וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות האישה המושלמת

ענת אור

3.12.2006 / 11:37

איך להחזיק את הבטן בזמן כביסה וריח הפה האידאלי. "היי יפה" הצגה נשית המבוססת על מדריכי יופי ישנים, בצוותא

"בשעת עבודה גופנית קשה – כמו למשל בשעת כביסה גדולה – יש לתמוך את הבטן במחוך או חגורת גומי. אפילו נשים בעלות גזרה טובה מבליטות כרסן כשהן מרימות משא כבד".

הציטוט הזה לקוח מהספר "יופייך בידייך", מדריך יופי משנת 1958 שתורגם ו"הותאם לתנאי הארץ" מגרמנית. בשפת המקור הוא "זכה תוך שנה וחצי ל- 13 מהדורות בתפוצה עצומה של 210,000 אכסמפלרים".

"כביסה גדולה" היא כבר לא עבודה גופנית קשה, אבל הקונספט לפיו אשה צריכה לחשוב מראש על איך היא נראית בכל סיטואציה לא עברה כלל מן העולם.

קטעים מתוך "יופייך בידייך" ומתוך מדריך נוסף שעזר לנשים ללמוד איך להיות "גם יפה וגם אופה" מקבלים חיים חדשים בימים אלה בהצגה הנושאת את שם המדריך "היי יפה". שלוש שחקניות כובשות מציגות בסגנון של קברט מוזיקלי קטעים מתוך שני הספרים, ככתבם וכלשונם. את הפרשנות, החיבור לימינו אנו, ומודעות פמיניסטית או שוביניסטית מותירה ההצגה לצופיה. ואכן, ההצגה כשלעצמה היא פאן טהור: שמחה, מצחיקה ומהנה, ואולי דווקא בגלל זה האסימונים נופלים ברעש מצלצל במיוחד בדרך הביתה.

ג'לי אדום מהדודה מאמריקה

האנדרסטייטמנט בא לידי ביטוי בבימוי מבריק, כמו למשל בסצינה שאחרי זו שבא השחקניות מחלקות לקהל, כמארחות מושלמות, קעריות ובהן ג'לי אדום. הקטע, שמוצג על הבמה בעוד הקהל מנשנש את הג'לי, עוסק ב"צרה החודשית" "היתה מישהי שממש התחלחלה" אומרת השחקנית שמציגה את הקטע, שמסביר, בין השאר, שאין מניעה להתרחץ בזמן "שהדודה מאמריקה באה לבקר" (ככה קראו לזה פעם) ושזה אפילו רצוי.

"היי יפה", המוצגת בצוותא, התחילה מעבודת הגמר
של נתלי פיינשטיין במסלול שחקן-יוצר באוניברסיטת תל אביב. פיינשטיין צרפה אליה את שיר גולדברג, הבמאית, שהזמינה את השחקנית אפרת קרמזין, שהביאה את המוזיקאית אדי זיסמן. ויחד עם השחקנית קארין טפר-בר זאב (שהתחלפה בהמשך בשרון רושינק), כולן בוגרות הפקולטה לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב, הן ישבו עם שני מדריכי היופי משנות החמישים, שנמצאים אצל נתלי כבר כמה שנים טובות, ושהפכו אותה לפריקית של שנות החמישים ויצרו את ההצגה.

"נפגשנו כדי לעשות חזרות וזה גלש לשיחת בנות" מתארת פיינשטיין את התהליך. "בהתחלה נורא צחקנו ממה שכתוב בספרים האלה אבל אחר כך גילינו שכל אחת הלכה הביתה ואמרה אולי יש בזה משהו".

הפקולטה, שאהבה מאוד את הפרויקט, שלחה אותן לפסטיבל תיאטרון סטודנטים בצ'כיה, שם הוא זכה בפרס הטקסט המקורי הטוב ביותר, על אף שההצגה שוחקה בעברית. "זו היתה אחת ההופעות הטובות שלנו, החזירו אותנו לשש השתחוויות. הקהל היה מכל העולם והם צחקו מהכל, אבל רק את הקטע על המחזור עשיתי באנגלית". מספרת פיינשטיין.

לאחר מכן התקבלה "היי יפה" לפרויקט זירת הפסטיבל בפסטיבל ישראל וגם זכתה בשלוש מלגות. כיום היא מוצגת בצוותא וזוכה להצלחה גדולה.

איך תתנהגי כשאת לבד

מופרכות ככל שתשמענה, העצות במדריכי היופי הישנים פורטות חזק על הצורך של כולנו ללמוד איך להיות האשה המושלמת. לרגעים בהצגה נדמה שאולי הדבר המטורף הזה הוא יותר הגיוני ממה שקורה עכשיו, אז לפחות הכל היה ברור ומסודר.

כיום, הדרישות מנשים לא השתנו רק שאין ספר מסודר שילמד אותנו את החוקים. נכון שגם היום יש עיתוני נשים, שממלאים את התפקיד ונותנים עצות דומות, אבל מדריכי היופי של שנות החמישים לא השאירו ולו פינה אחת אפלה, מריח הפה ועד איך להתנהג כשאת לבדך בבית, באיזו שעה לקום ומה לעשות בכל שנייה משעות היום. השפה של שנות החמישים משעשעת אבל כיוון שהגדרות תפקידיה של האשה השתנו בעיקר רק למראית עין יש איזו נחמה בספר הוראות כל כך מפורט, שאם רק תמלאי אחר כל הכתוב בו תדעי שאת אשה מושלמת ותוכלי להיות רגועה. "הגישי שש מנות ולעולם לא יהיו שום טענות" כמו שאומרת ההצגה.

ההצגות הבאות יתקיימו ב- 13.12 וב- 21.12.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully