וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצ'יצ'ולינה דרך גאגא ועד לואי ויטון: מיזם האופנה של האמן האמריקאי המוביל

21.4.2017 / 8:37

המשפחה הראשונה של האופנה הצרפתית יצרה עם האמן ג'ף קונס קולקציית תיקים מרשימה. יש שיגידו שמדובר בקיטש מסחרי, אבל זו דרך יעילה להנגיש קצת אמנות גבוהה לצרכנים ולדור האינסטגרם. אל ההשקה במוזיאון הלובר הגיעו בין השאר קייט בלנשט, ג'ניפר אניסטון ומישל וויליאמס

אתר רשמי
כמי שראה באנדי וורהול מודל השראה נערצת, יש מקום לומר שמדובר בצעד הגיוני בקריירה של קונס

כשבני משפחת ארנו - השולטת בתאגיד הלייף הסטייל הצרפתי LVMH - הזמינו את ג'ף קונס לארוחת צהריים, הוא לא הופתע. האמן האמריקאי מיודד עם המשפחה הראשונה של האופנה הצרפתית מזה שני עשורים, מאז שהם החלו לאסוף יצירות שלו. "חשבתי שאולי הם רוצים שאני אעשה שעון", אמר קונס לניו-יורק טיימס. "אבל הם שאלו על תיקים, ואני חשבתי שזה יכול להיות נהדר. יש לי כמה נשים בחיי. זאת פלטפורמה נהדרת לתקשורת. אני יכול למקם את העבודות שלי ברחוב". כך יצאה לדרכה קולקציית שיתוף פעולה מסקרנת ואחת המרשימות והיפות הקיץ. אם כי התמחור, בחו"ל כמו בארץ כמובן, לא בדיוק ממקם אותה כאופנת רחוב שכיחה. על כך אמר קונס בהומור הידוע שלו: "טוב, אפשר לעבור ליד חלונות הראווה של לואי ויטון וליהנות ממנה". מה גם שביחס למחיר השיא עבור עבודה שלו ("כלב הבלון" המונומנטלי הכתום העשוי מתכת שנמכר ב-2013 ב-58.4 מיליון דולר), תמחור של 11,000 שקלים לתיק עושה רושם סביר. יחסית, נאמר שוב.

קונס פלירטט בעבר עם עולם האופנה, וגם עבור לואי ויטון לא מדובר בתחום עלום. בית האופנה שיתף בעבר פעולה עם אמנים בני זמננו ביניהם סטפן ספראוס, טקאשי מורקאמי, ריצ'רד פרינס, איואי קוסמה, סינדי שרמן, ג'יימס טורל, אולפור אליאסון ודניאל בורן. קונס היה המשך טבעי, רצוי ומתבקש עבורם. שמו עלה כל פעם בישיבות "מה הלאה" במשרדי LVMH. כמי שראה באנדי וורהול מודל השראה נערצת, יש מקום לומר שמדובר בצעד הגיוני בקריירה של קונס.

השקת הקולקציה בלובר, פריז

תיקי הקולקציה הם למעשה תיקי לואי ויטון איקוניים, רק שהפעם מתנוססות עליהם רפרודוקציות של יצירות מופת

תיקי הקולקציה הם למעשה תיקי לואי ויטון איקוניים כמו ה-Speedy, ה-Keepall וה-Neverfull, רק שהפעם מתנוססות עליהם רפרודוקציות של יצירות מופת בארוקיות ורנסנסיות מאת דה וינצ'י, טיציאן, רובנס, ואן-גוך ופרגונאר. התיקים אינם שונים מבחינת קונס מעבודות האמנות שלו מפני שהם מתיישבים עם ההגדרה שלו לאמנות: "זה משהו שמתחבר לעולם באופן עמוק". כמו תמיד עם העבודות שלו, סביר שיהיה מי שיחשוב שמדובר בקיטש מסחרי, אבל אלו האשמות מוכרות בכל הנוגע לאמנות של קונס. וסביר גם שמי שלא יתרשם, יודה שמדובר באופנה יפה ושימושית המחברת צרכנים לעולם האמנות הגבוהה. הרי שכפול כלשהו של יצירת אמנות בימנו הוא אמנות בפני עצמה, קבע מבקר הספרות המשפיע ולטר בנימין במסה הידועה שלו "יצירת האמנות בעדן השעתוק הטכני". בתוך כל תיק, אגב, יש תיאור קצר המוכר לדור הטוויטר על אודות האמן בהשראתו עוצב התיק.

האמנים שיצירותיהם מופיעות על התיקים לא נבחרו באקראי. הם אמני סדרת עבודות "כדור הבדולח" (Gazing Ball) הנודעת של קונס. מדובר בסדרה של רפרודוקציות, ציורים ופסלים, שכדור בדולח כחול הוצב בחזיתם על מדף אלומיניום, כשהצופה והציור משתקפים בכדור הבוהק ליצירת מיצג המחבר את הצופה לאמנות היסטורית בזמן אמת. באמצעות מעשה פשוט של הצבת כדור בוהה מול הדימויים, ציור ופיסול התאחדו לתפישה חושית מקסימלית. הסדרה מיקמה את קונס לצד האמנים המשפיעים והשראתיים בתולדות אמנות המערב. כעת, באמצעות הצגתן מחדש של יצירות אלה על תיקיו של לואי ויטון, מזמין קונס שוב את הצופים להתייחס ליצירות אלה שנית, ופותח את המוזיאון המנכר לעתים לעולם הרחב ומעודד אותנו לחוות את אמני העבר בדרכים חדשות. קונס אף עיצב מחדש את דוגמת המונוגרמה המפורסמת של לואי ויטון, כך שתכלול את ראשי התיבות של שמו. ספק אם מישהו אחר היה מצליח לגרום לבית האופנה להסכים לזה. אולי רק דה וינצ'י וחבריו לקולקציה, אבל הם מתו מזמן.

מנהלי המוזיאונים שמחו לשתף פעולה ולהפוך את האמנים למוכרים יותר. תיקים כאלו ימצאו את מקומם ברשתות החברתיות

ליצירת רפרודוקציות מדויקות היה צורך בצילומים של היצירות ושימוש בטכניקה הדפסה מתקדמת ומהימנה על אריגי הקנבס של התיקים. היה צורך כמובן בצילומים, אבל צילומי רזולוציה גבוהה במיוחד, מה שהוביל לפניה למוזיאונים. אף אחד מנושאי התפקידים במוסדות הללו לא התנגד. ז'אן-לואי מרטינז, מנהל הלובר בפריז, שותף בפרויקט מההתחלה ושמח לקחת בו חלק. הוא, כמו עמיתיו, שמח להפוך את האמנים הללו למוכרים יותר. תיק לואי ויטון חדש הרי ימצא את מקומו ברשתות החברתיות, מה שאומר חשיפה למיליונים ברחבי העולם. גם אינסטה-גירל בת 13 תצטרך לדעת דבר או שניים על רובנס וטיציאן לפני שהיא מעלה תמונה מהקולקציה לחשבון הכה פופולרי שלה עם טקסט מחוכם. אולי היא אפילו תרצה לראות את היצירות המקוריות. אבל עדיין יש מי שלא יוותר על מפגש פנים מול פנים עם הדבר האמיתי.

ובאופן לא מקרי, השקת הקולקציה נעשתה בלובר, לוקיישן מועדף על בית האופנה לאירועים רשמיים. קונס עצמו נכח באירוע, כמו גם קתרין דנב, קייט בלנשט, ג'ניפר אניסטון ובעלה ג'סטין ת'רו, ליה סיידו, פרזנטוריות המותג ג'ניפר קונלי ומישל וויליאמס. זוכת האוסקר אליסיה ויקנדר, פרזנטורית נוספת, לא הייתה, אבל היא תשמש כפני הקולקציה. קונס סיפר שהוא סקרן לדעת מה אנשים יאהבו במיוחד, מה הם ילבשו עם התיקים ולאן הם ייקחו אותם. התיקים לא יימכרו בחנות המקוונת, אלא יוצעו בבוטיקים מסוימים של לואי ויטון ובחנות פופ-אפ שתיפתח בניו-יורק בסוף החודש. על כל אחד מהתיקים מופיע עיטור בולט של שם האמן המקורי, שיצירתו מוצגת מחדש.

האמן ג'ף קונס מציג את קולקציית השת"פ שלו עם לואי ויטון, אביב 2017. אתר רשמי
11,000 שקלים לתיק. "אפשר גם רק לעבור ליד חלונות הראווה וליהנות מהתיקים"/אתר רשמי

כפי שציורי "כדור הבדולח" של קונס מיקמו אותו באילן היוחסין של ההיסטוריה של האמנות, גם שיתוף הפעולה הנוכחי מציב את האמן כחלק ממורשתו של לואי ויטון ומדגים את יכולתה של מחווה אמנותית לחבר בין ההווה לבין היסטוריה תרבותית משותפת.

ג'ף קונס, 62, פסל וצייר יליד פנסילווניה בוגר לימודי אמנות וזוכה פרסים יוקרתיים, נחשב היום למייצג ראשי של זרם "הניאו-פופ" האמריקאי ולאחד האמנים הבולטים, הפרובוקטיוויים ביותר כיום. עבודותיו, לרוב מונומנטליות (ועשויות מתכת אל-חלד, עץ, ברונזה, גבס, טקסטיל, אדמה או מים), נוצרו בהשראת אובייקטים רדי-מייד מחיי היומיום כמו צעצועי פלסטיק, שואב אבק, חפצי פורצלן, כדור בדולח. הן אסתטיות ולא קונספטואליות, ותמיד קוראות תיגר על תפיסות אמנות קונבנציונליות ומטשטשות את הגבול בין מה שנחשב לאמנות גבוהה לתרבות פופולרית. מבין עבודותיו הבולטות, "שלושה כדורים בשיווי משקל מושלם" (1985), "מייקל ג'קסון ובאבלס" (1988), סדרת "כלב הבלון" (1994-2000), "חתול על חבל כביסה" (1994), "ספר צביעה" (1997), "בלרינות" (2010). וכמובן פסל ליידי גאגא, ARTPOP, מ-2013 שהיה ההשראה לעטיפת אלבומה של הזמרת באותו שם שגם אותה עיצב קונס.

ב-1991 נישא קונס לכוכבת הפורנו ההונגריה-איטלקייה אילונה סטלר ("צ'ציולינה"). סדרת פסלים וציורים שיצר ומתארים את בני הזוג בעת קיום יחסי מין עוררו תשומת לב רבה. זמן קצר לפני לידת בנם המשותף לודוויג הם נפרדו ומאוחר יותר סטלר עזבה לרומא עם התינוק. המשמורת עליו נידונה בתהליך משפטי ארוך וב-1998 זכה קונס במשמורת החוקית בבית-משפט אמריקאי, אך בעקבות החלטה של בית-המשפט העליון באיטליה, הילד נשאר באיטליה. קונס נשוי היום לג'סטין ווילר, אמנית ולשעבר מתמחה בסטודיו שלו. בני הזוג מתגוררים בבית דירות רחב ידיים באפר איסט סייד של ניו-יורק ולהם שישה ילדים. הוא שומר על קשר עם בנו לודוויג, כמו גם עם בתו, שנון רודג'רס, שנולדה מחוץ לנישואים בעת שהיה סטודנט בקולג' ונמסרה לאימוץ.
קולקציית התיקים לואי ויטון-קונס של אביב 2017 נחשבת מבחינת שני הצדדים לתחנה ראשונה בשיתוף הפעולה. פרקים נוספים בשיתוף פעולה זה יוכרזו במסגרת מיזם מתמשך החוגג את האפשרויות ליצירת גשר עם אמנות העבר. .

הקולקציה הכוללת גם אביזרי אופנה תוצע בבוטיק התל אביבי של לואי ויטון, קניון רמת-אביב, החל מיום 28 אפריל.

טווח מחירים:
9,650 שקלים - 13,800 שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'ף קונס מציג את האמנות שלו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיק בהשראת המונה ליזה של דה וינצ'י/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיק בהשראת ציור של רובנס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיק בהשראת ציור של פרגונאר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיק בהשראת ציור של טיציאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully