במושגים המרוסנים של מותג בגדי הגברים המקומי Sketch, שמעדיף לרוב פרטים מעודנים וספק נסתרים על פני אמירות נחרצות, קולקציית החורף החדשה היא העזה ביותר שרקח יוסי קצב, המעצב העומד בראשו, עד כה. אולי מקור ההשראה העונתי הצייר האיטלקי מיכלאנג'לו מריזי דה קאראווג'ו- הוא שסיפק את האנרגיה הדרושה למהלך.
בעוד שהפריטים העונתיים עצמם, שהוצגו באמצעות 22 דוגמנים בפרזנטציה שהתקיימה בלובי של מלון בוטיק ברמת גן, אינם מסגירים דמיון חזותי משמעותי לציורים הריאליסטיים והדתיים של האמן הרנסאנסי, הם מתכתבים איתם ברבדים אחרים. למשל, בגוונים הכהים והארגמניים, שעומדים בניגוד גמור לעיצובים בגוונים חיוורים במופגן (המחקים את הדמויות הבהירות והרקעים האפלים של קאראווג'ו), או ברמזים הדקיקים לחושניות גברית. אצל האיטלקי הדוגמא האחרונה שלובה בטון הומו-ארוטי, אצל קצב לעומת זאת בבחירה בצללית מרווחת מבעבר ובשימוש מגוון להפליא ועתיר תחכום בטקסטורות ובחומרים, מצמרים שונים ועד לאריג שנראה כטוויד, שמעודדים לגעת בהם עוד ועוד.
זוהי קולקציה שמרחיבה ומשכללת את היריעה של Sketch, שהיא לרוב לבישה מאוד. אם קולקציית החורף הקודמת סבלה מעריכת יתר, שמנעה מרעיונות משמעותיים לצוף אל פני השטח, הרי שהפעם מסתמנת יד שנכנעה ליצרים. יש בעונת החורף עושר כפול ומוחצן, שבא לידי ביטוי הן ברמת הפריטים וברמת המראות עצמם, שהם מגוונים ופונים אל תמהיל רחב יותר של טעמים. מצד אחד, ישנן מערכות לבוש שלמות בשנהב ובלבן, כנגד צבעים אניגמטיים כבורדו, ירוק רעל וקשת של צבעי קינמון עשירים, המדמים עירבול בין חום לזהב. מצד שני, בולטים היטב עיצובי יוקרה מובהקים, שאין להם מקבילה בשוק אופנת הגברים הישראלית.
"הרחבנו מאוד את קו פריטי העור. זה סוג של מסר לעונה", מציין קצב. "הקהל מגיב אליו היטב, גם אם המחירים גבוהים יותר משאר הפריטים בקולקציה. מבחינתנו זו הזדמנות לעשות משהו שלא עושים במותגים אחרים בארץ. זה מבדל אותנו". זוהי אינה הצהרה ריקה. העיצובים שנתפרו מעור, תשעה דגמים בסך הכל שחלקם מוצעים במספר גוונים, הם הכוכבים האמתיים של הקולקציה. מעיל ארוך בצללית כתף שמוטה וברדס העשוי שרלינג צמרירי (עור כבשים), ז'קט אופנוענים קצרצר ושאינו מבוטן, המנוסח בקווים מינימליסטיים, או עליונית בגזרת סוויטשירט שנתפרה מעור מחורר, מייצרים את המשיכה הסוחפת שפאר מייצר באופן אוטומטי.
הבידול שעיצובי העור יוצרים מוכיח דבר אחד ברור כדי שמותג בסדר גודל כזה, המונה שלוש חנויות בסך הכל, יוכל לשרוד עליו להציע ערך מוסף מובהק לקהל הלקוחות. ככל שהדמיון בינו לבין רשתות מסחריות גדולות, שמתמקדות בעיקר בפתרונות אופנה זולים, יהיה גדול יותר, כך הוא יישאר עם ידו על התחתונה. מסתמן שזו תובנה שקצב, שיש לו ניסיון במותגים מסחריים נוסח קסטרו-מן ו-DKNY, מתחיל ליישם בפועל. למעשה, זוהי הפעם הראשונה שהקולקציה של Sketch לא מתנהגת כשלוחה של חברת ענק, אלא כמותג בוטיק של ממש.
אלא שהמהלך המדובר, גם אם הוא גורף ועקרוני וגם אם אין ל-Sketch מתחרה שמעמיד בגדים לגברים ברמת הגימור הזו, עדיין לא הושלם במלואו. מול העושר הגדול של החלקים העליונים, שכוללים גם מעיל סטודנטים שחזיתו צמר אפור ושרווליו עור, סוויטשירט שמשלב בין בדים שונים או צעיפים מודפסים ושרשראות זהב (שנוצרו בשיתוף דנה סרוסי), ניכרים באופיים הגנרי החלקים התחתונים. למעשה, מלבד צבעים כללים דומים - כחול צי, בז' או אפור - אין להם קשר ממשי לנעשה בקולקציה והם בולמים את תנופתה. גם אם הסיבה לכך פרקטית ("בחורף קונים אצלנו בעיקר סריגים ומעילי עור"), אוסף המכנסיים העונה, שמונה ארבעה דגמים בגזרה ישרה וצרה למדי, מוכיח מדוע קצב צריך לברוח מהבסיסי. משום שברגע שאפשר להמיר כל אחד מהמכנסיים שלו במכנסיים פשוטים יותר של רשת מצויה ולקבל את אותו מראה כולל, הרי שנדרשת אמירה ספציפית יותר. החוכמה היא, כפי שהעיצובים האחרים מוכיחים וקצב מעיד בעצמו, היא ליצור את מה שאחרים לא מסוגלים לייצר. האם זהו אינו סוד התשוקה?
מחירים לדוגמא: חולצות טי: 199 239 שקלים; חולצות מכופתרות: 359 399 שקלים; סריגים: 339 569 שקלים; מעילים: 899 4999 שקלים; תכשיטים: 169 239 שקלים.
Sketch. בזל 2, תל אביב; מתחם התחנה, תל אביב; קניון שרונים.