וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פן במקסימום: מראה השיער הסינתטי והמגוהץ שב בסערה לחיינו

תמר מרקוביץ'

16.12.2016 / 9:00

אי אפשר לומר שהשיער החלק חזר לאופנה, כי הוא מעולם לא עזב, אבל כאנשי אופנה נצר את עולמנו ונדבר על השיער החלק-חלק: יותר ויותר כוכבות, לצד דוגמניות בהפקות אופנה ועל מסלולים, מתהלכות לאחרונה בשיער מגוהץ מהרגיל. ההיסטוריה החלקלקה וכל הדרכים לשחזר אותה

קים קרדשיאן עם פן חלק. GettyImages
תירוצים פסיכולוגיים-חברתיים להעדפת השיער החלק. קים קרדשיאן מציגה את הלוק המגוהץ/GettyImages

אי אפשר לומר שהשיער החלק חזר לאופנה, כי הרי נדמה שמעולם לא עזב. כה רבות דובר על אפקט שלי יחימוביץ', על "שיער האדם הלבן" - התירוץ הפסיכולוגי-חברתי להעדפת השיער החלק והבהיר, ועל התפישה הרווחת ששיער חלק הוא "מסודר" יותר משיער מתולתל. אבל כאנשי אופנה נבחר הפעם להצר את עולמנו כעולם הנמלה, ולדבר על השיער המגוהץ באופנה - לא בתרבות הפופולרית דווקא. שם הוא לא תמיד נהנה מפופולריות גואה.

כולנו עדיין זוכרים את הפרמננט בשנות השמונים, ואולי גם את הבקבוקים של שנות השלושים. גם בשנות הארבעים הגלים הרכים והעשויים היו באופנה יותר מכל תסרוקת אחרת, ואפילו בשנות החמישים שיער חלק היה חסר ערך. העשורים הלוהטים של השיער החלק היו עשורי הטום-בוי והיוניסקס - שנות העשרים העליזות עם תסרוקת הבוב המפורסמת והקצרה, שנות השישים ותסרוקות המוד לצד השיער הארוך והמגוהץ ושנות התשעים עם החזרה לבייסיק ולקייט מוס האחת והיחידה.

כשקייט מוס הגיעה, היא הביאה איתה באופן מובהק הרבה פחות מאמץ מדור הנפילות שקדם לה - כל אותן סופרמודלס של שנות התשעים על קימוריהן, 190 סנטימטריהן ותלתליהן הבריאים והשופעים. קייט מוס היתה סמל ה"לא התאמצתי", היא הצטלמה במרבית הקמפיינים שהתפרסמה בהם עם מינימליזם כללי - בשיער, באיפור ובסטיילינג. כל מה שהביאה איתה מהבית הפך לתופעת טרנד חובקת עולם - החזה הקטן, הרזון, השיער החלק. השיער החלק של מוס היה חלק מהבית, אבל נדמה שהקהל בבית לא הפנים את המסר שאותו ייצגה - טבעי זה יפה - אלא התמקד בפשט - קייט מוס זה יפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמל ה"לא התאמצתי", עם שיער חלק טבעי. קייט מוס בקמפיין הניינטיזי לקלווין קליין/מערכת וואלה!, צילום מסך
נדמה שהבחירה בחלק-חלק היא בחירה עם תעוזה היום בהפקות, בחירה יותר אדג?ית

תקופת שנות התשעים התאפיינה בגיהוצים היסטריים, אולי גם כתגובה לפרמננט של הדור הקודם. לברנדה ולקלי ולדונה היה שיער חלק חלק, לווינונה ריידר היה שיער חלק חלק ולכל נערה עד אישה, מרמת אביב ועד אשקלון היה חלק-חלק-חלק. אפילו בריטני וכריסטינה התחילו את הקריירה עם פן חלק מקלות. מאז עברו מים בנהר, ג'יי לו הביאה את החלק ווייבי, וכל נערה ועד אישה מאשקלון ועד שוסטר מבקשת פן חלק ווייבי כשהיא הולכת למספרה.

אלא שבשילוב הגאות של שנות התשעים והדור שלא ידע את ג'יני אין אה באטל, מתחילים לצוץ סימני הגיהוץ בהפקות אופנה, בהופעות נבחרות של כוכבות תרבות הפופ ועל התצוגות הנבחרות. ממש כמו השפם ההפוך על הפוך, והזקן שרשם את הקאמבק המפואר ביותר משנות השישים, יש סיכוי שאנחנו עומדים לחזות בחזרתו המחודשת של החלק האסיאתי לחיינו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ג'יג'י חדיד עם פן חלק. GettyImages
סימני הגיהוץ כובשים את מסלולי התצוגות. ג'יג'י חדיד בבקסטייג' של שבוע האופנה/GettyImages
ג'יג'י חדיד עם פן חלק. GettyImages
המרדף אחר המראה חלק טבוע בהיסטוריה הנשית/GettyImages
מעצב השיער ז'אן כהן: "הטרנד המוחלק מגיע מקוריאה, שנותנת היום את הטון ויש משקל לסגנון שמגיע משם"

אמנם הגלים הרכים והטבעיים עדיין מובילים כמעט כל קמפיין מסחרי, אבל נדמה שהבחירה בחלק חלק היא בחירה עם תעוזה היום בהפקות, בחירה יותר אדג'ית. "הפקות לחוד ומציאות לחוד", אומר הספר המוביל ז'אן כהן, שמבין דבר או שניים גם בהפקות אופנה וגם בשיער של החיים האמיתיים, בתור מעצב השיער של הסלבס.

"לס איז מור. הטרנד המוחלק מגיע מקוריאה, ובאמת היא נותנת היום טון ויש משקל לסגנון שמגיע משם. אבל זו האמת של מי שהם - השערה האסיאתית והשערה הצפון ומזרח אירופאית יש לה סיב חלק, ואו שנולדת עם השערה הזו או שלא. אני אוהב לראות נשים שמסתובבות עם הגרסה היפה ביותר של עצמן, של השיער שהן נולדו איתו. מעבר לסכנות הרפואיות הברורות של החומרים האלו, הלוק הסינתטי לא עושה לי את זה, זו צריכה לשם הסאטירה והבידור".

מטרופוליטן גאלה. GettyImages
"הלוק הסינתטי זו צריכה לשם הסאטירה והבידור". ביונסה בגאלת המט, מאי 2016/GettyImages
מעצב השיער רואי דניאל ללוריאל פרופסיונל: "ראיתי הרבה נשים שזה שינה להן את המראה, והפך את החיים שלהן לקלים יותר"

בכך מתייחס כהן לכוכבות כמו קים קרדישיאן ואחיותיה, וגם לכוכבות מיינסטרים יותר כמו ביונסה, ריהאנה ואפילו טיילור סוויפט שאמנם נולדה חלקה אבל למרות זאת נראתה לא פעם בתקופה האחרונה עם שיער מגוהץ מהרגיל. לעומת עמדתו הנחרצת של כהן, מביע מעצב השיער רואי דניאל ללוריאל פרופסיונל עמדה אחרת לגבי ההחלקות. במספרה של דניאל עוברות לא מעט נשים בפרופיל גבוה החלקות שיער, את חלקן (של ההחלקות) אפילו קשה לזהות. "אני רואה הרבה נשים שזה ממש שינה להן את המראה, וזה מחמיא להן והופך את החיים שלהן לקלים ויפים יותר. זה כן חשוב מאוד להתאים את ההחלקה הנכונה לסוג השיער וללכת לספר שאת מכירה לקוחות מרוצות שלו ואת רואה את העבודה שלו דרכן".

האם אנחנו עומדים בפני חזרה למראה הסינתטי של אמצע סוף שנות התשעים? האם חלומנו הכמוס הוא דווקא המראה הטבעי חסר הנפח של השיער החלק של קייט מוס? כך או כך, אנחנו מצוידים בהרבה משהיינו אז בכל מה שייקל על חיינו בדרך החלקלקה. איזה סוג של חלק נקבל? תלוי במה נשתמש.

הבלוגרית קיארה פראני עם פן חלק. GettyImages
הפריזים באים בילד אין. הבלוגרית קיארה פראני בדרך לתצוגה/GettyImages
מחליקה קבועה: "מבחינתי זה הבוטוקס שלי, זה ניתוח האף. זו הדרך שלי להפוך את השיער מסיוט למשהו להתגאות בו"

החלקה כימית

החלקת קרטין מוכרת גם כהחלקה הברזילאית השנויה במחלוקת. ההחלקה מבוססת על חומרים פעילים, ביניהם פורמאלין, העוטף את השערה ומוצמד אליה באמצעות חום המחליק, ויוצר מעין ציפוי המוריד לחלוטין את הנפח של השיער ומעניק רכות ומראה חלק אבל לא סינטטי. ההחלקה "דוהה" כמו צבע והשפעתה מתפוגגת בהדרגה עם הזמן, כך שהשיער נפתח עם הזמן. אלו דווקא חדשות טובות עבור רוב המחליקות שמחפשות מראה טבעי וחוששות מהקונטרסט בין השורש לקצוות. הביקורת על התכשיר ועל הנזק שהוא מסב רבה, בעיקר לספרים העובדים איתו. התכשירים שאיתם עבדו המספרות לפני מספר שנים נעדרו אישור משרד הבריאות בגלל מינון פורמאלין גבוה. כיום חלק מהתכשירים כן מאושרי משרד הבריאות, ואנחנו ממליצים לבקש לראות את האישור של התכשיר במספרה.

החלקה צרפתית

ההחלקה של חברת לוריאל פרופסיונל שמה לעצמה כיעד את בריאות הספרים, וכיאה לחברה בסדר הגודל הזה היא מציעה תכשיר שעבר את כל הבדיקות הממלכתיות. החומר הכימי משנה את המרקם מתוך השערה לתמיד. זאת אומרת ששיער שהוחלק לא ישנה את הטבע שלו עוד ומה שצומח צומח טבעי. שתי ההחלקות עמידות בפני גשם, משנות באופן מובהק את מראה השיער ובשביל נשים רבות מדובר במוצר משנה חיים. בידיים הלא נכונות עלול טיפול שכזה לפגוע אנושות בשיער, אבל בידיים המנוסות ולסוג שיער המתאים לזה קל להתמכר לאפקט.

"אני יודעת שזה אולי לא הדבר הכי בריא, אני יודעת שיש כאלו שאומרים שזה לא הכי יפה והכי יפה טבעי, אני יודעת שזה נורא יקר", אומרת דפנה, בת 34 מתל אביב, "אבל כל חיי שנאתי את השיער שלי - הוא לא גלי ולא חלק ובעיקר לא מסתדר. מבחינתי זה הבוטוקס שלי, זה ניתוח האף. זו הדרך שלי להפוך את השיער המלא שלי ממשהו שסיוט בשבילי לחפוף ולסדר לשיער שאני יכולה להתגאות בו. אני עושה החלקות כבר יותר מעשר שנים, כל כמה חודשים. שמעתי סיפורים איומים וראיתי במו עיניי דברים מחרידים במספרות מפוקפקות ונשים שהתקרחו יומיים אחרי ההחלקה. אני ממליצה ללכת למספרה שמתמחה בזה, לא להתפתות למבצעים ופרסומים, לבדוק בעיקר לקוחות. היום מאוד קל לבדוק את הדברים האלה בפורומים שונים ודרך הרשתות החברתיות".

קים קרדשיאן ונעמי קמפבל עם פן חלק. אינסטגרם, צילום מסך
נעמי קמפבל וקים קרדשיאן יודעות מה טוב/צילום מסך, אינסטגרם
טיפ קטן: בכל מה שקשור בפן, דווקא המספרות הקטנות והשכונתיות, ולרוב גם הזולות יותר, עושות את העבודה מצוין

מייבש שיער

הפן הישן והטוב הוא הדרך המוכרת להחליק את השיער, בבית או במספרה. היתרון הגדול של הפן הוא הגמישות בעיצוב השערה, במראה הטבעי יחסית של ההחלקה וריבוי סגנונות העיצוב האפשריים, על פי כישרון המעצב. מצד שני חסרונו הגדול בדיוק שם - המוטוריקה העדינה הנדרשת כדי להחזיק פן ביד אחת ומברשת בצד השני. מחירי המייבשים נעים בין 200 ל-800 שקלים למכשירים המקצועיים, ופן אצל הספר יעלה בין 50 ל-120 שקלים - תלוי במספרה. לא מעט מספרות מציעות כרטיסיית פן בהנחות משמעותיות. טיפ קטן: דווקא בכל מה שקשור בפן, המספרות הקטנות והשכונתיות, ולרוב גם הזולות יותר, עושות את העבודה מצוין!

מחליק קרמי

למחליק הקרמי, בניגוד לפן, יש יכולת החלקת שיער מוגבלת. התפעול קל יחסית ומהיר יחסית. המחירים נעים בין 120 ל-420 שקלים, אבל מניסיוננו המחליקים המקצועיים והעוצמתיים יותר הם אלו ששווה להשקיע בהם, האחרים פשוט לא עושים את העבודה. בייביליס ואמיקה מציעים מכשירים מקצועיים מצוינים וקלים לתפעול. המכשיר עובד כמובן על שיער יבש בלבד.

קנדל ג'נר עושה פן. GettyImages
קנדל ג'נר מתפנפנת לפני התצוגה השנתית של ויקטורי'ס סיקרט, נובמבר 2016/GettyImages

מברשת עיצוב השיער העגולה של פנסוניק

כדי לתת תשובה לשיער חסר הגמישות שמייצר מחליק השיער הקרמי הקלאסי, נוצרה המברשת העגולה של פנסוניק eh-ht 40-k בעלת מבנה שמאפשר החלקה קלה מהסוג של המחליק הקרמי, אבל מאפשר תנועה גלית ונחשקת של השיער. המכשיר לא קליל לתפעול ויד מסורבלת על ההדק לא פיענחה בקלות את רזי עיצוב השיער במכשיר. מחיר המכשיר: 379 שקלים.

מברשת דפני

הפיתוח הישראלי הנוגע ללב של האב המהנדס שפיתח עבור בתו שמאסה במכשירי ההחלקה הקיימים בשוק - מברשת דפני - נראית ומרגישה כמו מברשת לכל דבר, ובשלוש-ארבע דקות היא מרגיעה גם ראש תוסס ביותר למצב די חלק ודי טבעי. למעשה מניסיוננו, המראה המושלם של הדפני הוא כמה שעות אחר כך, ואפילו בבוקר שאחרי. ההחלקה של דפני עדינה ובעיקר מנטרלת פריזים. המראה המתקבל לא סופר מעוצב, ותלוי במצב השיער הטבעי, אבל מי שמחפשת דרך להחליק את השיער בדקות ספורות, אפילו לטובת תסרוקת אסופה מסודרת יותר - תגלה שההשקעה האנרגטית במברשת הזו בסך הכל מאוד משתלמת. מחיר המכשיר: 600-700 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מברשת עיצוב השיער העגולה של פנסוניק/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מברשת דפני/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully