וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוגמנית על אופיום?

פרסומת חדשה של איב סן לורן נפסלה בבריטניה בשל חשד להדמיה לשימוש בסמים. בפריז לא מבינים על מה הרעש ולמה לעזאזל האנגלים בלתי חושניים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בנקודה מסוימת היא "מזריקה" משהו לזרוע. השחקנית הצרפתייה מלאני תיירי בסרטון הפרסומת שנפסל לשידור בבריטניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז השקתו ב-1977, הבושם אופיום מבית איב סן לורן היה לאחד הניחוחות האיקוניים של תעשיית הבישום הצרפתית. פרסומות לבושם האוריינטלי נטו בדרך כלל להיות פרובוקטיביות, כמו למשל המודעה מסתיו 2000 שבה נראתה הדוגמנית הבריטית סופי דאהל שרועה על גבה ברגליים מפושקות, כשרק עקבי סטילטו לרגליה והיא אוחזת באחד משדיה. אבל סרטון הפרסומת האחרון לווריאציה החדשה של הבושם, בל ד'אופיום (Belle d’Opium), יצר מהומה רצינית במיוחד בבריטניה.

המועצת הבריטית לסטנדרטים בפרסום (ASA), הידועה, אגב, בקפדנות נוקשה, פסלה בשבוע שעבר לשידור את סרטון הפרסומת החדש לבושם, על רקע מה שתואר כ"הדמיה של שימוש בסמים". בסרטון נראית השחקנית הצרפתייה היפיפייה מלאני תיירי (29) מגלמת את 'בל', אישה הרוקדת ריקוד חושני על רקע מנגינת תופים. היא לובשת שמלה לבנה קיצית מבית האופנה הצרפתי ועונדת צמידי זהב ברוח האוריינטליזם של הבושם. בנקודה מסוימת, בערך 30 שניות לאחר תחילת הסרטון, היא "דוקרת" את זרועה הימנית באצבע ידה השמאלית, אקט שעשוי לרמוז על הזרקת סם. הבעיה של הבריטים הייתה ההתכתבות הישירה עם שמו של הבושם – אופיום, הידוע כסם ממכר המחליש את היכולת הפיזית להגיב לגירויים, וגם, באופן בעייתי, רמיזה על חושניות ואקזוטיקה שהושגו לאו דווקא בזכות התזה של בושם צרפתי איכותי, אלא יותר עקב "הזרקה" של חומר לא ממש חוקי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחלוקת עבר. סופי דאהל במודעת אופיום מ-2000/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הוטרדנו מהקשר שיוצר הסרטון בין אצבעה של בל לווריד בזרועה, שנראה כמו הדמיה של הזרקת אופיאטים אל תוך הגוף. הוטרדנו גם שבהמשך לסצנה הזו, בל נראתה נעה בסדרה של תנועות קצרות ומהירות כשלבסוף גופה של בל שרוע דומם על הרצפה, פעולה שהחשבנו כרמיזה לתוצאה של שימוש בסמים", נאמר בהודעה רשמית של המועצה הפוסלת.
.
אך לבית האופנה הצרפתי הסבר אחר כמובן. כוריאוגרף הפרסומת אכרם קאן, בריטי בן למשפחה שמוצאה מבנגלאדש (ומי שאחראי, בין היתר, לכוריאוגרפיה במופע Showgirl של קיילי מינו מ-2006) הסביר שהרמיזה, לכאורה, להזרקת הרואין למעשה "מייצגת את זרימת האנרגיה אל תוך גופה של בל, על מנת לייצג את הדרכים שהובילו לתשוקה ותאווה. ההתפתלות כתוצאה מכך היא סמל לתחושת החיים עלי אדמות".

השחקנית הצרפתייה מלאני תיירי בבכורת הסרט  The Princess Of Montpensier בפסטיבל קאן, מאי 2010. Pascal Le Segretain, GettyImages
מלאני תיירי ברגע פחות סנסואלי בפסטיבל קאן. מאי 2010/GettyImages, Pascal Le Segretain

מכל מקום באיב סן לורן החליטו לערוך מחדש את הסרטון המיועד לשידור בבריטניה, ולהסיר מתוכו את הסצינות הבעייתיות. בהודעה רשמית שפירסם בית האופנה הצרפתי נאמר: "חטיבת היופי של איב סן לורן מאוכזבת ש-ASA תמכה במספר המועט של תלונות נגד הפרסומת לבל ד'אופיום. לא הייתה כל כוונה לרמוז או להתייחס בדרך כלשהי לשימוש בסמים, אלא לקדם חושניות ואיכויות של פיתוי, הקיימים בבושם מאז שהושק לפני יותר מ-30 שנים. אך על פי כן, עם קבלת ההודעה על ההחלטה לפסול את הפרסומת, הוחלט באיב סן לורן, כמפרסמים אחראים, לערוך את התיקונים הנדרשים על מנת להימנע מכל פרשנות שגויה כלשהי".

האם היה מקום לפסול את סרטון הפרסומת?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully