וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

או הא, מי זה בא?

לירוי שופן

12.12.2008 / 15:14

H&M בדרך לישראל, אבל לירוי שופן מתכוון להשאיר את הארנק בבית ולא מבין מה יש פה להתלהב מעוד רשת שמתרגמת טרנדים למחירים זולים

ההיסטריה שהתפתחה סביב הגעתה של H&M לארץ, התחילה בחודש מאי השנה, עם נחיתתם המסתורית בארץ של נציגי החברה, והגיעה לשיא השבוע, עם ההודעה על פתיחת חנויות בארץ ב-2010. מרוב ההתלהבות, נדחקה הצידה כל קריאה ביקורתית על המהלך. כבודה של השבדית וסיפור ההצלחה שלה, בהחלט עומדים במקומם, אבל מה בעצם יש לה להציע שיכול לעשות לכם כל כך טוב?

עבור ישראלים רבים מגלמת H&M את האפשרות לקנות אופנה צעירה, טרנדית מאוד, בהיצע אדיר (עשרות אלפי דגמים בכל עונה) ובמחיר נמוך במיוחד. גלעד קרונר, מנכ"ל מאץ' ריטייל זכיינית הרשת בארץ, מודיע כבר עכשיו כי רמת המחירים תהיה תואמת למחירי הרשת באירופה, אך מערפל את ההסברים לגבי אופי הבגדים. מצד אחד מציין קרונר כי לא יהיה הבדל בין הקולקציות שיוצאות בחו"ל, לאלה שיגיעו לישראל, אך באותה נשימה מסביר כי "כל קולקציה המגיעה לארץ, מותאמת לטעם והצרכים בישראל". האמירה הזו מעוררת קושי להבין אם כך, מהו היתרון שתביא איתה H&M. אם תשאלו את קרונר "הקונספט של H&M - אופנה ואיכות במחיר הטוב ביותר, הוא שמבדל אותנו מהאחרים".

הם מפחדים?

בעולם, פרוסות חנויות הרשת ברחובות מרכזיים ובקניונים גדולים, שטחן גדול יחסית, והן לעיתים קרובות ממוקמות אחת סמוך לשנייה. כך לדוגמה ניתן למצוא מספר סניפים של הרשת על רחוב אוקספורד הלונדוני או בשדרה החמישית בניו יורק. הסניפים הצפויים בארץ ינועו בשטח של 1,000-2,500 מטר, אך מספרם ומיקומם עדיין לא ידוע. בכל אופן סביר להניח שתמצאו בסביבתם תמצאו סניפים של מנגו, זארה או קסטרו.

"תראה H&M היא חברת ענק", עונה גבי רוטר מנכ"ל משותף בקסטרו, בתשובה לשאלה בנושא התחרות הצפויה, ומזכיר שהיא מונה מעל ל-1,500 סניפים ב-28 מדינות. בעיניו היתרון המרכזי של קסטרו על H&M, טמון בעובדה שקסטרו מציעה מוצר איכותי וממוקד, לעומת H&M שמציעים מוצר זול לקהל מגוון. "אנחנו לא סופרמרקט לאופנה", הוא קובע, אבל מוסיף שלקסטרו יש יכולת מענה לטרנדים, לפחות כמו H&M, ושגם הם מכניסים בכל יום פריטים חדשים לחנויות.

במקביל, מעריך רוטר בכבוד את המתחרה העתידי שלו. הוא יודע כי סיפור ההצלחה הפנומנלי של הרשת השבדית הוא יוצא דופן וכי אין מקום לחלשים בתחרות הצפויה ומי שלא יעמוד בה, יעלם. הוא אמנם מעיד כי מעולם לא רכש שום פריט בסניפיה ("אני מכור לקסטרו-מן, לקח לי עשרים שנה להקים את זה"), אבל קובע בחוכמה ש"אין ספק שיש ממה ללמוד... יש מה ללמוד מכל מי שמצליח". באותה שיחה הוא גם מסביר שצריך לזכור שעתידה להיות כאן מערכה של דוד מול גוליית.

רוטר מזכיר שישראל היא המגרש הביתי של קסטרו וגם אם היא תחליט להעמיד תחרות לקולקציות הקפסולה המפורסמות של H&M, מהלך שקסטרו נמנעו ממנו עד היום, יהיו אלה שיתופי פעולה עם מעצבים מתל אביב.

לעומת המתחרה המקומית, קסטרו, זארה היא נציגה אירופאית בארץ. אלי קידר, מנכ"ל זארה בישראל, דווקא לא חושב ש-H&M היא מתחרה ישירה לזארה וטוען שהם פונים אל פרופיל קהל דומה, אך לא זהה. ובכל זאת, הוא מבין שבישראל המצב אחר. "השוק הישראלי שונה כי המדינה קטנה. בשוק צפוף וקטן - בסופו של דבר כולם מתחרים בזארה, גם פוקס וקסטרו כי נתח העוגה קטן מאוד... המשמעות תהיה שהקטנטנים לא יוכלו לשרוד".

זארה מתכוננת להמשיך לפתוח בארץ סניפים חדשים, למרות ההתרעות על המצב הכלכלי,כשמגמה דומה צפויה גם ברשת "פול אנד בר" השייכת לאותה קבוצה, אבל נראה שמקבוצת זארה, המותג שנראה כמתחרה באופן ישיר ב-H&M, הן מבחינת המיקום, והן באופי העיצובים והמחיר, הוא דווקא, "ברשקה", שעדיין לא נחת בארץ. קידר אינו מסגיר תאריך יעד מדוייק, אך אומר באופן מפורש כי בעתיד הקרוב גם הוא עתידה להגיע ולתת פייט.

שוק האופנה בארץ קטן יחסית, אולי אף רווי מבחינה היצע אופנת הרשתות. לכן כל כניסה של רשת חדשה או התרחבות של אחת קיימת, עשויה לבוא על חשבונה של האחרת. זהו במידה רבה "משחק סכום אפס" שיוביל אותנו למצב שבו החזקים אולי ישרדו, אך בפועל יהיו פחות מתחרות בשוק.

ההבדלים בין הרשתות הולכים ונעשים ללא מורגשים, וכך גם ההבדלים בין המתלבשים. האמת היא שאף רשת לא מעוניינת במראה שיבדל אותה או שיהיה באמת חדשני, הן בסך הכל רוצות לתת את אותו מענה לאותו טעם של המיינסטרים. בסופו של דבר כולן רוצים לתת בדיוק את מה שיש לאחרות להציע.

לכן, מי שלא הפנים עד הסוף את קו המחשבה הזה צריך להבין עכשיו - אין שום דבר באמת חדש בבשורה של H&M, למעט מבחר הולך ופוחת של אופנה אמיתית. אופנת רשתות אולי מאפשרת למצוא טרנדים בקלות ובמחירים נוחים, אך באותו הזמן היא דוחקת החוצה יצירה מקורית, הקפדה על אופן הייצור, ומעודדת צריכה לא מרוסנת. אם היה מדובר ברשת עם זהות אופנתית קצת יותר מעניינת או במעצב כלשהו, השמחה הייתה שלמה. אבל עוד אחת שיוצרת העתקים של העתקים היא פשוט לא באמת רלוונטית. ישראל של רק רשתות אופנה ענקיות עלולה להראות אפורה מאי פעם.

  • עוד באותו נושא:
  • H&M

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully