קסטרו במו"מ לרכישת 50% מהודיס לפי 350-400 מ' ש'

בחודש יוני האחרון נחשף ב"גלובס" כי קבוצת הודיס מנהלת מגעים להכנסת שותף, וכי מו"מ התנהל גם עם קסטרו, וזאת כ-3 שנים אחרי שמו"מ קודם בין הצדדים התפוצץ

הודיס / צילום: איל יצהר
הודיס / צילום: איל יצהר

3 שנים אחרי שנסוגה מהמשא-ומתן לרכישת מחצית ממניות קבוצת הודיס לפי שווי של 100 מיליון שקל, חברת קסטרו  מודיעה היום (ה') כי חזרה לשולחן המשא-ומתן לביצוע העסקה. הפעם מדובר בשווי של 350-400 מיליון שקל לקבוצת הודיס - פי שלושה-ארבעה מהשווי שבו הייתה אמורה להיחתם העסקה בעבר.

בחודש שעבר חשף "גלובס" כי הודיס מנהלת מגעים להכנסת שותף, בין היתר עם קסטרו, אך הצדדים הכחישו את הדבר. בכיר בענף הקניונים אומר ל"גלובס" כי ברקע העסקה מצוי רצונם של שניים מהשותפים בקבוצה "לפגוש את הכסף".

קסטרו הדגישה היום בהודעתה לבורסה כי "טרם נחתם בין החברה לבין החברות ו/או בעלי מניותיהן הסכם ו/או מזכר הבנות", וכי "חתימה על הסכם מחייב בין הצדדים כפופה להשלמת משא-ומתן וגיבוש ההסכמות המסחריות וכן לבדיקת נאותות משפטית וחשבונאית לשביעות-רצון החברה".

עוד נמסר מקסטרו כי "עמדת החברה היא כי היה מקום לעכב את פרסום המשא-ומתן עד כה, לרבות בשל הסיבה כי להערכת החברה פרסום כאמור היה עלול למנוע את השלמת העסקה". 

נזכיר כי בחודש יוני האחרון נחשף ב"גלובס" כי קבוצת הודיס מנהלת מגעים למכירת 25% ממניותיה, וכי מגעים התנהלו גם עם רשת קסטרו, וזאת כ-3 שנים אחרי שמשא-ומתן קודם בין הצדדים התפוצץ

קבוצת הודיס כוללת את רשת אופנת הבייסיק הודיס, רשת האביזרים טופ טן, רשת משקפי השמש קרולינה למקה, רשת האביזרים הבינלאומית אקססורייז - שהקבוצה רכשה לפני כחצי שנה מהזוג יעל ואייל פישמן תמורת 5 מיליון שקל - ורשת אופנת הדיסקאונט אורבניקה.

בהתייחס לכך אמר אז ל"גלובס" יוסי גביזון, הרוח החיה מאחורי הקבוצה, המחזיק במניית זהב בכל אחת מהרשתות, כי "היה משא-ומתן, ושווי העסק הוא 430 מיליון שקל בלי אורבניקה. אורבניקה מחוץ לתחום". 

קבוצת הודיס
 קבוצת הודיס

בר רפאלי סייעה

הקבוצה החלה את דרכה בישראל לאחר שרכשה את רשת הודיס, שמנתה אז 7 סניפים והייתה על סף קריסה. גביזון החליט לפתח את הרשת בארץ ושכר את ניצן ישראלי כמנכ"ל, מנהל לשעבר בקבוצת פוקס. יחד הם עיצבו מחדש את החנויות בעיצוב שמזכיר מאוד את רשת WEAR.S, שיפרו את הקולקציות ושכרו את בר רפאלי כפרזנטורית.

רפאלי סייעה לבניית המותג בארץ, ומאז שהיא החלה לכהן כפרזנטורית, מותג הבייסיק קיבל לגיטימיות בשוק האופנה המקומי ועלה במכירות. במקביל הוא פיתח את רשת טופ טן שנשענה על יכולות הייצור של השותפים בסין, וניהולה השוטף הופקד אף הוא בידי ישראלי.

 

בתחילת 2011 הקימו השותפים את קרולינה למקה, רשת לדוכני משקפי שמש שבהמשך החלה למכור גם משקפי ראייה. הרשת נקראה על שם בת זוגו של גביזון, שם שהעניק לה ניחוח של חו"ל. כיום מונה הרשת, שהצליחה לחולל מהפך בשוק משקפי השמש המקומי, 68 סניפים. אסטרטגיית השיווק של המותג כללה מחירים זולים, שכירת הדוגמנית בר רפאלי כפרזנטורית, שהוענקו לה 4.6% מהמניות, ופרסום רחב-היקף.

בקיץ 2015 נחנך סניף ראשון של רשת אורבניקה בסינמה סיטי בראשון-לציון. הרשת מונה היום 4 סניפים ואמורה לפתוח בעוד שבוע סניף חמישי בקניון מול הים באילת. קצב המכירות השנתי של אורבניקה צפוי לעמוד על 180-200 מיליון שקל בשנה, לחמשת הסניפים.

"רוצים לפגוש את הכסף"

הבעלות על הרשתות השונות בקבוצה אינה שווה. בכל הרשתות יש שני גורמים מרכזיים: גביזון, המוביל את הקבוצה ואחראי להתפתחות העסקית, ואלי גבי, איש עסקים שעסק רבות בתחום ייצור ושיווק אביזרים, בעיקר דרך עסקיו של אחיו, נסים גבי.

האח החזיק במניות בכל הרשתות עד לפני כמה חודשים, אך העביר את אחזקותיו לאלי, שחזר להתגורר בישראל. נסים גבי נותר שותף רק ברשת אורבניקה, ובמקביל הוא מחזיק בחברה הולנדית בשם Nisu - חברה בינלאומית המתמחה בייצור ובהפצה של מגוון אביזרי אופנה. עם לקוחותיה נמנים המותגים הבינלאומיים מנגו, קבוצת ווטסון, ניו-יורקר וברשקה.

יכולות הייצור של נסים גבי, כמו גם ההון בעצמי שלו, הם שסייעו בהתפתחותה של קבוצת הודיס, אבל הוא נשאר מאחורי הקלעים ולא היה מעורב בניהול השוטף. בשיחה שקיים עמו "גלובס" בעבר מביתו שבקליפורניה, הוא הביע את רצונו לממש את ההשקעה בקבוצה: "הייתי מאחורי העסקים בארץ - התמיכה הייתה שלנו. גם בבחירה של המוצרים. התמיכה הכספית באה מסין על השם שלי, כי אותי הכירו. אני לא אוהב לראות, לא להיראות. אני לא בן אדם של רעש. את רואה שהיה עכשיו פרסום של כל השותפים, והשם שלי לא הופיע. הייתי מבסוט. אני הולך להוציא את השם שלי מהחברה".

בהתייחס לשאלה מדוע העסקה עם קסטרו לא יצאה לפועל בשעתו, הוא אמר: "תשאלי את גבי רוטר (מנכ"ל ומבעלי השליטה בקסטרו, א"ח). אין לי מושג. הוא לא קנה. שאלו אותי אם אפשר למכור, אמרתי כן. שאלתי מה המחיר, ענו לי, ואמרתי 'בסדר'. אם שני הצדדים היו רוצים - הייתה עסקה. לכן, או שהוא לא רצה לקנות, או שהם לא רצו למכור, או שניהם. אני הייתי עסוק בסיפור אישי, אז לא התערבתי בעניין המכירה".

מקורב לקבוצה הכחיש כי ברקע המגעים הנוכחיים עומד רצונם של האחים גבי לממש לפחות חלק מההשקעות, וכפי שאומר בכיר בענף: "האחים רוצים לפגוש את הכסף".

לצדם של גביזון וגבי, בכל אחת מהרשתות יש לפחות עוד 4 שותפים, בהם מריאנו קרפ, יובל שני, אורן בר-גיל, עמית שוק וניצן ישראלי. ואולם, למרות ריבוי השותפים, גביזון הוא הסמכות הניהולית של הקבוצה כולה.

עם הפרסום על המגעים כאמור ב"גלובס" בחודש יוני האחרון, מקסטרו נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה לשמועות". 

קסטרו, הנסחרת לפי שווי של 482 מיליון שקל, נמצאת בשליטת (73.3%) משפחות קסטרו ורוטר. החברה יצאה מפעילותה בחו"ל שגרמה לה הפסדים, וכל פעילותה מרוכזת ברשת בישראל, שזוכה להצלחה רבה.

קסטרו מתחה את המותג לתחום הלבשת הגברים, הלבשה תחתונה ואופנת הילדים. אשתקד הסתכמו מכירותיה ב-917 מיליון שקל, שהניבו רווח תפעולי של 52 מיליון שקל ורווח נקי של 41 מיליון שקל. השנה הביצועים קצת פחות טובים, וברבעון הראשון החברה נהנתה מרווח תפעולי של 2.4 מיליון שקל בלבד וחתמה את הרבעון בהפסד של 2 מיליון שקל.