וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחיל בחיסכון, נגמר באקו-שיק

אדר ריכטר

22.11.2006 / 7:07

בנהריה, עיר מגוריה, התיקים הממוחזרים של נטע לידור לא זוכים להצלחה גדולה. בסינגפור לעומת זאת, הסיפור כבר אחר

אלת המזל מתדפקת על דלתה של נטע לידור בת ה-27. מה זה מתדפקת, מתפוצצת על המשקופים. אבל לידור, מעצבת תיקים, לא ממהרת לפתוח. היא עושה הכל בקצב שלה. פרוייקט הגמר שלה, בויצ"ו חיפה לפני 4 שנים, גרם לסינגפורים להתעניין בסבתא הבולגריה שלה. כרטיס טיסה למזרח היא קיבלה ממארגני תערוכה אקולוגית בסינגפור - אבל החליטה להישאר בארץ.

פרוייקט הגמר שלה כלל פריטי לבוש ואקססוריז שלידור מיחזרה מאריזות של אבקות כביסה, משפופרות של משחות שיניים וממארזים של מים מינרלים. המניע היתה מתן תשובה אמנותית למיתון במשק. "זה התחיל כאמצעי לחיסכון והפך לאקולוגי" מספרת לידור "את האריזות קניתי לבד, ועד היום יש לי בבית ערימות של אבקת כביסה וקופסאות אפונה מלפני שלוש שנים. בהתחלה רוקנתי משחות שיניים לתוך צנצנות, כדי להשתמש בהן, אבל מהר מאוד זה הגעיל אותי, כבר לא יכולתי וזרקתי את זה. ההשקעה הכספית היתה מטורפת".

לכל בגד יש קשר לאריזה, ממנה הוא עשוי - יש מעיל מחבק מאריזות "סנפרוסט" של אפונה קפואה, שנשלפה מהתרמילים ההדוקים שלה, ביקיני מאריזות חלב "תנובה", חליפה משקיות אבקת כביסה של "טייד", מטריה מאריזות של "מי עדן" ותיק רחצה משפופרות ממוחזרות של משחת שיניים.

אבקות חלב סינגפוריות

במקביל לתכנון פרוייקט הגמר, החלה לידור לעצב תיקי סקאי, כשהיא משלבת בהם צילומים ישנים. "על התיקים אני משלבת תמונות, שהן חלק מאוספים של שתי הסבתות שלי: סופי הבולגריה ואלה הפולניה. אלה תרמה תמונות של פרוסומות שאספה במשך השנים ממגזינים ישנים, וסופי הביאה תמונות מהחיים. את התמונות אני סורקת, מדפיסה ומשלבת בסקאי".

סבתא סופי מככבת על התיקים בתמונות מימיה כבלרינה. אחותה, לילי, תרמה תמונות שחור-לבן מהזמנים בהם קרעה את הגלובוס בטיולי קרוואנים.

"סבתא אלה היא מוזיאון הפולניות. כל הבוידעם הוא הבית שלה – ראש של צבי, גובלנים, חרסינות. הסבתות הן ההשראה שלי. כל אחת בדרכה: סופי היא ההווה ואלה היא העבר".

ההתעניינות מהמזרח הרחוק הגיעה עם רינה רווה, אמנית בעלת גלריה בסינגפור, שביקרה בארץ בחודש שעבר ונתקלה אקראית בתיקים של לידור, במהלך שיטוט בחנויות. שיטוט נוסף של נווה בגוגל, העלה את פרויקט הסיום של לידור, מה שהביא את הבגדים הממוחזרים לתערוכה באקו-פרודקט - תערוכת אקולוגיה, שהוצגה בבית ספר לעיצוב בסינגפור, שהוא מעין מקבילה סינגפורית לשנקר.

"מטרת הפרויקט היתה לעשות משהו ציני על גבול הבדיחה, והסינגפורים לקחו את זה ברצינות". מספרת לידור "דווקא האקולוגיה לא היתה המטרה שלי בחיים, אבל חיסכון כן, אבל זה כבר בקטע פולני. הבגדים שלי הוצגו בתצוגת אופנה ע"י דוגמניות סינגפוריות, שלבשו את הבגדים. מצאתי את עצמי ממשיכה היום את אותו פרויקט גמר מלפני 4 שנים, עם טעם קצת אחר של אריזות מוצרים מקבילים מסינגפור, כמו אבקות חלב סינגפוריות.

ביקשו ממני לבוא להרצות על פרוייקט הגמר, במסגרת התערוכה. קיבלתי כרטיס ולא נסעתי, כי יש לי פחד מטיסות, שמתגבר כשאני טסה לבד. זה מדהים שהנושא של פרויקט הגמר עדיין אקטואלי. עכשיו התיקים נמכרים בסינגפור ובארה"ב ובקרוב אני נוסעת לבדוק נקודות מכירה בלונדון".

מכיוון שבמקביל לתערוכה בסינגפור הוצג הפרויקט בתערוכה של ויצו בקנדה, נאלצה לידור ליצור פרוייקט נוסף מהתחלה. אבל הפעם זה כבר היה קצת יותר קל: "היה לי חודש להכין הכל לקראת התערוכה בסינגפור. הפעם כבר הייתי יותר מתוחכמת וביקשתי מהחברות המייצרות, שישלחו לי את האריזות. כולן שמחו לשתף פעולה".

סינגפור כן, נהריה לא

את התיקים תופרת לידור בנהריה, מקום מגוריה: "יש לי כמה תופרות. אני גוזרת את התיקים והן מחברות אותם". התיקים לא נמכרים בהצלחה גדולה בנהריה. "יש פה טעם אחר" לידור מסבירה " הדברים מגיעים לפה יותר מאוחר. עוד שנה שנתיים – אולי יאהבו אותם. למרות שיש פה מודעות שגדלה לבגדי מעצבים, אני עדיין לא רואה כאלה. יש באיזר צמיחה של הקטע הקולינרי ושל מקומות בילוי באזור, ואולי עכשיו אנשים יצטרכו לצאת ולהתלבש טוב".

מחירים: 95-160 ש"ח.
את התיקים אפשר להשיג בבוטיק המעצבים בדיזינגוף סנטר, יום ה' 16:00-21:00, יום ו' בין 10:00-16:00; מרכז ויצמן בתל אביב בימי ב', ה' 9:00-19:00, ו' 9:00-15:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully