וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בונז'ור תל אביב

אדר ריכטר

18.6.2008 / 23:20

לא רטרו. פריטים אירופאיים אלגנטיים מיד שנייה, שמביא דוקטורנט לספרות, אחת לחודש מצרפת. יש רומנטי מזה?

GALERIE PARISIENNE היא לא סתם עוד חנות תל אביבית לבגדי יד שנייה, היא פטיסרי פריזאי לאופנה. מאחורי חלון הראווה המצוחצח, תלויים בגדי וינטג', המסודרים בחלל תוך עידון אירופאי. כל נעל מוצגת בדיוק במנח המדויק שמחמיא לה, כל שמלה פרושה בכבוד הראוי.

את הפריטים מגרמניה, איטליה וצרפת, מביא איל שפילמן, שמדגיש כי מדובר בווינטג' אמיתי. לא רטרו ולא וינטג' בסגנון המזרח הרחוק, אלא פריטים אלגנטים מיד-שנייה, שנושאים איתם ניחוח אופנה של נשים פריזאיות והשראה של פרנסואה טריפו, ושל שנות ה-70 בכללן.

שפילמן, ישראלי שהתגורר בעיר היפה בעולם כ-11 שנה, הוא בעל יכולת נדירה לזהות פריטים יפים. זה התחיל עם אוסף של חפצי אמנות אירופאיים, בעיקר מהמאה ה-19, שהלך ונבנה בתקופת מגוריו בפריז, והמשיך לבגדים. את כל הפריטים בחנות הוא בוחר בעצמו, מסוחרי אופנת וינטג' מפריז, לשם הוא מגיע מדי חודש.

"החיבור בין הרהיטים לבגדים היה לי די טבעי ושניהם מייצגים את אותה תופעה בעצם: אסקפיזם, כי המציאות היא לא תמיד מה שהיינו רוצים ואוהבים. החזרה לפריטים של פעם היא סוג של התרפקות ונוסטלגיה לעולם טוב יותר, איכותי יותר, אסתטי, עם נשמה והערכה למקצוע. אני אוהב ייחוד, one of ואלו גם הפריטים שאני מקפיד להביא".

הישראליות דווקא יודעות מה טוב

אסקפיזם משלים את עיסוקיו הנוספים של שפילמן, ביניהם ספרות וכתיבה. במשך 11 שנה הוא הספיק לסיים תואר בספרות ובמנהל עסקים ובימים אלה הוא עמל על סיום דוקטורט בספרות. ספרו השלישי, שיצא לאור בארץ ובקרוב גם בצרפת, הוא רומן פריזאי, שעוסק גם בישראלים המתגוררים בחו"ל והלבטים שמלווים אותם.

"11 שנים זה מספיק והתגעגעתי הביתה", הוא מסביר את הסיבה שבגללה עזב את אוויר הסיין למען הפיח של מסריק. "תל אביב היא עיר קוסמופוליטית אדירה, יש בה הרבה יתרונות שאתה לומד להעריך רק כשאתה מתגורר בחו"ל, וראוי שכמו באירופה, גם בה יהיו בוטיקים מדהימים".

למרות שהתרגל למנטליות אירופאית, הוא בהחלט לא מזלזל בטעם הישראלי, נפעם מהיכולת המקומית להעריך אסתטיקה ואיכות ומחניף ללקוחות המקומיות על טעמן הטוב והעין הבוחנת.

הוא לקח על עצמו לפנק את המתלבשות הישראליות והערכתו אליהן ניכרת גם בקביעת המחירים הנמוכים. שפילמן מבין שכח הקנייה של הצרפתיות גדול יותר "ולכן יש פריטים שבפריז הייתי מוכר במחיר של עד פי 3 מזה שכאן", הוא מסביר ומצביע על נעל שמחירה המקורי עדיין קבוע בסולייתה: 195 יורו. בשקלים מחירה 350 ש' בלבד.

גם שאר הפריטים בחנות מתומחרים באופן מעורר כבוד כלפי הקונה. שפילמן לא מבין למה הקונות הישראליות מוכנות לשלם מאות שקלים על שמלות טישיו פשוטות. הוא מצידו מתמחר נעליים לאספנים במחירים של החל מ-180 ש' ושמלות וינטג' גרמניות במחירים ממוצעים של 280 ש'. "כל עוד אוכל להיות אטרקטיבי מבחינת מחירון, אעשה זאת", הוא אומר. "אני מעדיף למכור כמויות גדולות במחירים קטנים, כדי שהלקוחות יהנו והסטוק ישתנה מהר".

שמך רשום על השמלה

למרות שהפריטים בחנות הם ישנים, הם מביאים איתם, באופן אירוני, תחושת חדשנות. החיפוש אחר הבגד המתאים בחנות, מזכיר את ההתרגשות שאחזה בשוחרי אופנה ישראליים בשנות ה-60 וה-70, בכל פעם שאיש עסקים או דיילת יפה, היו מביאים את הבשורות האופנתיות החדשות שמעבר לים. למרות שאפשר למצוא היום בארץ כמעט הכל ושופינג בחו"ל הוא כבר לא עניין נדיר, נראה ששפילמן מצליח לשחזר בדיוק את אותה ההתרגשות של צפייה מדברים חדשים שהגיעו מחו"ל, שעוד לא ראיתם ובכוחם להפתיע.

בתור אספן אמנות ובגדים, נהג שפילמן להיקשר לפריטים שמצא והיה לו קשה להיפרד מהם, אבל היום המצב אחרת. "ברגע שאתה משחרר את עצמך, יותר קל ליצור מחזוריות שאינה נגמרת. אני יודע שזה מפנה מקום לדברים חדשים. אני מרגיש שאני עושה נורא טוב ללקוחה שמתלהבת ממשהו. אנשים חוזרים לחנות ומספרים לי לאן הם התלבשו ואיך היו התגובות. כיף לי שאנשים אוהבים את מה שאני אוהב ואני חולק איתם אושר".

יחסית לזמן הקצר בו פתוחה החנות, תנועת האנשים הרבים שעוברים בה היא כמעט בלתי נתפשת, וכוללת סטייליסטים, עיתונאים, עוברי אורח, משוררים וסלבס. שפילמן מעיד שרוקנו לו את החנות תוך חודש וחצי. אולי הסיבה טמונה בעובדה שכל פריט בחנות הוא מיוחד במינו, ומכיוון שכך, אין שום סיבה לא לדווח עליו בהתלהבות לחברות טובות, שהרי אין סיכוי שמישהי תקנה פריט זהה לשלך.

אבל בחברת השפע, קשה להתרגל לעובדה שכל פריט הוא one of. "קונה אחת התלהבה מתיק וינטג' של Furla, לא היכתה בזמן ופספסה. עד שהיא חזרה לחנות, התיק כבר נקנה ע"י מישהי אחרת", מתאר שפילמן. את עניין הארעיות הזה נראה שאפשר להבין רק אחרי ביקורים חוזרים בחנות. רק אז קולטים שלא כל מה שמוצא חן הוא בהישג יד, והפעם לא דווקא בגלל המחיר, לפעמים המידה לא מתאימה, או הצבע לא נכון. לכן, אם פריט יושב בול – החשיבו זאת כאילו שמכם רשום עליו.

לסיום, מספר שפילמן אנקדוטה, שמאשרת את העובדה שיש לו קליטה מחודדת לדברים יפים במיוחד: "נכנסה לחנות תלמידת תיכון חמודה. אמרתי לעצמי 'איזו יפה וקנתה משהו בטוב טעם', רק אחרי שהיא יצאה אמרו לי שזו אסתי גינזבורג". "ואיזה טעם יש לה. קנתה תיק של לאנסל שהוא פריט לאספנים ממש".

מחירים: שמלות: החל מ-280 ש'; חצאיות: החל מ-230 ש'; תיקי; עור: החל מ-180 ש'; נעליים: החל מ-180 ש'; תמונות, כרזות ורישומים: החל מ-180 ש'


GALERIE PARISIENNE, פרישמן 86, תל אביב, 03-5240793

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully