וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחור הישן: השיח האופנתי על גזע וצבע מסרב לגווע

10.1.2015 / 8:07

מגזין ווג הבריטי עשה השבוע היסטוריה כשלראשונה מזה 13 שנה שיבץ על השער אישה שחורה לבדה, ובכך הצית מחדש את השיח עתיק היומין אודות גזע וצבע. נראה כי בזמן שעולם האופנה מתיימר להיות ליברלי ופתוח לאידיאלי יופי שונים ומשונים, בפועל הוא עדיין תקוע הרחק מאחור

ג'ורדן דאן על שער ווג בריטניה פברואר 2015. צילום: פטריק דמרשלייה, סריקה
ג'ורדן דאן על שער ווג בריטניה פברואר 2015/סריקה, צילום: פטריק דמרשלייה

בשבוע החולף עסקה האופנה בפוליטיקה כמו שלא עשתה מזה זמן רב. אירוע הטרור המזעזע שהכה את פריז אתמול (רביעי) הצליח ללחוץ על בלוטת הביטוי העצמי של התעשייה, ולעורר תהודה ברחבי אתרי האופנה הצרפתיים המובילים ובקרב דוגמניות-על, עורכות אופנה ושאר מובילי דעת קהל. אך ימים ספורים לפני עלייתו של הגל הצרפתי החדש, נוצר סדק נוסף בבועה שהגיע הפעם בעקבות רעידת אדמה בממלכה המאוחדת. מגזין ווג הבריטי עשה היסטוריה כאשר שיבץ על שער הגיליון החדש שלו אישה שחורה לבדה, לראשונה מזה 13 שנה. בכך ניצת מחדש השיח עתיק היומין אודות גזע וצבע.

מי שגויסה אל שער המגזין היא ג'ורדן דאן, דוגמנית בריטית צעירה מצליחה במיוחד אשר ברזומה שלה אינספור קמפיינים יוקרתיים, תצוגות מסלול והשוואות בלתי פוסקות לדוגמנית-העל נעמי קמפבל. רק בשנה האחרונה קטפה קמפיינים יוקרתיים לברברי ומייבילין ניו-יורק, הייתה הדוגמנית השחורה הראשונה להשתחל לרשימת עשר הדוגמניות הרווחיות על פי מגזין פורבס ואף הגשימה את חלומה של כל סופרמודל כאשר לוהקה לתצוגת ויקטוריה'ס סיקרט. אך על אף פעילותה הענפה בתעשייה כבר מזה שמונה שנים, ובעוד שקולגות לבנות במעמדה כבר לוהקו לתפקיד נערת השער לא פעם ולא פעמיים - רק עתה התרחשה הופעת הבכורה של דאן על שער המגזין.

הדוגמה הבולטת ביותר בצרימתה לכך היא קארה דלווין, מקבילתה הלבנה של דאן. כפי שהאחרונה נחשבת ליורשת הרשמית של קמפבל הדוגמנית המובילה בז'אנר הגזעי, כך דלווין נחשבת ליורשת של נסיכת ההירואין-שיק קייט מוס. אך למרות שדלווין פעילה בסך הכל ארבע שנים בתעשיית האופנה, היא עוקפת את דאן בקילומטראז' השערים. בשביל לסבר את האוזן, דלווין הספיקה להופיע כבר על שלושה שערים של ווג הבריטי. מה שאומר בחישוב מהיר כי מדובר בתדירות של שער חדש אחת לשנה וחודשים בודדים. אז אולי עולם האופנה מודל 2015 מתיימר להיות ליברלי ופתוח לאידיאלי יופי שונים, אך בפועל נראה כי תפיסתית הוא עדיין תקוע הרחק מאחור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
קייט מוס וקארה דלווין בקמפיין לבושם החדש של ברברי. מריו טסטינו,
קייט מוס וקארה דלווין בקמפיין לבושם החדש של ברברי/מריו טסטינו

כבר בשלהי קיץ 2007 התחילה להיווצר תכונה בקרב הדוגמניות והדוגמנים השחורים שסבלו מהדרה מתמשכת. הדוגמנית האגדית אימאן שנחשבת גם כיום לנושאת דגל השחרור, איגדה את אליטת הדוגמנות בהנהגת דוגמניות-העל נעמי קמפבל וליה קבדה והדוגמן המצליח טייסון בקפורד.

החבורה יצאה בקמפיין נגד האפליה הגזעית השוררת בתעשיית האופנה, אשר לדבריהם הגיעה לנקודת קיצון שלא נראתה כמותה מאז שנות השישים. החבורה הצליחה לסחוף אחריה כ-70 דוגמנים ודוגמניות, מעצבים, סוכנים ומפיקי תצוגות כהי עור אשר הגיעו לוועידת חירום מיוחדת שנקבעה בניו יורק. נעמי קמפבל אפילו טסה במיוחד מלונדון עד לתפוח הגדול בשביל לקחת חלק במערך הלוחם.

שש שנים מאוחר יותר, בקיץ 2013, לא נראה כי המצב השתפר. ב-2 ביולי הגיע איש האופנה המוערך אדוארד אנינפול לשבוע הקוטור בפריז והופתע לגלות כי אינו יושב עם חבריו לתעשייה בשורה הראשונה, אלא שורה אחת מאחוריהם – עלבון קולוסאלי במונחים של תעשיית האופנה. אנינפול שכיום מכהן כמנהל האמנותי של מגזין W הבועט, ולפני כן עשה את אותה המלאכה במגזין I-D אוחז בלמעלה מ-25 שנים של פעילות ענפה בתעשייה – מה שלא התיישב עם המושב שקיבל בשורה השנייה.

אנינפול הפגוע מיהר לפרסם את המאורע בכל רחבי כיכר העיר הוירטואלית – הטוויטר. הסערה לא איחרה להתחולל. בראיון לניו יורק טיימס הסביר כי לא רק ענף הדוגמנות אמור להיות ורסטילי, אלא גם אלו העוסקים בהכתבת הדימויים והטרנדים מאחורי הקלעים: "מה שקורה על המסלול הוא בסך הכל תוצאה של האסתטיקה האירוצנטרית ששוררת בעשר השנים האחרונות. למרבה הצער ישנם לא מעט אנשים בעמדות מפתח שלא מסוגלים להעריך אידיאל יופי שונה מזה שלהם".

אימאן. GettyImages
אימאן/GettyImages

חודש לאחר מכן התעוררה סערה נוספת. באוגוסט 2013, ערב שבועות האופנה העולמיים, פורסמו בתקשורת נתונים מקוממים אודות אחוזי העסקתם של דוגמנים ודוגמנים שחורים כאשר לפיהם 6% בלבד מכלל הדוגמנים והדוגמניות שלוהקו לתצוגות הם כהי עור. בשנה שלפני כן אגב, עמדו הנתונים על 8.1%.

הנתונים עוררו סערה בעולם האופנה בפרט ובקרב האוכלוסייה השלמה המודרת בכלל. גם הפעם דוגמנית-העל אימאן לא נשארה אדישה למצב ופצחה באקט מחאה חריף כשקראה להחרים מותגי אופנה שמסרבים להעסיק דוגמנים ודוגמניות כהי עור, ביניהם שאנל, דיור ולואי ויטון. בזמנו צוטטה על ידי הניו-יורק טיימס באומרה: "יש לנו נשיא וגברת ראשונה שחורים. היית מאמין שדברים ישתנו, אבל אז אתה מבין לא רק שהדברים לא השתנו, אלא שהם חזרו אחורה. זה מרגיש כאילו צריך למתוח קו כמו בשנות השישים, על ידי כך שנגיד לגורמים שמסרבים להעסיק שחורים שהם יוחרמו".

גם נערת השער של ווג בריטניה לפברואר 2015 לקחה אז חלק במאבק. דאן צוטטה בשיא גלי המחאה באתר האופנה פאשניסטה: "נדמה שדוגמניות לא לבנות מלוהקות רק כאשר נוצר הייפ לוהט ואז כולם קופצים על ההזדמנות".

קשה לומר שאין משהו בדבריה של דאן. הדוגמנית הצעירה לוהקה יחד עם אמה הרוחנית נעמי קמפבל לוהקו להחזיק את קמפיין אביב-קיץ 2015 של בית האופנה הבריטי ברברי על כתפיהן החסונות, ללא שום קונטרה בהירת עור ברקע. באותו הקונספט בדיוק לוהקו הרול-מודל והיורשת קייט מוס וקארה דלווין לקמפיין החורף הנוכחי של בית האופנה היוקרתי. אך בעוד מוס ודלווין דגמנו את מעיל הטרנץ' הקלאסי בעל המראה האנגלי כל כך המזוהה עם בית האופנה, קמפבל ודאן נבחרו לשאת את קולקציית הקיץ עתירת הצבע. כלומר, מוס ודלווין מתאימות לדגמן את העל-זמני, וג'ורדן ודאן מתאימות לדגמן את הטרנד האתני. אז באילו צבעים תיצבע שנת 2015? עוד קשה לקבוע, אך עוד יותר קשה להתעלם מהסאבטקסט הלא סמוי מן העין.

ג'ורדן דאן בתצוגת ויקטוריה'ס סיקרט 2014. GettyImages
ג'ורדן דאן בתצוגת ויקטוריה'ס סיקרט 2014/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully