וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וגברת זרת מתמרמרת

שני פישר

6.10.2007 / 9:48

צבי קפיק? אז אדידס על שם אדי דסלר. עובדות מרטיטות לרגל הסתיו, על הסניקרס שתיכף יעלימו מהרחובות את אצבעות כף הרגל

קשה להאמין שלפני הרבה שנים היה מישהו שהחליט, ברגע של טירוף, להשתמש בגומי כחומר גלם לסולייה ויצר את הסניקרס – מאבני הבסיס של כל מלתחה, בדיוק כמו תחתונים וחולצת T לבנה.

כבר בתחילת המאה ה-19 היו נפוצות בארה"ב נעליים בשם 'פלימסולס', שסולייתן הייתה עשויה גומי ועיצובן היה גס, עד כדי כך שנעל ימין הייתה זהה לחלוטין לנעל שמאל. ולהפך. בשנת 1892, חברת הגומי GOODYEAR ייצרה את הסניקרס הידועות הראשונות, שנקראו KEDS, וכשני עשורים מאוחר יותר פרץ לשוק ההנעלה מרקיז קונברס (CONVERCE, שהפך לימים לאחראי הבלעדי על נעלי האול-סטאר) שהציג לעולם את נעלי הכדורסל הראשונות.

השם "סניקרס" הומצא ע"י פרסומאי גדול (וגאון, יש לציין) שכינה את הנעליים כך כיוון שקול הצעדים, בשל סוליות הגומי, היה כה שקט, עד שניתן להתגנב (TO SNEAK) מבלי שאף אחד ישים לב. בתקופה זאת היו הסניקרס נפוצות רק בשטחי ארה"ב, אך בשנות העשרים של המאה ה-20 הכל השתנה. ברנש גרמני צעיר בשם אדי דסלר ייצר בשנת 1924 נעלי סניקרס וקרא להן על שמו: אדידס. אדידס נהיו לנעלי הספורט הפופולריות ביותר, בעיקר אחרי שהאצן ג'סי אוונס נעל אדידס באולימפיאדת 1936 וגרף ארבע מדליות זהב אולימפיות. גם אחיו של אדי, רודי, לקח חלק בעסק המשפחתי המשגשג של אדידס, כשבשנת 1948 עזב את אדידס כדי לפתוח מותג הנעלה אחר וצנוע בשם פומה.

ג'יימס דין כפרזנטור

עד שנות ה-50 היו הסניקרס נפוצות רק בקרב ספורטאים מקצועיים ונחשבו ליותר פונקציונליות מאופנתיות, אך בשנת 1955 הכל השתנה, אז יצא לאקרנים הסרט "קסם הנעורים", בכיכובו של ג'יימס דין האגדי, כשבסרט נראה לבוש בג'ינס, טי שירט לבנה ובסניקרס. בשנות השישים התווספו נייקי וואנס למערכה, ומשם הכל כבר היסטוריה.

השינוי התפיסתי-עיצובי שעברו נעלי הסניקרס בעקבות הסרט ניכר גם היום, מהסוליה ועד השרוך, גם כשהן מקצועיות פאר-אקסלנס וגם כשהן אופנתיות גרידא. כיום ההשראות לעיצוב סינקרס מגיעות משלושה כיוונים שונים: הרטרו (כמו למשל קולקציית אייר פורס 1 של נייקי, שמתחקה אחרי דגמי נייקי מקוריים מלפני כ-25 שנה), ראי לעתיד (כמו למשל קולקציה 3-Y של אדידס, בעיצובו של המעצב היפני הגאון YOHJI YAMAMOTO) וגם הכמיהה לאינדיבידואליזם, שאפשר למצוא ללא הרף בקולקציית NIKEID.

מעצבי נעליים רבים בחרו גם הם, לאור הפופולריות של הסניקרס, להתמודד עם האתגר הלא קטן ולספק אינטרפטציות אלגנטיות לסניקרס היומיומיות. את הדוגמה העדכנית ביותר אפשר למצוא בקולקציה הנוכחית של שני בר, שיצרה מספר זוגות סניקרס מעניינות ומהודרות, לטובת אלה שלא עשייה ספורטיבית ואף לא מראה ספורטיבי מובהק נמצאים בראש מעייניהן.

ככל שהטמפרטורות יירדו כך ניראה יותר ויותר סניקרז ברחובות ואצבעות כף הרגל ידחקו למחשכים. שלום פדיקוריסטיות יקרות. ניפגש בקיץ הבא. מי שבכל זאת עושה פדיקור גם בחורף, ראוייה לדעתנו למדליה מיוחדת על התאמצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully