וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוגות זוגות: מוזות ומעצבים בתעשיית האופנה

זהר פורמן

29.1.2014 / 11:12

לא תמיד ברור מה בעצם עושות מוזות ואיך הן משפיעות על תהליך היצירה, אבל דבר אחד בטוח - יש מעצבים שלא יכולים בלעדיהן. הצצה מיוחדת למערכות היחסים שמשנות את התעשייה

אז מה בעצם מוזה של מעצב אופנה עושה? וכן, התשובה הכנה היא – פשוט כלום. ולמרות זאת, הכלום הזה, כאשר הוא מגובה באישיות כובשת, כריזמה, הטמפרמנט המתאים, טעם טוב, סגנון לבוש משובח ואינטליגנציה אופנתית, מספיקים על מנת להניע את גלגלי העשייה של מעצבי האופנה, שמפיקים הרבה מאוד השראה מאותו הלא כלום. למעשה, האנרגיות שלהן, האישיות, החיבור עם המעצב והאפיל המסתורי שלהן מתדלק את המנוע היצירתי של המעצב הרבה יותר מהיופי או סגנון הלבוש שלהן.

יש הטוענים כי המוזה הראשונה היא המונה ליזה, שהייתה ההשראה של לאונרדו דה וינצ'י בימי הרנסנס. אבל דוגמאות רלוונטיות יותר לימינו הן אודרי הפבורן, שהייתה מוזה וגם ידידה קרובה של הקוטורייה הובר דה ז'יבנשי, לולו דלה פרנסז שהייתה דוגמנית הבית, מעצבת ומוזה לאיב סאן לורן, ג'קלין קנדי שהייתה לקוחה נאמנה ומוזה של ולנטינו גריבני או אנה פיאג'י, שהייתה סטייליסטית בחסד והמוזה של קרל לגרפלד בשנות השבעים.

אבל באופנה, מה שהיה אתמול נשאר אתמול (ואולי יחזור בעוד 20 שנים). עם זאת, גם בעידן האינטרנט מסתבר שאין תחליף למוזה בשר ודם ולדיאלוג שהיא מספקת. אם כך, מי הן המוזות הבולטות של המעצבים המובילים כיום?

מרק ג'ייקובס וסופיה קופולה

מרק ג'ייקובס וסופיה קופולה. GettyImages
מרק ג'ייקובס וסופיה קופולה/GettyImages

סופיה קופולה, 42, היא תסריטאית זוכת פרס אוסקר, בימאית, מפיקה ושחקנית, יוצרת מוכשרת בזכות עצמה, שמהווה גם את המוזה עבור מעצב האופנה מרק ג'ייקובס.

"צעירה, מתוקה, תמימה ויפה" אמר מרק ג'יקובס, 50, על קופולה בראיון לווג האמריקאי. "היא האפיטום של האישה עליה אני מפנטז". ג'יקובס פגש את קופולה, ביתו של במאי הקולנוע האגדי, פרנסיס פורד קופולה, בפעם הראשונה לפני כחצי יובל, כאשר זו הגיעה בליווי אימה לתצוגה של המותג "פרי אליס" עבורו עיצב ג'ייקובס באותה התקופה. מאז, קופולה היא אורחת קבע בתצוגות של ג'ייקובס ואף מופיעה במודעות הפרסומת של המותג שלו. לאחרונה היא גם הפיקה את סרטון הפרסומת עבור הבושם שהשיק לאחרונה, "דייזי".

מלבד חברות קרובה, סופיה לקחה חלק פעיל ביצירה של ג'ייקובס גם במסגרת תפקידו כמעצב הראשי של לואי ויטון. ב-2009, עיצבה הבמאית עם המעצב האמריקאי את תיק "Louis Vuitton SC" שהפך לפופולרי והוביל לגרסאות ושיתופי פעולה נוספים בין קופולה ללואי ויטון בקולקציות תיקים ונעליים. בנוסף, בשנה שעברה היא עיצבה את חלונות הראווה של ויטון בכלבו הפריזאי לה בון מארשה לכבוד השקת מהדורה מוגבלת של דגם חדש בעיצובה ".

העונה, קופולה מופיעה בקמפיין קיץ 2014 של לואי ויטון, שהיא העונה גם האחרון של ג'ייקובס עבור המותג, לצד מוזות ואושיות סטייל אייקוניות נוספות. כאמור, זו לא הפעם הראשונה. ב-2008 כיכבה קופולה בקמפיין נוסף של לצד אביה, הבמאי פרנסיס פורד קופולה.

בין אם בזכותו של ג'יקובס ובין אם לאו, קופולה הצליחה לחדור להיכל התהילה של הכוכבים בעלי הטעם המשובח. למעשה, ברוב הופעותיה על השטיח האדום היא מקפידה ללבוש בגדים בעיצובו של ג'ייקובס (לרבות בערב בו זכתה באוסקר). הקשר המיוחד בין השניים הוביל את המעצב לבחור בה כבר פעמיים להיות בת לווייתו בנשף הגאלה השנתי של מוזיאון המטרופולין. היא גם הייתה זו שנשאה נאום לכבוד ג'ייקובס והעניקה לו את פרס מפעל החיים בטקס פרסי האופנה השנתי של הCFDA ב-2011.

טום פורד וקרין רויטפלד

טום פורד וקרין רויטפלד. GettyImages
טום פורד וקרין רויטפלד/GettyImages

טום פורד, 52, הוא אחד ממעצבי האופנה הבולטים כיום. הוא עומד מאחורי מותג אופנה מצליח הנושא את שמו, אולם לתהילתו, כ"מעצב על", זכה כשהיה המנהל האמנותי של בית האופנה ההיסטורי גוצ'י בשנות ה-90 של המאה הקודמת.

פורד זכה להכרה בזכות הישגיו בשיקום תדמיתו של בית האופנה והפיכתו לפופולרי ונחשק, משימה שלא יכולה הייתה להתאפשר ללא עזרתם של הצלם מריו טסטינו והסטייליסטית, שהפכה בהמשך לעורכת הראשית של הווג הצרפתי, קרין רויטפלד. השניים היו אלה שסייעו לפורד ללטש תדמית סקסית וצעירה באמצעות מודעות הפרסומת הפרובוקטיביות והמפתות שיצרו יחד.

"זה היה קיץ, היה מאוד חם והיא עבדה עם מריו טסטינו על הפקת אופנה", סיפר פורד על המפגש הראשון שלו עם רויטפלד למגזין "טאון אנד קנטרי". "היא לבשה מכנסיים אפורים עשויים מבד לייקרה, טופ מזערי ונעלה סנדלי סטילטו עם רצועה אחורית ודרכה עליה בזמן שצעדה. התאהבתי בה מהרגע הראשון שהנחתי עליה את העיניים. בהמשך אפילו עשיתי תצוגת אופנה שבה כל הדוגמניות לבשו סנדלי עקב עם רצועות אחוריות ודרכו עליהן בזמן שצעדו, כמחווה לפעם הראשונה בה נפגשנו".

"הדרך בה היא הולכת, האופן בו היא מצליבה את רגליה והצורה בה היא בוחרת ללבוש את בגדיה הם אלה שמעוררים בי את ההשראה", אמר פורד בראיון לדיאן סוייר. למעשה, פורד יצר בדמותה של רויטפלד את האישה של גוצ'י. ההשראה ששאב פורד מרויטפלד, 59, הנחתה אותו בעיצוב הקולקציות וכך הפכו מעילים בגזרות אוברסייז, חצאיות העיפרון וסנדלי הסטילטו למאפיינים המזוהים עם המותג. רויטפלד אף שמשה כיועצת רשמית עבור גוצ'י ואיב סאן לורן (המותגים עבורם עיצב טום פורד) במשך 6 שנים.

לאחר שפרש מתפקיד המעצב הראשי של המותג, המשיכו השניים לעבוד יחד – פורד שימש כעורך אורח בווג פריז בתקופה שטרם עזיבתה (יש הטוענים כי הגיליון הפרובוקטיבי אותו ערך תרם לסיום תפקידה במגזין) ולאחרונה גם במגזין אותו היא עורכת כיום, CR FASHION BOOK.

רויטפלד ממשיכה לשמש כמוזה עבור פורד, העומד כיום מאחורי מותג עצמאי מצליח ולעשות את הסטיילינג עבור הקמפיינים העונתיים שלו, לצד קמפיינים של בתי אופנה נוספים כדוגמת שאנל, מקס מרה, ודיאן פון פירסטנברג.

ליידי גאגא וניקולה פורמיקטי

ליידי גאגא וניקולה פורמיקטי. GettyImages
ליידי גאגא וניקולה פורמיקטי/GettyImages

יש הטוענים כי ליידי גאגא, הידועה בזכות סגנון הלבוש האקסצנטרי שלה והתנהגותה הביזארית היא גאון קריאטיבי ששינתה את האופן בו אנו מסתכלים על אופנה. הפרסונה הססגונית והתלבושות הצבעוניות לא פחות, מסבירים אולי את הסיבה לכך שדונטלה ורסצ'ה הגדירה אותה כ"מוטיבציה היצירתית שלה" ובחרה בה להוביל את הקמפיין של ורסצ'ה לקיץ 2014.

אבל האמת היא שלא רק דונטלה סימנה את גאגא כמעיין יצירתי שופע; ניקולה פורמיקטי, 36, סטייליסט המשמש כיום כמנהל האמנותי של המותג "דיזל", נהנה מהשראה יצירתית ושיתוף פעולה עם הזמרת.

פורמיקטי, הכיר את גאגא במאי 2009 במהלך צילומי הפקת אופנה עבוד המגזין V במהלכם הוא שימש כסטייליסט. החיבור המיוחד בין השניים הפך אותו למנהל האומנותי והסטייליסט הצמוד של הכוכבת והוליד אינספור אאוטפיטים והופעות בלתי נשכחות על השטיח האדום שכללו את שמלת הלטקס שדימתה את שמלתה של אליזבת הראשונה, שמלת הבשר, וההופעה על השטיח האדום כעובר אנושי בתוך ביצה. פורמיקטי תרם גם תלבושות בקליפים רבים ובמסע ההופעות "Monster Ball".

במאי 2010, מונה פורמיקטי למנהל האומנותי בבית האופנה טרי מוגלר, אך סרב לסיים את היחסים היצירתיים שלו עם הזמרת; הוא מינה אותה ל"מנהלת המוזיקלית" של המותג. גאגא צעדה על המסלול בתצוגת הקולקציה הראשונה של פורמיקטי עבור מוגלר, לבושה בדגמים שעוצבו בהשראתה כאשר שיריה מתנגנים ברקע. "ניקולה ואני תמיד מתבדחים ואומרים שאנחנו רוצים לעצב חולצת טי עם הכיתוב f*** fashion בגלל שאנחנו מאוד אוהבים אופנה, אך באותו הזמן אנחנו שואפים לפוצץ אותה, להרוס אותה, לעצב אותה מחדש, להרוס אותה שוב ולהמציא אותה מחדש... אני לא רוצה שום יציבות כשזה מגיע לאופנה", אמרה גאגא בראיון ל-MTV.

כריסטיאן לובוטאן ודיטה פון טיס

דיטה פון טיז וכריסטיאן לובוטאן. GettyImages
דיטה פון טיז וכריסטיאן לובוטאן/GettyImages

כריסטיאן לובוטאן הוא ללא ספק המעצב הצרפתי שעומד מאחורי קולקציות הנעליים הנחשקות והנערצות ביותר. הוא נודע בזכות יכולתו לקלוע לפנטזיה של כל אישה ולאפשר לה להרגיש סקסית, נשית, חושנית, מפתה ונחשקת בעודה נועלת את נעלי עקב סטילטו בעלות הסוליה האדומה בעיצובו, סימן ההיכר של לובוטאן מזה למעלה מ-20 שנים.

רקדנית הבורלסק, דיטה פון טיס, המגלמת במראה החיצוני ובגינוניה את הפאם-פאטל האולטימטיבית, היא לקוחה נאמנה והשראה חיה עבור המעצב. "דיטה היא 'השואו גירל' האולטימטיבית, הראשונה ברשימת המוזות שלי... יש אנשים שהם מתוחכמים מטבעם והתחכום של דיטה נובע מפנימיותה", אמר עליה בראיון למגזין "de zen".

לא במקרה נבחרה פון טיס לפתוח את תערוכת הרטרוספקטיבה שנערכה לכבודו של כריסטיאן לובוטאן במוזיאון העיצוב בלונדון לפני כשנתיים. השניים אף יצרו סרטון הולוגרמה שהוצג בתערוכה ובו מככבת פון טיס בכבודה ובעצמה.

אבל בהתאם למה שניתן היה לצפות ממערכת יחסים בין מעצב צרפתי לרקדנית סטרפטיז, גם במערכת היחס בין פון טיס ללובוטאן אין בלעדית. המעצב סיפר כי האחיות מרי קייט ואשלי אולסן או השחקנית בלייק לבלי, מופיעות במקומות הבאים ברשימת המוזות שלו, בעוד שפון טיס משמשת כהשראה עבור מעצבי ההוט קוטור נוספים, כדוגמת ז'אן פול גוטייה ואלי סאאב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully