וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סתימת פיות בטורקיה: מעצב אופנה הותקף ונעצר לאחר שהתבטא נגד השלטון

המעצב ברברוס סאנסל פרסם סרטון בערב השנה החדשה שבו דיבר על השחיתות במפלגתו של ארדואן ועל העיתונאים הרבים שיושבים בכלא. הוא נעצר בטענה שהסית ברשת והעליב את האומה הטורקית. עם ירידתו מהמטוס באיסטנבול הוא הוכה על ידי עובדי נמל התעופה

תיעוד התקיפה של מעצב האופנה סאנסל

שדה התעופה אטאטורק באיסטנבול סער השבוע כשמעצב אופנה טורקי, ברברוס סאנסל, הותקף על ידי עובדי מטען של חברת התעופה טורקיש איירליינס. סאנסל הגיע לאיסטנבול לאחר שגורש מצפון קפריסין בעקבות התבטאויות שלו נגד טורקיה ומפלגת השלטון. בעודו יורד מהמטוס הוא הוכה בידי קבוצה של עובדים שהתנפלה עליו. לאחר מכן הוא נעצר כאשר האישומים נגדו הם הסתה, קריאות שנאה ברשתות החברתיות והעלבת האומה הטורקית.

סאנסל ידוע כמתנגד חריף למפלגת השלטון בטורקיה, מפלגת הצדק והפיתוח שבראשה עומד הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, וביקר לא אחת את פעילותה. הוא נעצר בצפון קפריסין וגורש לטורקיה בעקבות סרטון שפרסם בערב השנה החדשה, שעות ספורות לפני הפיגוע הקטלני במועדון באיסטנבול שבו נרצחו 39 בני אדם ונפצעו עוד עשרות.

בסרטון נראה סאנסל ברוח הומוריסטית למדי מתבטא נגד השלטונות בטורקיה ונגד השחיתות והשוחד במפלגתו של ארדואן, והוא אף הזכיר את עשרות העיתונאים שיושבים בכלא הטורקי. כמו כן, ביקר סאנסל בסרטון את אלו שיצאו נגד חגיגות השנה החדשה וחג המולד בטורקיה וקרא להמון להמשיך לחגוג.

מעצב האופנה הטורקי ברברוס סאסנל. טוויטר, צילום מסך
"איש בזוי שמקלל את טורקיה". סאנסל/צילום מסך, טוויטר

הסרטון עורר את זעמם של כמה אנשי תקשורת ופוליטיקאים במדינה. כך למשל, עיתונאי בצפון קפריסין טען כי סאנסל מבוקש בגין עבירות סמים וראוי לגרש אותו. בציוץ שפרסם בטוויטר כתב כי "האיש הבזוי הזה שמקלל את טורקיה גר בצפון קפריסין. יש לגרש אותו מצפון קפריסין בגלל עבירות סמים, אבל הוא מוגן. מי מגן עליו?".

ראש עיריית אנקרה מלי גוקצ'ק טען כי "תקיפתו של סאנאל מוכיחה שהעם הטורקי רגיש לדברים שאמר". בציוץ נוסף שפורסם לפני התקיפה, אך הספיק להימחק מאז, כתב עיתונאי של CNN הטורקי כי "צריך ללמד את סאנאל גבולות מהם כשהוא ייכנס שוב לטורקיה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הסרטון מעורר המחלוקת של סאנסל

עורכי דינו של סאנאל טענו כי הסרטון של מרשם לא הובן כראוי וכי הציוצים המעליבים שפורסמו בשמו מזויפים. ואולם, זו לא הפעם הראשונה שסאנאל נעצר בגין פרובוקציות נגד השלטונות הטורקיים. גם בשנת 2012 נפל סאנסל קורבן לתקיפה, שוב בשל התבטאויות פוליטיות. עוד קודם לכן, בשנת 1980, הוא נעצר לאחר שנעל מגפיים של קונברס אולסטאר בצבע אדום, שנקשר בזמנו לקומוניזם. אם לא די בכך כדי לעצבן את הרשויות בטורקיה, סאנאל גם התבטא בשנים האחרונות כמה פעמים בעד זכויות קהילת הלהט"ב במדינה.

סאנסל הוא מעצב מוכר במדינה שגם מרצה באוניברסיטאות בתחום האופנה. ואולם, הוא מרבה לצאת נגד טורקיה בכל התחומים ולא רק בנושאים פוליטיים. כך, בשבוע האופנה באיסטנבול שהתקיים באוקטובר 2016, טען כי "טורקיה אינה מסוגלת לייצר מותגים גלובליים והיא סובלת ממחסור ביצירתיות". את דבריו נימק בכך שטורקיה הפכה למדינה של ייצור המוני. "בשבוע האופנה הזה אין שום חידוש", הוסיף. הוא סיכם: "איב סן לורן מוכר בזכות בגדי הנשים, ז'אן פול גוטייה מוכר בזכות עיצוב יוצא דופן בעוד שמעצבים בטורקיה לא מצליחים לייצר מותג שייחרט בהיסטוריית האופנה".

מעצב האופנה הטורקי ברברוס סאסנל. פייסבוק, צילום מסך
תומך בקהילת הלהט"ב. סאנסל לאחר שהותקף ב-2012/צילום מסך, פייסבוק

החוק האוסר על העלבת האומה הטורקית נכנס לתוקף ב-2005. בתקופה האחרונה נעשה בו שימוש נרחב יותר כדי לעצור אזרחים שמתבטאים נגד השלטון, בשל ניסיון ההפיכה הכושל שהתרחש ביולי האחרון. פעילי זכויות אדם במדינה טוענים כי המעצרים הנרחבים שמבצעת הממשלה בשם הנשיא ארדואן הם בניסיון לדכא כל התנגדות שיכולה להבשיל למרד נוסף. לפי דיווחים, יותר מ-130 כלי תקשורת נסגרו מאז ניסיון ההפיכה ויותר מ-80 עיתונאים נעצרו.

מעצב האופנה הטורקי ברברוס סאסנל. יוטיוב, צילום מסך
עורכי דינו טענו כי הסרטון לא הובן כראוי. סאנסל בסרטון בערב השנה החדשה/צילום מסך, יוטיוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully