וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה הבעיה?" הורי הילד שהופיע בפרסומת הגזענית של H&M מגיבים לראשונה

17.1.2018 / 9:07

הוריו של הילד השחור שהצטלם עם סווטשירט שעליו כיתוב גזעני סיפרו שבנם אינו יודע על המהומה שמתחוללת סביבו, שהם נאלצו לעזוב את ביתם כדי להגן עליו, ושלהפתעת המפגינים - הם לא רואים שום דבר לא בסדר בפרסומת המפוקפקת. זה מה שהיה להם להגיד

צילום מסך

בווידאו: בעקבות הסערה - הלקוחות משחיתים סניף של H&M בדרום אפריקה.

סערת החולצה הגזענית של H&M ממשיכה להכות גלים בכל העולם, והוריו של הילד שנמצא במרכזה התייצבו לראיון ראשון כדי לתת את נקודת המבט שלהם על המאורעות האחרונים. למרבה הפלא, הם כלל לא מבינים על מה גודל המהומה, אין להם שום תלונות כלפי רשת האופנה השבדית, ובצעד נועז הם החליטו לעבור דירה ולתפוס מרחק עד שהסערה תחלוף.

קצת רקע, לכל מי שפספס: מוקדם יותר החודש רשת האופנה H&M פרסמה מודעה בכל ערוצי התקשורת שלה בה מופיע ילד כהה עור הלובש קפוצ'ון עם הכיתוב "הקוף הכי מגניב בג'ונגל". לא ברור כיצד החברה לא הבחינה בנורה האדומה הענקית שמהבהבת לה מעל הפרסומת, אולם שעות ספורות לאחר עלייתה - החברה מיהרה להוריד אותה ואת המוצר עצמו ממדפיה, אחרי שהוצפה בתגובות זועמות של גולשים שטענו שמדובר בגזענות באופן חד וברור.

ההורדה - וההתנצלות שהגיעה מיד אחר כך - לא עזרה ל-H&M להרגיע את הרוחות. הפרסומת הובילה למחאת גולשים בינלאומית ברשתות החברתיות שעודדה המונים - ביניהם גם אנשים מפורסמים - להודיע על החרמת הרשת. מפגינים זועמים מהארגון הרדיקלי "לוחמי החופש הכלכלי" (EFF), השחיתו שישה סניפים של הרשת ברחבי דרום אפריקה, פרצו לחנויות והסבו נזק לבובות הראווה והבגדים.

ילד בפרסומת של H&M. צילום מסך
ליאם בן ה-5 בתמונה מאתר H&M שהציתה את הסערה/צילום מסך

עוד באותו נושא

דוגמנית קיבלה איומי אונס רק כי הופיעה בפרסומת הזו

לכתבה המלאה

כעת, כשבועיים מאז פרוץ הסערה, ההורים, פרנק אודהימבו וטרי מנגו משטוקהולם, שבדיה, התייצבו על המסך כדי להגיב לראשונה על שערוריית תמונת בנם, ליאם בן ה-5. השניים הגיעו להתארח בתכנית הבוקר של ITV בשני האחרון וסיפרו שהם חוששים מההשפעה השלילית של הפרסום על בנם הצעיר שכלל אינו מודע לסערה שעורר. "הדבר המצער ביותר כאן הוא שבני מאוד צעיר וזה די מפחיד אותי למען האמת", אמר פרנק. "ליאם מאמין שאנשים אוהבים אותו בגלל הפרסומת", הוסיפה טרי, "הוא חושב שהעניין שנוצר סביבו הוא בגלל עבודת הדוגמנות המוצלחת שלו ולא יודע על המחלוקת שסביב התמונה".

השניים סיפרו שנאלצו לעזוב את ביתם כדי להגן על הילד שלהם. הם מבקשים מהציבור לכבד את פרטיותם ומודים שמאז פרוץ הסערה הם לא מצליחים לחיות חיי משפחה נורמלים. פרנק הוסיף: "אנשים צריכים להבין שיש לנו ילדים בבית, ואנחנו מחויבים להגן עליהם. אם הייתי יכול להחזיר את הגלגל אחורה – הייתי עושה את זה ברגע זה".

הוריו של הילד שמככב במרכז הסערה האחרונה של H&M. ITV, צילום מסך
הוריו של הילד בראיון ראשון/צילום מסך, ITV

בניגוד מפתיע לכל המוחים, דווקא אמו של ליאם חושבת שהפרסומת כלל אינה מבטאת גזענות. היא אמרה: "אני יודעת מה זה גזענות. לא פעם קיבלתי הערות גזעניות, אפילו קראו לי קופה והתגובה שלי הייתה בדיוק כמו שהעולם מגיב עכשיו. אבל סווטשירט עם המילה 'קוף' ... אולי זו לא הדרך בה אני מסתכלת על הדברים. אני רק רואה את ליאם, ילד צעיר ושחור שמדגמן עם חולצה שכתובה עליה המילה 'קוף'. כל אחד צריך לכבד דעות שונות בנוגע לגזענות".

את דעתה השנויה במחלוקת היא כבר הביעה בנושא בפייסבוק, שם כתבה: "אני האמא של הילד, וזו רק חולצה אחת מבין מאות שבני דגמן. תפסיקו לצעוק כל הזמן. זה נושא מיותר. תתגברו על זה". היא הוסיפה ואמרה: "הייתי בכל הצילומים וזה לא היה שונה מהם. כל אחד זכאי לדעה משלו. אני באמת לא מבינה, אבל לא בגלל שאני בוחרת לא להבין, אלא כי אני פשוט לא חושבת ככה. מצטערת".

הוריו של הילד שמככב במרכז הסערה האחרונה של H&M. ITV, צילום מסך
אמו של ליאם חושבת שהפרסומת כלל אינה מבטאת גזענות/צילום מסך, ITV

דובר H&M מסר בתגובה לאתר MailOnline: "התמונה הוסרה מכל ערוצי H&M ואנחנו מתנצלים בפני כל מי שנפגע ממנה". לאור תשומת הלב הגוברת והמחלוקת שממשיכה לגדול סביב העניין, פרסמה החברה הצהרה נוספת דרך עמוד האינסטגרם שלה: "אנחנו מבינים שאנשים רבים כועסים על התמונה. אנחנו, שעובדים ב- H&M, רק יכולים להסכים. אנחנו מצטערים עמוקות שהתמונה צולמה ואנחנו מצטערים גם על הפרסום שלה. לכן, לא רק שהסרנו את התמונה מהערוצים שלנו אלא גם הסרנו את החולצה עצמה מהקולקציה שלנו".

המחאה נגד הפרסומת הגזענית של H&M. צילום מסך
המחאה נגד הפרסומת הבעייתית של H&M/צילום מסך

אלפים מתחו ביקורת על הפרסומת השערורייתית. קבוצת "Models Of Diversity" המעודדת יותר גיוון בתעשיית האופנה, אמרה ש-H&M צריכה "להתבייש בעצמה". חבר פרלמנט מטעם מפלגת EFF קרא לאנשים להצטרף למחאה וצייץ בטוויטר: "הרשת צריכה להתמודד עם ההשלכות של הגזענות שלה. אין לאפשר לחנות להמשיך לפעול בדרום אפריקה".

מפורסמים רבים הצטרפו גם הם לגל המחאה. כדורגלן מנצ'סטר יונייטד, רומלו לוקאקו, הכדורסלן לברון ג'יימס והראפר פאף דדי הם רק חלק מהכוכבים שהביעו סלידה מהפרסומת. לוקאקו פרסם בעמוד האינסטגרם שלו תמונה ערוכה של הילדים כשעל הקפוצ'ון כתוב במקום: "שחור זה יפה" ('Black is Beautiful'). הוא כתב: "אתה נסיך שיהפוך בקרוב למלך. אל תיתן לאף אחד להגיד לך אחרת #blackexcellence".

פאף דדי מגיב לפרסומת הבעייתית של H&M. צילום מסך
פאף דדי מגיב: "המלך הכי מגניב בעולם"/צילום מסך

כוכב NBA, לברון ג'יימס, כתב לעוקביו: "לא הבנתם את זה נכון! אני רואה משהו אחר כשאני מסתכל על התמונה הזאת. אני רואה מלך צעיר! שליט העולם, כוח שלא ניתן לגעת בו, שלא ניתן להכחיש! אנחנו, כאפרו-אמריקאים, צריכים תמיד לשבור מחסומים, להוכיח לאנשים שהם טועים ולעבוד אפילו קשה יותר כדי להוכיח שאנחנו שייכים, אבל נחשו מה? זה מה שאנחנו אוהבים כי מה שאנחנו מרוויחים בסוף הדרך שווה הכול".

המוזיקאי דה וויקנד, ששיתף פעולה עם הרשת ודיגמן עבורה, הבטיח שלא יעבדו יותר עם החברה. הראפר פושה ט' פרסם גרסה ערוכה של התמונה עם כתר על ראשו של הילד וקפוצ'ון עם המילים "מלך העולם". הוא גם כתב: "מדויק. לא אקנה מכם שוב לעולם. אפילו לא טי-שירטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully