מקגרגור, מותג חדש שנחת השבוע בארץ, נשמע טוב על הנייר- מותג קז'ואל יוקרתי היישר מלב השדרה החמישית בניו יורק, שהוקם בתחילת שנות העשרים על ידי סקוטי צעיר שהיגר לארצות הברית. ב-1993 התרחב המותג לכדי קבוצה המתעטפת בדגל המורשת ההיסטורית, אך שחולשת כיום על ארבעה מותגי אופנה סך הכל המפוזרים על פני כ-120 חנויות ברחבי העולם. בפועל לעומת זאת, מדובר בעוד דבר מאותו דבר של הספורט-ק'זואל כל אמריקאי, קצת מתחת לטומי הילפיגר, קצת מעל אברקרומבי אנד פיץ', הן ברמת המחירים והן ברמת ההיצע הסגנוני והאיכותי.
את המותג ייבאו לארץ בני הזוג יואב בסן ומאיה מילשטיין בסן. יואב סיים בקיץ האחרון כהונה של שש שנים בניהול המותג טומי הילפיגר בארץ, וזאת לאחר שש שנים בהן עבד בתפקידים שונים בחברה. הרקע הזה מנפק הסבר מוצק למשיכה של בני הזוג למותג נוסף מהז'אנר. השניים החליטו למקם את החנות הראשונה בקניון עזריאלי בתל אביב, אך כבר מחפשים אחר שטח פוטנציאלי לנקודת מכירה נוספת. תוך חמש שנים הם שואפים להריץ בארץ כבר עשר חנויות.
המותג מציע קולקציות לגברים, נשים וילדים אשר נעות על הסקאלה שבין אופנת ספורט בורגנית לאופנת קז'ואל יוקרתית יותר. היוקרה בה מתהדר המותג מבוססת למעשה על שימוש בחומרים איכותיים כמו כותנת פימה, הידועה במגעה הרך. עם זאת, ניתן למצוא בקולקציות גם ריכוזים נמוכים של פוליאסטר סינתטי, למשל בחולצות הגברים המכופתרות, וזאת על מנת להעניק להן את פריבילגיית הנון-איירון, כלומר חוסן בפני קמטים ושיחרור מגיהוץ.
ככלל, קו הגברים מפותח יותר מזה של הנשים ברמת ההיצע, אך האפיל הכללי של המותג מונוטוני למדי. כמו כל ברנד אול-אמריקאי שמכבד את עצמו, גם מקגרגור מושתת על טהרת חולצות הפולו, הטי-שירטים הממותגים והקרדיגנים הבסיסיים למראה. את אלו משלימים חולצות מכופתרות, מכנסי ג'ינס וברמודה בגזרה הגברית, ובגזרה הנשית ניתן למצוא גם גופיות אווריריות, חצאיות טניס ושמלות קוקטייל קלילות. ביחס לז'אנר וביחס כללי לרשתות האופנה הקיימות, האיכות מהדהדת כטובה ומוקפדת, אך מתאדה במהרה לנוכח היעדר כל אמירה אופנתית או אלמנט שיבדל את המותג מאחרים.
הנקודה האחרונה מובילה לשאלות הנוקבות בתעשייה האם אופנה היא אוסף בגדים בלבד ומהי אופנה טובה? סביר להניח שלא, בדיוק כפי שלא כל אסופה של מילים היא ספרות. מותגים כמו מקגרגור, שאינם מוסיפים הרבה על ההיצע הקיים, מחדדים את ההבדל בין אופנה לאופנה טובה; האחרונה היא זו שמצליחה לעורר מחשבה, לחדש ולסקרן. ללא ערך מוסף כלשהו, גם אם היא עשויה ללא רבב, אולי עדיף להתייחס אליה כענף הלבשה.
מקגרגור. קניון עזריאלי, תל אביב
טווח מחיר: גברים: 170-650 שקלים; נשים: 200-600 שקלים; ילדים (גילאים 8-16): 120-400 שקלים
חלום אמריקאי: מקגרגור לקיץ 2013
13.3.2013 / 11:10