וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היפה והפמיניסטית: ריאיון עם מעצבת התלבושות של "היפה והחיה"

31.3.2017 / 9:00

במחווה הקולנועית המחודשת ללהיט האיקוני, ביקשה הכוכבת אמה ווטסון שלא לגלם את "בל" כנסיכת דיסני ממוצעת, כלומר שברירית ועדינה. בהתאם לכך, הנסיכה הראשונה עם שיער חום לובשת באופן תקדימי שמלת נשף ללא מחוך, נועלת מגפיים, ומציגה מודל נשי לחיקוי גרסת 2017

יח"צ - חד פעמי

בווידיאו: הטריילר של "היפה והחיה" (ביל קונדון, 2017).

עם הכנסות של יותר מ-700 מיליוני דולרים כנגד תקציב הפקה של 160 מיליוני דולרים, "היפה והחיה", רימייק לייב-אקשן של דיסני בבימוי ביל קונדון לסרט הקלאסי המאויר (1991) הוא מנפץ קופות רשמי. בסרט הפנטזיה הרומנטית-מוזיקלית המבוסס על האגדה הידועה, מככבים אמה ווטסון ("הארי פוטר") בתפקיד בל ודן סטיבנס ("דאונטון אבי") בתפקיד הנסיך/החיה ולצדם גם אמה לוק אוונס, אמה תומפסון, קווין קליין, איאן מק'קלן, יואן מקגרגור, ג'וש גאד וסטנלי טוצ'י.

הפקת הסרט החלה ב-2014 לאחר הצלחת גרסאות לייב-אקשן לסיפורי ילדים כמו סינדרלה, מליפיסנט וספר הג'ונגל. הצילומים נערכו בלונדון החל ממאי 2015 ונמשכו שלושה חודשים. אחר-כך החל שלב פוסט-פרודקשן ממושך. מספר שירים איקוניים מפסקול הסרט עובדו והוקלטו מחדש ושולבו לצד שירים חדשים. הסרט המאויר, עקרונית, היווה בסיס לעיבוד החדש, כך שאין כל ערעור במעמדו של הסרט הקודם. המחווה הכוללת לגרסת 1991 האיקונית (סרט האנימציה הראשון אי פעם שהיה מועמד בקטגוריית הסרט הטוב ביותר באוסקר), לא דילגה על התלבושות. אנו שבים ונפגשים איתן, כמו עם הדימויים והשירים, רק שהן זכו לפרשנות עדכנית.

טריילר הסרט "היפה והחיה" (2017, ביל קונדון). פורום פילם,
"חופשיה לנוע". אמה ווטסון בשמלת בל ב"היפה והחיה"/פורום פילם
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בלי מחוך. אמה ווטסון ודן סטיבנס בסצנת הנשף/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אותו צהוב מהשמלה המקורית. איור השמלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבישת הסרט, ז'קלין דוראן, בריטית שעבודתה בסרטים כמו "וירה דרייק" (2004), "גאווה ודעה קדומה" (2005) ו"אנה קרנינה" (2013) זכתה לתשומת לב רבה ולשבחים (על "אנה קרנינה" היא אף זכתה באוסקר), לא הייתה צריכה להמציא את הגלגל בעבודתה על הסרט, רק להתאים את העיצובים למילניום השלישי.

אמה ווטסון עצמה, פמיניסטית ידועה וגם שגרירת האו"ם לענייני נשים, ביקשה שלא לגלם את בל כנסיכת דיסני ממוצעת. בל שלה היא גיבורה בת זמננו, עצמאית ומשכילה עם שאיפות גדולות שנוטלת לעצמה חופש בחירה. ומבחינתה זה אומר גם חופש ללבוש מה שנוח לה, ויותר נכון, לא ללבוש מה שלא נוח. וזה אומר: מחוך - פריט לבוש שנחשב מקובל בסביבתה של הדמות, כפר צרפתי באמצע המאה ה-18, כמו גם בסרטים תקופתיים. אז בהתאם, שמלת הנשף שלה בסרט, באופן תקדימי, לא נלבשה מעל מחוך. היא אולי צהובה כצפוי ועונה להגדרה של שמלת נסיכה, אבל היא נוחה ונלבשת ללא מגבלות. דוראן הייתה מסונכרנת עם ווטסון בכל הנוגע למראות האופנה של בל. ובהתאם נסיכת דיסני הראשונה עם שיער חום הייתה גם הראשונה ששוחררה מכל לחצי המחוך - הפריט הקשיח שבמשך מאות שנים גרם נזקים לנשים בשם הצורך בהדגשת מותניים צרים, חזה בולט והצגת נשיות שברירית נערצת.

על מנת להפיח חיים בדמויות המאוירות, דוראן התמקדה בפרטים והקשרים היסטוריים, אך מעל הכל, לנגד עיניה היה קונספט מוסכם וברור - בל אינה נסיכה עדינה, היא גיבורה אקטיבית. בריאיון לוואלה! אופנה היא סיפרה על עבודתה ב"היפה והחיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסרט המאויר כבסיס מוסכם לעיצוב התלבושות בגרסת הלייב-אקשן/מערכת וואלה!, צילום מסך
היפה והחיה הישן מול החדש. פורום פילם,
מימין: החיה ובל גרסת 1991; משמאל: ווטסון וסטיבנס, היפה והחיה גרסת 2017/פורום פילם

מה היו ההשראות שלך בעבודה על תלבושות הסרט?

"עבודה על אגדה היא מעניינת מפני שהיא כוללת רישיון לפרשנות אישית על העבר, מבלי להיצמד לשנה מסוימת. ביל קונדון, הבמאי, היה ברור לגבי זמן באופן כללי - אמצע המאה ה-18, מה שהיה נהדר עבורנו כי כך יכולנו ליהנות מכל העולמות; יש את הבסיס לתקופה היסטורית אבל בלי הצורך בדיוק היסטורי. יכולנו פשוט לפרש את התקופה באופן שמתאים לסיפור. אחד האספקטים הייחודיים בהפקה היה סרט האנימציה המקורי והתסריט. השחקנים, הבמאי וכל אחד מאנשי העיצוב ניסו לשלב בין שניהם וליצור משהו שמתכתב עם המקור המאויר, אבל גם נע קדימה. למשל כמו בשמלת הנשף הצהובה של בל. זה היה תהליך עיצוב ממושך שבו ניסינו לגבש פרשנות עבור הסרט שלנו".

אמה ווטסון מדברת על התלבושות של בל ב"היפה והחיה"

"תלבושת הכפר של בל עוצבה עם כיסים בהם היא יכולה לשים ספרים ודברים אחרים. והיא גם נעלה מגפיים, לא נעליים עדינות"

בהשוואה לסרט המאויר מ-1991, מה היה חשוב לך לשמור ומה לא בשמלת הנשף של בל?

"התלבושות של בל מבוססת ישירות על אלו של בל מהסרט המאויר, אז במובן מסוים, הצגנו פרשנות. בפעם הראשונה שבה הקהל רואה את בל בכפר היא לובשת שמלה כחולה שהיא מחווה לזאת שהיא לבשה בסרט המאויר, רק שעכשיו יש לה תחתונית, סינר, כיסים ומתניה (לא מחוך). לא רצינו שהיא תהיה נסיכה עדינה, אלא גיבורה אקטיבית, ולכן התלבושת שלה עוצבה עם כיסים בהם היא יכולה לשים ספרים ודברים אחרים שהיא צריכה. והיא גם נעלה מגפיים, לא נעליים עדינות, כך שהיא יכלה להסתובב בכפר. בל הזאת היא מאוד פרקטית. היא ממציאה שתמיד חושבת איך לשפר את הכפר.

גם גיבשנו מראה של תושבי מרכז צרפת אותה תקופה על בסיס סדרת תמונות שמצאנו במוזיאון האמנות של לוס-אנג'לס (LACMA)ושימש אותנו בסצנה ההמונית של הפתיחה שהפכה להיות איקונית וגם אחת האהובות עלי בסרט. השמלה הצהובה הייתה מראש אמורה להישאר צהובה. המטרה שלי הייתה פרשנות על הביגוד המקורי שמעניקה לו מרקם וברק. בסופו של דבר הסכמנו על שמלה פשוטה כי התנועה הייתה חשובה מאוד. יש בשמלה מטרים על מטרים שך משי אורגנזה, אבל המבנה בסך-הכל פשוט. מעוגל באופן כללי, מה שמדגיש את התנועה. ומפני שחש נקודה בסיפור שבה הארונית המדברת מתיזה על השמלה של בל זהב מתקרת חדר השינה שלה, הדפסנו גם עלה זהב על השמלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אריסטוקרט צרפתי מן המאה ה-18. דן סטיבנס בתפקיד הנסיך לפני הקללה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ל"חיה" הוכנו תלבושות פיזיות למרות שהיה דמות CGI/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנחנו קוראים בכל מיני מקומות שאמה ווטסון ובתו של דן סטיבנס היו מעורבות בעיצוב השמלה. כמה זה מדויק?

"למרבה הצער בתו של דן סטיבנס לא הייתה מעורבת ממש. מה שקרה היה שדן הביא אותה לסדנה ומדדנו אותה בלי להסביר לה מדוע. היא הייתה רק בת ארבע אז. אחר-כך הכנו לה גרסה קטנה של השמלה הצהובה מאות ובד ששימש לשמלה של אמה. וכשדן הביא אותה שוב, נתנו לה את השמלה. זה היה רגע מקסים".

החיה הוא למעשה CGI (דימוי שנוצר על-ידי מחשב) אבל עדיין הייתה צריכה ליצור תלבושת אמיתית גם עבורו. איך מעצבים ל-CGI?

"נכון. באמת עיצבנו את כל התלבושות של החיה שרואים בסרט. כשהתחלתי את העבודה על הסרט, החיה היה אמור להיווצר עם איפור, אבל עם הזמן הוחלט על שהוא יהיה ממוחשב. עד אותה נקודה, כבר עוצבו עבורו תלבושות והכנתן החלה. אבל העבודה לא הייתה לשווא מפני שבכל מקרה היה צורך בתלבושות פיזיות כבסיס לעבודת מחלקת האפקטים המיוחדים. ויכולנו לספק להם ביגוד ואביזרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גיבשנו מראה של תושבי מרכז צרפת אותה תקופה על בסיס סדרת תמונות שמצאנו במוזיאון האמנות של לוס-אנג'לס"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כפר במרכז צרפת באמצע המאה ה-18. אמה ווטסון וקווין קליין/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איור תלבושת בל נערת הכפר בשמלת כיסים ומגפיים/מערכת וואלה!, צילום מסך
"במהלך השנתיים האחרונות שמתי לב שיש יותר ויותר שמלות קוטור ושטיח אדום באותו גוון צהוב של השמלה של בל"

התלבושות בנשף הפתיחה (לפני הקללה. כשהחיה עוד היה נסיך) שונות לחלוטין מן התלבושות בנשף הסופי (עם בל. לאחר הסרת הקללה. כשהחיה שב להיות נסיך). מה למעשה היו השינויים?

"לפרולוג כשהוא עדיין נסיך, דן (סטיבנס) לובש ביגוד מטורף מהמאה ה-18 המכוסה בקריסטלי סוורובסקי. זהו רעיון שנלקח מן האמת ההיסטורית. הסתבר שאריסטוקרטים עשירים בצרפת אז לבשו מעילים מעוטרים באבנים מנצנצות ותכשיטים. סוורובסקי סיפקו לנו אלפי קריסטלים ואם תסתכלו לעומק תגלו שיש דוב, דרקון ואריה שנלקחו מסמל משפחתו של הנסיך ושולבו בחריזה. בנשף החגיגי של סוף הסרט יש שמחה גדולה ותנועה רבה. הוא מתקיים בטירה בצרפת ויש תחושה של קיץ לאחר חורף ממושך. זהו לחלוטין אירוע משמח. אז נראה נכון שהנסיך ילבש כחול כדי לאזן את השמלה הפרחונית של בל. זאת תמיד הייתה התכנית, אפילו לפני שהחלטנו להלביש את הקהל כול ובשחור ולבן, מה שהכריח את הצופים להתמקד בבל והנסיך אפילו יותר".

את חושבת שתלבושות הסרט יובילו לטרנדים חדשים בקרוב?

"אני לא חושבת שתהיה השפעה ישירה על האופנה. מה שמוזר הוא שבמהלך השנתיים האחרונות שמתי לב שיש יותר ויותר שמלות קוטור ושטיח אדום באותו גוון צהוב של השמלה של בל. אז או שזה גוון הרגע או שמעצבים ציפו לשובה של בל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully