וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זארה מואשמת בהעסקת עובדים בתנאים מחפירים

לירוי שופן

21.8.2011 / 16:35

הרשת הספרדית נמצאת בחקירה לאחר שנחשדה כי מפעלים שיצרו עבורה סחורה בברזיל העסיקו עובדים בתנאים קשים. באחד המקרים נמצאה ילדה בת 14

למרות מודעות חברתית הולכת וגוברת – סדנאות היזע אינן מפסיקות לייצר אופנה בלתי מוסרית. בסוף השבוע האחרון חשפו העיתון 'רפורטר ברזיל' והבלוג 'מייד אין ברזיל' כי מאז חודש מאי האחרון נערכת חקירה של משרד העבודה בסאו פאולו בשני מפעלים אשר סיפקו סחורה לרשת האופנה הספרדית זארה, לאחר שנחשדו בהם הפרות הקשורות בהעסקת עובדים בתנאים ירודים הגובלים בעבדות.

לפי העולה מן הכתוב, באחד המקרים שוחררו לחופשי על ידי הרשויות 15 עובדים, זרים מבוליביה ופרו, אשר נאלצו לעבוד במשמרות של 16 שעות בסביבה מזוהמת ונאסר עליהם לעזוב את המפעל. בנוסף, הם השתכרו מתחת לשכר המינימום המונהג במדינה. בתוך קבוצת העובדים אף נמצאה נערה בת 14.

שני המפעלים קשורים לזארה דרך ספק בשם AHA Indústria e Comércio de Roupas Ltda. למרות שהפריטים שנתפסו בחקירה יוצרו עבור השוק הברזילאי ('זארה ברזיל'), מקורות שונים מדווחים כי הספק היה בקשר ישיר עם משרדי החברה בספרד והיה שולח אליהם דוגמאות ו'סאמפלים' לאישור. העיתון הבריטי גארדיאן מציין כי מעל ל-90% מהתוצרת הברזילאית של זארה מיוצרת דרך AHA.

על פי המגזין הכלכלי 'פורבס', אחד העובדים שהתראיין עבור תוכנית הטלוויזיה החוקרת A Liga (הליגה), סיפר כי עלות העבודה על ג'ינס שנמכר ב-126 דולרים היא 1.14 דולרים. סכום זה מחולק באופן שווה בין שבעה עובדים שהשתתפו בהכנתו. עוד נודע, לשם המחשה על תנאי הבטיחות, כי תוקפו של מטף לכיבוי אש באחד המפעלים פג ב-1998.

בעקבות הממצאים האחרונים, חברת האם של זארה, אינדיטקס, הואשמה ב-52 סעיפים. מבקרת המעורבת בחקירה, ג'וליאנה קאסיאנו אורלנדי, ציינה בהקשר זה כי "(זארה) חייבת להיות אחראית לכל הספקים שלה, וזו אחריותה של החברה לדעת כיצד מייצרים את מוצריה".

אינדיטקס, המחזיקה גם במותגים פול אנד בר ומאסימו דוטי, שיחררה תגובה רשמית לנוכח החקירה. החברה טוענת כי לא הייתה מודעת להפרות בתנאי העבודה, וכי היא תנהג באפס סובלנות כלפי מקרים מסוג זה. "(המקרה) מהווה הפרה חמורה של קוד הייצור של יצרנים ובתי מלאכה חיצוניים... הספק קיבל על עצמו את האחריות המלאה והוא ישלם פיצויים לעובדים, לפי החוק הברזילאי". עוד ציינה החברה בתגובה כי הספק ישדרג את מערך התנאים וכי היא מודה לרשות העבודה הברזילאית על עבודתה במקרה הספציפי הזה.

המקרה של זארה מצטרף אל עוד שורה של מקרים בהם מיוצרת אופנה בתנאים מזיקים. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, בשנה החולפת נרשמו מקרים רבים של התעלפויות במפעלים לייצור אופנה בקמבודיה, שהתרחשו על פי החשד בעקבות החום הרב ששרר במקום, משמרות ארוכות וחשיפה לחומרים כימיים. בפרשה הזו נקשרו שמן של רשתות כ-H&M, זארה ומרקס אנד ספנסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully