וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשים בגדים ליד הפח זו לא חוכמה

ענת אור

25.11.2007 / 0:13

הייצור מתחשב בכדור, האיסוף הוא עבור נצרכות וגם הלקוחות המצפוניות מקבלות הנחה. רשת כותון ממיסה את הלב

זו השנה השלישית שרשת האופנה האקולוגית "כותון" מקיימת את מבצע "לתת זה לקבל". במהלך חודש נובמבר יאספו ב- 12 חנויות הרשת בגדים משומשים שייתרמו לצדקה, מי שמביאה בגדים תקבל זיכוי של 50 ש"ח ברכישה בחנות.

"לשים בגדים ליד הפח זו לא חוכמה גדולה" אומרת מעצבת הרשת גלית ברוידא, "זה רק מנקה לנו את המצפון. עשו פעם מחקר שאם אנשים ששמים נעליים ליד הפח היו קושרים את הזוג אחד לשני היו הרבה יותר זוגות שאפשר להשתמש בהם. זו דוגמה לדבר קטן שאפשר לעשות אם נותנים על זה את הדעת".

כותון משקיעה הרבה שעות עבודה בטיפול בבגדים שנמסרים אליה. התהליך נמשך כשלושה חודשים, בשל הכמויות הגדולות. "אנחנו מטפלים בהם כמו שאנחנו מתייחסים לבגדים בבית שלנו. קודם כל ממיינים את הבגדים ובודקים מה מתאים לשימוש ומה צריך תיקון, אחר כך הם נשלחים לכביסה ואז הם עוברים לגיהוץ במפעל שלנו ושם גם עושים תיקונים אם צריך. הבגדים מקופלים או נתלים על קולבים, כמו בגדים חדשים, ואז הנהג שלנו מעביר אותם עד למקומות שבהם צריכים אותם. היתרון של תרומה דרכנו הוא שאנחנו מביאים אותם למצב לביש".

הבגדים נתרמים למקלטים לנשים מוכות של נעמ"ת ברחבי הארץ. "באותו בוקר או לילה כשהן בורחות מהבית, כל מה שיש להן זה הבגדים שלגופן ואין להן אחרי מקלחת בגד נקי לשים עליהן", אומרת ברוידא, שהיא ושותפה לחיים ולעסק ארז מעודד, יצרו קשר מיוזמתם עם נעמ"ת והחליטו לתרום דווקא למקלטים הללו כי "אנחנו עושים בגדים לנשים, והרגשתי קירבה וחשיבות רגשית, לי כאשה, לתת תמיכה לנשים האלה. זה התחבר לי נכון".

הלקוחות מתארגנות לקראת נובמבר

מי שלא התנסה בארגון בגדים לתרומה לא תמיד יודע כמה זה מורכב. "אנחנו מעבירים קודם את בגדי החורף ורק אחר כך את בגדי הקיץ, זה משהו שנעשה מתוך מחשבה. כשאנחנו יוצרים קשר עם מנהלת המעון היא אומרת מה הצרכים שלהם באותו רגע ומה המידות, יש כאלה שאומרות 'תביאו ג'ינסים כי יותר מזה הן לא ילבשו'".

משנה לשנה תופס המבצע תאוצה, בשנה שעברה נאספו חצי טון בגדים וברוידא מעריכה כי השנה תגדל הכמות. "הלקוחות מאוד שמחות והתגובות מאוד חיוביות. אם הן לא היו כאלה לא היינו ממשיכים את זה שנה אחרי שנה. יש לזה כמה פנים, קודם כל נשים שמחות לפנות מקום בארונות שלהן, ולהיות שותפות לאיזושהי עזרה לקהילה.

יש גם לקוחות שההנחה שאנחנו נותנים מקלה עליהן לרכוש משהו חדש. הלקוחות כבר יודעות שבנובמבר יש את המבצע והן מרכזות לעצמן את הקנייה". כמובן שמסירת הבגדים לא מחייבת להיות לקוחה קבועה או לרכוש בגדים בחנות.

עסקים מחזירים לחברה ממנה הם מתפרנסים

"כותון" קיימת כבר 16 שנה, ולפני שמונה שנים חל מפנה והעסק הפך להיות אידיאולוגי בזכות התעוררות חברתית שהביאה אחותה של גלית, רון, שגם היא מעצבת ברשת.
"היא אמרה לי שלעסקים אין את הפריבילגיה שלא 'ללכלך את הידיים' בנושאים חברתיים, ואנחנו מאמינים שזה המקום שלנו, שעסקים צריכים להחזיר לחברה שממנה הם מתפרנסים". כותון תורמת כל שנה 5 אחוז מהכנסותיה לארגון "ירוק" בעל מטרה מוגדרת, השנה התרומות הן לעמותת "צלול", שדואגת לאיכות המים בישראל.

קטלוג החורף המקסים שלהם נושא את הכותרת "מעשה לוליינות" ומצולמים בו חברי "קרקס דחקה", שהוא קרקס אקולוגי נודד בעל מעורבות חברתית. כעסק שמאמין בקיימות סביבתית-חברתית משתדלים בכותון לצמצם את הפגיעה בסביבה בכל מיני דרכים, מיחזור בגדים משומשים "שהגיעו לסוף של הסוף" הוא רק דרך אחת מתוכן.

לרשת חנויות ב: תל אביב, באר שבע, אשקלון, רחובות, ראשון לציון, ירושלים, רעננה, חיפה, קריית ביאליק, כרמיאל, ראש פינה וחנות עודפים בכפר הרי"ף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully