוכים, חלקם נשמטו בכוונה מאחת הכתפיים, טופפו על המסלול בלוויית שלל פריטים בחומרים חמים וצמריריים. בכלל, נרשמה נוכחות גדולה לפרוות כבשים מתולתלת, שדי במראה הרך שלה כדי לזמן התכנסות. פלטת הצבעים הייתה חדה, פרקטית מאוד, וכלל מלבד שחורים קלאסיים, גם הבזקים של כחול מונקו, בז' וקרמל. לא היה דבר "מגניב" בקולקציה. למעשה, ניכר שנעשה כל מאמץ אפשרי כדי להביא קולקציה בשלה ככל הניתן.
אחרי הרחוב חוזרים הביתה: שבוע האופנה בלונדון לחורף 2014-15
לירוי שופן
17.2.2014 / 11:32