וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ג'וני עושה משהו קסום עם התלבושות": ראיון עם מלבישת "אליס מבעד המראה"

2.6.2016 / 17:30

אחרי למעלה מ-50 סרטים וזכייה ב-3 אוסקרים, הפכה המלבישה הקולנועית קולין אטוויד לשם מכובד ומבוקש בתעשייה. בימים אלה היא עסוקה עם פרויקט גדול של דיסני, אך מוצאת זמן לשוחח עם וואלה! אופנה על עבודתה בסרט החדש והמדובר, המשכו המסקרן של "אליס בארץ הפלאות"

יח"צ - חד פעמי

בווידיאו: הטריילר של "אליס מבעד למראה" (2016)

היא הייתה מועמדת לאוסקר 11 פעמים ואף זכתה בפסלון המוזהב שלוש פעמים, עבור "שיקגו" (2002), "זיכרונותיה של גיישה" (2005) ו"אליס בארץ הפלאות" (2010). לאחר הצלחת הסרט האחרון, עיבוד בהפקת אולפני דיסני שהכניס בקופות יותר ממיליארד דולר, היא נשכרה כמובן גם להמשכו, "אליס מבעד למראה" שיצא השבוע לאקרנים בארץ. קולין אטווד (67), אמריקאית ילידת וושינגטון ובוגרת לימודי אמנות באוניברסיטת ניו-יורק, החלה את דרכה כמלבישה קולנועית בתחילת שנות ה-70, אך הקריירה שלה צברה תנופה לאחר פגישתה עם טים ברטון.

הבמאי הידוע במשיכתו לנושאים גותיים, מוזרים ואפלים, והמלבישה עם הדימיון והאהבה לצבעוניות, הפכו להיות ידידי אמת ושיתפו פעולה מאז בשבעה סרטים. הראשון שבהם היה סרט האגדה הפנטסטית-רומנטית "המספריים של אדוארד" (1990). בהמשך היו "אד ווד" (1994), "סליפי הולו" (1999), "כוכב הקופים" (2001), "סיפורי דגים" (2003), "סוויני טוד" (2007) ו"אליס בארץ הפלאות" (2010), עבור עבודתה בעיבוד המודרני הזה לאחד מספרי הילדים הפופולריים בכל הזמנים, היא כאמור זכתה באוסקר.

קולין אטווד מקבלת את פרס האוסקר מהשחקנית קייט בלנשט עבור "אליס בארץ הפלאות" (טים ברטון, 2010). GettyImages
בפעם השלישית. קולין אטווד מקבלת מקייט בלאנשט את האוסקר עבור "אליס בארץ הפלאות", 2010/GettyImages

אטווד מונה את אזאדין אלאיה, יוג'י ימאמוטו ואלכסנדר מקווין כמעצבי האופנה הנערצים עליה. היא אחראית בסך-הכל על התלבושות ב-50 סרטים עד היום. מלבד שלושת האוסקרים שלה, היא זכתה גם בפרסי אמי, BAFTA, גילדת מעצבי התלבושות, אקדמיית המדע הבדיוני, הפנטזיה והאימה, בחירת המבקרים, ועוד.

ב"אליס בארץ הפלאות" של ברטון, היא הציגה סגנון חדש בלתי קלישאתי. לא כזה המוכר מהעיבוד הקלאסי של דיסני וממסיבות תחפושות. היא פנתה לכיוון הנגדי והפכה את אן הת'ווי למלכת קרח, את ג'וני דפ לכובען מטורף עם פני ליצן, את הלנה בונהם קרטר למלכה אדומה קריקטוריסטית ואת מיה וסיקובסקה לאליס בוגרת ומודרנית. הטקסטים של מחבר הסיפורים לואיס קרול והאיורים המקוריים שליוו את ספריו מאת ג'ון טניאל היו מקורות השראה מרכזיים עבורה. ב"אליס מבעד למראה" היא ממשיכה את אותו קו, אך הודות לסיפור פחות ידוע מקודמו, היה לה יותר חופש לחשוב מחוץ לקופסא. כלומר, אין פה אליס בשמלת תכלת פסטלי, אבל יש מראות רעננים ומלאי דמיון.

אטווד העסוקה בימים אלו היא עסוקה בפרויקט חדש - העיבוד החדש של דיסני ל"מרי פופינס" הצפוי לצאת ב-2018, סיפרה בראיון לוואלה! אופנה על עבודתה ב"אליס מבעד למראה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הודות לסיפור הפחות מוכר של "אליס בארץ המראה" ידוע מקודמו התאפשר יותר חופש עיצובי/מערכת וואלה!, צילום מסך
טריילר רשמי עם כתוביות עברית לסרט "אליס מבעד למראה" (2016).
טוויסט המשחק עם עבר, הווה ועתיד. ג'וני דפ ומיב וסיקובסקה ב"אליס בארץ המראה"
"כמעצבים עלינו ליצור עולם שהקהל יתחבר אליו. הם חייבים להאמין לדמויות ולהיקשר אליהן רגשית"

מהו תפקד מעצב התלבושות בסרט וכיצד ניגשת ל"אליס מהבעד למראה". מה היו האתגרים הגדולים לפנייך?

"אנו מסייעים לשחקנים להפוך לדמויות. זהו שיתוף פעולה בין הלבשה, שיער ואיפור, השחקנים ואפילו הקהל. כמעצבים עלינו ליצור עולם שהקהל יתחבר אליו. הם חייבים להאמין לדמויות ולהיקשר אליהן רגשית. אני מתחילה בהרבה קריאה לצורך חיפוש רעיונות והשראות, כמו האיורים של ג'ון טניאל בספריו המקוריים של לואיס קרול. העבודה שלי מרתקת מפני שניתנת לי ההזדמנות ליצור עולמות מזמנים שונים ופרספקטיבות שונות. אני אף פעם לא יודעת מה האתגר הבא לפני, אז תמיד יש תחושה של רעננות. התלבושות הראשונות שניגשתי אליהן היו של אליס מפני שהיא לב הסיפור. תהליך הקדם-הפקה הרבה יותר קצר בימינו. אנו מאיירים, בונים תלבושות, תופרים אותן ממוסלין [בד שיוצר לראשונה במוסול שבעיראק ועשוי כותנה או פוליאסטר. משמש רבות לחולצות ומצעים, אך יכול לשמש גם כדוגמא ראשונית ומודל לפני תפירת בגד. נ.ס.]. לצורך המדידות ובמקביל מחפשים את הבדים הנכונים, אם כי לא תמיד קל למצוא מה שאנחנו צריכים. לפעמים אנו צריכים למצוא דרך כיצד לקחת בד בסיסי ולהפוך אותו למשהו יותר מעניין. למשל, היינו צריכים מטרים על מטרים של בד במראה וינטג' לתלבושת בהשראה סינית של אליס, אבל ידענו שלא נמצא, מה גם שבדי וינטג' רגישים מאוד. אז מחלקת הטקסטיל הכינה בד משי כחול מעוטר באורך 64 מטרים ששימש אותנו ביצירת המראה שרצינו. עיצוב תלבושות הוא תמיד אבולוציה. לפעמים נדרשים מספר ניסיונות, אבל בזמן המדידות, כשאני מביטה במראה ורואה את החיזיון שלי, זוהי תחושה נפלאה".

איך היה לשוב לעולם שיצר לואיס קרול?

"תמיד אהבתי את "אליס בארץ הפלאות" בגלל משחקי המילים, המקוריות וההומור. הרעיון לשוב אל ארץ הפלאות עניין אותי כי נהניתי מאוד בסרט הראשון. הספר השני של לואיס קרול הוא טוויסט המשחק עם עבר, הווה ועתיד. היה מעניין לראות את הסיפור מסופר באופן לא ליניארי. האתגרים שלי היו שונים מפני שהייתי צריכה להציג את הדמויות בזמנים שונים בחייהן. למרבה המזל, כבר יצרנו את הדמויות, אז גם כשהן חוזרות בזמן, הסגנון והצבעים שלהם משקפים באופן תימתי את מי שהם עתידים להיות מאוחר יותר בסיפור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא מהעולם הזה וקסום, אבל באותה מידה גם אמיתי במובן מסוים. ג'וני דפ בתפקיד הכובען המטורף/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בסוף הסרט יש לו מראה אחר: תלבושת כמו-ספארי כיוון שהוא בחיפוש אחר הוריו". איור מאת אטווד/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אלו הפנים של ג'וני כפי שאנחנו מכירים אותם, אבל הוא נעשה שפוי וקצת בלתי שפוי באותו זמן"

ספרי על המראה של הכובען בסרט. האם לג'וני דפ הייתה אמירה בעניין התלבושות שלו?

"מראה הכובען הוא לא מהעולם הזה וקסום, אבל באותה מידה גם אמיתי במובן מסוים. התלבושות שלו מלוות אותו במסע האיחוד עם משפחתו והמעבר בין שפיות לאי שפיות, מסע לא רגיל. כשאליס פוגשת בו לראשונה בסרט, הוא לובשת את התלבושת הרגילה שלו, אבל זה הכובע שבאמת מגדיר את דמותו. הכובע דומה לכובעי התקופה הוויקטוריאנית, אבל הוא מוגדל במטרה להעניק לו ממד הומוריסטי. הכובע הוא העניין בכובען וג'וני עושה משהו קסום עם התלבושות. כשהוא לובש תלבושת, הדמות מתעוררת לחיים לפנינו. בסוף הסרט יש לו מראה אחר: תלבושת כמו-ספארי כיוון שהוא בחיפוש אחר הוריו. אלו הפנים של ג'וני כפי שאנו מכירים אותם, אבל הוא נעשה שפוי וקצת בלתי שפוי באותו זמן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מראה תקופתי טבעי בעולם האמיתי, אך שונה מזה של הסרט הראשון. מיה וסיקובסקה בתפקיד אליס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חולצת אורגנזה אוריינטלית בגוון לבנדר שהיא הביאה ממסעותיה. איור אליס בביגוד "הסיני"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אליס של סוף הסרט במעיל נייבי בסגנון מדי צי. איור מאת אטווד/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אליס (מיה וסיקובסקה) חוזרת לאחר מסעות בים והיא בוגרת ומחוזקת. אז היא כבר לא אליס המסורתית בשמלה התכולה והשיער הבובתי"

דמותה של אליס נראית בוגרת יותר לעומת הסרט הראשון. תוכלי לפרט?

"תני לי להתחיל ולומר שהם לא היו יכולים למצוא אליס יותר טובה ממיה [וסיקובסקה] היא אליס! המראה שלה הוא מראה תקופתי טבעי בעולם האמיתי, אך שונה מזה של הסרט הראשון. היא חוזרת לאחר מסעות ממושכים בים והיא בוגרת ומרגישה מחוזקת. אז היא כבר לא אליס המסורתית בשמלה התכולה ושיער בובתי. ביצירת אליס, לואיס קרול התבסס על ילדה עם שיער באורך בינוני, בזמן שלכל הילדות אז היו "בקבוקים" והן לבשו שמלות גדולות. אפשר להבין שהייתה לה חשיבה מתקדמת לזמנה, ואני אוהבת את הרעיון של ילדה שהיא קצת מחוץ לקופסא ושיוצרת לעצמה עולם משלה, ואני סבורה שזהו מסר מרגש לנשים באופן כללי. אליס לובשת בסרט הזה מכנסיים מוסווים כשמלות כיוון שהם היו הרבה יותר פרקטיים, במיוחד בגלל כל הפעלולים שהדמות שלה עושה. אליס לובשת מעיל נייבי עם קולר גבוה ודש מוזהב כמו של קפטן אנייה כשהיא מגיעה ללונדון בתחילת הסיפור. היא מופיעה באחוזת אסקוט בחולצת אורגנזה אוריינטלית בגוון לבנדר שהיא הביאה ממסעותיה, סגנון המבוסס על בדים תקופתיים מסין עם דקורטיביות בסגנון סיני הכולל קולר מתוכשט, אבל הוא הולך כשהיא בארץ המראה. היא לובשת אותה עם מכנסיים מפוספסים בסגנון פיג'אמה. התלבושת שאליס לובשת בסוף הסרט היא מעיל צבאי עם בטנה לבנה ושוליים כחולים המבוססים על מדי צי אמיתיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמלה בוורוד-סחלב עם שוליים שחורים מסמנת מעבר לביגוד בוגר. אן הת'ווי בתפקיד מיראנה המלכה הלבנה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פלטות צבעים אחרות. אן הת'ווי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"בהכתרת המלכה הלבנה (אן האת'ווי), גוון הביגוד הוא ורוד-סחלב עם תווי שחור-לבן. כמו כל נערה, היא מבטאת את עצמה עם קצת אדג'"

מיראנה, המלכה הלבנה, נראית אחרת בסרט החדש

"מיראנה המלכה הלבנה היא האחות החמקנית. היא מצליחה להימלט מאחריות ומשאירה את האשם לאחרים. המלכה מיראנה הלבנה ואירסייבת' המלכה המלכה האדומה שתיהן מאוד תחרותיות בסיפור ואנו זוכים לראות את סיפוריהן בעבר. למראה של מיראנה שלושה שלבים ושלוש פלטות צבעים. כילדה, זה ורוד (או יותר נכון, לבן עם תווים ורודים). בהכתרה כשאנו רואים אותה כנערה, גוון הביגוד שלה הוא ורוד סחלב עם תווי שחור-לבן. כמו כל נערה, היא מבטאת את עצמה עם קצת אדג', בלתי מודעת שהיא תהייה מלכה בקרוב. אז שמלת ההכתרה שלה היא ורודה עם שוליים שחורים. התלבושת הזאת מסמנת את המעבר שלה לביגוד בוגר. כאדם מבוגר, הצבע שלה מבוסס יותר על פסטלים, מה שמושלם עבור הדמות שלה מפני שלאן יש איכות קלילה מהאוויר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שריון קוצים בצורת לב. המלכה האדומה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וצמידי קוצים על השרוולים. איור מאת אטווד/מערכת וואלה!, צילום מסך
"השמלה של המלכה האדומה (הלנה בונהם קרטר) היא אותה תלבושת מהסרט הראשון, רק קצת פרועה וקרועה, כאילו שימשה אותה בשנים שחלפו"

גם במראה של אירסייבת', המלכה האדומה, יש שינוי ביחס לבסרט הראשון

"המראה של המלכה האדומה קצת שונה. פלטת הצבעים שלה עדיין אדומה והתלבושת הראשית שלה, השמלה האדומה, היא אותה תלבושת מהסרט הראשון, רק קצת פרועה וקרועה בכמה מקומות. נראה כאילו היא שימשה אותה רבות בשנים בשנים שחלפו. היא מתאמצת נואשות לשמור על ההופעה החיצונית שלה, אבל לא מצליחה. לפני הקרב היא נראית כמו בסרט הראשון, אבל עם שריון בצורת לב שנעשה מקוצים וצמידי קוצים על השרוולים עם שהיא לובשת עם סוג של חצאית צבאית מטורפת. כשהיא צעירה יותר, פלטת הצבעים שלה היא יותר אדומה-רכה, לבן עם תווים אדומים. ולהכתרה שלה פלטת הצבעים שלה היא ורוד עז עם שחור הדומה לאדום. התלבושת הזאת מסמנת אצלה מעבר לתלבושת הבוגרת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוא נראה קשוח, בעוד שלמעשה הוא די רך. סשה ברון כהן בתפקיד TIME - הזמן"/מערכת וואלה!, צילום מסך
"לתלבושת של TIME (סשה ברון כהן) יש כתפיים ענקיות, מחרוזת מלוחות שנה ישנים וכובע מוזר. הוא לובש מכנסי עור צמודים המדגישים את רגליו הרזות, מגפיים ושכמייה, שהופכים אותו למרשים גם מוקיוני"

מה תוכלי לספר על הדמות החדשה, TIME, שמגלם סשה ברון כהן?

"פלטת הצבעים של TIME נעה בין אפור לשחור עם נגיעות כסף. לתלבושת שלו יש כתפיים ענקיות, מחרוזת העשויה מלוחות שנה ישנים וכובע מוזר ביותר. הוא לובש מכנסי עור צמודים המדגישים את רגליו הרזות, מגפיים ושכמייה, שהופכים אותו למרשים, אך באותו הזמן גם מוקיוני. הכובע שלו נראה קצת כמו כובע של בישופ, אבל עם קצת שוני בחזית - שילוב של משהו מן החלל החיצון וכובע כנסייה. הוא נעשה מעור ותפירה בולטת החוצה. הוא נראה קשוח, בעוד שלמעשה הוא די רך. סשה סיפר לי לפני הצילומים כיצד הוא רואה את הדמות, אבל לא היה לו זמן להגיע להכנות כי הוא עסוק בצילומי סרט אחר, אז קצת דאגתי לגבי התאמת התלבושות שלו שכללו כתפיים מוגדלות ואלמנטים כבדים שאינם בהכרח נוחים. אבל הוא לבש אותן בהצלחה והעביר את רעיון החיבור בין האיום וההומור".

כמה מן הסרטים הקודמים שלך יצרו טרנדים באופנה. האם יש משהו מ"אליס מבעד למראה" שאנו צפויים לראות על המסלולים בעתיד הקרוב?

"אני חושבת שבדרך משונה כלשהי, תלבושת שריון הלב של המלכה האדומה עשויה להדהד בעולם האופנה. אני לא ממש יודעת מה הם יעשו עם זה, אבל אני חושבת שחלק מסוים בעולם האופנה יתחבר אליה בדרך הומוריסטית ואין לי ספק שהם ייהנו מזה. ואני מצפה לראות את התרגום שלהם לזה. גם החולצה הסינית המעוטרת של אליס עשויה לצוץ על המסלולים בעוד שנה-שנתיים. כמו כן, הכנו מגפונים קטנים למלכה האדומה ולמלכה הלבנה שאני יודעת שאנשים יאהבו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully