וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפוך את הקרביים: שמעון צרפתי לחורף 2013

לירוי שופן

3.1.2013 / 18:00

בקולקציית הגברים השנייה שלו, שמעון צרפתי עדיין מסרב למהפכות גדולות וחוקר בגדים בסבלנות עצומה. מי שיתבונן ארוכות בעיצובים יגלה יופי מעודן, גם אם לא תמיד מקורי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמעון צרפתי לחורף 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

יותר משבעה חודשים עברו מאז השיק מעצב האופנה שמעון צרפתי את אוסף הביכורים הקטן שלו, שכלל דגמים ספורים בצבעוניות כהה, ועד לקולקציה חדשה, שהוא מציג בימים אלה. כאשר לוקחים בחשבון שבין שני המועדים לא עיבה את ההיצע, ולא הוסיף עליו דבר, זוהי מסתמנת כהתנהלות חריגה בעולם התובע התחדשות תמידית. בכלל, מעטות הן הקולקציות המושקות בינואר. "במושגים של אופנה זה לאט", הוא מודה בחיוך. "במושגים של שימי, זה מהר".

במבט מהצד, צרפתי (33) מתגלה כמי שמתנהל בעולם כמעט מקביל, עם חוקיות עקשנית משלו. "זה משהו שקורה מאוד מהבטן", הוא מעיד על תהליך היצירה. מלבד העובדה שאת דרכו, לאחר לימודי אופנה באיטליה והתמחות אצל המעצב ג'וליאנו פוג'יווארה, החל בתל אביב לפני שלוש שנים דווקא עם חנות יבוא אקסצנטרית לבגדי מעצבי שוליים בשם ל'אטרונג'ה, הרי שאת קו האופנה הנושא את שמו בישל במשך תקופה ארוכה יחסית של יותר משנתיים. מילא זאת, אלא שבחר להיכנס לשוק המעצבים המקומי דווקא עם קו לגברים, תחום שנחשב כמעט חסר סיכוי, ועם מקבץ רזה יחסית, חסכני בצבע וחסכני בפרטים מיותרים; מעין בייסיק שמיועד לאנשים שיש להם את הסבלנות להתבונן זמן ארוך בבגד, ויש להם את הרצון להשתמש בו שוב ושוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהשוואה לעונה הקודמת, שאין דרך טובה יותר להגדיר אותה ממכלול של פריטים גבריים קלאסיים למדי, זו הנוכחית כבר נדמית כקולקציה לכל דבר. היא אמנם עדיין קטנה יחסית, אך כוללת מנעד של פריטים שיכול להיות מתורגם לכמה מראות עקרוניים. תחת תוספת של צבעים חדשים, בעיקר תתי גוון של בז', פלדה ורמזים לחאקי, היא מתפרשת על פני מכנסיים בגזרה מהונדסת וצרה, העשויים כותנה פריכה, חולצות מכופתרות ששוליהן המעוגלים פרומים או אפודות סרוגות, שמונחות במרחק מה מהגוף, ומעצימות את הצללית המשולשת של הטורסו.

"הרגשתי כמו מנתח", מציין צרפתי את השאיפה לבנות את הפריטים מכמה שפחות חלקי בד, "התבוננתי בבגד מהפנים אל החוץ"; ואכן, חלקם בנויים מיריעות עצומות בגודלן, שבטכניקה סבוכה של חיתוכים ותפרים קיבלו את צורתם התלת מימדית. מכאן, קיבלה הקולקציה גם את שמה – אנטומיה. ניכר, שרובה ככולה חקר בלתי פוסק של גוף הבגד. התוצאה מרוסנת יותר, ומעודנת יותר מכפי שהרעיון נשמע בתחילה, והעשייה היא בסופו של דבר אורגנית ומשובחת, כפי שמגלה חולצה טי ארוכה, מתערובת קשמיר, שתפר אלכסוני דומם משסע את חזיתה.

לאותו מתח בין הפנים והחוץ, ולהתעמקות בו, יש ממד נוסף בקולקציה. חלק מהעיצובים הם פרשנויות לבגדי בית, שהופכות אותם מתאימים לסיבוב ברחוב. כפועל יוצא של אחת המגמות המשמעותיות של השנים האחרונות, מכנסי אימונית מבד כותנה רך, שעוצבו והוצרו מחדש, קיבלו על עצמם איכות מהודרת יותר. מנגד, חולצה ארוכה, שמסגירה דמיון לביגוד תחתון תרמי, נתפרה מבד כמעט שקוף, המזמן משחק שכבות אגבי.

זו פעם נוספת שקשה שלא לשים לב לדמיון בין יצירתו הלבישה של צרפתי, שמכוונת באופן ברור לשעות היום, לעבודותיהם של מעצבים אחרים התלויים בשטח חנותו; היא ספק משלימה אותם, ספק משתמשת באותם הרעיונות. תפר ישבן עקום בכוונה וא-סימטרי על זוג מכנסיים שחורים, תפר אלכסוני במורד ירך של מכנסיים אחרים, או בטנה דקיקה ביותר וגזורה המציצה תחת מכנסיים קצרים ואטומים, מזכירים את טכניקות הנפח והקישוט של דמיר דומה, ריק אוונס ויוצרים נוספים. האם אלה ציטוטים שנוצרו כדי לבסס קשר ישיר בין הייבוא לעיצוב העצמי? ייתכן; האם אלה גרסאות נגישות יותר לעיצובים יקרים יותר? ייתכן גם כן; האם כל אלה פשוט משקפים את סגנונו האישי של צרפתי? ייתכן בשלישית. אבל דבר מכל זה אינו מבטל את הישגיו. המעצב הישראלי שוזר בדברים נגיעות משל עצמו; קרדיגן העשוי צמר מוהיר שעיר, שבחזיתו שזור שרוך עור, או חולצה מכופתרת שנתפרה מעור גדיים, הם יפים כל כך, שאי אפשר להתעלם מתרומתו.

טווח מחירים: 560 – 1,200 שקלים
להשיג בבוטיק ל'אטרונג'ה, לילינבלום 3, תל אביב


תחייה מחודשת לאופנת הגברים הישראלית?
לגברים בלבד - הצצה לסטודיו של המעצב אדם גפן

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
קולקציית חורף 2013 של שמעון צרפתי. צלם: דודי חסון, ספק 500
קולקציית חורף 2013 של שמעון צרפתי/ספק 500, צלם: דודי חסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully