וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליופי יש גיל, וצלוליטיס

12.4.2014 / 19:53

צועדות על המסלול במידה 40 ומדגמנות פוזות למצלמה בגיל 60: תעשיית האופנה מתחילה להשתחרר מכבלי המוסכמות הצרות. לרגל חג החירות, זה הזמן לבשר על מותו של אידיאל היופי כפי שהכרנו אותו

בשנה החולפת נפרדנו ממעצבים גדולים, ממותגים כושלים ומטרנדים מאוסים – אך הפרידה הדרמטית ביותר היא גם זו שנוגעת בכל אחד ואחת מאיתנו באופן הפרטי ביותר. אידיאל היופי כפי שהכרנו אותו התחיל לפנות את מקומו לטובת הגדרה רחבה וסובלנית יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצא את ההבדלים. קייט מוס על שער מרץ 93' של ווג הבריטי, לנה דנהאם על שער פברואר 2014 של ווג האמריקאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש מרץ 93' מגזין ווג הבריטי הציג לראשונה על השער שלו דוגמנית מזן חדש – גרומה, נערית, אסופה, וההפך הגמור ממודל האירובי המסוקס ומנופח השיער שידעו שנות השמונים העליזות. באותו הגיליון, קייט מוס בת ה-19 עוד לא תיארה לעצמה את גודל המהפך שהיא עומדת לחולל בעולם האופנה, ערב מהפכת ההירואין-שיק.

21 שנים מינוס גיליון מאוחר יותר, מתנוססת על המקבילה האמריקאית האנטיתזה המובהקת לשלטון הרזון שהנחילה מוס. יוצרת וכוכבת הסדרה 'גירלז' לנה דנהאם מקבלת את שער הווג הראשון שלה, ומעוררת סנסציה לא פחותה מזו שעוררה הסופרמודל הבריטית לימים. הבחירה בדנהאם בעלת הגזרה המלאה והאימג' הריאליסטי, סימנה את הפתיחות שהחלה לאמץ התעשייה עם החוקים והגזירות החדשים שנוצרו במטרה להתגבר על המירוץ לתחתית המשקל.

תעשיית האופנה על פניו היא ליברלית ונועזת, אך כשזה נוגע לפנים, או ליתר דיוק לגוף שלה, מסתבר שהיא הרבה יותר שמרנית משנדמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קייט אפטון על שער פברואר 2014 של מגזין V/מערכת וואלה!, צילום מסך

באותו הגיליון שעיטרה דנהאם, כיכבה צעירה עסיסית נוספת שעולם האופנה לא ידע כיצד לבלוע בתחילת דרכה - נערת ספורט'ס אילוסטרייטד קייט אפטון, אמנם הופיעה לראשונה על מגזין ווג לפני שנה בדיוק אך היא נאלצה לספוג הרבה מהמורות בדרך לקבלת תו התקן הרשמי מהתעשייה.

קשה להאמין שאפטון היפיפייה והמצליחה הוקצתה על ידי התעשייה עד לא מזמן. הסופרמודל הג'וסית בת ה-21 פצחה בקריירת הדוגמנות שלה לפני שש שנים, אך קימוריה הנשיים גרמו לתעשייה להוקיע אותה ולזלזל ברמת התאמתה לאופנה העילית. עורכת האופנה הצרפתייה הייתה בין הראשונים להשכיל ולהבחין ביהלום הלא מלוטש שניצב לפניה, והציבה את אפטון על שער הביכורים של מגזין האופנה שלה CR בספטמבר 2012.

בחודש פברואר האחרון עיטרה אפטון את שער מגזין האופנה המחוספס V, כשהיא מצולמת בשחור-לבן בשתי גרסאות: פעם אחת לבושה, ופעם נוספת באותה הפוזיציה בדיוק כשרק הלבשה תחתונה לגופה. אותו השער חיזק את מעמדה של אפטון כאושיית אופנה אמיתית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלייקה פירת' בקמפיין חורף 2014 של פראדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך לא רק גבולות הגזרה של תעשיית האופנה התרחבו בעת האחרונה, אלא גם סקאלת הצבעים שלה. באוגוסט האחרון קראה דוגמנית העל השחורה אימאן להחרמת מותגי אופנה שאינם מעסיקים דוגמנים שחורים, ועוררה סערה שלמה בנושא. תסכולה של אימאן נבע מנתונים סטטיסטיים מוצקים שפורסמו בניו יורק טיימס, לפיהם דוגמנים ודוגמניות בעלי עור כהה נבחרו לצעוד ב-6% בלבד מהתצוגות שעתידות היו להתקיים בספטמבר בשבוע האופנה בניו יורק.

במקביל, החלו להתרחש דווקא תרחישים מעודדים יותר. בית האופנה היוקרתי והשמרני קמעה, פראדה, בחר במלייקה פירת' להוביל את הקמפיין שלו בחורף האחרון. הדוגמנית המעורבת ששורשיה נטועים בלונדון, שוויץ, קניה ואוגנדה הייתה הדוגמנית הכהה הראשונה מזה 19 שנה לככב כשגרירה של פראדה.

מעצב הנעליים המפורסם כריסטיאן לובוטן אף הגדיל לעשות, ובאוקטובר האחרון נתן לכפות הרגליים לדבר בעד עצמן. מותג נעלי היוקרה מתח את גבולות ההגדרה האתנוצנטרית לגוון 'ניוד' (עירום באנגלית), והציג קשת שלמה של נעליים המותאמות לצבעי עור שונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
5 גוונים של ניוד. כריסטיאן לובוטן מותח את גבולות ההגדרה הצרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מותגי אופנה אחרים לקחו את מודל היופי הקיים וחבטו אף יותר. מותג האופנה אמריקן אפרל הנודע בקמפיינים הפרובוקטיביים שלו חולל שתי סערות גדולות, הראשונה – כאשר בחר להציב בובות עם שיער ערווה בחלון הראווה של סניף הלואר איסט סייד בניו יורק. השנייה – כאשר בחר להציב בקמפיין האופנה שלו דוגמנית הלבשה תחתונה בת 62.

טיזינג בצד, העובדה כי מותג אופנה בוחר לירוק אל תעשיית הנעורים ואשליית הפוטושופ מעידה על ערעור הסטנדרטיזציה של היופי.

בית הכלבו היוקרתי בארני'ז הוכיח כי אפשר להעביר מסר מבלי לעשות בו ניצול יחצ"ני בוטה, והציגו קמפיין אביב יפיפה בו מככבים 17 דוגמנים ודוגמניות טראנסג'נדרים. הדוגמנים הולבשו במותגי עילית וצולמו לצד אנשים 'רגילים', באופן מטשטש גבולות עד כדי שקשה לזהות מי הוא טראנסג'נדר ומי אינו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קמפיין האביב של בארני'ז/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהחוץ לפנים: התמורות חלות גם בארץ הקודש

כמו כל מגמת אופנה באשר היא, מהזוטרה ביותר לרותחת, התמורות בהגדרות היופי החלו לחלחל גם אל אדמת ארץ הקודש. סוגיית הגיל היא אחת הבולטות שבהן. בזמן שמגזיני האופנה המובילים בחו"ל החלו להראות על שעריהם דוגמניות ומפורסמות בעשור החמישי והשישי לחייהן, סצנת האופנה המקומית לא נותרה חייבת.

בשבוע האופנה שהתקיים בתל אביב רק בחודש שעבר, בחר בית האופנה קום איל פו להעלות אל המסלול שורה של נשים 'אמיתיות' בגילאים ומשקלים שונים, החל מגיל 30 ומעלה. במטרה למתוח גם בארץ את ההגדרות המקובלות, ניסח בית האופנה קריאה ל"נשים אמיתיות, מרשימות וחזקות שאוהבות את עצמן" להגיע ליום אודישנים מיוחד. התוצאה הסופית הייתה לא פחות ממרגשת.

שבוע האופנה גינדי תל אביב 2014. נמרוד סונדרס
קום איל פו בשבוע האופנה תל אביב/נמרוד סונדרס

מעצב האופנה המקומי-בינלאומי אלון ליבנה הציג רק בחודש האחרון את כוכבת הקמפיין לקולקציית הקפסולה האביבית שלו – קארן דונסקי. דוגמנית העבר הזוהרת הוכיחה כי לכריזמה אין גיל, ואף גילתה הרבה הומור עצמי שהתבטא לדוגמא בפריים בו היא מתבוננת בהשתקפותה במראה, ולחילופין בפריים אינטימי ומרגש בו היא ניצבת כשלגופה הלבשה תחתונה בלבד.

גם האופנה במונחיה העממיים יותר החלה להכיל את השוני, ואף להכתיר אותו – את מלכת היופי בדימוס טיטי איינאו, המלכה האתיופית הראשונה ברזומה של הטקס האנכרוניסטי בהיסטוריה, החליפה השנה המלכה החדשה מור ממן. מה שהפך את האוחזת החדשה בכתר מסתם פנים יפות לפנים יפות עם ערך מוסף, נעוצה בהחלטה המושכלת שביצעה בגיל 13 לפני חמש שנים. ממן השילה 30 קילו ממשקלה באמצעות תזונה בריאה ומבוקרת והרבה אימון גופני, ובכך הפכה לנערת הפוסטר הרשמית של מודל היופי הבריא.

אופנה כאמור נועדה לחלוף עם הרוח ואימפריות כידוע נופלות לאט. קלישאות בסופו של דבר מבוססות על המציאות, ואפילו תעשייה שלמה שמבוססת כולה על פנטזיה מתחילה להסיק כי לפעמים אין מנוס מאותה המציאות.

הפקת אופנה של אלון ליבנה וקארן דונסקי. יניב אדרי,
קארן דונסקי לאלון ליבנה אביב 2014/יניב אדרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully