וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקיות או לא להיות

אביבית שיין וטלי גולדשטיין

12.6.2007 / 4:38

כוכבות הוליוודיות מסתובבות עם שקיות בד אקולוגיות ברחבי לוס אנג'לס. ההדים מגיעים עד שינקין. שקית קניות מבד - הדבר הבא

בשבועות האחרונים מתרחשת בחנות שתיים ברחוב שינקין בתל אביב תופעה מוזרה: "לקוחות רבים נכנסים לחנות במיוחד כדי לקנות את שקיות הבד הרב פעמיות שלנו. מדובר בעיקר בתיכוניסטיות שממש עטות על השקיות, אפילו בלי לקנות בגדים", מספרת דניאלה לבנסראט מחנות בגדי היד השנייה, שהיתה מהראשונות בישראל שהציעו שקיות כאלה כאלטרנטיבה לשקיות הפלסטיק המזיקות לסביבה. ללבנסראט, שמוכרת כבר שנים את שקיות הבד יחד עם שותפתה מוניקה אדלר, אין הסבר לתופעה.

אם תהיתם על מה המהומה - מדובר בשקיות בד המיוצרות מסדינים ישנים במפעל שיקום לאנשים עם מוגבלויות, ונמכרות במחיר שלושה שקלים למי שרוכש בגדים בחנות ו-10 שקלים לקנייה בנפרד. מי שאינו מעוניין לרכוש את שקית הבד יכול לקבל שקית ניילון משומשת: "לפני שנים, או אפילו חודשים, לא עלה על דעתנו להציע שקיות משומשות ללקוחות. אבל בשבועות האחרונים, משהו הופך את זה ללגיטימי יותר", אומרת לבנסראט.

הוליווד ירוקה

ה"משהו" הזה הוא כנראה לא כה מסתורי: הטרנד הירוק של שקיות הקנייה הרב פעמיות שתופס תאוצה בעולם מזה זמן רב, נחת באחרונה גם בהוליווד. התוצאה: ידועניות מפורסמות מתהדרות בתיקים האלה - חלקם ממותגים, אחרים פשוטים. התיכוניסטיות שמבקרות בחנות של לבנסראט חשופות, ככל הנראה, יותר מאחרים לחדשות הבידור מחו"ל, והן סוכנות השינוי הטובות ביותר שפעילי הסביבה היו יכולים לאחל לעצמם.

כמה לוהט הטרנד של שקיות הקנייה הרב פעמיות? במונחים הוליוודיים מדובר בלהט שיכול לגרום לדרגות כווייה: רק בשבוע שעבר הקדיש ערוץ הבידור האמריקאי E כתבה על סלבריטאיות המסתובבות עם תיקים אלה כהצהרה אופנתית ואקולוגית. בין היתר, מדובר על איקונות דוגמת השחקניות קיירה נייטלי ומישה ברטון, הזמרת לילי אלן והדוגמניות טוויגי וארין אוקונור, הנושאות בידן את התיקים הרב פעמיים המעוצבים על ידי מעצבי האופנה הגדולים. תיקים אלה, אשר היו בעבר מוגבלים לקניות בשוק ונחשבו למיושנים, מהווים כיום דרך נוספת לביטוי עצמי ולהצהרה סביבתית-חברתית.

הבשורה מופצת, כמובן, גם באמצעות בתי האופנה המובילים: הרמס מציע תיק רב פעמי במחיר 960 דולר; המעצבת האיטלקייה קונסואלו קסטיליוני עיצבה תיק קניות מבד במחיר 843 דולר ואילו מעצבת האופנה הבריטית הצעירה והמוכשרת סטלה מקארתני עיצבה תיק מכותנה אורגנית במחיר 495 דולר, הצפוי לצאת לשוק ביוני. אבל אפילו את הכוכבות הגדולות אפשר לתפוס עם תיקי בד פשוטים שעולים דולרים בודדים.

השקיות כאויב הסביבה

האידיאולוגיה שעומדת מאחורי שקיות הקנייה הרב פעמיות פשוטה: צמצום השימוש בשקיות הפלסטיק, שנושאות בחובן נזק סביבתי משמעותי. אותן שקיות סופר, הנדמות כתמימות ושוכבות להן ליד כל קופה, הוכרזו כבר מזמן כאויב שיש להילחם בו. גלעד אוסטרובסקי, מהמחלקה המדעית בעמותת אדם, טבע ודין, מסביר שהשקיות גורמות לנזקים חמורים לסביבה, החל מזיהום ולכלוך של שטחים פתוחים, דרך פגיעה בבעלי חיים שאוכלים אותן ופגיעה בבתי גידול ימיים שבהם השקיות חונקות את האלמוגים, ועד להתפרקות האטית ביותר של השקיות שגורמת גם לפליטת גזי חממה.

לשקיות פלסטיק הנקברות במדמנות השונות לוקח עד אלף שנים להתפרק, ובמהלך תהליך זה הן נחלקות לחלקיקים רעילים קטנים המזהמים את האדמה והמים, ולמעשה אינן באמת מתכלות. בנוסף, ייצור שקיות הפלסטיק צורך מיליוני גלונים של נפט שהיו יכולים לשמש לדלק ולחימום.

גם שקיות הנייר, אשר מרבית האנשים מחשיבים לחלופה טובה יותר על פני שקיות הפלסטיק, טומנות בחובן בעיות סביבתיות. השימוש בשקיות נייר גורם להכחדת עצים ולזיהום אוויר - לפי סקר של האיגוד ליערות ולנייר בארה"ב, ב-99' השתמשה ארה"ב לבדה ב-10 מיליארד שקיות מכולת מנייר, אשר ייצורן הצריך גדיעת 14 מיליון עצים והוא דורש 40% יותר אנרגיה מאשר ייצור שקיות הפלסטיק.

לפיכך, לטענת פעילים למען איכות הסביבה התשובה הטובה ביותר לבעיה שיוצרות שקיות הקנייה היא שקיות קנייה רב פעמיות המיוצרות מחומרים שאינם מזיקים לסביבה.

אופנה חלוצית

במדינות במזרח אירופה הוצאו שקיות הניילון מחוץ לחוק, ובמדינות אחרות הן נקנות בכסף - אחת אחת. ובישראל? כלום. קח ככל יכולתך. ואולם, השינוי מפציע מכיוון מעט לא צפוי. חנויות האופנה בישראל - מי מטעמי הגנה על הסביבה, מי מטעמי פיתוי לקוחות ופרסום - מציעות ללקוחותיהן יותר ויותר שקיות רב פעמיות שבתוכן מחזיקים את הבגדים שנרכשו. זו אינה תופעה חדשה, אך היא צברה באחרונה תנופה גדולה.

חלק מחנויות האופנה הן בעלות מודעות אקולוגית גבוהה ולכן בוחרות לייצר את שקיות הבד מחומרים ממוחזרים, כפי שעושות אדלר ולבנסראט משתיים, שמוכרות את השקית העשויה סדינים ישנים במחיר העלות שלה. בנוסף, הן מתכננות מוצר חדש - "סופר-תיק" - שמיועד כתחליף לשקיות הסופר, זאת על אף ששקיות הבד נמכרות נהדר. "אנחנו מחפשות פתרון שיחליף לחלוטין את שקיות הפלסטיק, וככזה הוא חייב להיות ללא כל תשלום", הן מסבירות.

גם חברת קום איל פו, בעלת האג'נדה הסביבתית-חברתית המפותחת, מייצרת שקיות ממוחזרות מחומר גלם מקורי - שקי תפוחי אדמה. "לצערי, המודעות האקולוגית בישראל חלשה יחסית לאירופה וארה"ב", אומרת סיביל גולדפיינר, מנכ"לית קום איל פו. "התגובה של הלקוחות היא שזה נחמד, אך זה ללא ספק עדיין רק גימיק". ייצור השקיות בקום איל פו אמנם יקר יותר (כ-5.5 ש' לשקית), אך הן ניתנות במתנה עם הקנייה. כמובן שלהבדיל משתיים, יחסית לסכום הקנייה הממוצעת ברשת, מחיר השקית מתגמד.

דרך נוספת עם נטייה סביבתית היא חנויות שמייצרות שקיות בד בעצמן, מבדים לא ממוחזרים. מדובר במעצבי אופנה שתופרים בנוסף לבגדים גם שקיות בד מעוצבות שאותן הם מעניקים בדרך כלל עם כל קנייה. המעצבת חגית טסה, לדוגמה, מייצרת שקיות בד מכותנה טבעית ונותנת אותן ללקוחות במתנה בכל קנייה. עלות הייצור שלהן - 2.85 ש' לשקית - נמוכה יותר ממחיר שקיות הנייר שבהן השתמשה טסה בעבר - שלושה ש' לשקית.

גם המעצבת נעמה חסין החליפה את כל השקיות בחנותה, טובהל'ס, לשקיות בד לפני כשנה וחצי. השקיות שלה עשויות מכותנה אורגנית עם הדפס של עצמה כתינוקת בוכייה. את השקיות היא מייצרת בעצמה ונותנת במתנה בכל קנייה. לדבריה, השקיות זוכות לאהדה רבה בקרב הלקוחות, ולמעשה רובן מגשימות את מטרתן וחוזרות להשתמש בהן במקום בשקיות ניילון מזהמות.

קרן בנקר-כהן, בעלת הבוטיקים עלמה ובנקר, היתה מחלוצות השימוש בשקיות בד מעוצבות והחלה לייצרן ב-2002 עם פתיחת עלמה. השקיות של עלמה תפורות מבדים שונים - החל בכותנה וכלה בקטיפה, וכוללות ידיות אחיזה מפסי גומי רחבים וצבעוניים.

המעצבת מירית זינגר רודריג מקלוזט קונה בכל עונה בדים במיוחד ליצירת שקיות בד שאותן מקבלות חברות מועדון לקוחות הזהב של החנות; רשת כותון מוכרת תיקי בד כחלק ממניפסט איכות הסביבה שלה. תיקי הבד בכותון עשויים משיירי בדים ועולים 99 ש'; ברשת גריפ מציעים למכירה שקית בד ב-49 ש'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אקולוגיה מסין

ואולם, רוב חנויות האופנה שנותנות שקיות בד ללקוחותיהן לא מייצרות את השקיות בעצמן, אלא מזמינות אותן מיצרני שקיות, על פי רוב מסין. בין היתר, שקיות בד מעין אלה ניתנות להשגה ברשתות האופנה דניאלה להבי, רונן חן, עמנואל, זיפ ובקרוב גם ברשת קרייזי ליין.

המעצב רונן חן מספר שהסיבה למעבר לשקיות בד לא היתה דווקא משיקולים אקולוגיים. "עברתי לשקיות בד מכיוון שחיפשתי ליצור מראה יותר יוקרתי, של מעצב, מה ששקית פלסטיק לא נותנת. בנוסף, הנשים שמקבלות את זה מאוד נהנות מהתחושה שהן מקבלות מתנה".

רבות מהשקיות המיובאות מסין הן מבד לא ארוג ומחירן כ-2.5 ש' לשקית. הבעיה היחידה עם שקיות הבד היא שהן אינן עשויות מכותנה, ושברוב המקרים מדובר בשקיות מחומרים שבעצמם לא מתכלים. יבוא שקיות בד כותנה מסין זה כבר עסק יקר יותר. אייל צדיק, אחד השותפים בחברת גרינליין, המייבאת תיקים ושקיות מבדים, מדווח שמדובר במחיר המתחיל ב-10 ש' לכל שקית. ואכן, שקיות הבד של חנויות האופנה הן לא בהכרח השקעה כלכלית משתלמת, ובכל זאת, צדיק מספר שחלה עלייה בביקושים ובהתעניינות בשקיות הבד מצד חנויות ורשתות: "כיום יש לנו בממוצע 5-6 שיחות טלפון ביום לגבי המוצרים האלה; לפני שש שנים, כשהתחלנו, היה בקושי לקוח אחד שהתעניין בזה".

ובכל זאת, המחיר הגבוה מרתיע חלק מיצרני האופנה. המעצבת דורין פרנקפורט, שידועה כמי שלהוטה לעניין האקולוגי, משתמשת בשקיות מנייר ממוחזר ולא בשקיות בד: "אין כרגע בישראל ספקיות לשקיות בד במחיר סביר, ואני לא מאמינה שאריזות צריכות להיות מגולמות בצורה קבועה במחיר הסופי של הבגד. אקולוגיה - כן. בכל מחיר? לא".

הידעתם 1? ב-99' השתמשה ארה"ב לבדה ב-10 מיליארד שקיות מכולת מנייר, אשר ייצורן הצריך גדיעת 14 מיליון עצים.

הידעתם 2? במדינות במזרח אירופה הוצאו שקיות הניילון מחוץ לחוק ובמדינות אחרות הן נקנות בכסף - אחת אחת.

מי ומי בטרנד

- רשת גריפ.שקית בד ב-49 שקל

- מיס סיקסטי. תיק פלסטיק בכל קנייה של כ-1,000 שקל

- דניאלה להבי. שקיות בד מיובאות מסין בעלות של כשלושה שקלים לשקית וניתנות ללקוחות עם הקנייה

- קום איל פו. שקיות ממוחזרות משקים של תפוחי אדמה. עלות הייצור: 5.5 שקלים. השקית ניתנת ללקוחות במתנה עם הקנייה

- חגית טסה. מייצרת שקיות בד מכותנה טבעית ונותנת אותן ללקוחות במתנה בכל קנייה

- קלוזט. חברות מועדון הזהב מקבלות שקיות בד מבדים הנבחרים בכל עונה מחדש

- טובה'לס. המעצבת נעמה חסין מייצרת שקיות בד מכותנה אורגנית, עם הדפס של עצמה כתינוקת בוכייה. ניתנות במתנה בכל קנייה

- רונן חן. שקיות בד מסין, ניתנות עם הקנייה. "הלקוחות נהנות לקבל מתנה"

- איקאה. התיק הרב פעמי של הרשת - ה-Big Blue Bag - נמכר בישראל ב-5 שקלים; בבריטניה מחירו 25 פני בלבד

- רשת כותון. תיקי בד עשויים משיירי בדים העולים 99 שקל

- בועז קאשי. שקיות בד עם ידיות עץ בקניית תכשיטים בחנות

- הבוטיקים עלמה ובנקר. שקיות העשויות מבדים שונים - החל בכותנה וכלה בקטיפה -וכוללות ידיות אחיזה מפסי גומי רחבים וצבעוניים

- זיפ. תיקי בד מעוצבים בכל קנייה ביותר מ-250 שקל

- חנות שתיים לבגדים מיד שנייה. שקיות בד כותנה, עשויות סדינים ישנים, נתפרות במפעל שיקום לאנשים עם מוגבלויות. מחיר: שלושה שקלים לקונים בחנות; 10 שקלים לקנייה בנפרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully