וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נישאת על כנפי עטלף

ענת אור

11.1.2007 / 7:32

מחר תפתח החנות של מאיה בש, בוגרת שנקר. הסגנון הנועז-מרומז והנגיעות המרתקות השאובות מהמסורת הסובייטית, מצדיקים ביקור

הגלויות, שאספתי בשוק המעצבים שבחורף הקודם, הן שעזרו לי לגלות למי שייכת החנות החדשה, שעוד לא נושאת שלט, שברחוב ברזילי. כשהגעתי לראיין ולהכיר את מאיה בש, היא סיפרה לי שממש לפני שבאתי הודיעו לה שהקטלוג הקודם שלה, שצילמה מאשה רובינא ואיירה אנה לוק, נבחר לאירוע החשוב ביותר של קהילת המעצבים "Designed in Israel 07", שיתקיים בתאריכים 11-26 בינואר בתחנת הכוח רדינג, ויציג את הישגי העיצוב הישראלי.

בש, בוגרת מחזור 2004 של שנקר, שייכת לדור שעבורו פתיחת חנות תוך שנתיים מתום הלימודים היא מעשה מובן מאליו, שלא נחשב לקפיצת מדרגה מהירה במיוחד.

"אחרי תשעה חודשים מסיום הלימודים עשיתי את החולצה הראשונה למכירה, דגם שמלווה אותי עד היום" היא מספרת. בזמן הלימודים ואחריהם היא עבדה בחנות של רוני בר, אין לדעת אם היא הושפעה ממנה או שמלכתחילה היה ביניהן חיבור בזכות ראש עיצובי דומה. בר מוכרת את עיצוביה של בש בחנותה, כמעצבת אורחת יחידה.

היציאה מהבית

במשך שנה וחצי בש עבדה מהבית ומכרה לחנויות מעצבים שונות, בהן: עלמה, שיין, מסריק 17 וכתומנטה, והשתתפה פעמיים בשוק המעצבים. מאגר לקוחות מתגבש, היקף עבודה שהתחיל לחנוק את הבית וזוגיות שהתמסדה לפני כשלושה חודשים הביאו אותה לפתיחת חנות- סטודיו משלה. ביום שישי הקרוב ה- 12.1 ייערכו ייערכו פתיחה חגיגית, קוקטייל ומכירה מיוחדת.

לקטלוג החורף הנוכחי בש החליטה לצלם את הבגדים, (שלא כמו בקטלוג הקודם אז הפכו הצילומים לאיורים), אבל עבודתה של המאיירת נמצאת בצד השני של הגלויות המרכיבות את הקטלוג, ואימאג' אחד ממנו אפילו מצויר על קיר בחנות. הקטלוג, שכמוהו היו מאחלים לעצמם גם בתי אופנה ומעצבים ותיקים, הוא תוצר של העובדה שיש לבש חברות מוכשרות במיוחד, ביניהן ויקה המצולמת (שהיא בת 22 ואמא לתינוקת).

מנובוסיבירסק לכפר סבא

המאיירת והמעצבת הגראפית אנה לוק עובדת עם בש מההתחלה, וכל פרט בשני הקטלוגים תוכנן על ידי שתיהן יחד. את הקטלוג החדש צילמה ליה צ'סנוקוב (ליקה). "כל אחת מביאה את הדבר שלה מתחומים שונים, הקטלוג הוא פרויקט שפשוט מעניין ומסקרן אותנו" היא מתארת את העבודה המשותפת.

הצוות שכולל את מאיה, דימה, אנה, ליקה, ויקה ומאשה הוא דוגמה לרוח המיוחדת שהביאה איתה העלייה מברית המועצות. ההקפדה, הדיסיפלינה ובמיוחד האיורים המכושפים השואבים מהקלאסיקה מרגישים כמו משהו שהוא לא מפה, במובן הטוב של המילה.

בש עלתה מרוסיה בשנת 1991 בגיל 12, שהוא גיל קשה להגירה באופן מיוחד - נקודת מפנה שאת עקבותיה אפשר אולי לראות בעיצוב שלה. משפחתה חייתה בנובוסיבירסק, שהיא עיר אקדמאית ובארץ, השתקעה בכפר סבא.

הגיעה בחצאית פליסה

זו אמנם רק הקולקציה השלישית שלה אבל אפשר להבחין בקו שמלווה אותה מפרויקט הגמר בשנקר, שנקרא "לבוש אחיד". ההשראה לפרויקט הגיעה מדפדוף באלבום המשפחתי ומההכרה בכך שבמשך שלושה דורות לפחות, לא השתנה הלבוש של בני המשפחה בתקופת ילדותם. היסטוריה אופנתית שמייחדת את התרבות הסובייטית ומנוגדת לחלוטין לזו של תרבות המערב, בה אפשר לזהות את השנה לפי הבגדים.

"התלבושת של בית הספר לא השתנתה משנת 1920, אני הלכתי עם שמלה זהה לזו שאמא שלי לבשה 30 שנה לפני כן. לבשנו שמלות חומות או כחולות עם סינר שחור, או לבן בחגים, וצווארון ומנג'טים מתחרה" בש מספרת.

היא כלל לא פוסלת את האפשרות שהעיצוב שלה נובע מטראומת ההגירה שהתרחשה בתחילתו של גיל ההתבגרות הרגיש, "עליתי לארץ עם חצאית פליסה ונעלי בובה, באחידות הזאת של הלבוש הסובייטי, שהיה מאוד שונה מאיך שבנות גילי התלבשו בארץ".

למרות שהגזרות שלה מאוד שונות מהסגנון הזה, יש משהו בעיצוב שלה ובצבעוניות הכמעט מונוכרומטית שהצירוף "לבוש אחיד" הולמת אותו. בסקלת צבעים שנעה בין לבן לשחור היא מעצבת בגדים בגזרות משוחררות שמתעצבות על הגוף. יש נועזות בדגמים שלה אבל היא דקה ומעודנת. הדגם הראשון שעיצבה למכירה "החולצה המעוותת" היא א-סימטרית, בעלת שרוול עטלף מאוד גדול בצד אחד, שנלבשת דרך השרוול.

מכנסי כלה גם הוא דגם נועז, שהושפע מחתונתה שהתקיימה לא מזמן, לדגם מוצלח במיוחד של מכנסיים היא הוסיפה מאחור טול, בשחור הוא עד גובה הקרסול ובלבן ארוך יותר, שניתן גם להסרה. היא עובדת הרבה עם סריגים דקים ובחורף הנוכחי יש לה מעילים וגם ז'קטים, שנתפרים בכמות מוגבלת וכל אחד הוא אחר.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

שידה של רופא שיניים

גם את עיצוב החנות היא עשתה לבד ובעזרת חברים. על העיצוב הנקי והמקסים אחראי בן זוגה דימה פרשיץ, שהוא בכלל איש היי טק ואת האלמנטים הוא הביא מתחום הציוד למחשבים.

פלטות דיקט על הרצפה מכסות על רצפה עקומה במיוחד, שהיתה מוסתרת כשנחתם החוזה, וכמה רהיטים מדהימים משוק הפשפשים, ביניהם שידה של רופא שיניים משנות החמישים יוצרים חנות בעיצוב נקי, הרמוני עם הרבה מחשבה ונגיעות מבריקות, בדיוק כמו עיצוב האופנה של מאיה בש.

טווח המחירים: חולצות 90-330 ש"ח; מכנסיים 450-620 ש"ח; ז'קטים 900; מעילים 900-1,200 ש"ח.

ברזילי 13, תל אביב, 03-5600305. פתיחה: שישי 12.1 בין השעות 10:00-16:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully