וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לך ילדה: סקסואליזציה או דמיון חולני?

11.12.2014 / 13:43

תעשיית האופנה סערה השבוע בעקבות דוגמנית רוסיה בת 9 שכובשת את הקמפיינים העולמיים. אמה דחתה את הביקורות בדבר סקסואליזציה בטענה שמדובר בדמיון חולני. תופעת הילדות המדגמנות והמחלוקת שהן מייצרות היא ממש לא דבר חדש. צפו בדוגמאות מהשנים האחרונות והחליטו בעצמכם

הילדה דוגמנית קריסטינה פימנובה. אינסטגרם, אתר רשמי
3 מיליון עוקבים בפייסבוק. כריסטינה פימנובה/אתר רשמי, אינסטגרם

העסקת ילדים בתעשיית האופנה אינה דבר חדש. ילדים מופיעים פעמים רבות בקמפיינים פרסומיים ובהפקות אופנה. אך מדי פעם נוצרת סערה עקב תמונות שיש מי שמוצא בהן ייצוג בלתי הולם את גיל המצולמים וסקסואליזציה שלהם. ליתר דיוק, סקסואליזציה שלהן, שכן תמונות דוגמניות ילדות או נערות הן אלו שמצויות דרך קבע במוקד המהומות. עם השנים מצאו מחקרים כי קיימת עלייה בייצוג סקסואלי של ילדות בפרסומות, ייצוג שיש לו השלכות שליליות חמורות; בקרב הילדות עצמן התגלו ליקויים קוגנטיביים בגיל קולג', חוסר בטחון עצמי, הפרעות אכילה ודיכאון, וברמת הכלל, הצביעו המחקרים על תופעות כמו גישות סקסיסטיות, סובלנות כלפי אלימות מינית וניצול מיני של נשים וילדות. סקסואליזציה של בנות אכן קיימת בתרבות הפופולרית היום. כמעט בכל מקור של מדיה ופרסום, ניתן לזהות אותה בקלות. עם זאת, בדרך כלל נשמעים גם קולות אחרים שדוחים את הטענות הללו.

לאחרונה עלה בהקשר זה שמה של כריסטינה פימנובה, מתעמלת אמנותית ודוגמנית רוסיה בת 9, אשר נודעה כ"ילדה היפה בעולם" עקב מאמר שפורסם בבלוג Women Daily באפריל השנה. פימנובה, כחולת עיניים, ארוכת שיער חום עם תווי פנים מלאכיים, נולדה במוסקבה לכדורגלן העבר רוסלן פימנובה ולדוגמנית העבר גליקריה שירקובה. היא החלה לדגמן בגיל 3 ועד כה הצטלמה לפרסומות קווי הילדים של ארמני, קוואלי, בנטון, פנדי, מיס בלומארין, ועוד ואף הופיעה על שער ווג במביני. לפייסבוק שלה כמעט שלושה מיליון עוקבים ולחשבון האינסטגרם 472 אלף עוקבים. שניהם מנוהלים על ידי אמה (39). המעקב המאסיבי ברשתות החברתיות אחריה כולל כמובן גם טרולינג (תגובות ציניות וסרקסטיות במתכוון) ברמה הבינלאומית.

ילדות בהפקת Cadeaux של ווג פריז, ינואר 2011. Sharif Hamza,
תמונותיה בווג פריז באופנת נשים, תכשיטים ואיפור עוררו פולמוס. תילן בלונדו/Sharif Hamza

מהתגובות היא מכונה "בייב", "סקסית", "לוהטת", "פצצה". "הבת שלי לעולם לעולם לעולם לעולם לא תלבש מכנסיים קצרים כאלו צמודים וקטנים - לעולם", מישהו כתב. עוקב אחר הגיב: "הורים כמוך הם הסיבה לכך שנערות גדלו עם הרבה בעיות". יש אפילו הערות על רגליה ועל חלקים שונים בגופה. היא אפילו קיבלה הצעת נישואים. הילדה, ובמיוחד אמה, ספגו לאחרונה שטף של ביקורות ותשומת לב תקשורתית שלילית. אבל האם דוחה כל טענה בדבר סקסואליזציה של בתה. "אתה חייב לחשוב כמו פדופיל על מנת לראות משהו מיני בתמונות האלו, אז הגיע הזמן לראות רופא", אמרה לדיילי מייל הבריטי, והתעקשה שכל התמונות של בתה הן תמימות לחלוטין ומי שחושב אחרת הוא פרימיטיבי. "ההערות האלו הן פרי דמיון חולני", הוסיפה. ולגבי הטענות כי היא מנצלת את היופי של בתה למטרת רווחים כספיים, היא אומרת שהבעיה היא עם אנשים שיש להם בעיות פסיכולוגיות אישיות.

תילן בלונדו על שער מגזין ז'אלוס, מרץ 2014. מגזין ז'אלוס, סריקה
גם בסוודר ובמראה טבעי, היו תגובות שליליות. תילן בלונדו בת ה-13 על שער מגזין/סריקה, מגזין ז'אלוס

בגיליון דצמבר 2011 של מגזין ווג פריז שערך טום פורד התפרסמה הפקת אופנה עם תילן בלונדו, ילדה דוגמנית בת 10, בתם של כדורגלן עבר ושדרנית טלוויזיה שהפכה למעצבת אופנה. צלם האופנה הבריטי-ניו יורקי שריף חמזה צילם אותה בסגנון המאפיין אותו - מלא צבע, עשיר, ססגוני השם דגש על האופנה והאבזור. תמונותיה של בלונדו באופנת נשים, תכשיטים ואיפור עוררו מחאה רחבה. ברשת ובטלוויזיה, גם מעבר לאוקיינוס, היה עיסוק אינטנסיבי בסוגיית תילן בלונדו. תמונות מהמגזין הוצגו שוב ושוב והועלו שאלות לגבי כושר שיפוטה של קארין רויטפלד, עורכת ווג פריז דאז. בתגובה סגרה אמה של בלונדו את הטאמבלר המוקדש לבתה והסבירה: "משהו רע מתרחש כעת בעניין תמונות שלה מלפני 8 חודשים והיא לא יודעת על כך. אני רוצה להגן עליה מעומק לבי. היא כל כך צעירה. אז אנחנו סוגרים את הקבוצה בינתיים. אני יודעת שכולכם אנשים טובים שאוהבים אותה. אז, נשיקות לכולם". בתוך הסערה, לא ממש ניתנה התייחסות לנקודה שהעלתה קארין רויטפלד. רבות מדוגמניות המסלול והצילום היום הן לא פחות ילדות בגילן ובטבען, היא אמרה. מאז בלונדו ממשיכה את קריירת הדוגמנות. במרץ השנה היא אף הופיעה על שער מגזין האופנה הצרפתי ז'אלוס בצילום בו היא נראית בוגרת יותר. עם סוודר, קוקו ואיפור מינימלי, היא נראתה כמו בת ה-13 שהיא, אך בכל זאת נערת השער עוררה פולמוס מה (אם כי פחות רעשני מזה של שנת 2011).

הדוגמנית היילי קלאוסון בהפקת אופנה, אפריל 2010. Jason Lee Perry, סריקה
הוריה תבעו בטענה כי היא הוצגה כ"אוביקט של חשדנות פדופילית". היילי קלוסון בת ה-15/סריקה, Jason Lee Perry
היילי קלוסון בקמפיין אייג'נט פרובוקטור אביב/קיץ 14. Miles Aldridge,
בגיל 19 היא מנהלת קריירת דוגמנות משגשגת. היילי קלוסון בקמפיין לנז'רי השנה/Miles Aldridge

באוגוסט 2011, הדוגמנית האמריקאית היילי קלוסון הייתה בכותרות כשהוריה תבעו את רשת אורבן אאוטפיטרס ואת הצלם ג'ייסון לי פרי על שימוש ללא רשות בתמונת בתם על חולצות טי. לפי התביעה, החולצות עם תמונת קלוסון במכנסוני עור פשוקת רגליים על אופנוע אשר צולמה בהיותה בת 15 הפכו אותה לאובייקט של חשקנות פדופילית. כמו כן, נטען ש"אזור המפשעה שלה הוא נקודה מרכזית בתמונה". בסך הכל תבעו ההורים 28 מיליון דולר עבור הנזקים. עם הגשת התביעה, הופסק שיווק החולצות (לאחר שנמכרו כ-500). בפברואר 2012 בוטל האישום נגד הצלם עקב חוסר סמכות של בית המשפט בניו יורק והושג הסדר עם הנתבעת. היילי קלוסון, בת 19 היום, ממשיכה לדגמן בהצלחה. בינואר השנה היא אף הצטלמה לקמפיין מותג הלנז'רי אייג'נט פרובוקטור.

מאדי זיגלר בווידאו קליפ השיר Chandelier של סיה, 2014. Chandelier, צילום מסך
לצד ביקורות מהללות ופרסים, היו גם האשמות בדבר תימות בלתי הולמות את גילה הצעיר של הרקדנית וסקסואליזציה שלה. מאדי זיגלר בווידאו קליפ Chandelier של סיה/צילום מסך, Chandelier
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא פחות מ-370 מיליון צפיות בקליפ ביו טיוב. מאדי זיגלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

זמן קצר לאחר יציאת Chandelier, להיט אלקטרופופ אשר עסק בתופעות לוואי של שתיית אלכוהול מופרזת מאלבומה השישי 1000 Forms of Fear, פנתה הזמרת סיה באמצעות עמוד הטוויטר שלה לרקדנית הצעירה מאדי זיגלר ושאלה אותה אם היא תרצה להופיע בקליפ של השיר. על פי ראיון לניו יורק מגזין, בוגרת סדרת הריאליטי Dance Moms בת ה-11 חשבה שההזמנה היא "pretty cool" ושמחה להיענות לה. היא טסה ללוס-אנג'לס, תרגלה רוטינת ריקוד עם הכוריאוגרף ריאן הפינגטון והצטלמה לקליפ שביימו דניאל הסקיל וסיה עצמה. הצילומים נערכו בדירה כמעט ריקה שבה דיירת אחת יחידה: ילדה קטנה, מאדי זיגלר כמובן, שרוקדת לעצמה בבגד גוף נוסח מתעמלות אולימפיות בגוון ניוד ופאת בלונד פלטינה בנוסח סיה. מי שהחלה לרקוד בגיל שנתיים, רוקדת פה ריקוד המערב מחול מודרני, בלט והתעמלות, מפגינה יכולות מדהימות ומרתקת בכל רגע. היא מסתובבת, בועטת, מזנקת, זוחלת, נופלת, משחקת מחבואים עם הווילונות. מדי פעם ישנה גם תנועה תזזיתית לא צפויה שכאילו מרמזת על שיגעון. הקליפ זכה בדרך כלל לתגובות אוהדות וביקורות מהללות. הכוראוגרפיה זכתה בפרס MTV Video Music Awards ובתחילת החודש הוכרזה מועמדותו לגראמי. אבל ההצלחה הגדולה ביותר הייתה ברשת; עד היום נרשמו לא פחות מ-370 מיליון צפיות בקליפ ביוטיוב. הבאזז כלל גם האשמות שונות בדבר תמות בלתי הולמות את גילה הצעיר של זיגלר וסקסואליזציה שלה באמצעות בגד גוף חושפני בגוון עור, ריקוד חושני והבעות פנים .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully