וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקים בריח נוסטלגיה

לרה רוטר

13.6.2007 / 8:30

ענת ספרן מטיילת בעולם עם תיקים שעשויים מדפים של אטלסים או מעמודים מתוך אנציקלופדיה תרבות

יום אחד לפני שלוש שנים, יצאה ענת ספרן לזרוק את הזבל. אנציקלופדיה צרפתית שהונחה ליד הפח הירוק בשכונה התל אביבית, הביאה אותה לעצב ליין של תיקים, העשויים מעמודי תוכן של אנציקלופדיות וממפות של אטלסים. "יש לי חולשה לספרים נטושים" מודה ספרן. "אני תמיד אוספת אותם הביתה. קשה לי המחשבה שהם בדרך להכחדה נצחית".

הרעיון שעומד מאחורי ליין התיקים, העונה לשם infobag, הוא לעשות שרות לספרים. במקום שהם ילכו לעולמם, מוצאת להם ספרן עולם חדש, בו יזכו לעוד תקופת חיים. "היום אנשים כבר לא משתמשים באנציקלופדיות ובאטלסים, הכול נמצא און-ליין. התיקים שלי מזכירים לאנשים שהספרים קיימים. בהתחלה אמנם היה לי קשה לתלוש דפים מספרים, אבל בסוף הבנתי שאני בעצם עושה להם שירות".

ספרן (33), בוגרת בית הספר הגבוה לאמנות Ecole Superieure des Arts Decoratifs בשטרסבורג שבצרפת, מבצעת את תהליך הייצור כולו בכוחות עצמה, רק בתקופות שיש ביקוש גדול במיוחד, היא נעזרת באנשים נוספים. כל תיק בנוי מעמוד תוכן אחר, כך שבעצם אין תיק או ארנק הזהה למשנהו.

"אחרי שאני בוחרת את העמודים שירכיבו את התיק או הארנק, אני מדביקה אותם לוויניל שעליו סוג של לימינציה. כך שמצידו הפנימי התיק מקבל גוון אדום-שקוף ומצידיו החיצוני הוויניל נותן לדף טקסטורה מסוימת" מסבירה ספרן. "את החיבורים של הארנקים אני עושה במכונת תפירה ובתיקים הגדולים אני נעזרת בניטים. האבזמים שאני משתמשת בהם הם אבזמים מקוריים ששימשו לייצור תיקים לפני שלושים שנה".

התיקים מדיפים ניחוח נוסטלגי. מפות ואיורים מתוך ערכים אנציקלופדיים, מעוררים בחלק מהאנשים זיכרונות רחוקים. "כבר קרה לי שהלכתי עם תיק שעשוי דפים מתוך אנציקלופדיה תרבות, ועצרו אותי ברחוב ואמרו לי 'הי, זה הערך הזה והזה מאנציקלופדיה תרבות. הייתי קורא בה כשהייתי קטן' כשקורה כזה דבר, אני מרגישה שעשיתי את שלי".

מפות האטלס, לעומת זאת משמשות את ספרן לאיחוד בין מדינות כמו ארה"ב ורוסיה. "התיקים הגדולים בנויים משני דפים. אז אני לא לוקחת שתי מפות של אותה המדינה אלא מנסה ליצור חיבורים שיש מאחוריהם משמעות מסוימת, זה חלק מהאמירה האמנותית שמאחורי הפונקציונליות של התיקים".

תיקיה של ספרן משווקים בארץ ובפריס. לפריס הגיעה באחת הנסיעות עם מלאי של תיקים, הסתובבה בין חנויות וללא קושי מצאה לעצמה נקודות מכירה. בארץ התיקים נמכרים ישירות דרכה. ניתן גם להזמין תיקים עם תכנים מבוקשים או מפות רצויות.

מחירים:
תיקים: 198 ש'
קיט המכיל נרתיק לכרטיס טיסה, כיסוי לדרכון ותג זיהוי למזוודה: 150 ש'
ארנק לכרטיסי ביקור או כרטיסי אשראי: 56 ש'

ענת ספרן, טל' 052-8704422

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully