אתמול (רביעי) הושקה חנות ראשונה של מותג הנעליים ההולנדי יונייטד ניוד (United nude) בארץ, שנמכר באופן חלקי עד כה ברשת אלמביקה ובבוטיקים נוספים. החנות התל אביבית, שפתיחתה היא חלק מאירועי ציון עשר שנות פעילות המותג, עוצבה בהתאם לקונספט העיצובי של חנויות יונייטד ניוד בחו"ל - חלל "חשוך" עם ספת עור רבועה ורחבה במרכזו, ונישות כוורת מוארות בהן מוצגים דגמי הנעליים.
יונייטד ניוד נוסד על ידי הארכיטקט ההולנדי ראם ד. קולהאוס (Rem D. Koolhaas, ואין להתבלבל עם דודו, אדריכל גם הוא הנושא את אותו שם פרטי ושם משפחה) וגלהאד קלארק, בן לדור השביעי במשפחת קלארקס, בעלי מותג הנעליים הבריטי. המותג המצוי היום במגמת צמיחה, נודע בדגמים נטולי עקב וחדשניים, המאתגרים לא רק את עיצוב הנעליים הקונבנציונלי ואת המתלבשת הקונבנציונלית, אלא גם את כוח המשיכה. הדגמים הללו מעוצבים על בסיס נעל "המוביוס" המקורית שעיצב קולהאוס עוד ב- 1999 בהיותו סטודנט לארכיטוקטורה שבור לב עקב פרידה מחברה. הוא עסק באיור עיצובי נעליים כחלק מתראפיה במרשם אישי.
מסתבר, שהבחירה בשרבוטי נעליים כפתרון ללב חולה לא הייתה מקרית - באותו זמן הוא עבד בסניף פראדה. העיצוב פורץ הדרך מומש לדגם קונספטואלי, אך בכל פעם שקולהאוס ניסה למכור אותו (כולל למיוצ'ה פראדה) נאמר לו פחות או יותר אותו דבר - זה לא מתאים לנו, אבל כדאי לך לייסד מותג חדש. בעקבות פגישה עם גלהאד קלארק בעל האמצעים והקשרים, זה בדיוק מה שנעשה. חנות דגל ראשונה נפתחה באמסטרדם ומאז המותג התרחב לארבעים נקודות מכירה בעולם. קולהאוס אמנם לא השיב את האהבה הישנה, אבל זכה להתחיל עסק משלו, המוכר לפחות כ- 200 אלף זוגות מדי שנה.
דגמי קולקציית קיץ 2013, הכוללת ארבע קבוצות, מבוססים על עיצובים קלאסיים במעורבים באלמנטים ארכיטקטוניים. התוצאה מעניינת ויוצאת דופן, במיוחד בדגמים הצבעוניים. הסגנון נע בין כזה הניתן להגדיר כקונספטואלי עד כזה שבהחלט יכול למצוא את מקומו במיינסטרים של אופנת הנעליים. בהתאם לכך, בסיור בחנות אפשר למצוא דגמים שנראים כמו עבודת גמר של סטודנטים לעיצוב, כמו גם דגמים פשוטים ושמישים יותר. באופן מעניין, אלו הוצבו בנישות נמוכות יותר של הכוורת בחנות. כלומר, מי שדגמים אולטרה מתקדמים אופנתית לא מדברים אליו, יצטרך להתכופף ולחפש לעצמו משהו קצת פחות אדג'י. עם זאת, משותפת לכל הדגמים היא האיכות הגבוהה. מעלה לא שכיחה בימים של ריבוי נעליים מחומרים סינתטיים זולים, המודבקות בדבק המציץ מכל מיני פינות.
בקולקציה בולטים בעיקר דגמים בסגנון מינימליסטי-מודרני משולבים בעור וגומי אלסטי. הגוונים נעים בין שחור ולבן, דרך גוונים מטאליים-זרחניים עד לגווני קולור בלוק עזים. גובה העקבים ביונייטד ניוד אפשרי בהחלט ובכמה מן הדגמים יש תמיכה ארגונומית התורמת לנוחות. עם זאת, אין לטעות. לא כל הדגמים פה הם כאלו שיפילו את הצרכן הממוצע. העיצוב הבלתי קונבנציונלי של רבים מהדגמים עשוי להרחיק גם מכורי נעליים שקונים זוג חדש כל חודש. אבל בעלי חולשה לעיצוב מקורי-ייחודי יימצאו פה לא מעט סיפוק.
בנוסף, הקולקציה כוללת גם קבוצת נעלי גברים הכוללת דגמי זמש קלי משקל בגזרה קלאסית העשויים להתאים גם לבני עשרים (בגרסת הקולור בלוק) וגם לאבות שלהם (בגרסת הגוונים הקלאסיים). או בכלל להפך.
טווח מידות: נשים 36-41; גברים 41-45. מחירים: נשים: 390-2,400 שקלים; גברים: 499 שקלים
להשיג ב: דיזנגוף 180, תל-אביב