וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרצנו את הפרה-פריים

תמר וינפלד

5.2.2007 / 0:23

אם עוטפים תכנים, אפילו קשים, באופנה, אנשים יצפו. רוית ליאור- מנדל על התחום הזוהר בשוק הטלויזיה

"תחום האופנה יצא מהגטו", מאשרת רוית ליאור - מנדל, מנהלת פיתוח ותוכן בחברת 'רייף המאירי' ואשת תוכן מרכזית (עורכת ומפתחת התכנית "הדוגמניות", מפתח ועורכת התכנית "פוזה", עורכת טקס מלכות היופי, ממייסדי טקס פרסי האופנה ועוד).

"אני בפירוש רואה התפתחות באופן סיקור האופנה בטלוויזיה. בראשית ימי ערוץ 2 הייתה תפיסה שאופנה היא לנשים בלבד, ומתאימה לנישות שידור יחסית זניחות. היום, לעומת זאת, יש פחות תוכניות מגזיניות ויותר ריאליטי ותתי ז'אנרים של ריאלטי שקשורים לאופנה.

"ב"המהפך" למשל עושים לאנשים מייק אובר ובדרך מדברים על הטרנדים החמים של הקיץ, במקום לצלם תצוגה בשני שקל באולפן, כמו קודם".

- אז בעצם תוכנית כמו "המהפך" לוקחת את ז'אנר הריאליטי המצליח ומתאימה אותו לאופנה

"בהחלט. בעונה השנייה של 'הדוגמניות' למשל, נוצקו תכנים חברתיים ופתאום ראו גזענות ודברים שלא ציפית לראות בתוכנית כזאת. אופנה היא נייר עטיפה מצויין לתכנים חזקים כי היא צלופן זוהר ומושך".

מנדל מסבירה שהשידוך בין אופנה לתוכניות מציאות קרב את האופנה מהשוליים למרכז. "כשכתבת אופנה ממליצה לי מה לקנות בחורף אין בזה שום מעורבות רגשית. אבל כשהשכנה שלי הופכת להיות מעקרת בית לאישה זוהרת ואני רואה את התהליך שהיא עוברת, המעורבות הרגשית שלי גדלה. אפילו תוכנית כמו 'לרדת בגדול', שלא מוגדרת כתוכנית אופנה, קרובה לעולם התוכן הזה כי היא מתעסקת במראה חיצוני.

"היום כמעט בכל סדרת ריאליטי יש פרק שבו הגיבור עובר מייק אובר, וזה מעורר הזדהות. אפילו בתוכניות דייטינג עושים מהפך לרווק. לא סתם האופנה זולגת למיינסטרים, כי היא נוכחת גם בתוכניות שמדברות על דברים אחרים. התוכניות החדשות מעולם הקואצ'ינג למשל, עוסקות בזה במובן מסוים- תעשה מייק אובר חיצוני כי זו הדרך למייק אובר פנימי".

פרוייקט מסלול לא בפריים טיים

- למה האופנה מתחזקת דווקא עכשיו? סיפורי סינדרלה או הברווזון המכוער נכתבו כבר מזמן

"אני יכולה רק לשער שזה קשור לכך שבשנים האחרונות התפתחו מגוון אמצעים: ניתוחים פלסטיים, איפור מתקדם, תוספות שיער וריטושי מחשב. זה הפך לפשוט ונגיש והגיע לטלוויזיה. שנית, פורמט הריאליטי נתן דחיפה גדולה לתכנים שונים שהיו משויכים לעולמות נישתיים, ביניהם גם אופנה".

- איך את רואה את יחסי העיתונות והטלוויזיה בהקשר הזה?

"שקוף שאני אגיד שבעיניי הטלוויזיה היא הכוח המוביל. למגזיני הנשים מגיעה הזכות המכוננת על פורמטים כמו 'המהפך' - הם היו שם קודם. טלוויזיה במהותה משתמשת גם באלמנטים שמבצבצים בעיתונות, ומוציאה אותם לפועל בצורה הכי משפיעה, כי היא מדיום חוצה קהלים.

"אי אפשר גם להתעלם מהאינטרנט, שבו יש מקום לנושאים שבעיתונות המסורתית קיבלו פחות חשיפה כי המקום יקר והקצב אחר. חווית הקריאה על נושאי לייף סטייל מתאימה לאינטרנט. היא קצרה, לא מחייבת ועם הרבה תמונות".

- את חושבת ש'הדוגמניות' שדרגה את מעמד בעלי המקצוע שעוסקים באופנה?

"קטונתי. אני חושבת שהתוכנית היתה משמעותית בחשיפה של מה שקורה בעולם האופנה והראתה מה עושים הצלם, המאפרת, מעצב השיער, הפרסומאי והבמאי. כל קשת התפקידים נחשפה, לטוב ולרע, והוסרו הרבה וילונות".

- התהליך הזה לדעתך ידעך או יתגבר?

"אופנה במובן הרחב היא חלק מתרבות, ותרבות מטבעה משתנה, מתפתחת, ובתקופות מסוימת מתמקדת בתחומים מסוימים. אני חושבת שאולי זה יתקדם עוד ואז יגיע לרוויה ויתאזן. אני לא חושבת שהיום יהיה קל לזכיינים בערוץ 2 לשים בפריים טיים תוכנית שהיא פרופר אופנה כמו 'פרויקט מסלול', למשל ואולי בצדק.

"אבל אני חושבת שטרם נאמרה המילה האחרונה, ובעתיד לוח השידורים יהיה מורכב מכל מיני עולמות תוכן, וזה אחד מהם. אין ספק שהתחום פרץ את גבולות הפרה פריים-טיים. גם אם הוא לא יהיה אקוטי כמו מהדורות החדשות, הוא יתפוס מקום מסוים בתוך עוגת הרגלי הצפייה".

(צילום ראשי: דביר כחלון)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully