וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואיך אובמה קשור לזה

15.3.2009 / 13:49

בשבועות האופנה האחרונים ניראתה עלייה בכמות הפרוות. למעצבים נמאס להתנצל ולסלבס נמאס להיות נחמדים

הפגנות תומכי PETA שנערכו במקביל לתצוגות שבוע האופנה של פריז המתקיים בימים אלו הציתו שוב את המחלוקת לגבי שימוש בפרוות. החדשה היא שהשנה בניגוד לעבר, ניראה שהמעצבים לא חוששים להגיב בחזרה להאשמות נגדם ולהגן על אהבתם לחומר הגלם השנוי במחלוקת. הפוליטקלי קורקט היה הבון של השנים האחרונות אבל יכול להיות שהאותנטיות מתחילה לערער אותו. חובבי אופנה עילית הרי תמיד ימשכו לחומרים אמיתיים ומרגשים והפרוות הן כאלה. האדם הרי מנצל את הטבע באופן חד צדדי בהיקפים גדולים, כמה רע כבר יקרה, תוהים היום כבר לא בחדרים סגורים, בעולם באופנה, אם שכבה מצומצמת של צרכני אופנה עילית תחזיק פריט או שניים מפרווה אמיתית בארון?

ז'אן פול גוטייה למשל הודיע שהוא התעייף מההפגנות הסוערות של PETA והכריז שמבחינתו בצד האלים של המשחק משחקים דווקא שוחרי החיות. "PETA מרגיזים אותי כי הם אלימים", אמר גוטייה ל-AFP, "למען האמת אני מצפצף עליהם. אני אמשיך להשתמש בפרוות, אני אוהב פרוות". קולקציית סתיו-חורף 2009-2010 של גוטייה שהוצגה בשבוע שעבר, כללה לצד שמלות קוקטיל וחליפות גברים גם מעילי פרווה, מה שגרר הפגנה קולנית מחוץ לבניין המשרדים שלו ברובע ה- 3 בפריז, מצד תומכי ארגון PETA שכינו את גוטייה רוצח (“Gaultier, assassin”). הרושם היה שהמעצב הצרפתי לא התרגש.

המענה החדש מצד המעצבים הבולטים התחיל עוד קודם, בינואר השנה כשג'ורג'יו ארמאני אמר ל'אינדיפנדנט' הבריטי כי טקטיקות PETA אינן הוגנות ומתמקדות בעיקר בבתי אופנה מפורסמים, גם אם מיעטו לעשות שימוש בפרוות, בעוד שמותגים לא ידועים מותקפים פחות, למרות שימוש נרחב יותר בפרוות.

במקביל, הבוס הוותיק של בית 'שאנל' קרל 'הגדול' לאגרפלד פרסם הצהרה רשמית ב'טלגרף' הבריטי שבה טען שהוא עצמו אינו לובש פרווה, אבל "בעולם של אוכלי בשר, לובשי ונועלי עור, הדיון בלבישת פרוות הוא ילדותי". בתגובה לדבריו אמרה ל'טלגרף' דוברת מטעם PETA ש"לגרפלד הוא דינוזאור אופנה בלתי מעודכן, כמו דגמי הפרוות שלו".

אנשים מתפרנסים מתעשיית הפרוות

מעודכן או לא, קשה להתעלם מריבוי דגמי סתיו-חורף 2009-2010 המבוססים, במידה כזאת או אחרת, על פרווה טבעית. לגרפלד, גוטייה, סוניה ריקל, ז'יבנשי, לקרואה, אקריס, לנווין, הם רק חלק מבתי האופנה שהציגו בתצוגות שנערכו לאחרונה דגמים כאלו והם לא מתכוונים להתנצל על זה.

טענות-הנגד של מצדדי אופנת הפרוות הן שתעשיית הפרוות מפרנסת ציבור גדול של אנשים, שפרוות הן במקרים רבים מוצרי לוואי של תעשיית הבשר ושבמקומות רבים בעולם הפרוות יעילות נגד קור קיצוני.

חיזוק חדש ומפתיע שנוסף לאחרונה לחזית מאבק-הנגד, כך דיווח לאחרונה מדור הסטייל של ה'וול סטריט ז'ורנל' נובע מחילופי הממשל האמריקני. נראה שבעקבות אובאמה הגיעו משיקגו, מושבו הקודם של הנשיא ואחת הערים הקרות בארצות-הברית, פקידי ממשל רבים שהביאו עימם את מעילי הפרווה שלהם.

גם המספר הגבוה יחסית של פקידים אפרו-אמריקנים בממשל החדש השפיע על הלגיטימיות של לבישת פרוות בארה"ב מאחר והציבור האפרו אמריקאי ידוע בחיבה המתגברת לפרוות לפי גורמים רשמיים בענף הפרוות. ב-2002 כמות הרוכשים האפרו-אמריקאים היתה 16.5% מכלל הקונים בארה"ב וכיום מדובר ב-27% לפי מועצת הפרוות בלוס אנג'לס.

עוד אומר ה'ז'ורנל' כי התעוררות אופנת הפרוות החלה בערך זמן קצר לפני טקס השבעת הנשיא בינואר השנה שנערך בקור מקפיא והוביל רבים מן המשתתפים המיועדים לחפש לעצמם ביגוד חגיגי וזוהר, אך גם מחמם.

הסלבס הטובים והרעים

מאז היווסדו ב- 1980, ארגון PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) נודע בפרובוקציות שהוא יוצר במטרה למשוך את תשומת לב התקשורת. בעיקר זכורות התפרצויות פעילים קולניים לתצוגות אופנה, קמפיין מעילי הפרווה נוטפי הדם, השלכת עוגה על אנה ווינטור, עורכת 'ווג' המסרבת בעקביות לפרסם מודעות מטעם הארגון במגזין הנפוץ, ומודעות של דוגמניות על המצטלמות בעירום למען המטרה.

קמפיין 'השואה בצלחת שלך' מ- 2003 של PETA שהשווה המתת בעלי חיים לצורכי אופנה ואכילת בשר לרצח היהודים בשואה, ספג ביקורות נוקבות ואילץ את נשיאת PETA, אינגריד נווקירק, לפרסם התנצלות רשמית. על הסלבס משתפי הפעולה עם הארגון נמנים פמלה אנדרסון, אווה מנדז, אלק בולדווין, חוואקין פיניקס, פול מקארתני, כריסי היינד וכריסטי טרלינגטון. המעצבים משתפי הפעולה הם דונה קארן, וטומי הילפיגר שהודיעו רשמית שבעקבות השמצות PETA נגדם, יפסיקו את השימוש בפרוות.

גם סטלה מקרטני, צמחונית אדוקה וידידה ותיקה של הארגון, הציגה השבוע בפריז את קולקציית סתיו-חורף 2009-2010 שלה שהיתה מבוססת על דגמים מצמר ומשי ועוד אלטרנטיבות, לא ממש משכנעות יש לציין, לפרווה ולעור.

מנגד, מדונה, ביונסה, קניה ווסט, התאומות אולסן, קורטיני לאב, אליזבט הארלי, גווינת פלטרו, לינדזי לוהן וויקטוריה בקהאם לא חוששים להיראות בבגדי הפרווה שלהם. "רשימת המתלבשים הגרועים" של PETA שמבוססת על אמות מידה מוסריות לא ממש מבהילה אותם. ניראה שהאפיל החדש של להיות ילד רע, סקסי בעיניהם יותר.

הצילום בעמוד הראשי: פרווה בעיצוב דולצ'ה וגבאנה (צילום: רויטרס).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully