וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגדים לבילבול האויב

מאיה נסטלבאום, פריז

2.6.2009 / 16:47

התמודדות לא אופיינית של הצרפתים, עם תקופת מלחמת העולם ה-2 מהזווית של הפריזאית המתלבשת תחת ובמהלך לוחמה. דיווח מתערוכה בפריז

איזו חשיבות היתה לאופנה בפריז בתקופת מלחמת העולם השנייה, איך הצרפתיות שמרו על סילואט ארוך ועל קוקטיות מושכת ובאילו אמצעים נשיים השתמשו הפרטיזניות במלחמתן בצורר הנאצי? כל התשובות לשאלות המרתקות מוצגות עכשיו במוזיאון האופנה הרשמי של פריז GALLIERA, המשתף פעולה עם מוסד זיכרון של מלחמת העולם השניה והשואה.

בתערוכת האופנה החדשה יש תצוגה של פריטים המשחזרים את ההווי של חיי היומיום של נשים בפריז בשנים של מלחמת העולם השנייה. בתערוכה מוצגים 300 אובייקטים ואביזרים שהושאלו מאוספים ציבוריים ופרטיים, שליוו נשים שחיו בפריז בתקופת הכיבוש הנאצי. המטרה העיקרית היא לשחזר ולעקוב אחר חייהן של אלה שהיו סגורות במשך חמש שנים בבירה הצרפתית.

עד לשנים האחרונות, סרבו הצרפתים להתייחס למה שהם מכנים "השנים השחורות" בהן התחוללו השואה ומלחמת העולם השנייה. התערוכה הזאת היא אחד הניסיונות הראשונים לעקוב אחר אספקט שקשור לבושה הגדולה, שמכתימה את העבר הצרפתי. תיקים, צעיפים, כובעים, תכשיטים ונעליים מקוריים הם רק חלק מהמוצגים שמקשרים בין התקופה הקשה הזאת לקוקטיות שלא עוזבת נשים צרפתיות, גם ברגעי משבר.

כשוישי החליפה את פריז

כמו האמנים ששהו בעיר באותן שנים, גם הנשים הפריזאיות הפגינו יצירתיות. הן יצרו בבית סוליות נעליים ועקבים מעץ, כובעים מבדים ישנים, ואפילו תיקים מנייר עיתון וגלגלי גומי. הן האריכו את הסילואט בעזרת כובעים פשוטים ואופנתיים ומאז אותה תקופה, אביזרים משמשים בתפקיד הראשי בצרפת כדי להגדיר את המראה של הפריזאית.

גם היום, מומחי האופנה מאתרים את המשבר הכלכלי על המסלולים של טובי המעצבים, לפי גודל האביזרים. תיק גדול של מותג קוטור יעלה יותר מתיק קטן של אותו מותג. כך מעצבי העל שולטים בהכנסות של המותג ויודעים שאישה אולי תוותר על שמלה שעולה 3000 יורו אבל תפנק את עצמה בתיק שעולה 500 יורו.

בשנים השחורות האלה הפריזאיות התאימו עצמן לתנאים שהוכתבו על ידי ממשלת וישי. פריז הופגזה ונהרסה והבירה הרשמית של צרפת עברה לעיר המרפא וישי, מדרום לפריז. אותן נשים שנשארו בעיר המתינו שעות לפני חנויות סגורות, התגוננו מהקור והילכו כסהרוריות בעיר. ובכל זאת, הביקורת שעולה כלפיהן, היא שהעיר חזרה לעצמה, בקצב אחר אמנם, אבל בפירוש התנהל למרות המצב אורח חיים שגרתי משהו.

הקולנוע והתיאטראות תיפקדו במתכונת חירום ומאחר שהיו איזורים מחוממים, הם זכו לביקורים תכופים של הנשים המקומיות. בתערוכה אפשר לראות את שגרת היומיום האופנתית גם באמצעות תמונות, עיתוני אופנה, כרזות רחוב, תווי שירה ואקטואליה קולנועית תקופתית, שמוצגים לצד האביזרים האופנתיים ויוצרים מיקרוקוסמוס, שמשחזר את פריז של פעם. אין ספק, הקונטקנסט ההיסטורי של הכיבוש הנאצי ניכר פה בוודאות.

להתלבש כדי לרגל

אלא שלצד הכיבוש והנסיון לחזור לחיים רגילים, מדגישים בתערוכה את תרומת האופנה הביתית ללחימה. דוגמא לכך אפשר למצוא בקרב הנשים הפרטיזניות, שהשתמשו באביזרים האופנתיים האלה כאמצעי ריגול. הן תפרו בתיקים כיסי מסתור פנימיים להפקדת מסמכים וכלי נשק וסייעו להטעות את האוייב בקוקטיות נשית ואופנתית. התערוכה מלווה את כל אותן הנשים, מהיומיום הטראגי של הכיבוש, דרך הפצצת העיר ועד האושר שבשחרור פריז מהכובש הנאצי.


פרטים:
Mémorial du Maréchal Leclerc de Hauteclocque et de la Libération de Paris – Musée Jean Moulin
23, allée de la 2e DB – Paris 15e
Tél : 01 40 64 39 44

מטרו- Métro : Montparnasse-Bienvenüe
מועדי פתיחה- פתוח כל יום (סגור ביום שני ובחגים) בין השעות 10:00-18:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully