וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומזג האוויר היה נהדר

מיכל צדיקי

15.10.2007 / 12:57

מיכל צדיקי מיצתה את פריס ועברה לתערוכת אופנת העילית הגדולה בלונדון. לא כיפכפנו אותה מספיק ולכן היא כאן כדי לספר

ניראה שתשעה קבין של אלגנטיות ירדו על התערוכה החדשה והנדירה במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון שמוצגת בימים אלה ומתחקה אחר תקופת תור הזהב של הקוטור בפריס ובלונדון בין השנים 1947 ל-1957.

התערוכה, המתפרסת על פני שני חדרי ענק, מציגה דגמים מקוריים, שלא לומר נדירים, של בתי האופנה הגדולים והמובילים של אותן שנים. נקודת המוצא של התערוכה היא השקתו של ה- “New Look” של דיור בשנת 1947 עם סיומה של מלחמת העולם השנייה. אז דיור, יחד עם מעצבים נוספים בני-זמנו, הוביל את האופנה העילית לשיאים חדשים באותה תקופה.

ה- “New Look” של דיור סימל עבור תושבי אירופה את החזרה לנהנתנות ולאלגנטיות לאחר סיומה של המלחמה. השימוש של המעצב בהרבה בדים, בכללם בדים יקרים ועשירים במיוחד, עורר זעם ומחאה על מה שנחשב באותה תקופה (ובהתאם למנטליות הפוסט-מלחמתית) לבזבוז לא מושכל. התערוכה בוחנת את עבודתם של דיור, קריסטובל בלנסיאגה, הוברט דה ג'יבנשי ופייר בלמין בפריס ועמיתיהם הלונדוניים נורמן הרת'נל והארדי אמיס. ובקיצור כל אותם חסרי בושה ראוותניים שהביאו אסקיפיזם כה מרשים שהמוזיאון הוא אכן המרום הראוי לו.

תודה לנסיכה מרגרט על השמלה

בחדר הראשון בתערוכה פריטים מקוריים של מעצבי העל של אותה תקופה, חלקם נרכשו במהלך השנים על-ידי המוזיאון וחלקם נתרמו על-ידי הגברות עבורן נתפרו. בין השמלות המרשימות, שמלת סטן משי בצבע שמנת של לה-שאס, שמלת סאטן אדומה (שמלת Zemire) של דיור שהוצגה לנסיכה מרגרט ב-1954 בלונדון, חליפת חצאית טוויד של בלנסיאגה ועוד.

לצד השמלות מוצגים אביזרים משלימים, כגון: תכשיטים, מחוכים וכובעים, אך ללא ספק גולת הכותרת הם הנעליים של רוג'ר ויויאר, שנודע בזכות העקבים החדשניים שעיצב, ביניהם הסטילטו. הנעליים של ויואר, יצירת אומנות לכל דבר ועניין, משלבים רקמה וחרוזים על סטן, טול על סטן ופייטים ואבנים על סטן. תראו את התמונות ותבינו על מה אני מדברת, פשוט עוצר נשימה.

כשלדוגמנית היה כבוד

לצד הדגמים מוקרנים סרטים דוקומנטריים המתארים את אופי העבודה בבתי האופנה של אז ואת ההכנות לקראת תצוגות האופנה. שנות ה-50 של המאה הקודמת הם שטבעו את המונח "דוגמנית על" והפכו את הדוגמנית למושא השראה. דוגמנית העל המזוהה ביותר עם שנות ה-50 היא ללא ספק סוזי פארקר, שבזכות שיערה האדמוני הגולש ועצמות לחיה הגבוהות הפכה לאחת הדוגמניות העסוקות והמרוויחות ביותר באותה תקופה.

פארקר שימשה כדוגמנית הבית של קוקו שאנל וצולמה על-ידי טובי צלמי האופנה באותן שנים. עליה אמר הצלם מילטון גרין שהיא "הגדירה מחדש את המונח אלגנטיות במגזינים".

כאמור, תפקידה של הדוגמנית באותה תקופה היה משמעותי יותר, היא זו שחיברה בין בית האופנה לקהל הלקוחות למעשה שימשה כמוזה של המעצב. לראייה, במהלך תצוגות האופנה באותה תקופה, כל דגם שהועלה על המסלול נתפר במיוחד עבור דוגמנית ספציפית ובהתאם למידותיה.

שמלות לריאות

החדר השני כולל אילוסטרציות וצילומי אופנה שנעשו באותה תקופה. בהמשך מתוודעים המבקרים להתפתחות הסטייל והסילואט של החליפות המחויטות ושמלות היומיום בין השנים 1947 ל-1957.

בחלק האחרון של התצוגה 45 שמלות קוקטייל ושמלות ערב מרהיבות, ביניהן שמלת אורגנזה עם רקמה וחרוזים של דיור, שמלת משי תחרה של שאנל, שמלת קרפ מנוקדת של לנוון, שמלת טול עם רשת, חרוזים וסרטי סטן שאיב סאן-לורן עיצב עבור דיור ושכמייה כחולה של ג'יבנשי, זהה לחלוטין לזאת שלבשה אודרי הפבורן בסרט "מצחיקונת" מ-1957.

הפינאלה של התצוגה שייכת לג'ון גליאנו עם קולקציית סתיו-חורף 2004/5 שעיצב כמחווה לדיור. באולם קטן מוצגות שלוש שמלות שקצרה המקלדת מלתאר, בעוד שעל הקיר מוקרנת תצוגת האופנה המדוברת של אותה קולקציה נדירה.

איך לומר, חובה להגיע למוזיאון. התערוכה תוצג בחודשיים הקרובים, את המוזיאון עצמו אין שום בעיה למצוא (אפשר גם באוטובוס וגם ברכבת) והסיור בתערוכה עצמה לא ייקח לכם יותר משעה, שעה וחצי גג, כך שתוך פחות משלוש שעות אתם יכולים להיות בחזרה באוקספורד במרתון הקניות המטורף שלכם.

שימו לב שביציאה מהתערוכה יש חנות נחמדה שבה אפשר לקנות כל מיני מזכרות, אמנם לא זולות, אך בהתחשב בעובדה שאסור לצלם בתוך התערוכה, אולי כדאי שתשקלו לקנות מזכרת קטנה. ועוד דבר קטן, התערוכה היא "תערוכת הדגל" של המוזיאון, מה שאומר שהיא מוצפת מבקרים במהלך שעות היום. כדאי להגיע על הבוקר (אני פתחתי את המוזיאון ב-10:00), כך תמנעו מהמתנה ממושכת בתור וגם תצליחו לבחון מקרוב את הפריטים בתערוכה בלי שחמישים איש יסתירו לכם.

The Golden Age of Couture: Paris and London 1947-1957
מוזיאון ויקטוריה ואלברט
בין התאריכים: 22 בספטמבר 2007 – 6 בינואר 2008
המוזיאון פתוח בין השעות 10:00 – 17:45, ימי שישי עד 22:00
כרטיס כניסה: 9 פאונד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully