וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכה לב שחור: פרידה אופנתית מרונית אלקבץ

תמר מרקוביץ'

19.4.2016 / 13:43

יש פרסונות שזוכות לשירת הלל רק בהספדים שלהם. לא כך עם רונית אלקבץ היוצרת, השחקנית, התסריטאית, הבמאית ואייקון האופנה, שהיתה לדיווה מופתית על השטיחים האדומים כמו גם בחייה הפרטיים. הסקס-אפיל המתפרץ והחיבה לקוטור יצרו דמות עמוקה שהיא חלומו של כל מעצב אמן

עיבוד תמונה

בווידיאו: רונית אלקבץ כובשת את המסלול בשמלה בעיצוב אישי של אלבר אלבז, בגאלת הפתיחה של שבוע האופנה גינדי תל אביב, אוקטובר 2015

יש פרסונות שזוכות לשירת הלל רק בהספדים שלהם. לא כך עם רונית אלקבץ, היוצרת, השחקנית, התסריטאית, הבמאית ואייקון האופנה שהצטיינה בכל אחד מהמישורים האלו בפני עצמו ובמידה שווה - עוד משימה שרק מעטי מעט מצליחים בה.

ההודעה על פטירתה היכתה בתדהמה. הכישרון שהפגינה לא הניח אפילו למי שידע על דבר מחלתה לזכור עובדה זו ומעבר לכאב האישי שחווים הקרובים אליה אין אלא להתאבל על האובדן התרבותי, על מותה בדמי ימיה של יוצרת אשר כל הווייתה מחשבה מקורית.

שנסון לשמלה השחורה - מחווה לאדית פיאף – תערוכת צילומים. צילומים: מיטל ויינברג-אדר,
אחד מצילומי האופנה האחרונים. אלקבץ מתוך תערוכת "שנסון לשמלה השחורה - מחווה לאדית פיאף", פברואר 2016/צילומים: מיטל ויינברג-אדר
אלקבץ ניחנה בכריזמה החמקמקה הזו, בסטייל שלא נובע בהכרח מהמותגים שהיא לובשת

בחייה האמיתיים היתה אלקבץ דיווה אמיתית על שטיחים אדומים, תמיד אמנותית ובוהמיינית, לפעמים מעזה עד כדי הרמת גבה, לפעמים סוחטת מחמאות אבל תמיד תיאטרלית וגדולה מהחיים.

העיניים השחורות, השיער השחור, הסקס-אפיל המתפרץ והחיבה לקוטור יצרו דמות עמוקה, חלומו של כל מעצב אמן. אלבר אלבז, מגדולי המעצבים של העשור האחרון הלביש את אלקבץ לא פעם, גם לשטיחים אדומים בינלאומיים, וגם בתקרית אחת נודעת - בטקס פרסי אופיר בו נקרעה בזמן אמת ומול קהל וצלמים שמלתה היקרה, תאונה שגררה את אחת התגובות המעולות והאופייניות לטיפוס - נענוע ישבנה החשוף בחוצפה חיננית למצלמות. גם שמלת הכלה השמיימית שלבשה כשהתחתנה לראשונה בגיל 47 לא דמתה לשום כלה אחרת.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

שבוע האופנה גינדי תל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאחורי הקלעים בתצוגת הגאלה, תיאטרלים וגדולה מהחיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל הערך האמיתי של הסגנון של אלקבץ לא הגיע, לטעמי לפחות, מהשטיחים האדומים ומההופעות התיאטרליות. דווקא ביומיום, דווקא בחייה הפרטיים, באופן שבו התלבשה לחזרות, לפגישות או לטיול עם התאומים - הסגנון העז שלה כל כך בלט, קצת כמו ג'יין בירקין שזהר סגנונה גם בחולצת פסים וג'ינס או קרלה ברוני, או בארץ הגר בן אשר ומלאני פרס, להבדיל.

אלקבץ ניחנה בכריזמה החמקמקה הזו, בסטייל שנובע לא מהמותגים שהיא לובשת, אלא מהעיניים, מהאישיות, מהעומק הכנה שבו כנראה שחתה. לראייה שתיים מהדמויות הקולנועיות שגילמה, שהיו אמורות להיות הדבר הכי רחוק מאייקונות אופנה נותרו בלתי נשכחות.

תקרית קריעת השמלה בעיצוב אלבר אלבז

רונית אלקבץ. נמרוד סונדרס
תאונה שגררה את אחת התגובות המעולות והאופייניות לטיפוס - נענוע ישבנה החשוף בחוצפה חיננית למצלמות. אלקבץ בטקס פרסי אופיר 2015/נמרוד סונדרס
דמותה ב"חתונה מאוחרת" ביטאה את מהות המיניות הנשית, ללא פרובוקטיביות, בלי שמץ של ניסיון להיות סקסית

יהודית, הגרושה החד הורית שמתאהבת בדמותו של ליאור אשכנזי ב"חתונה מאוחרת" היא אחת הדמויות הסקסיות בקולנוע. התחתונים השלמים והטי שירט הפשוטה, שמלת הקומביניזון הארוכה עם קבקבי העץ, השיער השחור הארוך עם תסרוקת כוורת מעודנת - כל אלו ביטאו באמצעות לבישתה של אלקבץ אותם את מהות המיניות הנשית. ללא פרובוקטיביות, בלי שמץ של ניסיון להיות סקסית והכי רחוק מהוליווד יכולת להבין מדוע יעדיף גרוזיני צעיר לעמוד מול המשפחה המאיימת שלו לטובת עוד לילה איתה.

וכדי להוכיח את הנקודה שהיא באמת אחת ויחידה, וזה לא רק הבגדים הסקסיים - ויויאן אמסלם, הדמות האחרונה שגילמה בסרטה "גט", אישה מסורתית בת חמישים מהפריפריה, לא הצליחה לנטרל את הכריזמה הנשית למרות הבגדים הצנועים, הגזרות הרחבות, היעדר מוחלט של מחשופים וכמעט אפס איפור. אפשר להוציא את האישה מהסקספיל אבל אי אפשר להוציא את הסקסאפיל מהאישה. בלתי נתפס לדבר על רונית אלקבץ בלשון עבר, אבל אין אלא להתנחם בכל מה שהשאירה עבורנו בתחומי התרבות, האופנה והמגדר.

מתוך סרטה "גט"

גט. רני רהב,
אפשר להוציא את האישה מהסקספיל אבל אי אפשר להוציא את הסקסאפיל מהאישה/רני רהב

על השטיח האדום בפסטיבל קאן 2010

רונית אלקבץ על השטיח האדום. GettyImages
חיבה לאופל וחוש סטייל מדויק/GettyImages

טקס גלובוס הזהב 2015

רונית אלקבץ על השטיח האדום. GettyImages
שיקית בגיל 50/GettyImages

פרימיירה בצרפת, 2009

רונית אלקבץ על השטיח האדום. GettyImages
מצב רוח מרומם בלוק מנומר/GettyImages

פרימיירה בצרפת, 2008

רונית אלקבץ על השטיח האדום. GettyImages
מראה קלאסי של אלה/GettyImages

פסטיבל קאן 2009

רונית אלקבץ על השטיח האדום. GettyImages
אטיטוד מושך ומסקרן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully