וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצבי חצי העיר: שוב יש מעצבים לא שמחים

לירוי שופן

11.7.2011 / 15:52

אירוע מעצבי העיר שיתקיים בסוף אוגוסט, עובר מתיחת פנים רצינית, מגיע למתחם התחנה ונותן לקהל לבחור את המעצבים שייקחו בו חלק. אז למה יש כאלה שלא מאושרים מהתחרות?

אירוע מעצבי העיר, שיתקיים בתל אביב בסוף חודש אוגוסט, מבשר על שורה של שינויים מרחיקי לכת, אחרי למעלה מ-15 שנות פעילות. ראשית, לאחר שנערך בעונות האחרונות במרכז הירידים בתל אביב, הוא יעתיק את מקומו אל מתחם התחנה הסמוך ליפו. שנית, מספר המעצבים יקטן בחצי ויעמוד על 50 משתתפים. עוד במסגרת השינויים, לצד מכירות האופנה, יוקדשו שלושה ביתנים שלמים לתערוכות אמנות. אך נראה שהשינוי החשוב ביותר, הוא העובדה כי 40% מכלל המעצבים שייקחו חלק באחרוע, ייבחרו באמצעות סקר קהל, עקב צמצום כמות המציגים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככה זה נראה. הסקרים בדף אירוע מעצבי העיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

גולשים שיבקרו בעמוד הפייסבוק של אירוע מעצבי העיר, יוכלו למצוא את ההודעה הבאה, המובאת כאן כלשונה: "חברות יקרות, אנחנו שמחים לבשר לכן כי אירוע מעצבי העיר חוזר ב-18-20/8, והפעם זה קורה במתחם התחנה שבנווה צדק. כחלק מהקונספט החדש ובשל גודל המתחם, נארח עד 50 מעצבים בלבד ושימו לב - אתן מוזמנות לקחת חלק פעיל בתהליך הבחירה של 20 מהם. במהלך השבוע הקרוב נפרסם פה מספר סקרים וניתן לכן להצביע ולבחור מי המעצבים שתרצו לראות השנה ב"מעצבי העיר". אז שנסו מותניים כי עוד מעט יעלה לפה הסקר הראשון".

כמובטח, יום אחרי יום (ועד יום חמישי הקרוב) עולים לעמוד האירוע סקרים עם שמות מעצבים והקהל מתבקש לזכות את אלה המועדפים עליו בלחיצת כפתור עכבר. כפי שכל תורת אבולוציה מלמדת – אין כמו הקטנת שטח מחייה כדי לעודד סערות. כצפוי, חלק מהמעצבים החלו למלא את הרשת החברתית בבקשות ותחינות, כדי לעודד את עדת המצביעים לבחור בהם, על מנת שיוכלו לקבל (בתשלום) את הדוכן הנכסף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תוכנית ריאליטי או שיטה בדוקה להבין את הקהל? מתוך דף הפייסבוק של אירוע מעצבי העיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך מתברר שלא הכל פשוט וברור לכל המשתתפים. בירור שנעשה מאחורי הקלעים של תוכנית הריאליטי האלטרנטיבית הזו (ומסתבר שצפויות בה הדחות רבות), חשף כי חלק מהמעצבים המופיעים בסקרים, לא רק שלא ביקשו להופיע בהם באופן אקטיבי, אלא שהם כלל לא בטוחים כי הם מעוניינים לקחת חלק באירוע, סוגייה שמעלה את החשש שמדובר במהלך שיווקי מטעם ההפקה. כך לדוגמה, מעצבת הנעליים שני בר, שזכתה למספר הצבעות נאה, מסרה דרך משרד יחסי הציבור שלה כי היא אינה חלק מהיריד, וביקשה שלא לספק אינפורמציה נוספת. סיפור דומה חזר על עצמו לפחות פעמיים נוספות, בשיחה עם מעצבים נוספים ששמם מופיע בסקר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מככבת בסקר. נעל של שני בר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"האמת היא שזה דבר שים [מפיק האירוע] הודיע עליו", סיפרה שלא לייחוס מעצבת נוספת ששמה מופיע באחד הסקרים של אירוע מעצבי העיר. "אני באופן אישי לא מקדמת את עצמי. הוא לא שאל אותי אם אני רוצה להופיע בסקר. מצד שני, בוא נגיד שאם יהיו מעצבים שההפקה תרצה לראות באירוע, אז הם יכנסו לא משנה מה תהיה בחירת הקהל". את דבריה מחזקת המעצבת מאיה בש, שלקחה חלק בירידים קודמים של האירוע. "עוד לא חשבתי אם אני רוצה להשתתף באירוע הקרוב. גם לא ביקשתי להופיע בסקרים. זה היה צעד חד צדדי מצד ההפקה. כל עניין הבחירה נראה לי לא לעניין. אתה לא יכול להסתמך רק על הפייסבוק, כי יש לי לקוחות שלא מחוברות בכלל. אם אתה שואל אותי – אני לא בעד בחירה בדרך הזו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מופיעה בסקר - עיצובים של ג'רי שי/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם אם לכאורה מדובר במהלך חיובי, שמטרתו לחדד את הבנת צרכי הקהל ולהביא לארוע את המעצבים הפופולאריים ביותר, הרי בעצם העובדה ששני הצדדים – ההפקה והמעצבים - אינם מתואמים מספיק, עשוי להיווצר מצב היפותטי בו מעצב יכול לזכות בנתח גדול מהקולות, אך לא ישתתף למעשה ביריד הקרוב. אם כך, נשאלת השאלה, מדוע על הקהל לטרוח, ועל המעצבים להתפתל ולהישפט על פי מדדים של רייטינג? או גרוע מכך – להיראות לעיני כל כמעצבים נחותים? האם יכול להיות, שכל המטרה היא לייצר לחץ על מעצבים מוכרים, כך שאחרי שיזכו בנתח גדול של קולות, הדבר יעודד אותם להשתתף ביריד הקרוב?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא הכריעה האם לקחת חלק באירוע. מאיה בש/מערכת וואלה!, צילום מסך

ולבחירת הקהל

מפיק האירוע, ים טיראן, דוחה את הטענות וסבור שמדובר במהלך לגיטימי שכל מטרתו היא להבין טוב יותר את רצונם של הלקוחות. "כל מה שאנחנו רוצים זה לתת לקהל, ויש לנו 22 אלף חברים בפייסבוק, לבחור את מי הוא רוצה. זה כדי לתת לנו תמונת מצב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השאלה לא מופנית למעצבים, אלא לקהל". ים טיראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לשאלה מדוע צריכים המעצבים להתחרות על אהבת הקהל וכיצד מופיעים בסקרים מעצבים שמצהירים שהם אינם מתכוונים לקחת חלק באירוע הקרוב, עונה טיראן - "זה לא כוכב נולד ולא תוכנית ריאליטי. זה בסך הכול סקר פנימי. אפילו לא קידמנו אותו בקמפיין. השאלה לא מופנית למעצבים (כלומר, האם הייתם רוצים להשתתף – ל.ש.), אלא לקהל. זה לא מחייב אף אחד מהצדדים. הוצאנו מכתב מטעם ההפקה לכל אחד מהמעצבים. מי שרוצה להיות מוסר מדף הפייסבוק, מוסר ממנו".

טיראן אינו מתרגש מרתיעתם של המעצבים משיטת הסינון החדשה. "המעצבים לא אוהבים שום דבר ששם אותם תחת ביקורת. אבל הקהל חשוב לנו לא פחות מהמעצבים. זה היה צפוי שחלק קטן מהמעצבים לא יהיה לו נוח, אבל אני לא פה כדי לדאוג לרגשות המעצבים. עושים את זה בכל דבר, בכל מוצר. אנחנו מדינה דמוקרטית. חוץ מזה – הכל בשקיפות וביום חמישי הקרוב נחשוף את המעצבים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר".

"אירוע מעצבי העיר מסודר אחרת העונה. הוא מהודק יותר", הוא מספר על הסיבות שהביאו לשינוי הרדיקלי באופיו. "אם בעבר נתנו במה לכל מעצב, גם כזה שרק סיים את לימודיו ובלי קשר ליכולת שלו, אז מותר אחרי 15 שנים לשנות ולהתמקד במעצבים נבחרים. אני יכול לומר שהשוק היה גדול מידי, מסחרי מידי ואנחנו רוצים לשנות את זה. מיציתי את הפורמט הגדול. זה הילד שלי. גם במשפחות הכי טובות אתה יכול לגלות שיצא לך ילד שמן וגדול, ואז מספיק. אני לא רוצה להשאיר אותו שמן, אלא להעביר אותו תהליך כך שבשנה הבאה הוא יהיה חתיך ונאה".

ארוע מעצבי העיר שלא התקיים ב-2010

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully