וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפשפשת מצטיינת

לרה רוטר

6.4.2008 / 23:17

שוק הפשפשים ביפו באמת מנסה להפוך לפלי מרקט אירופאי מסעיר. דוגמה חיה: שירי אברמסון וחנות הווינטאג' המטופל שלה

כרוח סערה, בבלונד מעט פרוע ובשמלת וינטאג' מטופלת מגיעה שירי אברמסון לפגישה מעט באיחור. חזותה מעלימה כל טרוניה שעלולה היתה להתפתח מצידי ואנחנו מתיישבות ליד אחד השולחנות המוצבים על המדרכה בפתח החנות הקטנה, העמוסה והמקושטת שלה. היא פתחה את החנות לפני כחצי שנה והלוקשיין נבחר בהחלטה של רגע. “טיילתי בשוק, אני מאד אוהבת לטייל בשוק, ופתאום נתקלתי בשלט 'להשכרה'. באותו הזמן עבדתי מהבית ברעננה ובגחמה של רגע, התקשרתי למספר שעל השלט והחלטתי לשכור את החלל".

מצד אחד, מוזר לראות בגדי וינטאג' עשויים ומטופלים ברמה של קוטור צפופים ודחוסים באחת מסמטאות השוק. מצד שני, נראה, שבאופן מסוים, אברמסון הניחה את האבן הראשונה של שינוי שמסתמן בפלי מרקט הישראלי. בעקבותיה נפתחו עוד חנויות בשוק כמו זו של מעצבות הנעליים "אחת אחת" או מספרת "שאפה" המגנובה שצצו שם בשנה האחרונה.

"לי הבחירה היתה מאד טבעית" אומרת אברמסון "בכל השווקים בחו"ל יש תערובת של ישן וחדש, של חנויות מעצבים לצד דוכנים. בכלל לא חשבתי שהבחירה הזו מוזרה. רק אחר כך מהתגובות הבנתי שבארץ זה עוד לא כל כך מקובל אבל לא היה לי אכפת. אני חולה על השוק. אני אוהבת לעבוד עם פריטים שיש להם נשמה והיסטוריה והשוק מספק לי חומרי גלם בלתי נלאים.

שיטוט עם הבת שלי ב'זארה' למשל לא מעיר אצלי שום פרץ יצירתיות, אבל אם אני הולכת כאן מתחילת הרחוב ועד לחנות שלי סביר להניח שאחזור עם כמה שקיות ביד. אני לא עומדת בפיתוי”.

המכנס התמזג עם שמלה

אברמסון (43) היא בוגרת המדרשה לאומנות ברמת השרון ובת טיפוחיו של האמן רפי לביא. עד שהגיעה לתחום האפנה עסקה בעיקר בצילום. “אחרי הלידה הרגשתי שהצילום לא מספק אותי ושאני רוצה לגעת בחומרים עצמם" כך קרה שפתחה חנות קטנטנה ברח' שינקין, בצמוד לקפה תמר, בה מכרה אקססוריז שהכינה.

"החנות בשינקין היתה צמודה לחנות לבגדי וינטאג'. לאט לאט התחילו הבגדים לקסום לי והתחלתי ללמד על בדים, על תקופות, על הדפסים. תמיד היתה לי משיכה לזה למרות שלא ממש הבנתי בזה”.

בחנות שלה יש שמלות, חצאיות, חולצות גבריות ונשיות, עניבות, שמלות כלה וג'קטים מטופלים לצד צמידים ושרשראות.

אז מה את בעצם עושה לבגדים?
"מבחינת הגזרות, העבודה שלי נעה מאי טיפול כלל ועד פירוק של בגד ותפירתו מחדש. יש לי למשל שמלה שפירקתי ורציתי לעשות אותה בגזרה מסוימת אבל לא היה לי מספיק בד. כך היא שכבה עד שיום אחד הגיעו אלי זוג מכנסיים שהיו שייכים לאחות של סבתא שלי מאותו הבד. באותו היום השלמתי את העבודה.

"אחרי שיש לי את הבגד הגמור אני מתחילה למזוג לתוכו אבני סברובסקי או אלמנטים אחרים. אני חוקרת את התבנית של הבד ומבחינתי יש רק פתרון אחד ונכון. עד שאני לא מוצאת אותו, זה לא זה. הבגד צריך להראות כיחידה אחת, כאילו נולד עם התוספות שאני שמה לו.

"מאד מושך אותי המקום של התלת מימד, איך הבד מקבל נפח בעזרת התוספות. אני בעיקר אוהבת לעבוד עם אבני סוברובסקי עגולות משנות ה-60 וה-70 שהשגתי דרך סוכן. הן ממש נותנות נפח לבגד”.

בקרוב מעבר

שמלה עם האבנים האלה העמידה אברמסון בתערוכה שנערכה לרגל 60 שנות אפנה ישראלית במגדלי עזריאלי. מדובר בשמלה העשויה אבנים בכחול לבן ומכילה גם מגן דוד. על אחת מידי הבובה היא הניחה שרשרת תרמילי רובה שגם אליה הוצמדו אבנים.

הבגדים שהיא חותמת עליהם נראים אותנטיים לגמרי הן מבחינת הגזרה והן מבחינת התוספות. בעתיד הקרוב היא מתכננת לעבור לחלל בן שתי קומות בסמטה מקבילה בשוק. כשזה יקרה, היא מבטיחה להכניס לחנות סטוקים של משקפי שמש של מעצבים כמו דיור וכו' משנות ה-50, 60.

היא רוצה גם להתחיל לייבא ג'ינסים של חברת MADE IN HEAVEN הבריטית שמייצרת גזרות וינטאג', שאותם תמכור כפי שהם. גולת הכותרת היא הרצון לשחזר בעצמה בדי וינטאג' והתהליך הזה כבר בעיצומו.

מחירי הבגדים המטופלים שלה אינם זולים כלל ונעים מ-280 ש"ח לחולצה ועד 15,000 ש"ח לשמלת כלה. יש הבטחה לבוא לקראת הלקוח למשל לחלק ל-20 תשלומים. הכל על מנת לאפשר, לכל מי שירצה, את פריט החלומות שלו.

שירי אברמסון, רח' רבי פנחס 16, שוק הפשפשים, יפו. טל': 03-6824064. 054-6541415

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully