וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל פיאות באלפי דולרים ומחוכים במקום חזיות: מועמדי אמי 2013 לתלבושות

25.7.2013 / 16:04

השמלות שלובשות הזונות במשחקי הכס מול הבריטיות הדרמטית של אחוזת דאונטון - למה מגיע לכל אחת מהסדרות המועמדות לאמי על האופנה לזכות, ומה הם הסודות הקטנים של ההפקה?

שלוש סדרות מבין החמש שמועמדות השנה לפרס האמי בקטגוריית התלבושות הטובות ביותר, הן דרמות תקופתיות. השתיים האחרות הן סדרות פנטזיה. האמי, ממש כמו המגמה המאפיינת את האוסקר, יוענק בהתאם למסורת לסדרה המצטיינת בביגוד תקופתי או פנטסטי, ואולי זה מה שמסביר את היעדרותה של מד מן מהרשימה, ללא ספק אחת הסדרות שהשפיעו יותר מכל על האופנה העכשווית.

כאמור, הלבשה מושלמת בהוליווד, כך נראה שוב ושוב, היא כזאת העוסקת באופנה מזמן אחר או מקום אחר שלא בהכרח קיים. רשימת הסדרות המועמדות לכל הדעות ראויה ומכובדת - משחקי הכס, אחוזת דאונטון, אימפריית הפשע, משפחת בורג'ס, עד עצם היום הזה. שבועות ספורים לפני הטקס שיערך ב-22 בספטמבר, אי אפשר שלא לתהות - בזכות מה הגיעה כל אחת למועמדות?

משחקי הכס (HBO)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמלי המשפחות צםו פה ושם בבגדי הדמויות. מרג'ורי טיירל ותליון פרח/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זונות לבשו שמלות קלילות וקלות להסרה. שיי הזונה וטיריון/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשי הצפון הקר לבשו דרך קבע פרווה וצמר בגוונים קרים וחמורי סבר. ליידי סטארק ובנה רוב/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמלות פרקטיות משולבות עור ובלתי מצועצעות. דאינריז טארגאריין אם הדרקונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוש היסטורי המשולב בהשפעות תרבויות גלובליות הם בבסיס ההלבשה בסדרה משחקי הכס. עלילת סדרת הפנטזיה של HBO, גם בעונתה השלישית, ממשיכה להתקיים בעולם דמוי ימי הביניים בעל חוקים משלו. עולם שבו לכל דבר יש סיבה, כולל הביגוד. לחימום, קירור, הגנה או ייצוגיות, הביגוד בסדרת הלהיט הוא פונקציונלי תמיד. לצד זה, מושם דגש על אותנטיות ככל הניתן. כך, הכל נראה אמיתי ומשומש; רחוק מתחושת מחסן תלבושות הוליוודי.

באופן עקרוני, נשעתה התאמה הגיונית של הביגוד לתנאי הסביבה. ביגוד ווינטרפל בצפון המושלג מבוסס על צמר ופרוות בגווני אפור-שחור-חום קרים ושונה מזה של קינגס' לנדינג הבירה שטופת השמש בדרום. כאן על רקע צמחייה ירוקה, הביגוד מלא צבע ואוורירי והוא מאובזר בתכשיטים. סמלי הבתים צצים פה ושם, ובמיוחד בולט סמל הדג של בית טאלי באמצעות שריונם המקושקש של הגברים. ריבוי הגברות בקינגס' לנדינג (המלכה סרסי, מרג'ורי טיירל, סבתה וסנסה סטארק) העניק הזדמנות פז לאופנת נשים סוחפת ומתוחכמת. גווני אביב כמו תכלת, טורקיז ולבן, כמו גם אדום-יין סתווי ואצילי, שולטים בשמלות כותנה ומשי באורך הרצפה החושפות כתפיים וזרועות (במיוחד אלו של מרג'ורי, העסוקה רוב העונה במשחקי פיתוי במסגרת שאיפתה להיות מלכה).

אופנת רוז הזונה וזונות אחרות בסדרה מבוססת על שמלות קלילות, דקות ונוחות להסרה מיידית, אך עם זאת לא חסרות סגנון.

האופנה בסדרה, ועל כך גדולתה, רגישה להתפתחויות. דאינריז טארגאריין, שהולכת ומבססת את מעמדה כאם הדרקונים, לבושה היום בשמלות שונות לחלוטים מאלו הילדותיות שהיא לבשה בעונה הראשונה. כמנהיגה בשלה ובוגרת, השמלות שלה נוחות, פרקטיות, משולבות עור ואינן מצועצעות מדי. היא לא לובשת מחוכים, כי היא מאוד פעילה ונעליה הם לרוב מגפיים שטוחים.

אגב, השפעות הסביבה על האופנה הובילו לסגנון אקלקטי המוצא את השפעתו בתרבויות שונות, כמו היפנית והפרסית. ביגוד אנשי הסוסים בני הדות'רקי דומה לזה של הבדווים, ביגוד הפראיים מצפון לחומת הקרח לובשים מלבושים מחממים העשויים פרווה מבחוץ ועור מבפנים ושריוניהם עשויים עצמות שנקשרו בחוטים, כמו אצל האינואיטים.

כל הביגוד, לגברות החצר או לפראיים, עובר תהליך יישון בן שבועיים לחיזוק הממד האותנטי. לינה הדי (המלכה סרסי), נטלי דורמר (מרג'ורי), קאריס ואן הוטן (מליסנדרה) ואמיליה קלארק (דאייניריס), חובשות בקביעות פאות משיער טבעי העולות כ-7,000 דולר כל אחת. כל פאה נשטפת ומעוצבת כמו שיער אמיתי.

אחוזת דאונטון (PBS)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כלה מעידן הג'אז, אבל עם ממד מאופק. ליידי מרי בחתונתה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק ליידי מרי. ליידי סיביל בשמלת הריון אוריינטלית וליידי אדית בשמלה חושפת כתפיים וכפפות אופרה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי האדון ומי המשרת? יורש האחוזה מתיו קרולי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו שתי קודמותיה, גם עונתה השלישית של סדרת הדרמה הבריטית אחוזת דאונטון, העוסקת בקורות בני משפחת גרנת'ם האריסטוקרטית ומשרתיהם, הצטיינה באופנה מהוקצעת ומעוררת השראה.

בעונה השלישית, אשר סיפורה התרחש במחצית הראשונה של שנות ה-20, הוצגה אופנת 'גטסבי הגדול', רק בלי הניוון וההפרזה. הרוזנת הזקנה, ליידי גרנת'ם ושלוש בנותיה לא יכולות להרשות לעצמן. האצילות מחייבת. ובכל זאת - תלבושות הנשים בשעות הבוקר, בעת הגשת תה של אחר הצהריים, בחדרי השינה, אך בעיקר בסצנות ארוחות ערב ונשפים, מרשימות ומשקפות את רוח הימים, בזמן שקולות למען שוויון זכויות לנשים נשמעו יותר ויותר. הכובעים קטנו, הגזרות נעשו רפויות, גוונים כהים ו"בלתי נשיים" חדרו למלתחה, המחוכים נעלמו, הגזרה הדקה הפכה להיות אופנתית, והסגנון נטה יותר לכיוון הנוחות. אקססוריז לשיער בדמות מטפחות סאטן, קשתות משובצות אבנים או סיכות מנצנצות תרמו קוקטיות רצויה ובלתי מוגזמת. האיפור שהתבסס על שפתון אדום, אייליינר שחור ולחיי אפרסק, השלימו מראה פריזאי מתוחכם ועדכני.

הדמויות נראות תמיד נפלא. ליידי סיביל לבשה בזמן הריונה שמלות קטיפה אוריינטליות תפוחות שרוולים שעשו רושם של נוחות להפליא; ליידי אדית המשעממת, שהמציאה את עצמה מחדש בתור עיתונאית, הפליאה פה ושם בשמלות גופייה סקסיות. אבל בלתי נשכחת במיוחד הייתה ליידי מרי בחתונתה למת'יו קרולי. כלה מעידן הג'אז עם ממד מינימליסטי דומיננטי; שמלת תחרה וטול מרחפת עם שרוולים ארוכים בגוון שנהב, איפור רך ורק כתר כסף משובץ אבנים בעיצוב עלים כאקססורי יחידי.

אותו שנהב בוהק נראה גם אצל הגברים בסצנת משחק הקריקט; סוודרי וי, מכנסי ספורט (שהוכתמו בבוץ למען האותנטיות) וחולצות כפתורים לבנות תרמו לחיזיון שכאילו נלקח מעמודי ווג גברים. גם המשרתים והמשרתות בחליפות פפיון, וסטים, כפתורי זהב, סינרי תחרה, שביסים בוהקים ושיער מסורק למשעי, תרמו להידור הכללי. בחליפות טוקסידו בשחור-לבן, המשרתים נראו דומים ביותר לאדוניהם.

אמפריית הפשע (HBO)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נערות מקהלה בשמלות גופייה שקופות מנצנצות וגברים-טווסים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גנגסטרים מסוגננים. צ'ארלי לוצ'יאנו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המהגרת האירית ואחת העם הייתה לליידי אלגנטית. מרגרט שרודר/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות זמן ההתרחשות המקביל, אימפריית הפשע הציגה בעונתה השלישית אופנה אחרת מזאת של אחוזת דאונטון. בין המדשאות הירוקות של דאונטון לטיילת באטלנטיק סיטי אכן משתרע, אוקיינוס רחב. סדרת HBO העוסקת בפשיעה מאורגנת על רקע תקופת היובש, מציגה דרך קבע אופנת וינטג' מן המחצית הראשונה של שנות ה-20 המשולבת עם עיצובים חדשים, תוך הקפדה על פרטים ונאמנות ככל הניתן למציאות ההיסטורית.

ניכר, שההשראה כאן הייתה סרטי שחור-לבן מהתקופה, תוך ידיעה ברורה שהגוונים אז, למרות שזה לא נראה בסרטים מאז, היו עזים למדי. תלבושותיהם של גנגסטרים, זונות, סוכני משטרה, נערות מקהלה ופוליטיקאים מושחתים מלאות השראה, כשהגברים (באופן יוצא דופן למדי) זוכים לתשומת לב לא פחותה מזאת של הנשים. התוצאה - טווסים בחליפות שלושה חלקים בכל מקום, פפיונים, פרחי דש, טבעות זהב, כובעי קש, חלוקי קטיפה וסאטן, נעלי אוקספורד מבריקות בשני צבעים, שיער משומן מסורק למשעי. ראוותנות מעידן הג'אז והשפע - עולם של ראוותנות ורהב שהתקיים פעם ואינו המצאה פנטסטית.

הנשים נהנו מעולם ללא מחוכים, אבל עם גופיות ללא תמיכה, והתהדרו בכובעי אוברסייז מעוטרים, שמלות רופפות מקטיפה ומשי, רקמות עדינות ואפליקציות מנצנצות, כפפות אופרה, מחרוזות פנינים מאורכות, נעלי מרי ג'יין עם עקבים בגובה בינוני ולנז'רי עשוי משי בגווני ניוד. הגוונים נטו להיות נועזים, כמו ירוק-עד, אדום-יין, צהוב-מנגו- ו-ורוד פוקסיה. סגנון שבנות דאונטון ידעו על קיומו אי שם בניו יורק ובשיקגו, אך לא העזו לאמץ.

משפחת בורג'ה (Showtime)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השחקנים נאלצו להתרגל נאלצו להתרגל למשקלן הרב של תלבושות רנסנסיות/מערכת וואלה!, צילום מסך
משפחת בורג'ה, עונה 3, פרק 9 – The Gunpowder Plot. imdb
מחוכים "דחפו" חזה מעוגל מעלה. לוקרציה בורג'ה/imdb
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אופנת ותיקן שלא השתנתה שנים וביגוד פונקציונלי לגברים לוחמניים/מערכת וואלה!, צילום מסך

משפחת בורג'ה, הפקת רשת Showtime, העוסקת באפיפיור המושחת אלכסנדר ה-6 ומשפחתו בשנים 1490-1510, גדושה באופנה הסוחפת של הרנסנס האיטלקי. תקופה בה אמנות ויצירתיות הגיעו לשיאים תקדימיים. מלבישי הסדרה בעונתה הראשונה זכו כבר באמי עבור עבודתם, אך לאור הביגוד המרהיב בעונה הנוכחית, השלישית, סיכוייהם לזכות שנית טובים בהחלט. ציורי שמן של בני אצולה ונשותיהם שימשו השראה ישירה לביגוד פה.

גברות תמימות למראית עין בשמלות קטיפה צמודות מותן, תפוחות שרוולים ועמוקות מחשוף, נראו כאילו התעוררו לחיים מתוך ציורי גדולי הרנסנס. סרט המצח הכה נפוץ, אקססורי רנסנס ידוע, נחשב להידור רב בקרב נשות אצולה צעירות.

זה המקום לספר, שמתחת לשמלות כבדות המשקל, אף שחקנית לא לבשה חזייה, אלא מחוך עשוי פשתן המדמה את מחוכי עצמות הלוויתן של התקופה, ה"דוחף" את החזה כלפי מעלה. גברים מאורכי שיער, המאובזרים בחרבות דקות ולבושים במכנסי סקיני וז'קטים קצרים המרופדים בכתפיים, הם הסקסיים ביותר שניתן למצוא היום בטלוויזיה.

בגדול, האופנה בסדרה הזו היא מחווה לנקודה בזמן בו אופנה הפכה להיות Power Fashion - אופנה הנושאת מסר בדבר סטטוס חברתי וכלכלי. בתו של האפפיור לוקרציה בורג'ה מתלבשת אחרת לחלוטין מאימה, המאהבת של אביה, משרתות ביתה או זונות רחובות העיר.

כל צוות השחקנים, נשים וגברים, נאלצו להתרגל למשקלן הרב של התלבושות הרנסנסיות וכללו הרבה שכבות של קטיפה, טפטה, עור, צמר וכותנה צפופה. כמה מתלבושות הטקסים הנוצרים-קתוליים הושאלו מבתי מלאכה ברומא שתופרים את בגדיהם של נושאי תפקידים בוותיקן היום; ביגוד, שלא ממש השתנה בחמש מאות השנים האחרונות.

בדומה לדרמות תקופתיות אחרות, גם בבורג'ס נעשו תיקונים ושינויים בהתאם לדמויות ולהקשר העלילתי, בעיקר יישון וצביעה. תהליכים אלו נמשכים לעתים שבועות.

עד עצם היום הזה (ABC)

עד עצם היום הזה, עונה 2, פרק 9 – Queen of Hearts. imdb
השראה ברורה מעליסה בארץ הפלאות/imdb
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טוויסט מגדרי באופנת הנשים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמלות הנשים כאילו נלקחו מקולקציית קוטור פריזאית/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיפורה סדרת הדרמה והאגדות האמריקאית 'עד עצם היום הזה' מתרחש בעיירת חוף במדינת מיין של ימינו, כשהדמויות הן למעשה גיבורי אגדות שונות שהועברו לכאן ועקב קללה סובלים משכחה. כלומר, אין פה עיסוק בעולם אגדות נטו, אלא בעולם אגדות המושפע מעולמנו המוכר והיומיומי. הטוויסט הזה בז'אנר מוצא ביטוי גם בעיצוב התלבושות, ממד מרכזי בסדרה. ביגוד הגברים הושפע מתמונות ישנות של ג'ימי הנדריקס ואדם אנט. מכנסי עור, מגפי ברך, בלייזרים מהודרים מקטיפה אדומה, חולצות קשירה מכותנה לבנה. וכמובן - גם אופנת נסיכים קסומים מן האגדות.

אך ביגוד הנשים פה, יש להודות, מאפיל על זה של הגברים. במיוחד בולטת המלתחה של הגיבורה הראשית - שלגיה. אין פה נסיכה תמה הדומה באופן כלשהו לזאת האיקונית של דיסני, אלא נסיכה שהיא מעין ילדת טבע באופנת בוהו-שיק. באמצעות האופנה שלה, שלגיה ב'עד עצם היום הזה' משדרת משהו חדש ורענן; תיחכום. הדיסוננס המכוון שנוצר בצופים בכל הנוגע לדמותה מתחדד בנקודה מסוימת, כשהיא לובשת ביגוד גברי ועוד כזה המזכיר דווקא צייד מן האגדות. עם זאת, הממד הרומנטי והרך בדמותה נשמר באמצעות ביגוד לבן בעיקר.

מסתבר, שההשראה פה נמצאה בציורי ג'ון ווטרהאוס, צייר אמריקאי מאסכולת הפרה-רפאליטים (קבוצת אמנים שהוקמה באמצע המאה ה-19 מטרה לשנות את שדה האמנות על ידי דחיית הגישות שהיו מקובלות בזמנו), כמו "העלמה משאלוט" (1888). השראה נוספת היא עיצוביו ההמודרניסטים והאוונגרדיים של אלכסנדר מקווין. השפעות נוספות על אסתטיקת האופנה בסדרה הן האגדות עליסה בארץ הפלאות ושלגייה כמובן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully