וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנות משחקות במכוניות

אדר ריכטר

2.3.2008 / 7:41

היש סטראוטיפי מזה? גברים בדרך כלל מחליפים גלגל כשיש פנצ'ר, נשים מגלפות מהצמיג תכשיטים. כתבת המיחזור השבועית

אל העיר פנום פן Phnom Penh (העיר של פן) בקמבודיה, מגיעה טיילת ישראלית כמעט באקראי, אחרי טיול בן חודשיים בדרום מזרח אסיה ולאחר שפג תוקפה של הוויזה לוויטנאם. למרות הציפייה לפגוש בעיר יפהיפה, המפגש משאיר בה תחושה לא פשוטה של כובד ומועקה, שמוביל אותה לפעולה.

המטיילת היא טל שושן, אמנית ומעצבת, שהחליטה לקחת את החוויה שלה בעיר ולהפוך אותו ליצירה אמנותית ואופנתית.
פן היא דמות מיתולוגית של מייסדת העיר, שמצאה בעיר העתיקה פסלים של בודהה, השקתה אותם במים מהנהר, הציבה אותם על גבעה וסביבם התפתחה העיר. שושן ראתה בסיפור הבודהיסטי, קווים דומים לעשייה האמנותית שלה שבבסיסה אקט של לקיחת משהו מוכר ואיפיון מחודש שלו. ההיסטוריה הלא פשוטה של קמבודיה והאווירה בעיר פן, הרשימו אותה מאד והיא עבדה על סרט שהוקרן לפני כשנה בסינמטקים ברחבי הארץ, שבחלקו היא מופיעה ומספרת 3 סיפורים מיתולוגים. יותר מאוחר יצא גם קו של אביזרי לבוש שעיצבה בשם: פן.

אבל קודם סרט ורק אחר כך עיצוב בגדים. שושן (39) תופסת את עצמה קודם כל כאמנית ורק אח"כ כמעצבת אופנה. בגיל 21 התחילה ללמוד בבצלאל במחלקה לצורפות והייתה הבוגרת הראשונה של מגמת צורפות ואביזרי לבוש. "כבר אז לא עשיתי צורפות. בכלל עשיתי פיסול והם הבינו וסלחו לי". את המשך הלימודים עשתה בלונדון, שם הבינה שהיא אוהבת בעיקר עבודות גוף - מייצגים. "זו היתה חוויה סוערת, כי מצאתי את מה שאני אוהבת לעשות - לעבוד עם הגוף, להביא את כל הרגש".

אמנות זה מסורבל

היא לימדה בבצלאל, באסכולה ובשנקר והקימה בבית ספר לאמנויות וטכנולגיה של סמינר הקיבוצים, בו היא מלמדת כיום, תחום לעיצוב לבוש בחוג לאמנויות העיצוב. "אני מלמדת עיצוב לבוש שהוא לא לתעשייה, רעיונות ולא אופנה פופר. תחום נוסף שאני מלמדת הוא הוא פירוק חומרים מורכבים ויצירת חומרים מקוריים. טקסטיל חדש שאפשר לייצר ממנו".

לפני שנה התחילה גם לעצב בגדים. "יש משהו מאד מסורבל באמנות", היא אומרת "מרגע הגיית הרעיון ועד שהוא מגיע לגלריה יכולות לעבור שנים, כי זקוקים להרבה אנשים בדרך – אוצר, גלרסיט וכו'. בעיצוב אופנה קסם לי הרעיון שאפשר לייצר משהו ואז מיד הוא נכנס לגלריה/בוטיק. זה מאוד זמין יחסית לאמנות. חוץ מזה היתה לי סקרנות כללית, איך זה להוציא החוצה משהו שאני מלמדת ומתעסקת בו. לקחתי את התפיסה שלי כמורה ואמנות והבאתי אותה לעיצוב".

חותמת לבד על כל פריט

הקולקציה הראשונה יצאה החורף והיא כוללת בעיקר אביזרים ופריטי לבוש, שאלים צעיפים ותכשיטים, מחומרים שפירקה והרכיבה מחדש. "השרשראות לצוואר עשויות מפנימיות של אופניים. הפנימיות מתכופפות בחום של 90 מעלות במכונת כביסה. זה לא מסריח וזה יוצא בצבע שחור נקי. לא תאמיני שזה היה פעם פנימית של אופניים".

השאלים עשויים משתי שכבות בד, עליהם היא רושמת רישומים במכונת תפירה, ואז גוזרת וגורמת לחומר להתקלף. את צעיפי השיפון היא חותכת עם סכין חיתוך לצורת נוצה. "יש במותג משהו אסיאתי" היא אומרת "אסיה בניגוד למערב מאוד ממחזרת. אנשים יותר קרובים למוצרים שלהם ופחות משליכים. העבודה עמלנית, הקווים ישרים וההתעסקות בלבוש מאוד נקייה".

היא אוהבת גם לקחת מפות ולפרק את פני השטח שלהן בסכין יפני. כך הופכות מפות דרכים למפות תחרות. את העבודה הסזיפית הזו תרגמה שושן בעיצוב האופנה לקשרי בד קטנים ורבים, המשולבים בתכשיטים, שנעשים ביד וגומרים על האצבעות. "זה תירפיוטי וזה נובע מצורך" היא מסבירה.

התווית של המותג הוא חתימה של השם פן בכתב יד. "אני משקיעה בהמון עשייה של פרטים. זה לא עיצוב תעשייתי לכן חשוב לי שהתגית תהיה חתימה. אני גם עושה קולקציות קטנות, הכל לבד ולא מוציאה לתופרות. זה one of".

שושן ממספרת את עבודות האופנה שלה כנהוג בעולם האמנות. "בהתחלה עשיתי קטלוג כמו באמנות, כמו בציורים. לכל פריט לבוש היה מספר סדרתי. אבל בקיץ לא אמשיך בזה. זה יותר מדי עבודה, יותר מדי ירידה לפרטים. זה מעייף. לוקח להכין כל שאל 3-4 שעות, ובסוף כבר לא נשאר לי כוח למיספור. אבל זה יוצא מושלם. זו התכתבות טובה בין עיצוב לאמנות. אבל אני לא מתכוונת לעשות הסבה מקצועית".

מחירים: 400-900 ש'


את קולקציית הקיץ החדשה אפשר להשיג קולקציה אצל ענת מיקולינסקי בקניון רמת אביב בתל אביב וב-'ZENUKA' . במהלך החודש היא תגיע לשאר החנויות.

"פן", D&A, רח' בעלי מלאכה 12, ת"א; 'ענת מקולינסקי', קניון רמת אביב; 'ZENUKA', רח' רנס 8 קרית מוצקין; 'אביבית יזהר', רח' המתנחלים 1 גני יהודה; קולבים, מרכז גירון רעננה.


טל שושן 0547515868

  • עוד באותו נושא:
  • טל שושן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully