אחרי שנים של עשייה החגה במעגלים סביב עולם עיצוב האופנה, גילתה הקולגה וחברת מערכת וואלה! אופנה, תמר מרקוביץ', מהו ייעודה האמיתי בחיים. "מבחינתי, לעצב בגדים תמיד היה בגדר פנטזיה. פתאום בגיל 36 הרגשתי שיש לי בשלות", היא יוצאת בהצהרה. "אני אמנם בתחילת התהליך אבל זה מרגיש לי נכון. ויחד עם זה, אני מסתובבת בחודשים האחרונים בחוסר ביטחון מטורף". בתור מי שעסקה בסטיילינג, סיקרה קולקציות, פתחה וסגרה בלוג וחנות אינטרנטית לייבוא בגדים מסין, מרקוביץ' ידעה שעם "הידיים העקומות" שלה, לדבריה, מעצבת אופנה היא כנראה לא תהיה בגלגול הזה.
אז מה השתנה בעצם?
"לפני שנה חברה פנתה אליי לעזור לה למצוא שמלה לאירוע משמעותי בחייה. אחרי שלא מצאנו כלום, למרות התקציב הגבוה, היא ביקשה ממני לעצב לה. בתום התהליך הבנתי שאני יכולה להעביר לתדמיתנית דגם שאני במאה אחוז עומדת מאחוריו. אני לא יודעת לתפור ואני מציירת די גרוע אבל יש לי רעיונות ואני עושה סקיצות ומצליחה להעביר את הדברים באופן מושלם לתדמיתן".
כאתר המסקר תדיר מעצבי אופנה מקומיים, טבעי היה לבוא ולבדוק את הבשורה החדשה שמציעה מרקוביץ' בקולקציית הביכורים שהשיקה תחת המותג הנושא את שמה. מנגד ומתוקף ניגוד האינטרסים, הרגשנו בעייתיות לפרגן למי שעדיין פה ושם מעבירה לפלטפורמה הזו בדיוק טקסטים בנושאי אופנה שונים. אז אחרי שכל אתרי האונליין המתחרים הרימו לה לפנינו ויחד עם הגילוי הנאות על הקשר הקרוב, החלטנו לבדוק בעצמינו את הבגדים של תמר, ללא פרוטקציה ובלי הנחות חבר.
איך ניגשת לממלכת העיצוב? מצד אחד לא למדת עיצוב מצד שני יש לך המון ניסיון ב'מה נשים רוצות'. האמנת שיש לך ערך מוסף בשוק המקומי הרווי והקשה?
"נכון, כמישהי שבאה מסיקור אופנה ויודעת כמה מעצבים מוכשרים יש פה, גיליתי שאני רוצה ללבוש דברים שאני פשוט לא מוצאת. אמרתי לעצמי שאם זה מדבר אליי אז כנראה יש לזה מקום. כשהבנתי שיש לי את היכולת אז לא יכולתי להפסיק. נכנסתי לאתגר בהחלט גדול. אני הכי ב'היי' של עשייה".
"התחלתי בקיץ עם שש שמלות כפיילוט והן היו מאוד שמלות-ערב. בחורף הזה כבר רציתי להיות מסוגלת ללבוש את הפריטים שלי ביומיום. בניתי מלתחת השראה מפריטי וינטג' שאספתי במשך שנים ותרגמתי אותה לגרסה יומיומית. בשורה התחתונה, רוב הדברים מתאימים לטווח הזה שבין עבודה לערב. אני מרגישה שזה מאוד מתאים לאישיות שלי וללקוחות שלי. אף פעם לא האמנתי בארון שונה לבוקר ולערב".
את מרגישה שבגלל הרקע בכתיבה היה לך קל להתחיל, או שדווקא זה מעמיד אותך בנקודת פתיחה בעייתית?
"יש הרבה יתרונות בהיכרות עם הרבה גורמים במדיה, אבל זה תופס רק להתחלה. בהמשך זה תלוי רק בי. בלי מוצר טוב זה לא היה קורה. והאמת שמאוד הופתעתי מהפרגון של הקולגות, זה לא מובן מאליו".
ומה את חושבת שיש לך לתת ביחס לאותם מעצבים מדופלמים שסיימו שנקר או בצלאל?
"היה לי בית ספר לסטיילינג ואני מאמינה שכל אחד עושה את הדרך שלו. אני חושבת שיש מקום לכולם ואני מאוד מעריכה את כולם. למדתי גם תסריטאות בסם שפיגל - שם הבנתי שזה לא הסיפור אלא איך אתה מספר אותו. אז יש לי המון ידע על גוף נשי וגזרה נשית ותפיסת נשיות וזה מה שאני מביאה איתי".
על קולבים באווירה מינימליסטית בסטודיו שמתפקד גם כחנות במתחם נגה היפואי, מרקוביץ' מציגה את האוסף השלם הראשון שלה שמורכב משפה המשלבת ניקיון, רומנטיקה, אווריריות ובעיקר נעימות שנמצאת על קו התפר שבין נשי לטום בוי. את החיבה למלתחה שנשענת על שילובים בין כותנה, משי ועור ניתן לאתר במבט ראשון, יחד עם משיכתה הטבעית לגזרות חלוק בגרסאות שונות. בין הפריטים הבולטים: שמלת מיני שחורה מעור המאוזנת בשרוול ארוך ומחשוף סגור, חולצות משי בעלות שרוולי פעמון עשירים שמתחברים באגביות לחצאית עור באורך הברך בעלת גזרה גבוהה עם חגורה מחטבת ושמלת מעטפת נוזלית המהווה גרסה קז'ואלית יותר לאותה שמלה ראשונה שעיצבה לפני כשנה.
"העונה ביססתי את הגזרות שלי", היא מוסיפה, "אני אוהבת סילואטות של רגליים צרות ופיס עליון גדול. אז התמקדתי בחלקים העליונים והוספתי לזה סיפור אוריינטלי. כילדה הפלגתי הרבה למזרח במסגרת העבודה של אבא שלי. אם מסתכלים טוב, רואים שלא מעט מהגזרות מתבססות על אלמנטים שונים של קימונו".
כמי שמכירה את השוק על כל רבדיו, את מרגישה שאת יכולה לגרום ללקוחות לוותר על הסיבוב ברשתות לטובת עיצוב מקומי?
"אני מאמינה בצרכנות נבונה, ואני מאוד מנסה להתאים את המחיר למה שנשים יכולות להרשות לעצמן בארץ. קשה להתחרות ב-H&M ובזארה. אבל יש מחיר לזול הזה, מאיפה זה הגיע, אפילו שהוא תלוי יפה בחנות. חסכתי שנים ולקחתי בחשבון שאני לא מרוויחה כלום בעונה הראשונה, המטרה היא באמת לבנות את זה לאט ונכון".
טווח מחירים: 290-1,600 שקלים. להשיג ברחוב רוחמה 9 מתחם נגה ביפו וברשת רזילי.