וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת השבעת טראמפ: שמלות עבר בלתי נשכחות של הגברות הראשונות

16.1.2017 / 14:06

עדיין לא ידוע מה תלבש מלניה טראמפ לנשף ההשבעה לנשיאות של בעלה, שיתקיים ביום שישי הקרוב. אבל יש להניח, לאור בחירות הלבוש האחרונות שלה, שהיא תיראה מצוין. מה לבשו הפירסט ליידיז לפניה? סקירה אופנתית נוסטלגית

אתר רשמי

בווידיאו: בני הזוג מישל וברק אובמה רוקדים בנשף ההשבעה של שנת 2013. הגברת אובמה לובשת שמלה בעיצוב ג'ייסון וו.

אין עדיין פרטים לגבי האופנה של מלניה טראמפ בהשבעת בעלה, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, אבל כן אושר שיהיו שלוש שמלות שישמשו אותה בכל אירועי ההשבעה בוושינגטון הבירה ביום שישי הקרוב. מבין אירועים אלו, הכוללים בין היתר תהלוכה בשדרת פנסילבניה, ארוחת צהריים, תפילה ונאום ראשון מאת הנשיא הנכנס, בולט נשף ההשבעה (Inaugural Ball), אירוע חברתי נוצץ המתקיים בערב ההשבעה. זהו הרגע שבו הגברת הראשונה מציגה את הסטייל שלה ואת הטון הצפוי של תפקידה בבית הלבן. מטבע הדברים, הסקרנות לגבי בחירת האופנה שלה באירוע הספציפי הזה, גבוהה במיוחד. הכל לגבי השמלה, כולל הצבע, הגזרה, החומר, הדיטיילים, וכמובן המעצב, מחושב מראש בקפידה. בחירה אופנתית שנבחנת לעומק, על משמעותה וסמליותה.

באופן מסורתי, השמלה נתרמת מאוחר יותר למוזיאון הלאומי להיסטוריה להצגה בפני הציבור באגף הגברות הראשונות. לאור מראות העבר שלה, אין ספק שמלניה טראמפ תיראה מצוין בכל מה שתבחר ללבוש בהשבעת בעלה. כמובן שאלת זהותו של המעצב או המעצבת בוערת בהקשר שלה, לאחר שמעצבים רבים, בעיקר אמריקאים, הודיעו שלא ילבישו אותה עקב הבעייתיות מבחינתם במדיניות ובהתנהלות של בעלה. מה לבשו קודמותיה באירוע המכונן? שבוע ההשבעה שנערכת מאז 1937 כל ארבע שנים ב-20 בינואר, הוא הזדמנות פז להיזכר בשמלות השבעה בולטות שלבשו גברות ראשונות בעבר.

מישל אובמה, 2013 - ג'ייסון וו

ברק ומישל אובמה (לובשת ג'ייסון וו) בטקס השבעת הנשיא, ינואר 2013. GettyImages
קטיפה, שיפון ואפליקציות פרחים במראה דרמטי/GettyImages

כהונה שנייה גם למעצב. לאחר שבחרה ללבוש לנשף ההשבעה הראשון של בעלה שמלה בעיצוב מעצב צעיר, בן 26 בסך הכל אותו זמן, מישל אובמה בחרה בג'ייסון וו גם לנשף ההשבעה השני. "בשוק!!!" ("#Inshock!!!"), המעצב צייץ, כשראה בטלוויזיה את הגברת הראשונה בשמלת הקטיפה והשיפון עם אפליקציות הפרחים. הוא אמנם התאים לה אישית את השמלה שהקנתה לה מראה דרמטי, אך כמו בפעם הראשונה, הוא לא ידע שהיא מתכננת ללבוש אותה לנשף ההשבעה. "גברת אובמה אוהבת לשמור סודות, היא הצליחה להערים עלי בפעם השנייה", הוא אמר ליומון האופנה wwd.

מישל אובמה, 2009 - ג'ייסון וו

ברק ומישל אובמה (לובשת ג'ייסון וו) בטקס השבעת הנשיא, ינואר 2009. GettyImages
גזרה אסימטרית, מרקם רך, גוון נסיכותי ושום חשש לחשוף זרועות/GettyImages

לאחר שהפגינה טעם מהוקצע ומראות השראתיים במסע בחירות שנת 2008, הציפייה ממישל אובמה בכל הנוגע לשמלת נשף ההשבעה, הייתה גבוהה. והיא לא אכזבה. הגזרה האסימטרית, המרקם הפריך, הגוון, הכל הלם אותה וסימן תחילת עידן חדש של גברת ראשונה שמודעת לסטייל שלה, ומעל הכל - לא חוששת לחשוף זרועות. עם זאת, למרות שהיא לבשה קודם ג'ייסון וו, הבחירה במעצב הצעיר, אז רק בן 26, הייתה מפתיעה. אחרי הכל, היא הימרה על מעצב שהיה פעיל בתעשייה אז רק שלוש שנים, ולא מעצב ותיק ומנוסה כמו למשל ראלף לורן או אוסקר דה לה רנטה. אבל האפקט לא נפל מכל מה שמעצבים אלו היו מכינים עבורה.

לורה בוש, 2005 - קרולינה הררה

ג'ורג' וו בוש ורעייתו לורה (לובשת קרולינה הררה) בטקס השבעת הנשיא, ינואר 2005. GettyImages
שמלת חולצת רכיסה עם שרוולי שלושה רבעים במראה ערב זוהר/GettyImages

בניגוד לשמלת ההשבעה של הכהונה הראשונה, לורה בוש בחרה לנשף הכהונה השנייה שמלה הרבה יותר פשוטה. למרות אי הפומפוזיות, השמלה הייתה בהחלט ראויה, החמיאה לה ועשתה רושם של נעימה ביותר. הסגנון - שמלת חולצת רכיסה עם שרוולי שלושה רבעים - היה חדשני והשיב רוח רעננה בנשף המסורתי. תכשוט דומיננטי השלים מראה ערב זוהר ולקח את המראה לכיוון היוקרתי. המעצבת, קרולינה הררה, הלבישה קודם לכם בהצלחה את ז'קלין קנדי ומאוחר יותר את מישל אובמה.

לורה בוש, 2001 - מייקל פיירקלות'

לורה בוש לובשת שמלת מייקל פיירקלות' בטקס השבעת הנשיא, ינואר 2001. GettyImages
גזרה חובקת גוף בצבע שעדיין לא נלבש לאירוע המכונן/GettyImages

לפני שלורה בוש החליטה מה היא תלבש לנשף ההשבעה, היא שלחה את המעצב מייקל פיירקלות' למוזיאון ההיסטוריה האמריקאית לראות איזה צבע עדיין לא נלבש לאירוע המכונן על-ידי אף גברת ראשונה. בשובו, הוא המליץ על אדום בגוון אבן האו?ד?ם (המכונה רובי), גוון שהיה לגוון החתימה שלה, ממש כמו פעילותה לידיעת קרוא וכתוב. השמלה בגזרה חובקת גוף המתרחבת בחצאית, עם שרוולים ארוכים ומפתח צוואר מעוגל, הייתה עשויה משי ג'ורג'ט ותחרה ושובצה בקריסטלים. בעוד שרבים העריצו את המראה שלה, ארנולד סקאזי מעצב שמלת ההשבעה של החותנת שלה ברברה בוש, לא התרשם. הוא כינה בספר הזכרונות שלו את הצווארון "משונה", מילה לא בדיוק מחמיאה בעולם האופנה.

הילרי קלינטון, 1993 - שרה פיליפס

הילרי קלינטון לובשת שרה פיליפס בטקס השבעת הנשיא, ינואר 1993. AP
אחד מרגעי הסטייל הבלתי הנשכחים של הילרי/AP

הילרי קלינטון מעולם לא זכתה לביקורות מהללות בכל הנוגע לאופנה שלה. בשבוע ההשבעה של 1993, היא נראתה בכובע שספציפית נקטל על-ידי כל. אבל השמלה הסגולה בה היא בחרה לנשף ההשבעה התקבלה יפה מאוד. שרה פיליפס, עד אז, מעצבת ניו-יורקית לא ידועה, אחראית על העיצוב המחמיא שבלט בזכות סגנון החצאית-מעל העשויה מוסלין, שרוולי התחרה והחגורה מדגישת המותניים. אחד מרגעי הסטייל הבלתי הנשכחים של הילרי.

ברברה בוש, 1989 - סקאזי ארנולד

ברברה בוש לובשת שמלת ארנולד סקאזי בטקס השבעת הנשיא, ינואר 1989. AP
שילוב של סאטן וקטיפה - כמו שסבתות רפובליקניות אוהבות/AP

סאטן וקטיפה הם בדי יוקרה שסבתות נוטות לחבב, במיוחד רפובליקניות. זאת הסיבה שאף אחד לא הופתע מן הבחירה של ברברה בוש. השמלה בכחול ושחור וצבה על-ידי ארנולד סקאזי (לשעבר ארנולד אייזיק), בנו של פרוון יהודי קנדי שהיה למעצב אופנה ותלבושות קולנוע המבוסס בניו-יורק. בניגוד למרבית שמלות נשף ההשבעה, השמלה של ברברה בוש לא עוצבה במיוחד עבורה, אלא הייתה פריט אחד בליין מוכן של המעצב. למעשה, היא נמכרה קודם לשלוש נשות חברה ששוכנעו על-ידי אייזיק זמן קצר לפני ההשבעה להתאפק לא ללבוש אותן. גברת בוש, מכל מקום, זכתה לכינוי: "הסבתא הזוהרת ביותר באמריקה".

ננסי רייגן, 1981 - ג'יימס גלאנוס

רונלד וננסי רייגן (לובשת ג'יימס גלאנוס) בטקס השבעת הנשיא, ינואר 1981. GettyImages
שובו של הגלאם. רונלד וננסי רייגן/GettyImages

ננסי רייגן החלה את דרכה בסצנת וושינגטון הבירה בשמלה אסימטרית. כמו ז'קלין קנדי לפניה ומישל אובמה אחריה, היא בחרה בלבן. שמלת הסאטן בעיצוב ג'יימס גלנוס, מעצב ממוצא יווני שרכש ניסיון כמאייר במחלקות ההלבשה של אולפנים הוליוודיים, השתלם בפריז ונודע בזכות סגנון בהשפעת בתי אופנת על צרפתים. השמלה אובזרה עם כפפות תואמות ונעליים מחורזות והייתה סמל לשובו של הגלאם לבית הלבן. במהלך כהונת בעלה, הייתה ביקורת על עיסוקה הרב של גברת רייגן בביגוד ובתכשיטים.

.

רוזלין קרטר, 1977 - מרי מאתיס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השמלה עצמה סבבה, רק שהיא לבשה אותה קודם/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוזלין קרטר לא רק הפתיעה כשהיא הודיעה מראש מה היא מתכוונת ללבוש לנשף ההשבעה, היא הפתיעה גם בגלל הבחירה יוצאת הדופן שלה. השמלה עם הרקמה, השוליים המוזהבים ושרוולי הטול התפוחים, הייתה יפהפייה, רק שהיא לבשה אותה קודם. פעמיים. הציבור האמריקאי, הסתבר, לא היה ממש בעד מחזור אופנה באירוע הכה מכונן והיו מי שראו בבחירתה של הגברת הראשונה הטרייה קצת זלזול במעמד. מבקרי אופנה מסוימים אף טענו שהיא פספסה הזדמנות לפרגן ולקדם את תעשיית האופנה האמריקאית. אבל הבחירה האקונומית הייתה סימן למדיניות החיסכון וההסתפקות של בני הזוג קרטר שנהגו לכבות את החימום בבית הלבן ולערוך "מסיבות" ולא "נשפים".

ליידי בירד ג'ונסון, 1965 - ג'ון מור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החליטה ללכת על שמלת סאטן פשוטה צהובה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזמן נשף ההשבעה של הנשיא ג'ונסון, גברת ג'ונסון כבר צברה זמן וושינגטון (כי בעלה הושבע לנשיאות מיד לאחר ההתקשות בנשיא קנדי פחות משנתיים קודם), אז היא ידעה ששמלת הנשף תיתרם בהתאם למסורת למוזיאון וגם הכירה את תערוכת שמלות נשפי ההשבעה. לכן, היא בחרה בזהירות חומרים עמידים שייעמדו במבחן הזמן. לא שיפון ולא אפליקציות פרחים עדינות. רק שמלת סאטן פשוטה צהובה שעיצב עבורה ג'ון מור, מעצב שנודע קודם בעבודתו עם מרילין מונרו. מעל השמלה נלבש מעיל תואם עם חפתי צו?ב?ל (פרוות יונק ממשפחת הסמוראיים).

ג'קלין קנדי, 1961 - את'ל פרנקו לברגדורף גודמן

ג'קלין קנדי ביום השבעת בעלה ג'ון קנדי לנשיאות ארצות הברית, ינואר 1961. AP
שמלת שיפון וטול עם שכמיית סאטו, שג'קי היתה שותפה בעיצובה/AP

לנשף ההשבעה של הנשיא ג'ון קנדי לבשה רעייתו ג'קלין, אז כבר אייקון אופנה ידוע, שמלה שהיא הייתה שותפה לעיצובה יחד עם את'ל פרנקאו, מעצבת שהועסקה במחלקת הביגוד בהתאמה אישית בברגדורף גודמן בניו-יורק. השמלה משיפון וטול שמעליה נלבשה שכמיית סאטן באורך הרצפה, נחשבה לנצחון הסטייל האישי. בניגוד לעבר הלא רחוק, הגברת הראשונה ויתרה על שמלת נשף צמודת מתניים ומעיל פרווה, היא לבשה שמלה מודרנית וקלילה למדי העשויה חלק עליון בגזרת סטרפלס משובץ שמעליו טול שיפון וחצאית סאטן.

מיימי אייזהאואר, 1953 - נטי רוזנשטיין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משובצת ב-2,000 אבני חן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ורוד הגברת הראשונה" הפך לסנסציה לאומית לאחר שגברת אייזנהאואר לבשה לנשף ההשבעה שמלה בגוון הוורדרד הילדותי למדי. השמלה המשובצת ב-2,000 אבני ריינסטון ופנינים עוצבה על-ידי נטי רוזנשטיין, מעצבת יהודייה-ניו יורקית ילידת אוסטריה שהייתה פעילה בין 1913-1975 ונודעה בזכות שמלות שחורות קטנות ותכשיטים בהתאמה אישית. לשמלה הותאמו כפפות ערב וארנק-קלאץ' בעיצוב ג'ודית לייבר, מעצבת תיקים ילידת הונגריה וניצולת השואה שעבדה אז אצל נטי רוזנשטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully