וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול נוסח מדיסון

רונית דומקה, ניו יורק

14.3.2009 / 9:25

בשדרות החנויות היוקרתיות של ניו יורק נגעיו של המיתון כבר ברורים מאד. היכונו למכירות החיסול הקיצוניות של פריטי העל

"Hello, lover" נהגה קארי בראדשו מ"סקס והעיר הגדולה" לומר בכמיהה בכל פעם שראתה נעליים בעיצובו של מנולו בלאניק בחלון ראווה. ספק רב אם הרבה עיתונאיות ניו יורקיות יכולות להרשות לעצמן בימים אלה נעליים של המותג המיתולוגי או תיק מדגם "בירקין" המבוקש של הרמס, אבל שיטוט בחנויות היוקרה המתמעטות והולכות של מנהטן מגלה שמי שעדיין יש מזומנים בכיסו, יכול לקחת הביתה יוקרה בהרבה פחות כסף.

חנות האופנה פנדי (Fendi) בשדרה החמישית בניו יורק היתה שוממת למדי בצהרי יום השבת באמצע פברואר שבו ציינו מיליוני נאהבים אמריקאים את "ולנטיינ'ז דיי". יום האוהבים, אחד החגים הממוסחרים ביותר בארה"ב, מכניס מדי שנה מיליוני דולרים לרשתות האופנה והתכשיטים.

השנה נראתה פעילות שונה למדי בחנויות. מדי פעם נכנסו תיירים סקרנים להציץ, אך הזבנים המהודרים היו עסוקים בניהול שיחות חולין, בסידור הסחורה ובעיקר - בהכחשה נמרצת של המצב הקשה. "המשבר אולי משפיע עליי ועליך, אבל הוא לא מזיז לעשירים. מי שיכול היה להרשות לעצמו זוג נעליים ב-2,000 דולר בעבר, קונה אותן גם כיום", אמר אחד המוכרים, שהניד בראשו בשלילה נחרצת לאחר שנשאל אם המשבר הכלכלי משפיע לרעה על המכירות, אך סירב להזדהות בשמו.

רנה פילי, צעיר שעובד כדייל מכירות של בשמי ארמאני בחנות הכלבו הגדולה סאקס פיפת' אבניו, אכסניה מכובדת לתכשיטים, קוסמטיקה ואופנה מבתי יוקרה שונים, דווקא הבחין בשינוי. "החנות עדיין מלאה בלקוחות", הסביר, "אך הם קונים פחות פריטים, ויותר מכך - אני רואה שאנשים חוככים בדעתם כמה וכמה פעמים לפני שהם מגיעים לקופה ומשלמים". אשה מבוגרת במעיל פרווה ארוך, שעמדה לצדו והתלבטה עם בתה איזה קרם לילה כדאי לה לקנות, הביעה הסכמה: "כפי שהדברים נראים כעת, כדאי לשמור משהו ליום גשום".

דברים אלה נשמעים הגיוניים לאור הנתונים שהציגה לאחרונה סאקס פיפת' אבניו - שנסחרת בבורסה של ניו יורק - המצביעים על ירידה חדה של 32% במכירות בינואר השנה לעומת התקופה המקבילה ב-2008 והתחזית העגומה שצופים מנהליה ל-2009.

המיתון הגיע לשוק מוצרי היוקרה קרוב לשנה לאחר תחילתו של המשבר הפיננסי, אך הוא נתן את אותותיו בצורה ניכרת כבר במהלך 2008. מבין כל תחומי הקמעונות, חנויות היוקרה ספגו את הירידה החדה ביותר במכירות באותה שנה - של 7.5% בהשוואה לנתוני 2007, לפי נתוני המועצה הבינלאומית למרכזי קניות (International Council of Shopping Centers). ב-2004-2007 נהנה שוק מוצרי המותרות ממכירות גואות ומרווחיות שעלתה בהרבה על רווחיותם של תחומי צריכה אחרים.

הילדים בבוגבו, הנהג במכונית והאמא בחנות

אבל עונת החגים של סוף 2008 כבר היתה הגרועה ביותר שידע ענף הקמעונות האמריקאי זה ארבעה עשורים. רשת התכשיטים טיפאני'ס, למשל, רשמה ירידה של 24% במכירות בחנויותיה שפתוחות יותר משנה. התוצאה נראית לעין לא רק בשדירה החמישית, שבה ממלאים תיירים סקרנים את החנויות, אלא גם בשדירת מדיסון הסמוכה.

שדירת מדיסון היא אחותה האלגנטית והיוקרתית של השדירה החמישית, עם שרשרת חנויות של בתי האופנה הקלאסיים, שבהם גוצ'י, הרמס ושאנל; בוטיקים יוקרתיים; וחנויות תכשיטים של מיטב המעצבים - פרד לייטון, קרטייה והארי וינסטון. בין נצנוצי היהלומים, החפתים והצעיפים אפשר למצוא גם סניפים של הבנקים הגדולים, שבעבר היו מקור מימון חשוב לשוק היוקרה, וכיום עומדים בתור בוואשינגטון לקבץ נדבות מהממשל.

בסוף פברואר שדירת מדיסון היתה נתונה בחורף קשה. אזור חנויות היוקרה הנחשב ביותר סובל קשות מהמיתון, ובין החנויות ניתן היה למצוא לא מעט חללים נטושים, שאת חלונות הראווה שלהן מעטרים כעת שלטי "להשכרה" או "למכירה" - בדיוק במקום שבו נחו בעבר תיקי עור או תכשיטי יהלומים.

הדבר אינו מפתיע, שכן דמי השכירות מרקיעים שחקים. החלק של שדירת מדיסון המשתרע בין רחוב 57 לרחוב 72, הידוע בכינוי "גולד קוסט" (חוף הזהב), הוא בין שטחי המסחר היקרים ביותר בעולם - כך לפי נתוני חברת הנדל"ן קושמן אנד ווייקפילד. דמי השכירות הממוצעים בו הם 6,000 דולר למ"ר.

ולמרות המיתון והקשיים, שמש חורפית לא צפויה שהפציעה בצהרי יום שלישי של אמצע פברואר עודדה רבים - או ליתר דיוק רבות - לצאת ולשוטט בין החנויות. הקהל המשוטט הורכב בעיקר מנשים מבוגרות ומטופחות, שבחוץ חיכה להן הנהג המשועמם, וכן מאמהות צעירות שטיילו עם ילדיהן, שישנו בביטחה בעגלות יקרות מדגמי בולדר ובוגבו.

לקלי, אם במשרה מלאה הנשואה לעו"ד מצליח, לא היתה כל התלבטות באשר לזוג נעלי הפעוטות שרכשה זה עתה בחנות גוצ'י. בנה הצעיר עושה את צעדיו הראשונים, ומחיר של 245 דולר לא נראה לה מוגזם. "אני רואה סביבי חברים רבים שהמשבר משפיע עליהם, וגם אנחנו מנסים לשמור על הכסף שחסכנו", הודתה, "אבל כשאני מניחה את עיני על פריט כזה חמוד, אני מתקשה לעמוד בפיתוי".

הזבנים בחנויות שדירת מדיסון, שנראו עסוקים עוד פחות מעמיתיהם בשדירה החמישית, השתדלו גם הם לשדר "עסקים כרגיל". "היום הוא יום חלש במיוחד", הודתה איב, העובדת בחנות המעצב אוסקר דה לה רנטה, בנימה מתנצלת. "אמנם כולם קונים פחות עכשיו, אבל לנו יש קליינטורה קבועה, לקוחות VIP שנשארים נאמנים לנו גם בזמנים קשים. וגם אם החנות ריקה עכשיו, זה לא אומר שהמכירות ירדו. הרבה לקוחות VIP שלנו ערכו רכישות גדולות בשבוע האופנה. כמו כן, ישנם לקוחות שמתקשרים לכאן ואנחנו מספקים להם את הבגדים במשלוח מיוחד הביתה".

צרת רבים - נחמת שוטים

אם מחפשים משהו להתנחם בו במצב הכלכלי הקשה שעובר על ארה"ב והעולם כולו, הרי שאלה הם המבצעים שמביא עמו המיתון. אמנם לא כל בתי האופנה נכנעים לתכתיב, שכן מכירות סוף העונה הגדולות, כפי שהסבירה קים שעובדת חנות שאנל בשדירת מדיסון, מתקיימות בכל החנויות פעמיים בשנה: ביוני ובדצמבר. אך רבות מהחנויות ממשיכות את המבצעים על קולקציית החורף גם חודשיים אחרי שהחגים כבר נשכחו.

אשת המכירות החייכנית בבית האופנה הצרפתי הוותיק עמנואל אונגרו, השוכן בשדרת מדיסון, דאגה ליידע את כל הנכנסים לחנות שכל קולקציית הסתיו-חורף נמכרת ב-60% הנחה. מי שחשקה נפשה בג'קט מעוצב שנמכר רק לפני כמה חודשים ב-7,000 דולר, יכול לקנות אותו כעת ב-4,200 דולר בלבד.

גם ברשת בארני'ס ניו יורק, שנקלעה לקשיים באחרונה, עברו המבצעים לקדמת הבמה. מחירו של מעיל מפרוות זאב ערבות (קויוטי), שהיה בשיא העונה 5,250 דולר, ירד למחיר משתלם לכל כיס של 1,579 דולר, ואילו תיק עור מבית "מיו מיו" עולה שם כיום רק 439 דולר במקום 1,095 דולר במקור. אפשר לקנות כבר שניים, שיהיה בבית, לכל מקרה.

כפי שמראות הדוגמאות האלה, קשה לומר שרשתות היוקרה מציעות כעת מחירים עממיים. ברשתות האופנה הגדולות, לעומת זאת, מבצעי המכירות של "אחרי החגים" עדיין נמשכים. H&M חילקה שוברי הנחה של 20% לכל מי שנכנס לחנות, וכך היה גם בחנויות של מעצב הנעליים סטיב מאדן.

בין הרשתות העממיות לחנויות היוקרה נמצאים "מותגי האמצע", חנויות המציעות אופנה גבוהה ואיכותית, ועם זאת מסחרית ובמחירים נמוכים יחסית. ישנם בתי אופנה יוקרתיים המחזיקים גם בחנויות אמצע שכאלה, כמו דונה קארן, ארמאני וראלף לורן. בחנות DKNY בשדירת מדיסון, למשל, מוצעת כל קולקציית הסתיו-חורף למכירה בהנחה של עד 70%. גם בחנויות המותג גאנט נמכרת כל הקולקציה בהנחה דומה. מחירו המלא של מעיל צמר משובץ בגזרת טרנץ' היה 800 דולר, וירד ל-240 דולר בלבד. גם המותג הצעיר והאופנתי ג'וסי קוטור הוריד מחירים של מוצרים רבים ב-50% ויותר.

השם פרד לייטון מוכר בוודאי למי שעוקב אחר אירועי השטיח האדום. תכשיטי הווינטאג' שלו חביבים על כוכבות קולנוע, כמו איימי אדמס שהתהדרה בהם בטקס האוסקר האחרון. החנות הוותיקה של בית התכשיטים הנודע - שגם הוא נקלע לקשיים כלכליים בשנה שעברה והגיש בקשה לפשיטת רגל - הציעה גם היא פריטים רבים בהנחה של 40% במבצע שהיה אמור להסתיים כבר בתחילת פברואר, אך נמשך בינתיים עד להודעה חדשה. עגילים משובצים באבני אודם, שמחירם המקורי היה 15 אלף דולר, ירדו ל-9,000 דולר בלבד.

לא כל אנשי המאיון העליון נפגעו ישירות מהמשבר, אך הם מנסים להנמיך פרופיל. הדבר הורגש אפילו באירועי שבוע האופנה שנערכו באמצע פברואר, ונשאו השנה אופי צנוע יותר. רבים מהמעצבים הציגו קולקציות מסחריות יותר ונינוחות, שפונות לקהל הרחב. התצוגות היו פחות ראוותניות, הוזמנו אליהן פחות אנשים, וגם כמות המתנות שניתנה לאורחים הצטמצמה.

הרצון לא לנקר עיניים בא לידי ביטוי בעיקר בשוק האביזרים שספג ירידה חדה, ובפרט באביזרים שמצטיירים כסמלי סטטוס - כמו תיקים, שעונים ותכשיטים, שנמכרים כעת בהוזלה בחנויות היוקרה. בחנות ורסאצ'ה בשדרה החמישית נמכרים כל האביזרים והנעליים ב-50% הנחה. זוג מגפי עור שמחירו היה 1,400 דולר, למשל, עולה עכשיו רק 699 דולר.

כדי לשמור על סגנון החיים היקר מבלי להיות ראוותנים, מקיימים רבים את רכישותיהם היוקרתיות באינטרנט, בחנויות המקוונות. סקר שערך אתר גוגל לאחרונה גילה, כי 95% מבעלי הכנסה של מיליון דולר ויותר רכשו את פריט היוקרה האחרון שלהם דרך האינטרנט.

"אנשי העשירון העליון לא הגיעו סתם כך למעמדם הנוכחי", מסכמת מישל, מוכרת ותיקה בחנות "מנריקו", המתמחה במוצרי קשמיר. "הם קונים פחות לא מפני שהם הנפגעים העיקריים מהמיתון, אלא מכיוון שכמו המהמרים החכמים הם יודעים לפרוש בשיא".

כמה אירוני, אם כן, שאחד משוברי הקופות הגדולים של התקופה האחרונה בארה"ב היא הקומדיה "וידויים של שופהוליק", שבה הגיבורה הראשית, בגילומה של איילה פישר, היא בחורה צעירה שמכורה למותגי אופנה יוקרתיים אך לומדת להבין כי החיים הם יותר מעוד תיק "בירקין", וכי אהבה ומשפחה הם שחשובים באמת. כנראה שהסרט נגע ללבם של אמריקאים רבים, שמוצאים עצמם בימים אלה עורכים חשבון נפש דומה לגבי סדר העדיפויות שלהם בחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully