וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצירתי, מרגש ובלתי צפוי: רוני בר חוברת לאחרים

28.5.2012 / 10:00

מתחילת דרכה בשוק האופנה המקומי, רוני בר נוהגת לחבור לאחרים לטובת הפריה הדדית. אחרי שנתנה למעצבת הטקסטיל להכתים את בגדיה, עכשיו היא עושה זאת שוב עם אמנית מפורסמת

קולקציית קיץ 2012 של רוני בר. נמרוד סונדרס
מתוך שיתוף הפעולה של רוני בר ומרים כבסה/נמרוד סונדרס

מפגש מקרי בחוף ים תל אביבי במהלך אביב 2007 הוליד קולקציית חורף משותפת בין ויקטור בלאיש לרוני בר. תמהיל הקולקציה הורכב מניגודים: הגזרות האנדרוגיניות של בר אל מול הסילואט המסותת של בלאיש; המונוכרומאטיות המחוספסת שלה אל מול העושר הויזואלי שלו. הזיווג בין הקוטור האוונגרדי לבין האורבניזם הנונשלנטי הותיר כמה פיות פעורים. לצד מעריכי המהלך הקואופרטיבי, נשמעו מנגד קולות של תמיהה, שלא הצליחו לעכל את יציר הכלאיים המשותף בשל קצוות הסגנון השונים מהם הוא נוצר.

שיתוף הפעולה בין השניים הסתכם בקולקציה אחת. עם זאת, הוא פתח דלתות לשיתופים שבאו אחריו, כדוגמת שיתופי הפעולה עם מעצבות הטקסטיל עינת אמיר ואירית דולמן שנערכו בשנה שעברה. וכך, בימים אלו פורחים ניצנים ראשונים של שיתוף פעולה נוסף של בר, עם האמנית המוערכת מרים כבסה.

קולקציית קיץ 2012 של רוני בר. נמרוד סונדרס
מכנסיים שעוצבו בשיתוף אירית דולמן/נמרוד סונדרס

בר, 41, בוגרת בית הספר לעיצוב "אסכולה", מתפעלת כבר כמעט כעשור את הבוטיק הקטן שלה ברחוב ביאליק בתל אביב; פיסה של שקט ליד רחוב אלנבי הסואן. הדיסוננס הזה מגולם בסגנון של המעצבת, שמושפע מהעבר הקיבוצניקי שלה מחד, ומהוויה האורבאנית שלה מנגד: גזרות רפויות ורחוקות מהגוף שלא פעם מעוררות מחלוקת בשל הגוף השדוף אשר הן מחייבות, בדים אורגניים וצבעוניות חדגונית קודרת.

לפני כשנתיים נוצר קשר בין בר לבין מעצבת הטקסטיל אירית דולמן, לקוחה קבועה של בר. החיבור בין השתיים הוביל אותן להתנסות בעיצוב משותף. הפעם, ובדומה לשת"פ קטן שהיה לה בעבר עם האמנית עינת אמיר, עיצבה בר לבדה את הבגדים והעבירה לדולמן את הדגמים המוגמרים מבלי לדעת איזו מניפולציה תבוצע עליהם, ואיזו תוצאה תתקבל בסוף, במיוחד לאור שיטת העבודה המקורית של דולמן הנקראת Eco Dying (שיטת דפוס אקולוגית שמבוססת על שימוש בחומרים מן הטבע כגון עלים וקליפות עצים).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
קולקציית קיץ 2012 של רוני בר. נמרוד סונדרס
כפות ידיים אימתניות. בר וכבסה/נמרוד סונדרס

שיתוף הפעולה בין בר ודולמן נראה לראשונה באירוע Tel Aviv Fashion Weekend במתחם התחנה בתל אביב בספטמבר האחרון. "מדובר בדגמים שלי ובהדפסים של אירית", מבהירה בר את חלוקת העבודה בקולקציה ומסבירה את תמצית החיבור בינה לבין דולמן שנמשך גם בעונת הקיץ הנוכחית, "אני אוהבת כשהגזרות פשוטות וחכמות, ושהטוויסט מגיע מההדפסים או הטקסטורות. כך, אירית תורמת לבגד בהדפסים הייחודיים בשיטת האקו-דיי והופכת אותו לפריט ייחודי. החיבור מגיע מהאהבה לאמנות, ומהריגוש שבתהליך, כאשר התוצאה המתקבלת היא תמיד מפתיעה".

דולמן, מעצבת טקסטיל אוטודידקטית, מעולם לא למדה עיצוב באופן רשמי, ובמקצועה היא דווקא מעצבת גרפית, בוגרת המרכז לאמנות עכשווית במתחם קלישר. בתחילת דרכה המקצועית הנוכחית עבדה דולמן עם מעצבת גופי התאורה הפנומנאלית איילה צרפתי, שהציגה את תערוכותיה בארץ, בלונדון ובניו יורק. לפני שלוש שנים גם שיתפה פעולה עם המעצבת טל כהן מהמותג Felt ליצירת צעיפי לבד בעלי צללית תלת ממדית, אשר עוצבו בטכניקה של הנחת ודחיסת שכבות על גבי שכבות של סיבי צמר עד להתמזגותן, ללא שימור בתפרים כלל, תהליך הנקרא ליבוד.

קולקציית קיץ 2012 של רוני בר. נמרוד סונדרס
קולקציית קיץ 2012 של רוני בר/נמרוד סונדרס

לאחרונה התווסף תחום משיק לאהבותיה של בר והוא הציור, אשר בא לידי ביטוי בשיתוף פעולה חדש עם האמנית הנחשבת מרים כבסה. "מרים הייתה לקוחה שלי, ובאחת ההזדמנויות שהיא הגיעה לחנות דיברנו והצעתי שתיקח דגמים מקולקציית הקיץ שלי ותצייר עליהם", מספרת על החיבור הראשוני בין כבסה ובינה שאך במהרה תורגם לקולקציית קפסולה קטנה, "הגעתי לסטודיו עם מצלמה וצילמתי את התהליך. כך שעכשיו יש גם צילומים, שאולי יתאגדו לתערוכה".

כבסה, ציירת ישראלית ילידת מרוקו, קצרה הישגים מרשימים בעבר בתחום האמנות, בשנת 1995 הייתה לזוכה הראשונה בפרס גוטסדינר היוקרתי לאמנים ישראלים עד גיל 40, מטעם מוזיאון תל אביב. כשנתיים לאחר מכן, נבחרה להשתתף עם האמנים המוערכים סיגלית לנדאו ואורי צייג ולייצג את ישראל בביאנלה של ונציה, הנחשבת לאחת התערוכות היוקרתיות והחשובות בתחום האמנות. בשנים האחרונות היא מציגה את עבודותיה בגלריות נחשבות בניו יורק לצד תצוגות בגלריות מקומיות.

קולקציית קיץ 2012 של רוני בר. נמרוד סונדרס
קולקציית קיץ 2012 של רוני בר/נמרוד סונדרס

בר מטבעה אינה אדם של מילים, את תהליך העבודה המשותף היא מתארת בתמציתיות אופיינית: "מרים ציירה על הדגמים בזמן שעבדה על פרויקט אחר שלה ולכן היא השתמשה באותה סקאלת צבעים של שחור, לבן, כחול, זהב, אפור וכסף".

כפי שהעידה בעבר על חוויית העבודה המשותפת עם דולמן, גם הפעם התחושה זהה בעבודה עם כבסה. "אני אוהבת לשחרר את הדגמים שלי, למסור אותם ולראות מה אני אקבל בחזרה. זה תהליך יצירתי מרגש ובלתי צפוי", עונה בר על השאלה האם אלמנט ההפתעה לא מאיים עליה באיזשהו מקום, "זה בכלל לא מאיים. אחרי כל כך הרבה שנים שיתופי הפעולה האלו מפרים ומחזקים את הריגוש וההפתעה בתהליך היצירה".

"יצירתי", "מרגש" ו"בלתי צפוי" הם שלושה תארים מדויקים להפליא בשביל לתאר את שיתופי הפעולה הפואטיים קמעה עם דולמן וכבסה. בעוד שדולמן משתמשת בחומרי גלם לא קונבנציונליים כגון בצל, חרציות, סרפדים, עלי איקליפטוס ובזמן האחרון גם מתכות וחלודה ליצירת הדפסים על בד, כבסה דווקא מעתיקה את השפה האמנותית האפלה שלה אל הקנבס האופנתי, הלא הוא הדגם המוגמר של בר, ומציגה עליו מריחות מכחול אמוציונאליות וטביעות כף יד כהות.

קולקציית קיץ 2012 של רוני בר. נמרוד סונדרס
קולקציית קיץ 2012 של רוני בר/נמרוד סונדרס

כמו בתחילתו של כל שיתוף פעולה אצל בר, היא אינה יודעת לאמוד כמה זמן ובאיזה אופן, אם בכלל, הוא ימשך. בימים אלו אפשר למצוא בחנות פריטים ראשונים בעיצוב המשותף של בר וכבסה, לצד פריטי קיץ חדשים שנולדו מהעבודה המשותפת המתמשכת של בר ודולמן.

רוני בר, ביאליק 2, תל אביב.

טווח מחירים: קולקציית מרים כבסה: 650-750 שקלים; אירית דולמן: 750 - 1,400 שקלים

  • עוד באותו נושא:
  • רוני בר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully