וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקולוגיה נשית

אדר ריכטר

1.8.2004 / 16:41

טמפון מספוג-ים, גביעונית רב-פעמית שאוגרת את המחזור וטמפונים אורגניים. כל מה שעוד לא דחפת אך תמיד רצית

כמה פעמים הרהרתן במחשבה מה מעולל הטמפון, חתיכת הכותנה התמימה הזו, לרקמת הנרתיק, חודש אחר חודש, אילו חומרים הוא משחרר לשם, ומה עוד הוא סופג מלבד הדימום? ומה עושה כדור הארץ עם כל הפסולת המיוצרת על ידי מילארדי נשים ברחבי העולם בשבעת הימים של המחזור החודשי? אם מעולם לא הקדשתן לכך מחשבה, ניתנת לכן הזדמנות פז להציץ לנבכי עולם הכותנה, הקשר שלו לגוף האשה, ולהתרשם מכמה פתרונות מקוריים.

גביעונית

הגביעונית (או "גביע ווסת" menstrual cup) היא מעין כוסית, עשויה גומי או סיליקון, גמישה ורכה, המוחדרת לנרתיק, בדומה לטמפון, ואוגרת את דם הווסת. במהלך המחזור מוציאים אותה, מרוקנים, שוטפים ומחזירים. בתום ימי המחזור מנקים ומחטאים אותה ושומרים לחודש הבא.

קיימים מספר סוגים של גביעוניות: הקיפר, העשויה מגומי שרף, והמונוקפ והדיוה קפ העשויות מסיליקון היפואלרגני , שמתאים גם למי שאלרגית ללייטקס.

הרעיון של כוסית כאמצעי לאגירת דם הוסת אינו חדש, והוא נהגה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. הייצור ההמוני הראשון החל במלחמת העולם השנייה, אך נפסק בשל המחסור בגומי. רק ב- 1986 יצא לשוק הטמפון הרב פעמי הראשון- הקיפר, העשוי מגומי. יותר מאוחר יצאו לשוק גם המונוקפ והדיוה-קפ.

את הגביעוניות לא ניתן להשיג בחנויות, והמפיצה הראשית מ-1999 היא שריתה גייל-מאוס. שריתה מדגישה שיתרונותיה של הגביעונית הם בכך, שהיא אינה מכילה חומרים רעילים הבאים במגע עם הגוף ואינה קשורה לתסמונת ההלם הרעלי העלולה להיגרם מטמפונים. בנוסף, כיוון שהיא לא סופגת, אלא אוגרת את הדם, אין סכנה שבשעות החלשות יותר של הווסת היא תייבש את הנרתיק ותספוג את הנוזלים האחרים החיוניים לנרתיק, אשר שומרים על רמת חומציות רצויה, ותגרום לתחושה לא נעימה. יתרון נוסף הוא שמירה על כדור הארץ, וחסכון של 11,000 טמפוני פלסטיק בלתי מתכלים, שזורקת לפח אשה ממוצעת במהלך שנות חייה הפוריות.

שריתה מספרת שקשה לשווק את הגביעונית, ופעמים רבות היא זוכה לתגובות של דחייה. "קשה למכור לנשים בעולמנו המודרני דבר לא ארוז, שאינו לבן או שקוף - דבר המשדר ניקיון. כמעט בלתי אפשרי להצליח בשיווק מבלי למכור מודעות ודרך חיים. אני משתדלת ללמד נשים להיות קשובות לגופן ולתנודות של המחזור, ולכן אני מקיימת גם סדנאות לנשים, וריפוי טבעי". לדעתה טמפונים אורגניים הם אמנם הרע במיעוטו, אך גם הם עדיין סותמים את הזרימה ומונעים שטיפה וניקיון פנימי של דפנות הנרתיק, וכאמור, הטמפון לא מבדיל בין הדם להפרשות טבעיות דבר המשנה את רמת החומציות (ph) באזור.

הגביעונית רחבה יותר מטמפון, ואין צורך לשמור אותה במקום באופן אקטיבי, בעזרת השרירים. כשמניחים אותה בצורה הנכונה היא בלתי מורגשת ואפשר לעשות איתה הכל, כולל שחייה בים או בבריכה. את הגביעונית מרוקנים כל 4-12 שעות. אחרי כל ריקון מומלץ לשטוף במים וסבון, ובסוף המחזור לחטא בחומץ, על ידי הרתחה או לשטוף בחומר מחטא כמו זה שמשתמשים בו לבקבוקי תינוקות. (תלוי בסוג הגביעונית).

קיימות שתי מידות (ללפני ואחרי לידה נרתיקית). ושריתה, למודת הניסיון, מבטיחה להתאים את הגביעונית לכל אשה באופן אישי.
מחירים: קיפר 240 ¤.
תחליף סיליקון: 220 ¤.

הנשים המתקשות בתפעול הגביעונית יוכלו להחליף בין הסוגים לאחר הקנייה, או לקבל החזר כספי לאחר ניסיון של מספר מחזורים.
נשים המגיבות בנושא הגביעונית באתר "באופן טבעי", מדווחות שלוקח זמן להתרגל, אך לאחר מספר פעמים של התנסות, מתרגלים, לומדים להחדיר אותה נכון וזה הופך לטבעי, וללא דליפות. באתר ניתן למצוא אינפורמציה נוספת וגם אוהל אדום וירטואלי שהוא מרחב של התחדשות נשית, בו יכולות נשים מדממות לחלוק רגשות בזמן המחזור.
שריתה: 054899458.

טמפונים אורגניים

הטמפון האורגני עשוי כותנה אורגנית, לא מרוססת, שלא עברה שינויים גנטיים. הטמפונים אינם מכילים כלור, ריון (זהורית) ודיוקסין, חומרים המצויים בטמפונים רגילים החשודים כמסרטנים. הריון מיוצר מעיסת שבבי עץ שעוברת תהליך הלבנה בכלור. תוצר הלוואי של תהליך ההלבנה הוא החומר דיוקסין אשר נספג בגוף ומצטבר שם. החומר ריון, מגביר את ייצור הרעלן TSS-T1, שעלול לגרום לתסמונת ההלם הרעלי.

הטמפון האורגני והמוליך המעוגל עשויים מחומרים מתכלים לחלוטין, מה שתורם לשמירה על כדור הארץ. הטמפונים האורגניים המשווקים בארץ מיוצרים על ידי חברת NATRACARהפועלת מ-1989.
בסידרת המוצרים ניתן למצוא טמפונים עם מוליך וללא מוליך בגדלים שונים.

מחיר הטמפונים האורגניים: 31 ש"ח לחבילה של 16 טמפונים עם מוליך. להשיג בחנויות טבע.

טמפון מספוג -ים

הספוגים הם מעין צמחי ים הגדלים בקרקעיתו של האוקיינוס האטלנטי ובים התיכון, והם מתחלקים ל-4500 סוגים שונים. ספוג הים כטמפון טבעי, אינו מכיל חומרים כמו דיוקסין או סיבים סינטטיים. הטמפונים מגיעים כשהם מעוצבים בצורה ובגודל המתאימים ואין צורך לחתוך אותם. השימוש בספוג הוא פשוט: יש להרטיב את הספוג, לסחוט ממנו את הנוזלים ולהחדיר באמצעות האצבע (כמו טמפון ללא מוליך). את הטמפון שולפים החוצה באמצעות האצבע, וניתן גם לתפור חוט דנטלי כדי להקל על השליפה. גם ספוג הים עוזר בשמירה על האקולוגיה, הוא עשוי מחומרים טבעיים, וכשמוציאים את הספוגים מהים מתפזרים תאי זכר ונקבה אל המים ומתחדשים.

את טמפון הספוג ניתן לשטוף בסבון טבעי, סודה לשתייה או חומץ. יש אפשרות גם להרתיח במשך 2 דקות, אך זה לא מומלץ כי זה עלול לכווץ ולהקשיח אותו ולקצר את משך חייו. הספוג אינו משווק בארץ, אך ניתן להזמינו באינטרנט.
מחיר: 7 דולר לאחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully