וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי רוצה לחיות לנצח: קיץ 2012 של שמעון צרפתי

לירוי שופן

23.5.2012 / 13:43

שנתיים אחרי שהקים את הבוטיק המתוקשר והייחודי ל'אטרונג'ה, שמעון צרפתי חושף קולקציית ביכורים, שיוצרת קלאסיקות בדרכים חדשות ומתנגדת לגמרי לטרנדים חולפים

קולקציית קיץ 2012 של שימי צרפתי. נמרוד סונדרס
"טרנדים לא ממש מדברי אלי, בשום תחום של עיצוב". שמעון צרפתי קיץ 2012/נמרוד סונדרס

בעוד שבדרך כלל מעצבי אופנה משיקים קולקציות ראשונות, ורק לאחר מכן מעבים את ההיצע עם יבוא של פריטים משלימים, כאלה שהם לא מסוגלים לתת להם מענה, שמעון צרפתי (32) עשה את הדרך ההפוכה. לפני כשנתיים השיק בסמוך לגבול שכונת נווה צדק בתל אביב את הבוטיק ל'אטרונג'ה, שכבר מרגע פתיחתו הוכיח כי הוא ענף זר ומוזר בעץ האופנה המקומי. את החלל, שאפשר לראות בעיצובו מלא הדמיון גם קוויים תעשייתים מורגשים היטב, אכלסו קולקציות של מעצבים נסיוניים למדי, בוודאי ביחס לישראל. שמות כמו דמיר דומה או ריק אוונס – אם למנות את המוכרים שבהם – בטווח מחירים שאינו נופל מזה המוצע בכיכר המדינה או בחנויות של בתי אופנת על, הוכיחו כי בל'אטרונג'ה לא רק שיש אופנה שלא קיימת במקומות אחרים בארץ, אלא גם יצרו מרחב ספציפי של סגנון מתקדם, קונספטואלי ומעושן. אנשי האופנה הגבוהה, שאינם מסתפקים בחולצות לוגו תפלות, מצאו שם נחמה קטנה.

בתזמון מחושב עם חג השבועות, צרפתי משיק כעת קולקציית ביכורים ראשונה בעיצובו. "החלטתי לקרוא לה 'אורשינא', שזה שם עוף החול במיתולוגיה היהודית", אומר המעצב, שסיים לפני כארבע שנים את לימודי עיצוב האופנה בבית הספר מרנגוני במילאנו, ועבד תקופה בסטודיו של מעצב הקצה ג'וליאנו פוג'יווארה. "זה אמור לסמל על זמניות, דבר שממציא את עצמו מחדש לנצח. זוהי קולקציה שתישאר רלוונטית גם בעוד עשר שנים".

שרטוטי קולקציית קיץ 2012 של שימי צרפתי. נמרוד סונדרס
תפרים המתנגדים לחיתוך הקלאסי/נמרוד סונדרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציית קיץ. לגברים, עם התאמות אנדרוגיניות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעודה ניצבת באחת הפינות בבוטיק, הקולקציה המינימליסטית, החפה מקישוטים מיותרים, נבלעת כליל ברקע. אולי משום שהקולקציה מתחילה את דרכה בקיץ, היא מתבססת על פריטים המיועדים להתלבשות יומיומית, ולכן אין בה ז'קטים או חולצות מכופתרות מן המניין, אלא מכנסיים ארוכים ומחוספסים, עבים במקצת, וחולצות טי דקות, שמוגשים בצללית עקרונית של חלקים עליונים הדוקים, וחלקים תחתונים בעלי נפח מרומז.

החומרים מהם עשויה, בין היתר בדי ג'רסי מכותנה וסיבי פשתן, וקשת הצבעים הקודרת, הפורטת על שחורים ואפורים, עושים אותה לדיירת טבעית בבוטיק. ויותר מכך, מנעד הגזרות והגישה העיצובית, קושרים את האוסף החדש של צרפתי למסורת החותרת לקחת את אבני היסוד של האופנה המערבית ולסתת אותן בדרכים אחרות. כך, שלמראית עין הכול עשוי להיראות מוכר, אולם בתקריב ניכרת המניפולציה, כמו שמוכיחה חולצת טי חלקה בכחול צי, שבמקום תפרי צד מקובלים היא בנויה כספירלה.

המאפיין האחרון שזור בעקשנות לאורך כל היצירה, המיועדת לגברים אך מכילה התאמות אנדרוגיניות. חולצה טי דקה בשרוולים ארוכים, מגלה תחשיב טלאים, שבלבישה על הגוף יוצר משטחים שקופים-אטומים, וגם כיס קנגורו נסתר בחזיתה; מכנסיים העשויים פשתן שחור, הנעשים צרים לכיוון הקרסול, בתפר ישבן מעוגל וכמעט נעלם, המסתובב סביב הירך ופורע בצידיהם שני כיסים, כגרסה מעודנת למכנסי דגמ"ח. "זו בהחלט הכוונה", הוא מאשר את הכוונה שלא לשרטט שום תפר במקומו המתבקש. "זוהי דקונסטרוקציה של הבגד. לקחת צורות מוכרות, ולהרכיב אותן בדרך אחרת".

קולקציית קיץ 2012 של שימי צרפתי. נמרוד סונדרס
צווארון מורם, הממשיך את קו הכתף. קולקציית הביכורים של שמעון צרפתי/נמרוד סונדרס

"הגעתי ממילאנו והייתי בשוק", הוא עונה לשאלה מדוע נדרשו שנתיים מרגע הקמת החנות ועד יצירתם של בגדים בעיצובו. "הדברים כאן מתנהלים אחרת. תהליך העבודה הוא אחר, וגם זמינות החומרים". לדבריו, נדרש לו זמן רב עד שמצא מתפרה מקומית שתסכים לקחת על עצמה את הגזרות המורכבות, ושמסוגלת ליצור את אותם תפרי חיבור שטוחים, המשסעים רבים מהפריטים.

על אף שצפויים בקרוב להצטרף גם פריטים עשויים עור, אהבה נצחית של צרפתי, כמו למשל חולצה מכופתרת ושלל ז'קטים בשרוולים הדוקים, העובדה שהקולקציה מוצגת בסביבה שיש בה עיצובים מרחיקי לכת של אחרים, פוגעת בה במידה מסוימת. היא מצטיירת כחדשנית פחות, ומרשימה פחות מסך כל השכלולים הטמונים בה, בייחוד משום שהיא משתדלת השתדלות יתרה להשתלב בסגנון הקיים במקום, ולא להתרחק ממנו מעט. מכנסיים העשויים כותנה עבה בשחור או גוון אבק, שיש להם מתפר נפח מתחת לקו החגורה, כמו גם מכנסי פשתן אפורים, שייחודם נעוץ בחגורת קרסים קטנה השזורה במכפלתם, חושפים את חרב הפיפיות המגולמת בשאיפה של צרפתי ובקלאסיקות בכלל – מצד אחד, הם אכן ישרדו לנצח; מנגד, יוותרו מתחת לרדאר.

"טרנדים לא ממש מדברי אלי, בשום תחום של עיצוב", מסביר מדוע הוא מסרב לאמץ כל סממן רגעי, למרות שהוא קושר עצמו, לפחות אסוציאטיבית, למעצבים אחרים בעלי כתב יד מובחן מאוד, כמו דומה ואוונס. זוהי כוונה מובנת, בעיקר בזמן בו אופנה מחפשת עוגנים לאותנטיות. עם זאת, השאלה היחידה שעוד נותרת פתוחה, ובוודאי תיענה בהמשך היא – איך מתחילים מגמה משל עצמך?

שמעון צרפתי בבוטיק ל'אטרונג'ה. לילינבלום 3, תל אביב
טווח מחירים: 390 – 1,250 שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
קולקציית קיץ 2012 של שימי צרפתי. נמרוד סונדרס
פאנל קרפ כותנה על חולצה נטולת תפר כתף/נמרוד סונדרס
קולקציית קיץ 2012 של שימי צרפתי. נמרוד סונדרס
קשת צבעים קודרים. קיץ 2012 של שמעון צרפתי/נמרוד סונדרס
שרטוטי קולקציית קיץ 2012 של שימי צרפתי. נמרוד סונדרס
מתוך חדר העבודה/נמרוד סונדרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
קולקציית קיץ 2012 של שימי צרפתי. נמרוד סונדרס
שמעון צרפתי/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully