וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופנה מטפלון

מאיה נסטלבאום, פריז

28.7.2009 / 9:17

צורי גואטה, הישראלי שעשה את זה בפריז, ממשיך גם הקיץ לטבול בדים בכימיקלים, להזריק סיליקון לארנקים ולבתר אותם בלייזר

המוכרת בחנות מוזיאון העיצוב והאופנה ברחוב ריבולי בפריז, החזיקה ביד ענק סיליקון אדום ועשיר, ממנו השתלשלו כדובדבנים מיני אלמוגים בצורות שונות. היא עמדה מול הלקוחה והשוויצה: "קוראים לו צורי גואטה והוא מעצב ישראלי". מיד לאחר מכן היא שלפה תמונה שלו ושתיהן הביטו בה בהערכה.

שלוש שעות מאוחר יותר אנחנו נפגשים בסטודיו שלו לארוחת ערב. צורי גואטה, 40, הוא הישראלי "שעשה את זה" בפריז. הוא נולד בגבעת אולגה, אבל בתשע השנים האחרונות אין מעצב-על שלא שמע על התכשיטים שלו, חלקם אף עבדו איתו בשיתוף פעולה.

גואטה מוגדר כאמן העובד בשיטות לא מוכרות מתחום הטקסטיל. הוא המציא שיטת עיצוב, המשלבת חומרים וטכנולוגיות מתקדמות, (כמו למשל השימוש בסיליקון), תוך שמירה על סגנון עבודה מסורתי, כפי שמקובל ואהוב כל כך בצרפת. "אני מקדם שיטות וטכנולוגיה שמשקפות את המגע שמחפשים בעיצוב". "רוב החיפוש בעיצוב הוא אחר החומר שמרגישים הכי קרובים אליו. אני מנסה להכניס הסתכלות אחרת על החומר".

זו טכנולוגיה חדישה בתקופה בה יש תחושה אופנה חוזרת למקורות שלה. זה מסתדר?

"בכל תקופה צמח בעולם האופנה מראה חדש, שכיום כבר התרגלנו אליו, למשל אריגת תחרה או רקמה. אני מנסה להכניס חומר חדש, שיהיה מקובל בעתיד. להציג טכנולוגיה באופן פואטי. יש היום צורך להציג טכנולוגיה אבל אף אחד לא רוצה אותה בצורה קרה. אנשים רוצים נעימות, נוסטלגיה. צריך לגרום לאנשים להפסיק לפחד מטכנולוגיה".

ההזמנה הראשונה מתיירי מוגלר

גואטה הקים את הומתג SILKA DESIGN עם קו האקססוריז SI51. הסיליקון מחקה מראה של חרוזים, או מראה סרוג וגואטה רשם את הטכניקה הזו כפטנט.

"SI51 זה סימן היסוד של הסיליקון וקראתי לקו כך כדי להדגיש את העובדה שאני מעצב כמו חוקר או כמו מדען". הסטודיו שלו ממוקם ברובע ה-11, למרגלות רחוב אוברקאמפף המפורסם. זה הרחוב עליו יושבים כל הבוהמיינים של פריז: מעצבים, סופרים, אדריכלים וכוכבי קולנוע נחשבים במיוחד. בהפוגות העבודה נפגשים כולם בבתי הקפה האופנתיים כמו קפה CHARBON המיתולוגי, ומחליפים חוויות או יוצרים שותפויות.

גואטה נולד וגדל, כאמור, בגבעת אולגה, מאוחר יותר עבר לקיבוץ שמרת ובזמן הלימודים גר בתל אביב. כשהיה בן 29 סיים ללמוד בשנקר ופתח סטודיו בתל אביב. בחצי שנה בה עבד בסטודיו שלו, הכין הדפסים לגוטקס ולגדעון אוברזון ואז הגיעה הדרישה מפריז. "ההזמנה הראשונה היתה מתיירי מוגלר. הכנתי הכל בארץ ושלחתי לו את זה לפריז. זו היתה הצלחה מסחררת ופתאום מצאתי את עצמי יושב בתל אביב ומציג בפריז בשלוש תצוגות בו זמנית, אצל מוגלר, תד לפידוס ומאוריציו גלנטה".

מזל של מתחילים?

"ממש ככה. זה אף פעם לא קורה, גם לא היום. אני חושב שזה היה צ'אנס של מתחילים שנועד להמחיש לי שאני בכיוון הנכון, אבל שאני לא אמור להתלהב יותר מדי. ראיתי שזה הולך די טוב אז עברתי הנה אבל זה לא הוכיח את עצמו. כל אחד מתלהב לגלות אותך, למצוא אותך, המעצב מישראל. אבל כשהייתי פה זה כבר לא היה כזה אקזוטי והייתי חייב למצוא פתרונות מקוריים ומיידיים".

לקרואה פשט את הרגל, אבל גואטה עוד פה

ההתחלה היתה אמנם קשה אבל היום גואטה הוא הכוכב של המעצבים. תיירי מוגלר, תד לפידוס, כריסטיאן לקרואה, ז'אן פול גוטייה, ג'ורג'יו ארמני ופראדה הם רק חלק מהשמות איתם העביר גואטה שעות עיצוב, ייעץ, יצר, גזר, תפר והכין תצוגה. אחרי הכל, לא רע לחלוק זוג מספרים עם ז'אן פול גוטייה.

איך אתה משלב את הטכניקה שיצרת באופנה של המעצבים האלה?

"אני עובד עם חומרים ומחבר אותם בטכנולוגיה. זה שילוב בין מסורת ותרבות לטכנולוגיה מודרנית וזה מה שיוצר את האווירה החדשה. למשל, להזריק סיליקון או טפלון בבדי תחרה מהמאה ה-18. באופנה, כמו בכל תחום, כשמדובר בחומר חדש, צריך למצוא פתרון שיש לו לוק נכון ומגע נכון והוא פותר את הבעיות שהמעצבים נתקלים בהן".

הוא כבר עבד עם הגדולים ביותר, כך שממקומו נראה שכבר כמעט אין להיכן לשאוף למעלה. ובכל זאת, בתהליך העבודה עם אלה שמכתיבים לכולנו מה ללבוש, הכל נשאר מקצועי ומדוייק. "לכל מעצב שפונה אלי, אני מציג את העבודות שלי ומסביר את ההתנהגות של החומר החדש איתו אנחנו עומדים לעבוד. אנחנו מנסים לעשות דברים עם הבדים שלו, ורואים איך זה עובד. אנחנו מתחדדים ועוברים לדבר על השראה, צבעים נכונים, מוטיבים, חומרים ואז יש לי חופש פעולה להוציא עיצוב.

יש מקרים בהם אני יוצר בד ותופרים אותו או שאני מעצב ישר על הדוגמנית. הבעיה היא שמדובר בלוח זמנים מטורף, בדרך כלל שבועיים לפני תצוגה. בשבוע שלפני קצב העבודה כמעט בלתי אפשרי כי פתאום מבד אחד זה הופך להתלהבות שלמה ובדרך כלל יש דרישה להוסיף גם אקססוריז, תיקים ונעליים".

זה מה שקרה לגואטה בתצוגה האחרונה של כריסטיאן לקרואה. מאז, לקרואה פשט את הרגל וגואטה ממשיך לעבוד. את הקיץ הנוכחי למשל, הוא יבלה בפריז בהכנות לעונה הבאה, יעצב למספר סלוני אופנה, ואף יתחיל לחטוא בעיצוב פנים.

תמצאו אותו גם בארץ

את העיצובים של גואטה אפשר להשיג בפריז, בין השאר בחנויות המוזאונים במרכז פומפידו ומוזאון העיצוב ברחוב ריבולי 107.
בארץ, ניתן למצוא אותם בחנות מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב; פביאני, דיזנגוף 280, תל אביב; 'קרוסלה', שדרות רוטשילד 27, תל אביב; בוטיק 'קפריציו', הרצל 137 רחובות; ירון מינקובסקי, דיזנגוף 255, תל אביב.

מחירים: שרשראות החל מ-700 שקלים
טבעות: החל מ-300 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully