וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסי האמי: הפנטזיה הדיחה את מד מן

22.9.2012 / 11:46

המועמדים לפרס עיצוב התלבושות בטקס האמי כוללים את ההפקות המפוארות ביותר של השנים האחרונות, מהדרמה דאונטון אבי ועד משחקי הכס. למי מגיע לזכות ולמה מד מן לא ברשימה?

מועמדי פרסי האמי, שיתקיימו ביום ראשון הקרוב (23 בספטמבר), כוללים כמובן גם את רשימת המצטיינים בקטגוריית התלבושות המצטיינות (Outstanding costumes in a series). באופן מסורתי ובדומה לאוסקר, מתוך חמש הסדרות המועמדות השנה, שלוש הן סדרות תקופתיות ושתיים הן סדרות פנטזיה.

מעניין לגלות כי דווקא מד מן, סדרת הלהיט של AMC, אשר לה נוכחות גבוהה בטקס השנה, כלל לא מועמדת בנושא עיצוב התלבושות. מתוך 17 המועמדויות השנה לסדרה (כולל לסדרת הדרמה הטובה ביותר, השחקן והשחקנית הראשית, שחקני המשנה, שחקנים אורחים, הבימוי והכתיבה), מלבישת הסדרה ג'ני בריינט לא זכתה הפעם להכרה עבור עבודתה המהוקצעת, לאחר שזכתה במועמדות ברציפות מאז 2008. שמלת ה"זו-ביזו" (Zou Bisou) המפורסמת שלבשה ג'סיקה פארה (מייגן) בפרק הראשון ככל הנראה לא הספיקה.

ייתכן שהסיבה להיעדרה של מד מן, מהמשפיעות הגדולות על האופנה ומעצבי האופנה בשנים האחרונות, קשורה לעובדה הפשוטה ששאר הסדרות המועמדות בקטגוריה מרשימות יותר, או שפשוט הבשורה האופנתית המגולמת בסדרה מיצתה את עצמה.

כך או אחרת, הרשימה השנה מעניינת ומכובדת - אימפריית הפשע, הבורג'ס, אחוזת דאונטון, משחקי הכס, ועד עצם היום הזה. מה יש לכל אחת מהסדרות להציע בתחום האופנה, ולמה מגיע לה לזכות בפרס הגדול הפעם?

אימפריית הפשע

אימפריית הפשע, עונה 2 (2012). imdb
כמו קולנוע עתיר תקציב. אימפריית הפשע/imdb
אימפריית הפשע 2. yes
באי בתי הזונות של שיקגו ומועדוני טיילת אטלנטיק סיטי מעולם לא היו מסוגננים כל כך. אימפריית הפשע/yes

בדומה לעונתה הראשונה, גם עונתה השנייה של אימפריית הפשע, סדרת HBO העוסקת בפשיעה באזור ניו יורק, ניו ג'רזי ושיקגו בתקופת היובש של המאה הקודמת, גדושה בגנגסטרים, זונות, נערות מקהלה, שוטרים ופוליטיקאים מושחתים ומקפידה על דיוק היסטורי באמצעות ביגוד מלא השראה המשלב פריטי וינטג' ופריטים שהוזמנו במיוחד.

לא קשה להבחין שכל תלבושת נעשית תוך הקפדה על פרטים עד לדרגה שנראית לרוב רק בקולנוע עתיר תקציב. בדומה לעונה הראשונה, גם הפעם הושם דגש על ביגוד הגברים. כידוע, באותה תקופה סוערת הגברים היו סוג של טווסים. עם חליפות שלושה חלקים, פפיונים, פרחים בדש הבגד, נעליים מבריקות (לפעמים בשני גוונים), חלוקי קטיפה ושיער מבריק משוך לאחור, צמד מעצבי הסדרה, ג'ון דון וליסה פדובאני, הצליחו לבטא את הראוותנות היטב. פעמים רבות הם לא חששו להפתיע עם אלמנטים הנחשבים נשיים כמו גנדרנות בדמות ריבוי אקססוריז והעדפת גווני תכלת, בז', אפור וחום בהירים וגוונים עזים כמו אדום-יין וירוק-יער.

גם באי בתי הזונות של שיקגו ומועדוני טיילת אטלנטיק סיטי מעולם לא היו מסוגננים וצבעוניים כל כך. הנשים בשמלות שנות העשרים נטולות כל מחוך ועם אפליקציות מנצנצות, תחתוניות משי ותחרה, כובעי אוברסייז, שרשראות פנינים ועקבים בגובה בינוני, לא נשארות מאחור. ללא ספק, לאופנת הנשים באימפריית הפשע מקום של כבוד בטרנד 'נערת הזיגפריד' הנוכחי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הבורג'ס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גברות תמימות לכאורה בשמלות קטיפה עמוקות מחשוף וגברים לוחמניים בז'קטים קצרים ובמעילי עור קצרים ומכנסי סקיני. הבורג'ס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם מקפיאים את התמונה, מתקבל ציור רנסנסי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבורג'ס, שעונתה השנייה משודרת בימים אלו בהוט, מתרחשת על רקע איטליה הרנסנסית, תקופה בה אצולת רומא נודעה בשחיתויות, אינטריגות, סנסואליות ורצחנות חסרת רסן. היא עוסקת במשפחת בורג'ה, משפחת האפיפיור אלכסנדר השישי.

המשפחה, שמוצאה בספרד, נודעה ביחסים פנים-משפחתיים טעונים, אך בעיקר בהתנהלות פושעת כל הדרך אל הכס הקדוש, שבעקבות הזכייה בו כונתה 'משפחת הפשע הראשונה של איטליה'.

גבריאלה פשוצ'י ואוליביה פזאטי, מלבישות הסדרה, זכו בשנה שעברה בקטגוריית ההלבשה על העונה הראשונה של הבורג'ס. פשוצ'י, מן המלבישות הוותיקות בקולנוע ובטלוויזיה היום, זכתה ב-1993 באוסקר עבור ההלבשה בסרטו של מרטין סקורסזה 'עידן התמימות' (1993) והייתה מועמדת לפרס עבור 'הברון מינכאוזן' (1988) ו'צ'רלי בממלכת השוקולד' (2005). אין מן הנמנע שהשתיים יזכו גם השנה, לאור התלבושות עוצרות הנשימה גם בעונתה השנייה של הסדרה; גברות תמימות לכאורה בשמלות קטיפה צמודות מותן, תפוחות שרוולים ועמוקות מחשוף, ומנגד, גברים לוחמניים בז'קטים עד המותן עשויים עור מחוספס ומכנסי סקיני, שחרבות מאורכות צמודות אליהם, נראים כאילו התעוררו לחיים מתוך ציורי גדולי הרנסנס. סך כל התלבושות שעיצבו השתיים בסדרה עומד על כ-3,000, כולל אלו של חיילים, כמרים, משרתים, טבחים, הולכים ושבים ברחובות ערי איטליה, ניצבים, כפילים, וכמובן של הדמויות הראשיות.

מקורות ההשראה לביגוד ולאקססוריז היו עבודות של ציירים רבים שמצויים היום במוזיאונים שונים בעולם אך הגישה אליהם אפשרית ברשת. חלק גדול מתלבושות הפולחן הדתי-קתולי הושאלו מסדנאות ברומא שתופרות ביגוד לתושבי הוותיקן, ביגוד שלא ממש השתנה בחמש מאות השנים האחרונות. אבל כמו במרבית הדרמות התקופתיות, גם בבורג'ס היה צורך בהתאמת הביגוד לצורכי העלילה, מה שאמר תיקונים והתאמות, יישון וצביעה. אלה תהליכים שלקחו שבועות. כל צוות השחקנים, כולל הגברים, נאלצו להתרגל למשקלן הרב של תלבושות רנסנסיות. הרבה שכבות של קטיפה, טפטה, עור, צמר וכותנה צפופה. העובדה שצילומי העונה השנייה נערכו בקיץ, כמובן לא ממש סייעה. ג'רמי איירונס, המגלם בכשרון רב את האפפיור רודריגו בורג'ה ונראה משכנע במיוחד עם גלימות הכמורה הבכירה או בחלוקי בית (שהוא לובש רק לעיני המאהבת שלו), סיכם את הדברים בראיון לאתר 'דדליין הוליווד': "זה מפואר, אני מתכוון באמת מפואר מאוד. ואפשר להקפיא את התמונה והנה לפניכם ציור אחר ציור אחר ציור".

דאונטון אבי

דאונטון אבי, עונה 2 (2012). imdb
העונה השנייה משקפת את הצניעות היחסית של מלחמת העולם השנייה. דאונטון אבי/imdb
דאונטון אבי, עונה 2 (2011). imdb
הגברות עדיין לובשות ביגוד ישן שכאילו נלקח מן המזוודות הטבועות של נוסעות המחלקה הראשונה של הטיטניק, אך מעט מאוד/imdb

בעונתה השנייה של 'דאנטון אבי', סדרת הדרמה התקופתית-משפחתית אשר סיפורה מתרחש על רקע הגבעות הירוקות וחדרי ההסבה הפוטוגניים של אחוזת דאונטון בשנות מלחמת העולם הראשונה, בולט שינוי מרכזי בכל הקשור לאופנה. בניגוד לאופנת הזוהרת והעשירה של ימי אדווארד השביעי בעונה הקודמת, הפעם ביגוד של הרוזן והרוזנת גרנת'האם, בנותיהם מרי, אדית וסיביל, וצוות משרתיהם משקף בדיוק מרשים את הצניעות היחסית של שנות המלחמה, כמו גם את הסגנון החדש הצפוי להגיע לאחר המלחמה. סגנון, המשאיר מאחור את הסדר הישן של עידן האימפריות והמעמדות.

כך למשל, חצאיות החלו להיות רגועות ופשוטות יותר, עם פחות קונסטרוקציה ויותר פרקטיקה. הצבעים באופן כללי, נעשו קודרים יותר. עם זאת, הגברות עדיין לובשות שמלות משי ושיפון משולבות תחרה ומשתמשות בכפפות מרפק לבנות בערבים - ביגוד ישן מן העולם של טרם המלחמה, שכאילו נלקח מן המזוודות הטבועות של נוסעות המחלקה הראשונה של הטיטניק. אך הביגוד הזוהר הזה הולך ונעשה לא רלוונטי. זוהי גם הסיבה שהאחיות קרולי, מהדמויות הראשיות בסדרה, לובשות רק מעט שמלות כאלו. אגב, בעונה השלישית של הסדרה מחוכים ייעלמו ונשות האחוזה יתלבשו בהשראת הקולנוע האילם של שנות העשרים - אופנה נוחה וליברלית יותר, ובעיקר ידידותית לנשים. יש למה לצפות וככל הנראה למלבישת הסדרה, סוזנה בקסטון, צפוי להיות הרבה יותר כיף.

משחקי הכס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המלבישה נצמדה למתואר במקור הספרותי. משחקי הכס/מערכת וואלה!, צילום מסך
משחקי הכס, עונה 2 (2012). imdb
צוות ההלבשה השקיע מאמץ רב ביישון וקבלת אפקט בלאי לכלל הביגוד, כולל שמלות הגברות/imdb
משחקי הכס, עונה 2 (2012). imdb
בהשפעת המלכה. סנסה אימצה את סגנון המלכה/imdb

ההלבשה בפנטזיה היסטורית היא אף פעם לא פשוטה. מהו מקור ההשראה ליבשת ווסטרוז שמעולם לא התקיימה באמת? במקרה של משחקי הכס, המלבישה מישל קלפטון, שהייתה מועמדת לפרס גם בשנה שעברה, נצמדה למתואר במקור הספרותי, כשהתפירה נעשית בהתאם לרישומיה. מאחר ומדובר בסיפור מורכב, רב דמויות ועלילות משנה, הוחלט כי הביגוד יאפיין כל אחת מן הקבוצות הפועלות. צבע, גזרה וסגנון כללי הם בעלי משמעות ומשמשים אינדיקציה לשיוכה הקבוצתי של כל דמות, כשמציאות הביגוד מבוססת על הארץ, האקלים ומקורות המזון. בקיצור, מלאכת מחשבת של ממש.

כך לדוגמא, כל אנשי ווינטרפל בצפון הקר לובשים עורות בעלי חיים, כשההשראה הייתה שבטים אינואיטים וטיבטים קדומים; תושבי איי הברזל החשופים לרוח, כמו משפחת גרייג'וי, מתהדרים בביגוד העשוי בד כבד, ארוג בצפיפות, שנאטם בשמן דגים כנגד הרוח.

בגדי הדמויות גם מצביעים על מקומן של דמויות מסוימות בנקודה כזאת או אחרת בסיפור. כשנתקלים לראשונה בסנסה סטארק היא לבושה בסגנון משפחתה, שהוא טוב למדי, אך גם מרושל ונראה כאילו נתפר בבית. ככל שהיא שוהה יותר במעלה המלך (הבירה הרשמית), היא מושפעת מלבוש המלכה סרסי, אך לאחר ההוצאה להורג של אביה וההתוודעות לאופיו האמיתי של הנסיך ג'ופרי, היא שבה בהדרגה לסגנון החופשי יותר והבלתי רשמי של משפחתה.

בהקשר זה, מעניין גם לציין את מסעו האופנתי של 'ליטל פינגר', שהחל כאיש חצר מאורגן עם אדרת כהה ושרשרת, אך פתאום, עם הגילוי שמדובר בסרסור, תלבושותיו נעשו פחות רשמיות ויותר עשירות וצבעוניות. עם זאת, בשום נקודה הביגוד לא נראה ככזה שנתפר הרגע או הושאל ממחסן תחפושות. קלפטון וצוותה השקיעו מאמץ רב וזמן ממוצע של כשבועיים על יישון וקבלת אפקט בלאי לכלל הביגוד, כולל שמלות של גברות החצר. מסתבר, שתפירת טלאים והתזת בוץ ליצירת רושם של ביגוד ישן פשוט כבר לא מספיקים בעידן שידורי ה-HD.

אגב השפעתה של הטלוויזיה על האופנה, המותג הניו יורקי הלמוט לאנג, שנודע במסורת עיצובים המינימליסטיים ודה-קונסטרוקטיביים שלו, הציג בפברואר השנה קולקצייה גדושת עור ופרווה, בדומה לביגוד הסדרה. צמד המנהלים הקריאטיבים של הלמוט לאנג, ניקול ומייקל קולובוס, סיפרו אז ללוס אנג'לס טיימס כי הסדרה הייתה השראה ישירה עבורם.

עד עצם היום הזה

ג'יניפר גודווין בסדרה Unce Upon A Time (2012). imdb
מימד רומנטי ורך משולב עם מודרניזם. שלגיה ב- Once Upon A Time/imdb
ג'יניפר גודווין בסדרה Once Upon A Time (2012), עונה 1. imdb
לא שלגיה האיקונית של דיסני. שלגיה בבגדי צייד ב- Once Upon A Time/imdb

סדרת הדרמה והפנטזיה האמריקאית 'עד עצם היום הזה' מבוססת על התיאוריה שקיים עולם מקביל בו חיים להם גיבורי אגדות קלאסיות; עולם שיש לו קשר מסוים לעולמנו, מה שאומר שהדברים הרבה יותר מורכבים מן האגדות המוכרות לנו.

מתברר, שהטוויסט הבסיסי הזה מתבטא גם בעיצוב התלבושות, ובמיוחד באלו של הגיבורה הראשית - שלגיה. אין פה נסיכה בשמלות איקוניות בנוסח דיסני. במקום זאת, הוחלט ששלגיה הפעם תהייה סוג של ילדת טבע באופנת בוהו-שיק. בעוד שאין פה כאמור כל תזכורת לדמות המצויירת של דיסני, כן ישנה השראה מציורי ג'ון ווטרהאוס, צייר אמריקאי מאחוות הפרה-רפאליטים (קבוצת אמנים שהוקמה באמצע המאה התשע עשרה במטרה לשנות את שדה האמנות על ידי דחיית הגישות שהיו מקובלות בזמנו), כמו "העלמה משאלוט" (1888).

על ידי האופנה בסדרה מצטיירת שלגיה שהיא לא תמימת פנים ואין לה הבעת תדהמה בתספורת קצרה ומסודרת של תלמידת בית ספר פרטי; אלא נסיכה מתוחכמת שראתה דבר אחד או שניים בחייה וששיערה פרוע רוב הזמן.

הדיסוננס המכוון שנוצר בצופים בכל הנוגע לדמותה מתחדד בנקודה מסוימת, כשהיא לובשת ביגוד גברי ועוד כזה המזכיר צייד מן האגדות. עם זאת, המימד הרומנטי והרך בדמותה נשמר באמצעות ביגוד לבן בעיקר. אדווארדו קסטרו, שהיה מועמד לאמי בעבר עבור עיצוב התלבושות לבטי המכוערת (2006) ואלביס (2005), אמר לאתר הטלוויזיה זאפ-טו-איט שהוא ביסס את עיצוב תלבושות הסדרה על קלאסיקה בשילוב האלמנטים המודרניסטים והאוונגרדיים של אלכסנדר מקווין.

מי הזוכה שלכם? הצביעו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully