וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלם אנוש

לירוי שופן

2.7.2009 / 15:00

האיש שאמר לא למדונה ומרח לק על אצבעותיו של בקהאם מגיע לארץ. לירוי שופן יצא לבדוק מה הוא יופי בעיניו של דיוויד לה שאפל

דיוויד לה שאפל אמן הצילום האמריקאי ואושיית האופנה העולמית, הגיע לארץ כדי לפתוח את אירועי ה"ביוטי סיטי" הנערכים בסוף השבוע בגני התערוכה בתל אביב. ברזומה שלו עבודות עבור מגזיני האופנה הגדולים בעולם, לצד קליפים ועבודות וידאו ארט והוא נודע בעיקר בזכות סגנון מוחצן, מלוטש ובעיקר צבעוני, הגובל פעמים רבות בסוריאליזם בוטה והתכתבות מרוטשת עם תרבות הפופ.

רבים רואים בלה שאפל, שנולד בשנת 1963 בקונטיקט, את אחד מהמנציחים הבולטים של תרבות הפופ האמריקאית והאופנה המערבית. העדשה שלו הפשיטה רבים מהסלבריטאים המצליחים בעולם, רשימה חלקית ביותר, כוללת את ג'יזל בונדשן, פמלה אנדרסון, דרו ברימור, מרילין מנסון, אלטון ג'ון והלהיט האחרון - ליידי גאגא.

הוא מעולם לא חשש לקחת חלק בעולם האמנות המסחרית ולהציג פנים מוכרות, בסיטואציות בוטות ומעוררות תשומת לב: הוא זה שהציג באירוניה את קורטני לאב כמריה האוחזת בישו תחת הכותרת "מגן עדן לגיהנום" (כהומאז' לציור ה-Pieta), או את דיוויד בקהאם, בתנוחה פורנוגרפית מיוזעת, כשהוא מישיר מבט מפתה למצלמה, ואוחז עם אצבעותיו הצבועות בלק בתחתונים מנומרים שעל גופו.

ההצלחה האדירה וההערכה האמנותית להן הוא זוכה, קשורות לתעוזה המאפיינת את עבודותיו, שהתפרסמו בארבעה ספרים, סרטים, גלריות אמנות ובמגזינים כגון ווג או GQ. "אני מוצא שעבודות אמנות עכשווית רבות משאירות את הצופה, גם המתוחכם, קר ומרוחק. אני אוהב את מה שיוצר דיאלוג בין אנשים - אני לא פונה לאקדמי או לאינטלקטואלי, אלא לציבור", אמר במסיבת העיתונאים שקיים אמש.

כריסטינה אגילרה אמרה בזמנו שהיא בחרה בו כדי לצלם את הקליפ הפרובוקטיבי שלה "דירטי", משום שהוא היחיד "שמוכן ללכת רחוק יותר ממה שאחרים מוכנים". הקליפ זכור בתור זה שסימן את התפנית בקריירה של אגילרה, מילדת הממתק של הפופ האמריקני המסונתז לילדה הרעה והבועטת, עם המיניות שאינה יודעת שובע. אבל התעוזה שלו מתבטאת לא רק בניסיון לבטא סליז או לגעת בטאבו חברתי. יש לו בעיקר זווית ראייה מקורית דרכה הוא בוחן את קטגוריות היופי.

תמונות שהן סוכריות

"אני תמיד מחפש יופי במקומות לא רגילים", הוא עונה כנשאל על מושג היופי שלו, "אני רוצה למצוא יופי במפתיע. אני מנסה לקחת צילום ולשנות את זווית הראייה על האובייקט". זהו המאפיין הבולט של עבודותיו. במבט ראשון הן נראות כמעט סכריניות, זועקות מעודף צבע וטיפול מוגזם של עיבוד תמונה, המשווים להן מרקם כמעט פלסטיקי. אבל תחת המעטה הקיטשי, לה שאפל מצליח להוציא מהאובייקט המצולם שלו את הדבר הבלתי צפוי. "אני משיג את תשומת הלב, על ידי עבודת אמנות, ואחרי שיש לי אותה, אני יוצר דרכה נרטיב", מסביר לה שאפל. בעבודות שלו הוא מקצין את תדמית המצולם ויוצר ממנה קלישאה חבוטה כל כך, עד שהיא מתפרקת מרוב הגרוטסקיות בה היא מוצגת. המטרוסקסואליות נשית והמוקצנת שהוענקה לבקהאם, למשל, חיסלה למעשה את התדמית המשוייפת והחלקלקה, מוציאה ממנו אפיל ראשוני מאוד, מיני מאוד. יופי, שלא נראה בו קודם.

"רוב האנשים באים אלי כי הם רוצים משהו מסוים, והם משתתפים בפנטזיה". הוא עונה לשאלה איך הוא מצליח לשכנע רבים כל כך להסיר את בגדיהם ולהוציא מתוכם פן מוסתר באישיות שלהם. "הדרך בה אני מצלם עירום היא לא במובן אירוטי. זה יותר כמו חגיגה או להיות אלטרנטיבה, מושג של חופש. הבגדים מגדירים מי אתה, את הסטטוס שלך, כשמורידים אותם נשארים עם הבשר, שהוא אוניברסלי ובאותו הזמן מאוד חופשי. האנשים שאני מצלם מבינים את זה ומרגישים בנוח כשאני מבקש מהם להוריד בגדים".

עירום לא אירוטי

לפני מעט יותר משנה, החליט לה שאפל להתרחק מעולם הזוהר ולעבור מצילומי אופנה ליצירת עבודות עבור גלריות ותערוכות. הוא מצהיר שהכוונה היא לקחת את מה שלמד על אופנה ופרסום, ולקדם את זה למטרות אחרות. כאלו, שאולי מתמקדות יותר באמנות עצמה, "ולא רק כדי למכור" כדבריו.

הרטרוספקטיבה לעבודותיו, שנסגרה לאחרונה בפריז, כמו גם אקט הסרתם של צילומי הסלבריטאים מאתר האינטרנט שלו, הם אקורד המסמל שינוי של ממש באמן, שלא חשש בעבר לצלם פרסומות עבור נוקיה, דיזל או H&M.

לה שאפל אולי נמצא היום במקום אחר לגמרי, אבל עדיין יש אחת למענה היה מוכן לצלם שער בלתי נשכח למגזין "הרולינג סטון" - ליידי גאגא. אחרי תקופה ארוכה שנמנע מעבודות מהסוג הזה (הוא אמר "לא" לעבודה נוספת עם מדונה), הוא חזר כדי להנציח את אייקון הסטייל הנועז של הזמן האחרון, ליידי גאגא, והוא יהיה גם האחראי על הצילומים שיקדמו את הופעתה המשותפת עם קניה ווסט. "כי היא אמנית אמיתית. מוכשרת, נהנית להצטלם. היא יודעת בדיוק מה היא רוצה... אני אובססיבי לגביה".

ארוע הביוטי סיטי של רשת הסופר פארם, מתקיים הקיץ זו הפעם השלישית, בהשתתפות 25 חברות יופי וקוסמטיקה שונות. הארוע כולל תצוגות אופנה של מותגים בינלאומיים, הרצאות של מומחים מעולם האסטתיקה, מתחמי פינוק, מספרות, נייל בר ועוד.

לה שאפל יחנוך בארוע את תערוכת הצילומים 'My Idea of beauty', בה יציגו צלמי אופנה והאמנות ישראליים עבודות בנושא היופי הישראלי. בין הצלמים המשתתפים זיו קורן, יניב אדרי, עידו איז'ק, יריב פיין וגיא כושי ועדו לביא.

ביוטי סיטי, ביתן 1, גני התערוכה, ת"א. שעות פתיחה: יום ה', 2.7: 10:00-23:00 יום ו', 3.7: 9:00-18:00. מחיר כרטיס: 30 שקלים, בסופר פארם או בקופות הכניסה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully