וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנטישמיות: הטרנד העתיק ביותר בעולם האופנה

28.4.2014 / 7:48

קוקו שאנל תיפקדה על תקן מרגלת סודית, הוגו בוס עיצב מדים לקציני אס.אס ופרד פרי הפך ליקיר קהילת גלוחי הראש. גם מעצבי העל המיתולוגיים ניהלו קשרי ידידות כאלו ואחרים עם המפלגה הנאצית, ויצרו פרק עגום בהיסטוריה של האופנה

קוקו שאנל. GettyImages
קוקו שאנל. לישון עם האויב/GettyImages

קוד סודי שאנל

לפני 70 שנים בדיוק ארזה גבריאל קוקו שאנל את חייה והעתיקה אותם מפריז אל שווייץ. הסיבה: מעצבת העל הצרפתייה חיפשה דרך מילוט מדעת הקהל החריפה שהתגבשה בצרפת אודותיה בשל מערכת היחסים שלה עם המפלגה הנאצית. התקופה היא שלהי מלחמת העולם השנייה, וכפי שנחשף לפני כשלוש שנים בספר הביוגרפי "לישון עם האויב - מלחמתה הסודית של קוקו שאנל", הסתבר כי מעצבת האופנה המיתולוגית סייעה לא רק לניסוח השיק הצרפתי אלא גם למימוש החזון הגרמני באותם הימים. רומן שניהלה שאנל עם קצין בכיר במפלגה הנאצית, זיכה אותה בהטבות כמו האפשרות להחזיק בדירת היוקרה שלה במלון ריץ שבפריז לצד חתירה להשגת זכויות מלאות על הבושם המפורסם שלה שאנל 5. אך יתרה מזאת, נטען בספר כי ישנן ראיות המצביעות על כך שמעצבת העל שיתפה פעולה עם המפלגה כמרגלת סודית, שאף זכתה לשם הקוד F-7124. ב-1954 שבה שאנל לפריז לאחר תקופת צינון של עשר שנים בשווייץ, ומשם השאר היסטוריה.

השקת חנות הוגו בוס במנהטן, ספטמבר 2012. GettyImages
חנות של הוגו בוס. עבודות כפייה/GettyImages

הוגו בוס מעצב הבית של האס.אס

השם החם שבדרך כלל מתקשר לבשמים נחשקים ולחולצות פולו יוקרתיות, אחז שנים קודם לכן בקונוטציה מבעבעת עוד יותר. במשך 14 שנים, עד לכשלוש שנים בטרם מותו, מעצב העל הוגו בוס היה חבר במפלגה הנאצית. שנים רבות לפני שבועות האופנה הנוצצים והקמפיינים האסתטיים, הלביש המעצב הגרמני את חבריו למפלגה על נספחיהם. את מדי קציני האס.אס, פלוגות הסער והנוער ההיטלראי תפרו כמובן במסגרת עבודת כפייה. בספטמבר 2011, פרסמה החברה התנצלות רשמית על אופן התנהלותו בימי השלטון הנאצי בתקופת מלחמת העולם השנייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ג’ון גליאנו באירוע קרן CFDA ומגזין ווג, ניו יורק, 17 נובמבר 2008. Scott Gries, GettyImages
ג'ון גליאנו.אפילו קייט מוס לא הצליחה לעזור/GettyImages, Scott Gries

האנטישמיות שעלתה לג'ון גליאנו בקריירה שלו

בפברואר 2011 התפוצצה אחת הפרשיות המסעירות ביותר שידע עולם האופנה בפרט ושאר העולם ככלל. מעצב העל ג'ון גליאנו תועד בפרץ אנטישמיות בבית קפה בפריז כשהוא שיכור וקולני. אותו מומנטום, שתועד על ידי אחת מיושבות בית הקפה ההמומות, הצית מחדש את שיח האנטישמיות, והוביל להדרתו של גליאנו מתפקידו בראש בית האופנה דיור. במהרה מצא את עצמו מעצב העל מודר מכל ספרה אופנתית, ציבורית וחברתית. נקודת השיא נרשמה באוגוסט 2012, כאשר החליט נשיא צרפת פרנסואה הולנד לשלול מגליאנו את אות לגיון הכבוד שהוענק לו שנתיים קודם לכן. לפני כשנה, ביוני 2013, הפגין לראשונה גליאנו חזות משוקמת, נקייה ומפוכחת בראיון נדיר שהעניק למנחה הטלוויזיה האמריקאי צ'ארלי רוז. זמן מה לאחר הראיון הגיעה ידה המושטת של החברה הטובה קייט מוס. אך נראה כי גם המחווה של דוגמנית העל שפתחה צוהר לגליאנו בהופעת אורח במגזין ווג הבריטי, עדיין לא הספיקה לעולם בשביל לסלוח למעצב האנטישמי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצוגה של לואי ויטון. קשרי ידידות עם האנשים הנכונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לואי ויטון והגסטפו

לא רק בית האופנה של שאנל הצליח לשרוד את החור השחור בהיסטוריה של המאה העשרים. גם בית לואי ויטון שרד את אותה תקופה בזכות קשרי ידידות עם האנשים הנכונים. למרות שמעולם לא הוכחו הטענות באופן רשמי, התגלו בספר "לואי ויטון: סאגה צרפתית" הוכחות לקרבה בין בית האופנה היוקרתי לממשלת וישי (הממשלה הצרפתית שפעלה במשותף עם מדינות הציר בתקופת מלחמת העולם השנייה). הספר שראה אור לפני עשר שנים לרגל ציון 150 שנים לבית האופנה, הצביע על עובדות מסקרנות כמו הישרדות החנות של לואי ויטון בוישי בעוד שחנויות שכנות אחרות נסגרו, לצד עדויות על יחסים קרובים של משפחת ויטון עם קציני גסטפו בכירים.

בר רפאלי, טומי הילפיגר. צילום: אלי דסה, אביב חופי, סטודיו לם וליץ,
טומי הילפיגר ובר רפאלי. שמועה עיקשת/צילום: אלי דסה, אביב חופי, סטודיו לם וליץ

טומי הילפיגר והראיון האנטישמי שלא היה

בפאתי שנות התשעים, טרום עידן פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות, החלה להתפשט ברשת שמועה אודות גילויי אנטישמיות וגזענות מצד לא אחר ממיסטר נייס גאי של עולם האופנה, הלא הוא טומי הילפיגר. לפי השמועות מעצב האופנה הכל-אמריקאי התארח בתוכניתה של אופרה וינפרי, ונבעט ממנה לאחר שאישר אמירות אנטישמיות שייחסה אליו המנחה האהובה של אמריקה. על פי השמועות, וינפרי ביקשה את תגובתו של המעצב לנוכח האמירה כי "היה מייחל לכך שבגדיו יירכשו רק על ידי האדם הלבן מהמעמד הגבוה, ולא על ידי אנשים שמוצאם אפרו-אמריקאי, היספאני, אסייתי או יהודי". במאי 2007 הזמינה וינפרי את הילפיגר באופן אישי להתארח בתוכניתה - שם התברר כי לא היו הדברים מעולם. באתר הרשמי של המעצב אפילו מופיעה התייחסות מלאה לאותה שמועה עיקשת שאף פגעה בהיקף המכירות של המותג לזמן מה.

פרד פרי בווימבלדון 1936. AP
פרד פרי. חבר לקהילה הגאה כפתרון/AP

פרד פרי וגלוחי הראש

מה הקשר בין איימי וויינהאוס ודיימון אולברן לניאו-נאצים? כולם חלקו חיבה משותפת למותג האופנה פרד פרי. רק שמותג האופנה שהוקם על ידי טניסאי העבר הבריטי, מעולם לא התכוון לתקשר עם הקבוצה האחרונה. לאחר הקמת המותג בשנות החמישים, הוא החל לצבור פופולריות בקרב גלוחי הראש - הסקינהדס. אמנם בהתחלה היו אלה חובבי סקא ורגאיי שבסך הכל נהגו לגלח את ראשיהם, אך עם השנים הופיעו הסקינהדס הניאו-נאצים והכתימו את גלוחי הראש לנצח. במטרה להיאבק בתופעה, החליט פרד פרי למתג מחדש את מותג האופנה הנושא את שמו ככזה המזוהה עם הקהילה הגאה - נמסיס מרכזי ברשימה השחורה והענפה של הסקינהדס. המהלך האסטרטגי צלח, אך מדי פעם עדיין צפות מעל לפני השטח שאריות מהעבר. בפתיחת חנות הדגל הראשונה של המותג בישראל בחודש שעבר, התייחס לכך מנכ"ל המותג ג'ון פלין בעת ביקורו בארץ וחרץ כי אין שום קשר בין ערכי המותג עצמו לבין קהלים מסויימים שבוחרים לאמץ אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully